۹۷۷۲۰۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
۲۲ نظر
۵۰۱۰
پ

دلار امسال چقدر گران می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید مشکلات حاصل از کرونا تاثیرات ملموسی بر اقتصاد ایران و دیگر کشورهای درگیر خواهد گذشت؛ اما با توجه به دیگر مشکلات موجود در اقتصاد کشور و علی‌رغم امیدواری به دولت، قیمت ارز همچنان به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

خبرآنلاین: یک کارشناس اقتصادی می‌گوید مشکلات حاصل از کرونا تاثیرات ملموسی بر اقتصاد ایران و دیگر کشورهای درگیر خواهد گذشت؛ اما با توجه به دیگر مشکلات موجود در اقتصاد کشور و علی‌رغم امیدواری به دولت، قیمت ارز همچنان به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

تعطیلات عید امسال بیش از هر چیز متاثر از شیوع ویروسی بود که خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها تبدیل به یک اپیدمی جهانی شد. از قضا ایران جزو اولین کشورهایی بود که پس از چین یک اپیدمی گسترده از این ویروس را تجربه کرد و از اول اسفند کشور درگیر مقابله با آن شده است.

با این همه ظرف یک ماه گذشته قیمت ارز افزایش محسوسی داشته است. در حالی که در روز ۱۳ اسفند ماه ۹۸ قیمت هر دلار امریکا ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان بود قیمت مظنه واحد پولی آمریکا در بازار امروز به ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این مهم باعث شده تا نگرانی‌هایی آغاز شود.

در همین رابطه عباس آرگون، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اکنون بزرگترین مشکل جهان شیوع ویروس کرونا است. طبیعتا این مساله به بودجه تمام کشورها لطمه زده و اقتصاد را هم چون عرصه‌های دیگر مختل می‌کند. این مهم صرفا برای یک کشور اتفاق نخواهد افتاد و بیشتر کشورهایی که درگیر این ویروس هستند حتما با تاثیرات آن در اقتصاد مواجه خواهند شد.

او می‌افزاید: مساله‌ کرونا صد البته که ایران را هم متاثر کرده است و افزایش اخیر قیمت دلار و دیگر ارزهای معتبر به این مهم مربوط است. اکنون یکی از مشکلات مساله بودجه دولت و محدودیت‌های درآمدی آن است. به بیان دیگر روندی که نرخ ارز در سال جاری دنبال خواهد کرد رابطه مستقیمی دارد با نحوه و میزان تحقق درآمدهای دولت. با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت و رسیدن آن به کمتر از ۲۰ دلار کار برای دولت روحانی راحت نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کرونا عملا همه گیر شده و قطعا بخشی از درآمدهای دولت و بخش خصوصی را از بین خواهد برد. با این همه کاهش درآمدهای دولت تبعات گوناگونی خواهد شد که افزایش قیمت ارز یا همان کاهش قدرت پولی ملی یکی از آن‌ها است. هنگامی که دولت نتواند منابع حاصل از صادرات را وارد کشور کند یا منابع جذب شده کمتر از نیاز واقعی اقتصاد باشد ارزش پول ملی در قیاس با ارزهای دیگر تضعیف می‌شود.

آرگون با اشاره به متغیرهایی چون رشد نقدینگی و صادرات کالاهای غیر نفتی تاکید کرد: متاسفانه تحریم‌ها در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی نیز موثر بوده و همین بازگشت پول به داخل را دشوارتر از همیشه می‌کند. البته اگر بتواند موانع را در برابر فروش نفت خود بردارد یا به هر طریق حداقل درآمدهای پیش‌بینی شده را حاصل کند حتما مشکلات تا حدی کنار خواهند رفت ولی در شرایط فعلی چنین امکانی محتمل به نظر نمی‌رسد.

او گفت: البته مساله نرخ تورم هم شدیدا بر نرخ ارز اثرگذار است و کنترل تورم یکی از راههای مهم جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی است. این مشکلات ساختاری و تحمیلی هستند و حداقل انتظار نمی‌رود در شرایط بحرانی کرونا مرتفع شوند.

این کارشناس تصریح کرد: البته باید توجه داشت بسته به زمانی که کرونا بتواند شیوع خود را ادامه دهد مشکلات حاصل از آن هم متفاوت خواهند بود؛ به این صورت که هر چه بیشتر این زمان طولانی شود اقتصاد در سطح بین‌المللی آسیب‌های بیشتری خواهد دید و دوران پساکرونا شرایط سخت‌تری تجربه می‌شود. این میان در کشور ما بیشترین مشکلات احتمالا در بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک و متوسط بروز پیدا کند چرا که توانایی مالی این بنگاه‌ها محدود است و اغلب اولین قربانین هر نوسانی هستند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند آینده قیمت ارز در بازار چگونه خواهد بود، گفت: البته که امیدواریم روند افزایشی ادامه نیابد و دولت بتواند همه چیز را کنترل کند. اما همان‌طور که مشاهده می‌شود همه کشورها درگیر کنترل این ویروس هستند تا آثار اقتصادی را کمتر کنند. درنتیجه علی‌رغم امیدواری ما به تدبیر دولتی‌ها فکر می‌کنم در آینده نزدیک قیمت ارز همچنان رو به افزایش داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      دیگه ملت جا ندارن

    • بدون نام

      حداقل بیست هزار تومان....ضمانتی

    • بدون نام

      الان که همه چی نامعلومه این چه جور پیش بینی هست...بیشتر گزارش یک دلال بود.
      آخه یکم دقت کن... الان کل جهان همین وضعه....ارزش پول ما فقط پایین نیومده که....ارزش خود دلار هم همینجور پیش بره خیلی بدتر پایین میاد..چون اقتصاد اون خیلی حساس تره و بزرگتر.ما که تجارت زیادی نداریم.

    • امی

      عزیزم کرونا رسماً اواسط بهمن وارد ایرانمان شد و اولین مورد فوتی هم ۱۹ یا ۲۰ بهمن بود اگر اشتباه نکنم.که بخاطر ملاحظاتی گفتند همچین چیزی نیست و برید راهپیمایی و انتخابات شرکت کنید.

    • بدون نام

      برام سواله که پول افغانستان عقب افتاده چرا از ایران با ارزشتره

    • بدون نام

      خوب اگر قراربود کرونا به اقتصاد لطمه بزنه،خوب باید به اقتصاد آمریکا هم لطمه بزنه،دلار هم افت کنه،اقتصاد ایتالیا و اسپانیا و فرانسه و آلمان هم که به شدت درگیر شدن هم،باعث افت یورو بشه
      دیگه تو بد بینانه ترین حالتش اینکه،هم ریال هم دلار هم یورو باهم افت کنن قیمت ارز نره بالا
      نمیدونم چرا واسه همه ننه هست واسه ما زن بابا...!

    • مهناز

      دلار امسال به سی الی سی و پنج تومن خواهد رسید

    • سینا

      یک کارشناس اقتصادی گفت دلار به بیست و هفت میرسه بزودی

    • شهروند

      منتظر دلار سی هزار تومانی در آخر اردیبهشت باشید

      پاسخ ها

      • هادی

        در پاسخ به شهروند بگم عمو جون دلار تا همین جاشم از قیمت واقعیش شیش تومن جلوتره چراکه بدون فروش یه بشکه نفت هم دلار نباید با توجه به ذخایر ارزی و اقلام صادراتی گسترده بالاتر از ده تومن میرفت ولیکن حرص و طمع عوامل دو لتی و بانکها و اشخاص پشت پرده باعث این همه بیچارگی ملت شده چیزی که تو کره شمالی ورشکسته هم نمیبینیم که اینجور با ارزش پول کشورشون بازی کنند

      • بدون نام

        بازم بازی هرسال...اردیبهشت قراره اینجور بشه و ...
        پارسال هم جو گرفت و بردن بالا و دولت و دلال ها یه سودی کردن...بعد کلی اومد پایین.

    • بدون نام

      تابلو شما 2تا سینا وشهروند دلال دلار هستید به امید خدا ارزون و دلارتون رو دستتون میمونه چوب خدا صدا نداره

    • بدون نام

      سلام. تا دلال یا واسطه محترم وجود دارد قیمت دلار پایین نمیاید .خداوند به حامیان دلار ........... عطا نماید.

    • احمد

      من یقین دادم که طلا ا میلیون و دلار ۲۷ هزار تومنی را در کمتر از ۱ ماه اینده می بینیم از هم وطنان عزیزم می خوان مراقب باشن و طلا و دارایی های خودشون اصلا مگر در شرایط اضطرار نفروشند

    • بدون نام

      به یقین میتونم بگوییم که جامعه ایرانی قیمت دلار از کل مشکلات موجود براش مهمتره
      اونایی که ادعای غرور ملی میکنند تمام پسنداز وثروتشون پول شیطان یعنی دلار هست اصلا هم خششون نمیاد مثل پول ملیشون اونو بی ارزش ببینند

    • Sepehr

      ببخشید، فکر کنم سوالتون اشتباهه، دلار همون دلاره فکر کنم باید پرسید ارزش پول ملی چقدر افت میکنه در برابر دلار

    • javad

      یعنی مگه کرونا فقط برا ایران بوده که اینجا این اتفاقا میفته...چرا کشورهای دیگه پولشون بی ارزش نمیشه!

    • بدون نام

      دلاربه زودی میادپایین اینایی هم که میگن دلاربه 30هزارتومان میرسه دلال هستن

    • بدون نام

      دلال‌های آشغال که قیمت را30هزارتومان اعلام میکنن

    • بدون نام

      حقوق ملت را جهانی اضافه کنید بعد حرف
      از دلار وگرانی بزنید دیگر مردم جا ندارند

    • بدون نام

      افراد ی که در باره دلار ونرخ گران شدن را اعلام
      میکنند ازدلالان وعوامل دولت هستند
      مردم فریب این سودجوها ودشمنان مردم را
      نمی خورند

    • بدون نام

      مردم دیگر دلار گران نمیخرند مگر دلال ها برای
      بازار گرمی مثل املاک و خودرو میان خودشان
      معامله های سوری کنند که من خودم شاهد
      کارهایشان بودم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج