جاباما
۹۷۶۹۲۷
۱۵ نظر
۵۰۷۳
۱۵ نظر
۵۰۷۳
پ

رُهامی که ناگهان «شاهین» شد!

شرکت سایپا نام محصول خود را از رهام به شاهین تغییر داده است. این شرکت در این خودرو از موتور اصلاح شده پراید با فناوری قدیمی و البته توربوشارژر استفاده کرده است.

مجله پدال: شرکت سایپا نام محصول خود را از رهام به شاهین تغییر داده است. این شرکت در این خودرو از موتور اصلاح شده پراید با فناوری قدیمی و البته توربوشارژر استفاده کرده است.

رُهامی که ناگهان «شاهین» شد!

این روز‌ها اولین تبلیغات سایپا شاهین در رسانه‌ها آغاز شده و نشان از ورود به بازار این خودرو در سال جاری می‌دهد. نکته جالب استفاده از شعار پرواز به آینده در این تبلیغ است. اما آیا این واقعاً یک محصول مرتبط با آینده است یا یک خودروی منسوخ با پوسته‌ای تازه می‌باشد. نیازی به شرح این موضوع برای مخاطبان پدال که با خودرو‌های امروز و آینده آشنا هستند نیست.

رُهامی که ناگهان «شاهین» شد!

گفته می‌شود دلیل تغییر نام این خود از رهام به شاهین، تفاوت سلیقه مدیرعامل کنونی با مدیرعامل قبلی این شرکت است. اما توصیه فعالان محیط زیست برای حمایت از شاهین در حال انقراض ایرانی دلیل این تغییر اعلام شده است.

شاهین خودرویی است که بر اساس یکی از پلت‌فرم‌های قدیمی تویوتا یاریس که شرکت سایپا دانش فنی آن را از طریق شرکت‌های چینی به دست آورده توسعه یافته است. این پلتفرم با نام SP۱۰۰ نام‌گذاری شده و احتمالاً خودرو‌های دیگری نیز روی آن عرضه خواهند شد که نزدیک‌ترین آن‌ها نسخه کراس همین خودرو است. با اینکه تکنولوژی این پلت فرم به ۱۸ سال قبل بازمی‌گردد، اما تکنولوژی موتور این خودرو به سه دهه قبل مربوط است!

رُهامی که ناگهان «شاهین» شد!

شرکت سایپا البته ابتدا قصد داشت موتور ۱.۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ شرکت برلیانس چین را روی خودرو نصب کند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اما برلیانس ایران را به دلیل تحریم آمریکا ترک کرد. در ادامه این شرکت سعی کرد موتور ساخت شرکت ایران‌خودرو با نام EF۷ توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار را روی این محصول قرار دهد. اما ایران‌خودرو به دلیل نقش «استراتژیک» این موتور و نقطه قوتش نسبت به سایپا، حاضر به دادن این پیشرانه نشد.

این شرکت که با بحران میلیارد‌ها تومان هزینه برای محصول جدید خود که بی موتور مانده، روبه‌رو بود موتور تیبا و ساینا که توسعه یافته موتور قدیمی پراید و در واقع موتور فورد از دهه هشتاد میلادی است را با استفاده از توربوشارژ تقویت کرد و روی شاهین گذاشت.

قدرت این موتور ۱.۵ لیتری با توربو شارژ به ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۶۵ نیوتن متر رسیده است. این در حالی است که موتور‌های مثلاً چینی ۱.۵ لیتری توربو در حال حاضر حداقل ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

رُهامی که ناگهان «شاهین» شد!

این موتور از تکنولوژی قدیمی و منسوخ دو سوپاپ برای هر سیلندر (مجموعاً هشت سوپاپ) استفاده می‌کند. درحالی‌که موتور‌های روز در هر سیلندر برای مصرف بهینه و قدرت بیشتر از چهار سوپاپ (۱۶ سوپاپ برای چهار سیلندر) بهره می‌برند.

به گفته مجتبی احمدی‌راد، رئیس اداره محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور امکان شانزده سوپاپ کردن این موتور وجود دارد. قرار بر این بوده که این اتفاق بیفتد، اما فشار‌هایی در شرکت وجود داشت که می‌بایست موتور زودتر تحویل داده شود از طرفی هم استاندارد اعلام کرد که باید زودتر تحویل داده شود و در نهایت تصمیم گرفته شد با همان سیستم هشت سوپاپ یک سری قطعات را به استاندارد برسانیم!

برای انتقال نیرو هم قرار بود از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) در این خودرو استفاده شود که فعلاً با جعبه دنده ۵ سرعته دستی جایگزین شده است.

به گفته سایپا، شاهین از امکاناتی نظیر سامانه هشداردهنده تعویض دنده GSI، دو کیسه هوای راننده و سرنشین، استاندارد پایه ECE، هشدار بستن کمربند ایمنی، چراغ روزتاب، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس، آینه‌های تاشوی برقی، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی، سانروف، بلوتوث، صندلی شش حالته دستی راننده بهره می‌برد.

رُهامی که ناگهان «شاهین» شد!

در مورد قیمت سایپا شاهین هنوز عددی اعلام نشده، اما این موضوع وابستگی زیادی به میزان استقبال بازار از این خودرو دارد. اما با توجه به قیمت سایر محصولات سایپا به‌خصوص ساینا و کوییک در بازار پیش‌بینی می‌شود این خودرو در ابتدا با قیمتی حدود ۱۴۰ میلیون تومان پیش‌فروش شود. البته در سال ۹۹ ممکن است با تغییرات بنیادی در قیمت ارز و همچنین آثار ماتاخر ویروس کرونا بر اقتصاد کلان کشور و رکود و تورم، شاهد تغییرات بنیادینی نیز در قیمت خودرو‌ها باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه خوب با موتورتوربوشارژ میشه به ایستگاه فضایی میر هم سری زد

    • مصطفی اکبری

      انشاء الله که سایپا ایران‌خودرو بتوانند در شرایط تحریم محصولات باکیفیت تولید کنند وبه دنیا ثابت شود که ایران میتواند و در سال جهش تولید. تولید بسیار خوبی داشته باشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه توی خواب

      • بدون نام

        بخواب داداش

    • بدون نام

      اسم شاهین در انحصار شرکت ترکیه است احتمالا مجبور خواهند شد اسمشو عوض کنند..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسمشو ارابه کوروش بزارن خیلیا راضی میشن

    • بدون نام

      چرا برا شکستن قیمت ها ماشین های خارجی وارد نمی شوند انحصار در دست دو شرکت ایران خودرو و سایپا هستش ماشین خارجی خیلی آپشن بهتری دارم و محکم تر هستند با دوام تر هستند چرا

    • بدون نام

      ماشین سی سال پیش باقیمت ماشین روزدنیا

    • علی حقانی

      همون بهتر که نشریات آبکی و طرفدار واردات خودرو تا مدتی چاپ نمیشن

    • بدون نام

      به خاطرلجبازی احمقانه علاوه براینکه روی پای خودمان نایستادیم که ازفناوریهای پیشرفته اروپایی جداماندیم وبه دامان صنعت مبتذل چینی ولابددرآینده روسی افتادیم

    • بدون نام

      این همونه فقط پالونش عوض شده ولی پالون قشنگی داره فکر کنم ۲۰۰ میلیون فروش بره در حالی که ۵۰ میلیون هم نمی ارزه

    • بدون نام

      چرا تو پراید گیر کردید آخه. چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • اُپرا

      دام جدید برای برخی افراد تنوع طلب!

    • بدون نام

      فرغون رنگ شده با4تا چرخ موتور 30سال پیش 180 میلیون قیمتش
      مردم ازفردا هم ملت صف میکشن

    • موتور

      موتور ای اف ۷ رو نذاشتن رو این ماشین ک بهتر میشد اخه ایرانخودرو چرا نذاشته. این با پراید فرقی نکرد ک اینهمه زور زدین اخرش خراب کردین حیف این اتاق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج