۹۷۴۷۹۶
۳۱ نظر
۵۰۰۴
۳۱ نظر
۵۰۰۴
پ

رقم احتمالیِ حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه امسال هیچ کارگری کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت نمی‌کند، گفت: موکول شدن تعیین دستمزد کارگران به فروردین ماه مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر به فاصله چند روز بخشنامه مزد در فروردین ماه صادر شود، باز هم جزو تعهدات کارفرما و از اول سال ۹۹ قابل اعمال است.

ایسنا: نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه امسال هیچ کارگری کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت نمی‌کند، گفت: موکول شدن تعیین دستمزد کارگران به فروردین ماه مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر به فاصله چند روز بخشنامه مزد در فروردین ماه صادر شود، باز هم جزو تعهدات کارفرما و از اول سال ۹۹ قابل اعمال است.

علیرضا حیدری با اشاره به موکول شدن تعیین دستمزد کارگران به سال جدید،گفت: اعتقاد من این است که باید مزد را از منظر اقتصاد خرد و کلان ببینیم.گروه کارگری مزد را از منظر اقتصاد خرد نگاه می‌کنند در صورتی که دولت و کارفرمایان باید از منظر اقتصاد کلان ببینند.این تفاوت در زاویه نگاه باعث می‌شود که تحلیل‌ها و فرایند شکل‌گیری تصمیم تغییر یابد و اگر به اهمیت موضوع از هر دو منظر واقف باشیم حساسیتها در خصوص اینکه تکلیف مزد باید به موقع روشن شود و در جریان اقتصاد خود را نشان بدهد، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

وی افزود: فراموش نکنیم سال گذشته نقش مصوبات مجلس در قانون بودجه ۹۸ و همچنین بودجه ۹۹ در تعیین دستمزد کارگران موثر بود.لایحه بودجه ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌هایش به تصویب رسید و شورای نگهبان آن را اواخر اسفند ماه تایید کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره جزییات آخرین نشست شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته گفت: اگرچه از آن جلسه مصوبه مکتوبی بیرون نیامد و به فروردین ماه امسال موکول شد ولی حاصل مذاکرات این شد که مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد به تایید همه شرکای اجتماعی رسید، منتها بحث سر توزیع این رقم روی اقلام تشکیل دهنده درآمد کارگران بود که برای توافق بیشتر مقرر شد فروردین ماه به آن بپردازیم.

حیدری با بیان اینکه دستمزد کارگران تنها مزد نیست، گفت: اگرچه در بند دو ماده ۴۱ قانون کار صراحتا گفته شده مزد باید تامین کننده هزینه‌های معیشت کارگران باشد و مزد هم در قانون تعریف دارد و مزایای جانبی مزد را که در موردش صحبت می کنیم شامل نمی شود ولی مجموعه گروه کارگری،کارفرمایی و دولت پذیرفته بود که در قالب درآمد هم آن را تعریف کند منتها در خصوص اینکه مابه تفاوت درآمد سال ۹۸ کارگر و درآمد سال ۹۹ او چگونه بین اقلام مزد و مزایای جانبی مزد توزیع شود بحث بود که باعث شد مذاکرات آن شب به نتیجه نرسد و نشست دستمزد را به سال جدید موکول کرد.

وی مزایای جانبی مزد را اقلام سبد درآمدی کارگر عنوان کرد و گفت: اگر سال قبل حداقل مزد را ۳۶.۵ درصد افزایش دادیم، این مزد روی حق عائله مندی کارگران و کسانی که یک فرزند یا دو فرزند داشتند اثرگذار بود و براساس آن بن خواربار و کمک هزینه مسکن را هم اضافه کردیم ولی هیچکدام از اینها ویژگی مزد را ندارند با این حال سال قبل روی دستمزد افزایش ۳۶.۵ درصد اعمال شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه امسال هیچ کارگری کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت نمی‌کند، گفت: با توجه به توافق ضمنی در آن جلسه، هیچ کارگری کمتر از این عدد نباید حقوق بگیرد و مذاکره مجدد انجام شود چون فرض بر این است که مقدمات افزایش مزد در سال ۱۳۹۹ با توجه به مذاکرات قبلی صورت گرفته و تنها روی توزیع آن باید بنشینیم و بحث کنیم.

حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا عدم تصویب حداقل مزد در سال گذشته موجب بلاتکلیفی کارفرمایان در سال جدید نخواهد شد؟ گفت: از نظر من نمی شود چون مزد را برای اول فروردین به بعد تعیین می کنیم و حتی اگر به فاصله چند روز در فروردین ماه هم بخشنامه صادر شود باز هم مربوط به افزایش سال ۹۹ است که از اول سال قابل اعمال است و جزو تعهدات کارفرمایی است.

نشست دستمزد شورای عالی کار ۲۹ اسفند ماه سال گذشته با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد اما علیرغم توافق دولت و کارفرمایان در خصوص افزایش حداقل دستمزد کارگران به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دلیل برخی موضوعات و اختلافات به نتیجه نرسید و بر این اساس تعیین حداقل دستمزد کارگران به نیمه اول فروردین ماه امسال موکول شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش بنیاد شهید دزد هم حقوق درمانگران را در سال ۹۸ بدن حالا ۹۹ مال خودش

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAAA

        تا زمانیکه نوبخت‌است بازنشستگان بدبخت‌و‌بدبخت‌ میشوند
        او‌اصلا دستورات‌مجلس را قبول ندارد.

    • بدون نام

      اسم نماینده کارگران رو از روی خودتون بردارین

    • بدون نام

      این چرندیات را دوربریزید ازمنظر اقتصادکلان وقتی دلار یکباره قیمتش پنج برابرمیشه اتفاقی نمی افته یعنی پانصددرصد رشد ولی حقوق کارگراگرپنجاه درصداضافه شود همه چیز خراب میشودواسملن به زمین سقوط می کند هرسال اخرین تصمیم درکشور درباره حقوق کارگراست این یعنی چه ؟یعنی بی ارزش ترین عنصرجامعه کارگراست

    • کارگر بی گناه

      اگر مسیولین فکر نتیجه گیری و ارتقا حقوق کارگر بدبخت و بی دفاع بودند هیچگاه جلسات را به روزهای اخر اسفند موکول نمی کردند و قبل از اسفند تصمیم گیری ها انجام می شد معلوم میشه همه باهم از یک کاسه میخورند .ودعواها زرگری است.

    • ل.ک

      برای کارمند خیلی خوب تعیین میکنید ولی برای کارگران زحمت کش وقشر فقیر جامعه هنوز هیچی ویا مبلغ ناچیزی در نظر میگیرید

    • بدون نام

      چرا تمام شرایط بد اقتصادی و مدیریتی کشور رو باید کارگر تحمل کنه ونه دیگران این چه عدالتی است

    • بدون نام

      حقوق کارگران وبازنشسته های تامین اجتماعی
      مستمری بگیران از نماینده های کارگری انتظار
      داریم طبق تورم واقعی وافزایشهای گوناگونی
      که تا آخر سال افزایش قیمتی داشته اند باید
      افزایش کند

    • shabibmousavi45

      جالب فقط خدا کند فورا تعیین کنند چقدر است

    • بدون نام

      یه جوری میگی دو میلیون و هشتصد که انگار ده میلیون میخواهید اضافه کنید.انگار تو ایران زندگی نمیکنی.این پول خرج کرایه خونه میشه یا خرج شکم.مرد حسابی کارگر رو چی فرض کردین.پاداش یه مدیر حداقل دوبرابر این مبلغه.از خدا بترسید

    • بدون نام

      شما کارگران‌همه‌به همین‌خیال باشید
      بودجه دولت‌دست نوبخت‌است‌اگر نوبخت این رقم را‌پرداخت‌گرد حقوق دو ماه‌خود را به خیریه میدهم
      سال قبل یادتان است یک ۴۰۰ باید اضافه میشد و یک ۱۵ درصد ۴۰۰ را داد‌۲۵ درصد را نداد نوبخت‌گفت‌مجلس برای خودش گفته هیچ‌واکنش هم‌از مجلس ندیدیم.

    • محمدرضا نقی زاده

      یعنی منی که کارگرم، حقوق اول سال ۹۹ دومیلیون و هشتصد باید بگیرم؟؟؟ عمرا کارفرما قبول نمیکنه. چون هرسال تقریبا۳۰۰تومن اضاف میکنن. میدونم دیگه میخاد بگه من نمیتونم انقدر حقوق بدم برین جایی که بهتون میدن کار کنین، از ما کارگراضعیفتر خودمونیم متاسفانه.

    • بدون نام

      پارسال هم میگفتن هیچ بازنشسته ای نباید کمتر از دو میلیون تومان بگیرد ولی این اتفاق نیوفتاد اخه خودتان حق اولاد وحق مسکن وبن وخواربار بازنشسته های تامین اجتمایی سال ۹۸ را نگاه کنید اخه چقدر در حق بازنشسته گان و مخصوصا از کار افتاده گان کلی ظلم وستم میکنید اقای بیات خودش حقوق کلان میگیره وابدا به فکر بازنشسته های حد اقل بگیر تامین اجتمایی نیست اخه ما هم انسان هستیم

    • بدون نام

      تا ماه بعد معلوم نیست چند نفر
      زنده اند چند نفر مردند. از کرونا هم
      فرار کنیم با شرمندگی از روی خانواده چکار
      کنیم؟

    • کارگر فلک زده

      خدایا بحق بزرگی و جلالت تو خودت حامی
      ما کارگرای ایران باش و خودت از حق ما دفاع کن چون ما کارگرا پشتیبانی نداریم
      البته کارگر از نوع بدبختش و گرنه کارگرای
      صنعت نفت و فولاد حقوقشان از یه مهندس
      هم بیشتره خدایا ما بخیل نیستیم

    • بدون نام

      چقدر در موردافزایش حقوق به حق کارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی هرسال تعلل می کنید وجان میکنید

    • کارگر

      یعنی انقدر مرخصی رفتن عید واجب بود که کل کارگران کشور باید منتظر بمونن آقایان از مرخصی برگردن بعد تصمیم بگیرن آخرشم زیر ۲۰ درصد
      ۱۰ درصدم بگید کارگر هیچی نمیگه با سیلی صورتشو سرخ نگه میداره

    • بدون نام

      کارفرماها انقد درآمد ندارند که این حقوق را پرداخت کنند آیا این حضرات مسولیت اخراج گسترده کارگران را میپذیرند یا الان فقط شعار می‌دهند کارفرما دوست دارد ماهی پنج میلیون حقوق بده بشرط داشتن
      درآمد
      با بازار نیمه تعطیل و کرونا این چند تا کارفرما رو هم ورشکست کنید خیالتون رو راحت
      تقریبا بالای سه میلیون باید به کارگر و یک میلیون حق بیمه به تامین اجتماعی و مرخصی و پاداش و سنوات و عیدی
      کارفرما رو بانک تصور کردید تعطیل می‌کنه می‌ره دلالی خیال راحت

    • علی

      بدبخت کارگر

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه آخه ۲۸۰۰ شد درآمد

    • بازنشسته

      یاخداکه اینطورباَشه ماهم دعامیکنیم برای همه دست اندرکاران

    • Babak Rostami

      خیلی اروم‌‌و بی سروصدا از ۶۵ درصد به چند رسیدن نماینده کارگرا هم تو جلسه اخر گفت به نتیحه نرسیدیم الان هم با فشار به این عدد تن دادن ، راستی حقوق خود نماینده کارگرا چقدره ؟

    • رشیدی

      اگر پایه حقوق درست نباشد و منتظر بقیه عوامل باشیم حقوق بازنشستگان که مزایای زیادی ندارد واقعی نمی شود،ضرر می کنند

    • بدون نام

      2و800؟؟؟؟؟ههه
      مشکل از کارگره که تن میده به کار وگرنه تو کشورا پیشرفته کارگر حکم پزشک و ...رو داره تو ایران برعکسه کارگر نباشه سرمایه دار سرمایش میخوابه اخه با 2و800 چی میتونه کنه؟

    • ایمان

      مگه همه کارفرما ها حق عایله مندی و بن میدن که شما رو اون تمرکز کردین؟؟ فقط ذهن مردم منحرف میکنید

    • سعید

      این رقم بایدحداقل بدون مزایا وکسر بیمه باشه یعنی پایه حقوق وگرنه یک موج دیگه ازمشکلات که بدتر از کرونا خاهد بود گلوی کارگران رو خاهد گرفت وما هم گلوی نماینده ها رو میگیریم.....

    • حسین سلطان پور

      با سلام اگر خواسته باشیم حق را بگوییم چنانچه حداقل دستمزد از دو میلیون و هشتصد هزار تومان کمتر باشه خداییش در حقشان ظلم کردیم و باعث فقر بیشترکارگرا میشیم بخصوص مستمریبگیران تامین اجتمایی از استان یزد جانباز مستمریبگیر تامین اجتمایی

    • امین

      فردا دوزار میذارن رو حقوق ها و تمام میشه ! افزایش حق اولاد و بن و مسکن رو هم میذارین روی حقوق در حالی که اینها مزایاست نه دستمزد اونهم چه مزایائی ! با پائین نگه داشتن دستمزدروزانه ، اضافه کاری و تعطیل کاری و پایان کار و حق شیفت و نوبتکاری و عیدی آخر سال و مانده مرخصی که با دستمزد حساب میشن همه اش به ضرر کارگر و به سود دولت و کارفرماهاست ! کی به فکر کارگره که توئه به اصطلاح نماینده کارگر باشی ؟! همه به فکر کله گنده ها هستن !

    • الهه

      دوملیون و هشتصد برای دختر مجردی مثل من خوبه .اما فکر نمیکنم برای متاهل ها مناسب باشه

    • بدون نام

      آخ آخ آخخخخخ که ما کارگرها چقدرررر بیچاره ایم .بیچاره ترین قشر در ایران

    • بدون نام

      زور و زر و تزویر نموده است توانی،کارفرماها ودولت آماده شدند برای یک ظلم جهانی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج