۹۷۷۹۱۱
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

عبدی: عوارض اقتصادی قرنطینه کامل را می‌پذیرید؟

روزنامه شهروند در باره نقد سیاست‌های رسمی و اظهارنظرهای کارشناسان پیرامون شیوع بیماری کرونا یادداشتی به قلم عباس عبدی منتشر کرد.

روزنامه شهروند در باره نقد سیاست‌های رسمی و اظهارنظرهای کارشناسان پیرامون شیوع بیماری کرونا یادداشتی به قلم عباس عبدی منتشر کرد.

عبدی: عوارض اقتصادی قرنطینه کامل را می‌پذیرید؟

در این یادداشت آمده است:

1ـ نخستین و مهم‌ترین مسأله ضرورت نقد سیاست‌های رسمی است. هیچ مدیری نمی‌تواند مدعی شود که سیاست‌هایش بی‌عیب و نقص و بی‌نیاز از نقد است، حتی بهترین سیاست‌ها نیز نیازمند نقد هستند، زیرا بهترین‌بودن آنها صرفا از طریق به محک نقد درآمدن است که ثابت می‌شود. در نتیجه هر کس و هر دولتی که به درستیِ سیاست‌های خود اطمینان بیشتری دارد، از نقد استقبال می‌کند، بنابراین نقد را باید نعمت دانست.

2ـ منتقد باید ملاحظات اخلاقی جامعه را بنماید و براساس مسئولیت مدنی و قانونی حرف بزند. فرقی نمی‌کند که این فرد در چه جایگاهی است. اگر یک دارو برای درمان یا تخفیف کرونا خوب است، به‌طور طبیعی باید سیر قانونی و مراحل رسمی آن طی شود. اینکه یک پزشک معتقد است این دارو خوب است، مجوز اعلام رسمی آن نیست. خوب‌بودن یک دارو در پزشکی معنای علمی دارد، باید به تعداد مناسب آزمون شود و گزارش‌های بالینی آن در هیأت علمی آن بیمارستان تهیه و تعریف شود و در نهایت در فرآیندی علمی تأیید شود. پیش از طی این مراحل هیچ فردی حق ندارد که در این‌باره اظهارنظر عمومی کند، در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و ذهنیت جامعه مخدوش و مردم نیز نگران می‌شوند. مسأله دارو و درمان ظرافت‌های خاص خود را دارند و بسیار حساس هستند و پزشکان عزیز بیش از دیگران باید این ملاحظات را رعایت کنند.

3ـ نکته سوم شاید مهم‌تر است. تردیدی نیست که فاصله‌گذاری اجتماعی یا حتی قرنطینه کامل بهترین شیوه برای قطع زنجیره انتقال این ویروس است، ولی سیاستگذار در مقام اجرا نمی‌تواند به راحتی از این گزاره نتیجه عملی بگیرد، زیرا فاصله‌گذاری اجتماعی سطوح گوناگونی دارد و در مدت زمان کم یا زیاد قابل اجراست. به راحتی می‌توانیم توصیه کنیم که دولت شدیدترین فاصله‌گذاری یا همان قرنطینه را به مدت طولانی تا رسیدن به نقطه صفر یا نزدیک به آن اجرا کند، ولی باید توجه کنیم هر کدام از این سطوح با زمان‌بندی آنها عوارض اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارد که پس از پایان ماجرای کرونا سیاستگذار باید پاسخگوی آنها باشد. آیا کسی مسئولیت این عوارض را از الان می‌پذیرد؟ درواقع منظور این است که نقد هر سیاستی باید همراه با پذیرش تبعات بعدی آن باشد. هر سیاستی دارای منافع و هزینه‌هایی است. اگر از منافع آن سخن می‌گوییم، هزینه‌هایش را نباید فراموش کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      موافقم

    • بدون نام

      ضرر اقتصادی بهتر است یا یک قتل عام دست جمعی؟؟؟

    • بدون نام

      جناب عبدی مثل اینکه نفسش ازجای گرم میاد بیرون

    • بدون نام

      کدوم سیاست گذار؟ همون که تو بهش میگی چکار کن چکار نکن؟

    • علی

      عالی بود

    • بیخبر

      درسته منم بارها همین حرفها رو زدم . اما اگه کسی اینجوری حرف بزنه حرفش مورد توجه مخاطبین قرار نمیگیره چون جامعه ما عادت کرده نظرات عجیب و غریب همراه با حمله به اشخاص و مسئولین کشور بشنوه .

    • بدون نام

      به طور خلاصه باید بگویم دو گزینه شما برای ما یک جواب دارد: ۱- کرونا را مدیریت کنیم و قید اقتصاد را بزنیم چون به امثال بیچاره هایی مثل ما توجه و کمک مالی نمی شود بنابراین از هم می پاشیم و از گرسنگی می میریم . ۲- اقتصاد را اصل قرار دهیم و کرونا را مهار نکنیم یا بیماری کرونا از نوع حادش رو می گیریم و یا چون به امثال بیچاره هایی مثل ما آن امکانات قوی بیمارستانی و دارو درمان تعلق نمی گیرد باز هم می میریم .. پس هر دو شق اش برای ما توفیری نداره ...

    • بدون نام

      اگه از همون دوم اسفند کل کشور قرنطینه میشد تا آخر اسفند بیماری ریشه کن شده بود ؛ با این وضعیت نه بطور کامل قرنطینه شدیم و نه وضعیت کار و کاسبی مشخصه ؛ طی دو ماه دیگه در حالی که تا خرخره تو بیماری دست و پا میزنیم ، اقتصاد نیم بندمون هم از دست میدیم

    • بدون نام

      دولت چون نمیخواهدیارانه کرونای ایرانیاروبده میگه بریدسرکاروجون مردم وبازیچه قرارداده چطورمیتونی خرج حدود۲۰ملیون افغانی بده ومیش۲۰۰سال بودجه مملکت ومردم ودرسال ولی باس ملت خودشون که حقشون میگن بودجه نداریم

    • بدون نام

      قربان شوم خدا ا یک بام ودو هوار ا همین جناب عبدی نبود که داد و بیداد میکرد چرا قم قرنطینه کامل نشده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج