جاباما
۹۷۴۲۲۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

۴۰ درصد جمعیت کشور از نظر کرونا غربالگری شدند

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با اجرای طرح بسیج ملی علیه کرونا تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر و حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور غربالگری شده اند. افراد مشکوک به کرونا کنترل و به قرنطینه خانگی هدایت می شوند.

ایرنا: کیانوش جهانپور روز شنبه در کنفرانس خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد درباره میزان موارد مشکوک به کرونا در طرح غربالگری کشوری توضیح داد: تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم در این طرح که از طریق خود اظهاری در سایت salamat.gov.ir انجام می شود، غربالگری شده اند، روزانه حدود ۲۲۰۰ مورد مشکوک یا دارای علایم شناسایی می شوند که با آنها تماس گرفته می شود اگر نیاز به خدمات مراقبتی داشته باشند به مراکز بهداشتی هدایت می شوند و اگر نیاز به خدمات درمانی داشته باشند به بیمارستان ارجاع می شوند و اگر نیاز به باشد از آنها سی تی اسکن یا تست پی سی آر گرفته می شود و در غیر این صورت از آنها خواسته می شوند که در قرنطینه خانگی بمانند و به مراقبان سلامت به صورت روزانه وضعیت آنان را پیگیری می کنند.

وی گفت: اگر این مدل ایران یک مدل بی نظیر برای کنترل و مدیریت بیماری کووید ۱۹ است که به خاطر داشته شبکه بهداشتی با سابقه ۴۰ ساله قابلیت اجرا پیدا کرده است و امیداریم با ادامه این روند به سطح غربالگری بالای ۹۰ درصد برسیم و همکاری مردم بتوانیم یک مدل الگو در مهار کرونا ثبت کنیم و نیازی به اقدامات قهرآمیز و محدودیت نداشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی کنترل کرونا افزود: با این اقدامات مراجعه مردم به بیمارستانها که در روزهای اول اپیدمی کرونا بسیار زیاد بود کم شده و بیمارستانهایی که تخت خالی نداشتند و در راهروها تخت گذاشته بودند اکنون گزارش می کنند که ۲۰ یا ۳۰ تخت خالی دارد.

وی ادامه داد: با ادامه این طرح ملی می توانیم به یک بانک اطلاعاتی بسیار ارزشمند از وضعیت جغرافیایی و تراکم بیماری در کشور برسیم و بر اساس آن مداخلات کشور را مدیریت کنیم و به جای اینکه ویروس ما را مدیریت کند ما ویروس را مدیریت می کنیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ۱۸۴ کشور دنیا اکنون درگیر ویروس کرونا هستند اما بسیاری از کشورها در مورد وضعیت خود شفافیت نداشتند ایران در منطقه مدیترانه شرقی شفاف ترین آمار را دارد و اقدمات سریع ایران برای شناسایی و درمان بیماران و پیشگیری از این بیماری چه قبل و چه بعد از اعلام موارد بیماری انجام شد در منطقه بی نظیر است و در آینده با روشن شدن اقدامات ایران پاسخ حرف های مغرضانه، غیر منصفانه و نادرست برخی که با اغراض سیاسی یا غیر سیاسی مطرح شد، داده می شود.

آیا بیماری کرونا با گروه خونی مرتبط است؟

جهانپور در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره اینکه آیا شدت بیماری کووید ۱۹ در افراد با گروه خونی متفاوت فرق می کند، گفت: چنین مواردی در برخی گزارش ها عنوان شده اما موارد آن متعدد نبوده است بنابرای نمی توانیم با قطعیت درباره آن قضاوت کنیم و هنوز شواهد علمی کافی در مورد آن وجود ندارد. بیشتر اطلاعاتی که اکنون در مورد رفتار ویروس کرونا داریم از گزارش هایی است که در سه ماه گذشته از چین گزارش شده است بنابراین باید صبر کنیم تا گزارش ها و شواهد علمی کافی درباره این گزارش ها در دنیا به دست آید و در آینده می توانیم در مورد این گزارش ها اظهارنظرهای دقیق تری داشته باشیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: درباره اینکه این بیماری تا کی ممکن است ادامه پیدا کند یا شدت بیماری به مرور زمان کمتر یا بیشتر می شود هنوز نمی توان قضاوت کرد و باید منتظر رفتار ویرس کرونا در آینده بمانیم.

وی درباره اعمال محدودیت برای بازگشت مسافران نوروزی گفت: همان طور که در خروجی شهرها فعلا غربالگری و تب سنجی انجام می شود در ورودی شهرها نیز در آینده چنین برنامه هایی انجام می شود اما اعمال محدودیت های دیگر به مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا بستگی دارد که اگر چنین مصوباتی باشد اعلام خواهد شد. فعلا امیدواریم که همکاری مردم برای کنترل کرونا و در خانه ماندن ادامه داشته باشد و نیازی به اقدامات محدودیت کننده و قهری نباشد.

جهانپور افزود: همکاری مردم در برخی استانها خوب بوده و مردم در خانه مانده اند و امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد زیرا هر کس خودش و اطرافیانش را دوست دارند به سفر و دید و بازدید نمی رود.

سخنگوی ستاد ملی کنترل کرونا ادامه داد: میزان سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است اما هنوز هم میزان سفرها بالاست. بسیاری از مردم توصیه های وزارت بهداشت را جدی گرفته اند اما هنوز از این نظر نیازمند همکاری بیشتر مردم هستیم.

جهانپور گفت: اگر خودمان درگیر بحران کرونا نبودیم حتما به کشورهای دیگر حتی اروپا و آمریکا در این بحران کمک می کردیم اما کشور ما درگیر این بیماری است و البته تحریم های ناجوانمردانه علیه ملت ایران که باعث دشواری در تامین دارو و موارد مورد نیاز بیماران می شود و به دروغ تکذیب می شود کار را مشکل کرده است و به خصوص تحریم های بانکی در این مورد باید برداشته شود.

وی گفت: البته در برخی استانها شاید این بودیم که عده ای به سمت مصرف الکل رو آوردند و در برخی از استانها تعداد موارد فوتی از مصرف الکل از مواد مرگ ناشی از ویروس کرونا بیشتر است. در برخی استانها این مساله نگران کننده شده مثلا در خوزستان تا چند روز پیش ۵۶ مرگ ناشی از مصرف الکل داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا قوت*

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج