جاباما
۹۷۷۹۲۰
۲۵ نظر
۵۰۰۵
۲۵ نظر
۵۰۰۵
پ

متن کامل یادداشت قالیباف درباره جهان پساکرونا

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرد.

تسنیم نوشت: منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرد.

متن کامل یادداشت قالیباف درباره جهان پساکرونا

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در جهان دگرگون‌شدۀ آینده نقشی مؤثر خواهیم داشت یا صرفاً نظاره‌گر خواهیم بود؟

شیوع ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی جهان را درگیر خود کرده است و در صورتی که طولانی شود تأثیری ماندگار بر همۀ ارکان نظم آیندۀ جهانی خواهد گذاشت. برای تحلیل ژئوپلتیکی این پدیدۀ مهم می‌توان به نکات ذیل اشاره کرد؛

۱-شیوع ویروس کووید-۱۹ نشان داد برخلاف آنچه برخی پژوهشگران در مورد کاهش نقش دولت‌ها و جایگزینی آن با سایر بازیگران فراملی و فروملی بحث کرده‌اند، هنوز هم دولت‌ها بازیگر اصلی جوامع هستند و این نقش در بحران‌ها تشدید می‌شود. در جهان پساکرونا دولت قوی‌تر و مداخله‌گرتر خواهد شد و مسئولیت‌های پیشین خود را بازیابی خواهد کرد.

۲-گسترش این ویروس از یک فرد در یک بازار محلی در یک استان در کشور چین به سطح و مقیاس جهانی نشان داد که چگونه در شرایط جهانی شده یک محیط جغرافیایی محلی می‌تواند در سطوح مختلف تاثیرگذار باشد. این پدیده را با عبارت جهان‌محلی‌شدن شدن هم می‌توان توصیف کرد که نشان می‌دهد روندهای از پایین به بالا هم می‌توانند به اندازۀ روندهای از بالا به پایین مهم باشند. باید به اهمیت محیط‌های جغرافیایی محلی برای تعامل یا تقابل با فرآیند جهانی شدن تاکید کرد.

۳-شیوع این ویروس به احیای معنا و مفهوم سنتی مرزهای ملی در نظام جهانی منجر شد و بر این واقعیت تاکید کرد که همچنان کارویژه اصلی مرزها همان فاصله‌گذاری با دیگران است و دولت‌ها در تلاش برای پس گرفتن قدرت کنترل خود هستند. شیوع این ویروس باعث شد دولت-ملت‌ها بیش از قبل به هویت‌های ملی خود اهمیت دهند و نظام‌های فراملی چون اتحادیۀ اروپا می‌توانند در معرض تحولات جدی قرار گیرند و هیچ بعید نیست که این ویروس خلاف قواعد پیشین، کشورها را برای تأمین نیازهای خود به تولید در داخل کشور سوق دهد.

۴-دخالت موثر دولت چین در کنترل شیوع ویروس در آن کشور جلوه‌های دیگری از دخالت‌های مثبت و حداکثری دولت‌ها برای افزایش کارآمدی را نشان داد. کرونا به روشنی ضعف‌های لیبرال دموکراسی و دولت ناظر غیرمداخله‌گر را نشان داد. کشورهای دارای نظام لیبرال دموکراسی نیز ساختار قبلی خود را کنار گذاشتند و دولت حداکثری را به کار گرفتند. این شواهد می‌توانند مبنای تحولات نظری مهمی در فهم جهانی از مفهوم دولت و نظام حکمرانی شوند.

۵- بحران کروناویروس، ضعف شدید ادعای رفاه، خدمات اجتماعی و بهداشت عمومی و روانی کشورهای لیبرال دموکراتیک غرب را عیان کرد ونشان داد تصاویر زیبای ساخته شده از این کشورها واقعی نیست. کشورهایی دارای این حجم از اشکالات ساختاری گسترده نمی‌توانند الگوی ایده‌آلی برای سایر کشورها باشند. در جهان پسا کرونا کشورها به دنبال الگوی جدیدی ازنظام سیاسی خواهند رفت.

۶- این بحران بنابر مدت زمانی که جهان را درگیر خواهد کرد بر ساختار نظام سرمایه‌داری تاثیر بنیادی خواهد گذاشت. ساختار تجارت جهانی، الگوی شرکت‌های چندملیتی، ساختار پیمان‌های اقتصادی و رقابت اقتصادی چین و آمریکا در معرض تغییر و تحولاتی جدی قرار دارند.

چه باید کرد؟

در سطح جهانی به نظر می‌رسد که مولفۀ سلامت و بهداشت عمومی در تبیین قدرت مغفول مانده‌اند و امروزه باید در کنار ژئو اکونومی، ژئوکالچر و غیره از ژئوهلث یا ژئوپلتیک بهداشت عمومی نیز بحث کرد. چین به خوبی نشان داد که چگونه توانمندی در عرصۀ بهداشت عمومی می‌تواند مؤلفه‌ای برای قدرتمندی یک محیط جغرافیایی باشد.

جامعه و نظام سیاسی ایران در نتیجۀ ویژگی‌های خاص فرهنگی، سیاسی و تاریخی و فشارهای چند ده سالۀ خارجی در برابر بحران‌های این‌چنینی تاب‌آوری نسبی قابل توجهی دارد که در کنار ظرفیت بسیار مهم گروه‌های فعال مردمی، منجر به توفیقاتی قابل توجه در سطح اجتماعی شد.

اما ضعف در برنامه‌ریزی قبل از بحران و سردرگمی استراتژیک در مدیریت حین بحران از چالش‌های حکمرانی دولتهای ما از گذشته تا حال بوده است. توانایی مدیریت هر بحرانی به عملکرد دولت‌ها قبل از وقوع آن بحران برمی‌گردد. برای مدیریت بحران‌های بزرگ، نیازمند تصمیم‌های بزرگ با قاطعیت و عزم راسخ هستیم. بستن مرزها به روی کشورهای درگیر با سرعت عمل و قاطعیت می‌توانست از این مقدار هزینه جلوگیری کند و یا اجرای بهنگام قرنطینۀ شدید و سراسری و تاکید بر واقعیت‌های میدانی با وجود تأخیر در اعمال آن می‌تواند از ظرفیت‌های سازماندهی سیاسی فضا در مدیریت بحران استفاده کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خودم

      خودش ننوشته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردک ایشان یک سیاستمدار برجسته با تحصیلات دکترا و س ابق سیاسی نظامی درخشان است

      • بی نام،،

        اون که مسخصه به تنهایی ننوشته. ولی یکی نیست بهش بگه فکر نون باش خربزه آبه کشور ما در کرونا داره میسوزه ایشون در ویلایش نشسته بدون دغدغه نظریات جهانی میده ما بنا بر آمار غیررسمی و واقعی بالاترین تلفات کووید ۱۹ در دنیا داریم چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر

      • بدون نام

        حالا گیریم که خودش نوشته بعد از وقوع
        فاجعه ، راه حل به چه درد میخورد؟
        وقتی هر نهاد و سازمانی دنبال منافع خودش
        باشد و منافع ملی را در نظر نداشته باشد.
        این نظریه ها به چه درد میخورد.
        ارزش هر نظر و ایده در مرحله اجرایی شدن
        آن است نه فقط انعکاس در رسانه ها..
        اگر دنبال منافع ملی هستید .بسم ا....
        بی لیاقتها و فرصت طلبان را حذف کنید
        کار را به متخصصش بسپارید .
        اگر اراده ای هست؟؟؟؟

      • بدون نام

        زنده باد قالیباف...

    • بدون نام

      درود بر قالیباف

    • بدون نام

      درود لیاقت قالی باف درمملکت ما ریاست جمهوری است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته

    • بدون نام

      برنامه ریزی برای دزدی بیشتر...سابقه اش کاملان مشخص.....

    • محمود

      به قول معروف اینایی که گفتی یعنی چی؟ فقط یه تعدادی ژئو بود.

      پاسخ ها

      • ایزدی

        درود بر سردار قالیباف مرد کاروعمل

      • محمود

        خودت مگر تا حالا چکار کردی کارنامه ات کاملا مشخص است ...

    • بدون نام

      کدام منتخب مردم رای ندادند که نماینده ای حاصل شده باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قالیباف خودرا مدیون میداند خواسته رفع دین کند و وجدانش را ارام کند .وکمی سعادت خریده باشد.

    • .

      من هروقت دلم میخواد بخندم میروم توی اظهارنظرهای دوستان محترم انقدر شاد میشم که مثل قرقره دورخودم قرمیخورم ومیخندم،بعضی کامنتها خیلی طنزآمیزند

    • بدون نام

      احتمالا این گرد و خاکی که ایشون می کنه گام برداشتن برای رییس جمهور شدنه. سال ۱۴۰۰ بعد از استعفا از مجلس، کاندید ریاست جمهور خواهد شد

    • بینام

      مگه قرار شماباشین بعدکرونا

    • سارا

      این که معلومه .همه چیز صدبرابر گرونتر میشه.
      یروز صبح بیدار میشیم بنزین دوبرابر شده.و بعد از اون بگیرین همه چیز زنجیروار گرونتر میشن و طبق معمول دولت هفته بعدش میاد میگه من تازه امروز صبح فهمیدم !

    • م

      درود بر قالیباف

    • بدون نام

      این مردفقطبه دردنظامی گری میخوره وبس.

    • بدون نام

      حرف زدن مالیات ندارد...عمل باادعاتفاوت زیاددارد....

    • بدون نام

      ای ملت عزیز؟ چرا اینقد ساده هستین و گیج بازی در میاورید ، دوباره شما تحت تاثیر شعار های تو خالی قرار گرفتین؟ یه کم مطالعه و تحقیق کنید .

    • بدون نام

      ای ملت عزیز؟ چرا اینقد ساده هستین و گیج بازی در میاورید ، دوباره شما تحت تاثیر شعار های تو خالی قرار گرفتین؟ یه کم مطالعه و تحقیق کنید .

    • بدون نام

      داره به منافع خودش فکر میکنه. کسی توی این مملکت به فکر ملت نیست. جوون هستم ازدواج کردم ولی نمی تونم با پول کارگری خونه بخرم. این مسئولین نامسئول هم فقط به فکر جیب خودشون هستن . امثال من جوون بی خانه فراوون هست ولی کسی به فکر ما نیست

    • لر

      رفیق خاوری بدبختی ملت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج