۹۷۶۸۷
۵۱۲۸
۵۱۲۸
پ

دریانی ها؛ برند سوپرمارکت های ایران

حسین عیوضی دریانی، پسر مرحوم علی اصغر عیوضی دریانی که اولین موسس فروشگاه دریانی در تهران بوده در رابطه با تاریخچه تاسیس این فروشگاه می گوید.

ام بی ای نیوز: سوپر مارکت های دریانی از گذشته ای دور در تهران و سایر شهرهای کشور وجود داشتند. این فروشگاه ها که اکنون به شکل زنجیره ای فعالیت می کنند، در محله ها و مناطق مختلف شهر به چشم می خورد و این روزها از شکل سنتی بیرون آمده و همانند سایر جنبه های زندگی شهر نشینی، دستخوش تحولاتی در راستای فراهم نمودن رفاه و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود شده است.

در عرصه صنعت خرده فروشی کشور، دریانی ها پیوسته فعالیت و حضور مستمر داشته اند و کمتر نامی در این حوزه تا این حد شناخته شده و ماندگار بوده.

همبستگی، نظم و مشتری مداری یکی از مهمترین خصوصیاتی است که در بقا و دوام نام این فروشگاه های کوچک که امروز وسعتی به اندازه همه محله ها و مناطق مختلف شهر ها دارند، محسوب می شود.

حسین عیوضی دریانی، پسر مرحوم علی اصغر عیوضی دریانی که اولین موسس فروشگاه دریانی در تهران بوده در رابطه با تاریخچه تاسیس این فروشگاه می گوید: درسال ۱۳۱۰ پدرم از زادگاهمان دریان آذربایجان به تهران آمد و در خیابان شاه رضا روبروی لاله زار که یکی از محله های خوب تهران محسوب می شد و اکنون خیابان انقلاب نام دارد، مغازه کوچکی برای عرضه و فروش همه مایحتاج مردم تاسیس نموده و نامش را دریانی گذاشت.

دریانی ها؛ برند سوپرمارکت های ایران

در اولین فروشگاه دریانی چه اقلام و کالاهایی عرضه می شد؟

آن روزها به قولی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد دراین فروشگاه ها عرضه می شد حتی پدر من، در فروشگاه خود نفت هم می فروخت. در واقع هرچیزی که مردم برای زندگی روزمره احتیاج داشتند باید دسته بندی شده در مغازه کوچک آنهم به روش سنتی آن روزها ارائه می شد.

کالاها و اقلام مورد نیاز از کجا تهیه می شد؟

بازار بزرگ تهران به عنوان مرکز تهیه اقلام و کالاهایی بود که در واقع نیاز روزمره خانوارها محسوب می شد و با توجه به مشکلاتی که در رابطه با حمل و نقل وجود داشت، مغازه دارها مجبور بودند حتی گاهی اجناس را بر روی شانه های خود حمل نمایند.

نحوه کسب و کار اولین موسس فروشگاه های دریانی به شکل بوده؟

البته در ابتدا پدر من کار اصلی اش تجارت و خرید و فروش چای بوده و ایشان موسس شرکت چای آلبالو نیز بود و در آن زمان چای توسط تجار و بازرگانان از کشور هند و سیلان در بسته های بزرگ وارد کشور می شد و حتی بسته بندی آن هم به شکل دستی انجام می گرفت.

شاید خرید و فروش و عرضه چای را بهانه اصلی راه اندازی فروشگاه دریانی باید قلمداد کرد. ولی پدر من با عشق به این کار، وارد عرصه خرده فروشی شد. چنانکه به همراه برادر بزرگم در تهران کار می کردند و شب ها نیز در داخل مغازه بیست متری خود می خوابیدند.

تبدیل شدن یک مغازه کوچک به برندی که امروز شاهد گسترش فعالیت هایش هستیم را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من، چگونگی و کیفیت خدمات و پشتکار و مردم داری یا به اصطلاح مشتری مداری است که در شغل سوپر مارکت داری باعث می شود مردم برای تهیه مایحتاج مورد نیاز خود، یک فروشگاه را انتخاب کنند. البته موارد دیگری نظیر فراهم نمودن همه یا اکثر نیازهای روزمره مشتریان نیز در این موضوع تاثیر گذار است.

البته در همان سال های ابتدایی تاسیس فروشگاه، سایر همشهریان دریانی که قصد چنین کاری داشتند از راهنمایی و مشورت پدرم برای خرید مغازه و تهیه کالاهای مورد نیاز و ... استفاده می کردند و شاید دلیل این موضوع موفقیت و پیشرفت او در این کار بوده است.

شما چه سهم و نقشی در اداره اولین فروشگاه دریانی داشتید؟

من به دلایلی بعد از شهریور ۱۳۲۰ ترک تحصیل کردم. به تهران آمده و در معیت پدر و برادر مشغول کار در فروشگاه شدم که کارهایی نظیر پر کردن انبار و بسته بندی دستی چای و ویزیتوری را انجام می دادم و رفته رفته وارد تجارت و خرید و فروش چای شدم.

در صنایع و حوزه های مختلف تولید و عرضه کالا و خدمات، نام های بزرگی بودند که با همه اعتبار و ارزشی که نزد مخاطبان خود داشتند، به دلایلی بعد از گذشت سال ها محکوم به فنا و نیستی شدند. ولی نام هایی نیز مثل فروشگاه های دریانی و... در حوزه های مختلف هستند که در اجتماع وجود دارند و مخاطبانشان نیز آنها را دوست دارند. رمز موفقیت این فروشگاه های زنجیره ای را می توان موارد متعددی عنوان کرد نظیر اینکه:

دریانی ها نام فروشگاه هایشان را بدون پسوند و پیشوندهای معمول که در برخی برندها ایجاد شد حفظ کردند و تقریباً همه نیازهای مشتریان خود را پاسخ می دهند و هر آنچه در حوزه خرده فروشی مد نظر است، در این فروشگاه ها یافت می شود و همچنین پشتکار و رفتار و معاشرت مناسب با مشتری، همگی عوامل ماندگاری این نام شده .

همچنین در برخی مناطق تهران که محل اقامت و اسکان تعدا زیادی از دریانی ها بوده، نظیر محله شهر آرا و دریان نو، حضور هموطنان آذری در اداره این سوپر مارکت ها پر رنگ تر است.

البته هنوز در این مناطق، فروشگاه های دریانی قدیمی که در سال های بسیار دور تاسیس شده بوده وجود دارند و حتی اگر تغییر ساختار در شکل قفسه بندی و تحویل کالا به درب منزل مشتریان داده و بعد از پدران، پسران، مدیریت آن را بر عهده گرفته باشند، اما بازهم منطق و فکر مشتری مداری و ارائه همه نیازهای روزمره در این سوپر مارکت ها، عاملی است که منجر به بقای این نام قدیمی در سیستم خرده فروشی کشور از دیرباز تاکنون شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج