۹۷۸۲۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ستاره‌های جام‌جهانی؛ کریس رونالدو

کریستیانو رونالدو ۵ فوریه سال ۱۹۸۵ در خانواده‌ای فقیر در مادیرا، یکی از جزایر پرتغال در نزدیکی شهر لیسبون به دنیا آمد.

ایسنا: کریستیانو رونالدو ۵ فوریه سال ۱۹۸۵ در خانواده‌ای فقیر در مادیرا، یکی از جزایر پرتغال در نزدیکی شهر لیسبون به دنیا آمد.

نام‌خانوادگی رونالدو مانند همه مردم پرتغال و برزیل از نام خانوادگی مادرش دس‌سانتوس و نام‌خانوادگی پدرش آویرو گرفته شده‌ است. نام رونالدو در کشور پرتغال نام رایجی نیست ولی پدر و مادرش به خاطر رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت آمریکا نام او را رونالدو گذاشتند. او وقتی ۳ ساله بود ضربه زدن به توپ را آغاز کرد. وقتی در ۶ سالگی به مدرسه رفت دیگر علاقه‌اش به فوتبال کاملا نمایان شده بود. او در آن زمان عاشق تیم بنفیکا بود و جالب است که بعدها به تیم رقیب آن یعنی اسپورتینگ پیوست!

در سال ۱۹۹۵ یعنی در ۱۰ سالگی کریستیانو رونالدو کم‌کم در پرتغال کسب شهرت می‌کرد و آهسته‌آهسته نامی آشنا می‌شد؛ به طوری که دو تیم برتر شهر مادیرا در پی امضای قرارداد با او بودند. پس از یک سال در ناسیونال و بردن عنوان قهرمانی رده نونهالان فقط با سه روز تمرین به اسپورتینگ لیسبون پیوست. اولین بازی کریس با پیراهن راه‌راه سبز و سفید اسپورتینگ برابر مورینسه دو گل برای کریس نوجوان داشت که شروع خیلی خوبی بود.

کریس رونالدو با بازی در مسابقات زیر ۱۷ سال یوفا برای تیم اسپورتینگ لیسبون مورد توجه سرپرست وقت تیم لیورپول قرار گرفت. در آن زمان او تنها ۱۶ سال داشت و به همین خاطر لیورپول از خرید او صرفنظر کرد ولی همین موضوع سبب شد مورد توجه سر آلکس فرگوسن قرار بگیرد.

ستاره‌های جام‌جهانی؛ کریس رونالدو

منچستریونایتد

فرگوسن مدت‌ها این جوان را می‌خواست. او می‌خواست از رونالدو به جای دیوید بکام که به تازگی به رئال‌مادرید پیوسته بود بهره ببرد و بدین ترتیب کریستیانو رونالدو با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۲ هزار پوند رهسپار تیم منچستریونایتد شد.

رونالدو در ابتدا با پیراهن شماره هفت ظاهر شد ولی با وجود تمام مهارت‌ها و حمله‌هایش دوست نداشت تحت فشار باشد. او ترجیح ‌داد پیراهن شماره ۲۷ را بپوشد زیرا در اسپورتینگ نیز همین شماره را می‌پوشید.

رونالدو همیشه متهم به خودخواه بودن و تکروی است، با این وجود فرگوسن تمام حیثیت کاری خود را روی او گذاشت و مجددا با او قراردادی تا پایان سال ۲۰۱۰ به امضا رساند.

رونالدو در مصاحبه‌ای با نشریه "ایونینگ نیوز" گفت: منچستریونایتد همیشه برای کمک به من حاضر است و همیشه از من حمایت می‌کند. من باید این را تلافی کنم. ولی رونالدو اغلب در بازی‌ها مشکل عصبی پیدا می‌کند. او نمی‌تواند اعصاب خود را کنترل کند و زود از کوره در می‌رود. او یک بار به خاطر رفتار خشونت‌بار و انگشت تکان دادن به نشانه تهدید به سوی تماشاچیان از بازی اخراج و از یک مسابقه نیز محروم شد.

فرگوسن در یونایتد و اسکولاری در تیم ملی پرتغال وارد عمل می‌شوند تا کریس بر اعصابش مسلط شود. ستاره ‌بداخلاق منچستر اما در عمل خیلی به کارش مسلط است. او بیست و نه اکتبر ۲۰۰۵ هزارمین گل یونایتد را در لیگ برتر به ثمر می‌رساند و اولین افتخار رونالدو به دست می‌آید.

کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۰۵ به بازیکن جوان ویژه معروف شد و از سوی فیفا بیستمین بازیکن برتر تاریخ فوتبال لقب گرفت. او با وجود اخلاق تندش محبوب طرفداران منچستریونایتد باقی ماند زیرا تداعی کننده اریک کانتونا بود. رونالدو در بازی‌های جام‌جهانی اولین گل خود را با ضربه پنالتی به تیم ملی ایران زد. او تا سال ۲۰۰۹ با شیاطین سرخ همبازی بود و چندین بار جام حذفی و لیگ برتر انگلیس را با آنان فتح‌ کرد. او با شیاطین سرخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، جام خیریه انگلیس و جام باشگاه‌های جهان و همچنین برندهٔ جایزه کفش طلای اروپا شد و آرزوی چهل‌ ساله منچستر را برآورده‌ کرد. رونالدو در فصل ۰۸-۲۰۰۷، با ۴۲ گل در طول فصل، رکورد ۴۰ سالهٔ تاریخ باشگاه را که با ۳۳ گل دست جرج بست بود، شکست. در همان سال کفش طلای اروپا را با هشت امتیاز جلوتر از دنیل گویزا مهاجم اسپانیایی مایورکا کسب‌کرد.

رئال‌مادرید

رئال مادرید در تابستان سال ۲۰۰۹ با قراردادی ۹۴ میلیون یورویی با رونالدو به‌ توافق رسید و رکورد گرانقیمت‌ترین فوتبالیست جهان را شکست. بزرگ‌ترین موفقیت او در باشگاه جدید خود فتح لیگا بود. او در فصل ۱۱-۲۰۱۰، رکورد ۴۰ گل تلمو زارا و ۳۸ گل هوگو سانچس در یک فصل رئال را شکست. او با به‌ ثمر رساندن ۵۱ گل در یک فصل رکورد تاریخ باشگاه را که دست فرانس پوشکاش با ۴۹ گل بود، نیز شکست.

رونالدو در سال ۲۰۰۳ به تیم ملی پرتغال راه ‌یافت و در سال ۲۰۱۰ کاپیتان تیم ملی کشورش شد. او ۱۱۰ بازی در تیم ملی پرتغال کرده و ۴۹ گل به ‌ثمر رسانده‌ است. موفق‌ترین سال‌های حضور او در تیم ملی، سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ بود ه‌است که در آن سال‌ها پرتغال نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ و چهارم جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شده‌ است. پس از حضور کریستیانو در تیم ملی کشور پرتغال و بازی مقابل تیم انگلیس در مسابقات جام‌جهانی آلمان طرفداران تیم انگلیس به نشانه خشم خود شیشه‌های خانه گرانقیمت کریستیانو را شکستند. رونالدو نیز از این عکس‌العمل غیرمنطقی مردم ناراحت شد و اعلام کرد منچستر را ترک می‌کند و آینده او در اسپانیاست.

او همچنین نقش مهمی در صعود کشورش به جام جهانی ۲۰۱۴ داشت. اوضاع باشگاهی او نیز مانند دیدار‌های ملی رونالدو بهتر شده است. هر چند رونالدو توانست با مورینیو به قهرمانی در لیگ اسپانیا دست یابد اما هنوز به آرزویش در این تیم که کسب قهرمانی در اروپا بود، نرسیده است. رونالدو در سال ۲۰۱۳ عملکرد خوبی با رئال و پرتغال داشت و مزد این عملکردش را با انتخاب به عنوان برترین فوتبالیست سال کسب کرد.

سرآلکس فرگوسن همیشه از کریستیانو رونالدو به عنوان یک بازیکن برتر نام می‌برد. او در یک مصاحبه مطبوعاتی در جواب به این سوال که آیا رونالدو بازیکن سال می‌شود یا نه، اظهار داشت: مطمئنم نام او در لیست است. او ۲۱ سال دارد و به نظر من بهتر از این هم می‌شود. او به بلوغ لازم رسیده و امیدوارم بازیکنان جوان ما مثل او خود را نشان دهند.

کوتاه از کریستیانو رونالدو

- او در یورو ۲۰۰۴ و جام‌جهانی ۲۰۰۶ به عنوان جذاب‌ترین بازیکن شناخته شد.

- در کودکی با نام مستعار کلایورت نامیده می‌شد.

- او از سهامداران نایکی و اتومبیل سوزوکی است.

- تیم محبوب کودکی او بنفیکا بود.

- قهرمان کودکی رونالدو، مارادونا بود.

- قهرمان کنونی او فیگو و آنری هستند.

- رونالدو که در لیسبون بزرگ شده است، همیشه به خاطر لهجه‌اش مورد تمسخر بچه‌ها قرار می‌گرفت.

افتخارات و جوایز

تیم ملی پرتغال

جام ملت‌های اروپا: نایب‌قهرمانی ۲۰۰۴

جام جهانی: مقام چهارم: ۲۰۰۶

اسپورتینگ لیسبون

قهرمانی سوپرجام پرتغال ۲۰۰۲

منچستریونایتد

لیگ برتر قهرمانی فصل‌های ۰۷-۲۰۰۶، ۰۸-۲۰۰۷، ۰۹-۲۰۰۸ و نایب‌قهرمانی ۰۶-۲۰۰۵

جام حذفی: قهرمانی ۰۴-۲۰۰۳ و نایب‌قهرمانی ۰۴-۲۰۰۵، ۰۷-۲۰۰۶

قهرمانی کارلینگ کاپ: ۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸

قهرمانی جام خیریه: ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و نایب‌قهرمانی: ۲۰۰۴

لیگ قهرمانان اروپا: ۰۸-۲۰۰۷ و نایب‌قهرمانی: ۰۹-۲۰۰۸

جام باشگاه‌های جهان:

قهرمانی: ۲۰۰۸

رئال‌مادرید

لیگا:

قهرمانی: ۱۲-۲۰۱۱

نایب‌قهرمانی: ۱۰-۲۰۰۹، ۱۱-۲۰۱۰

کوپا دل‌ری:

قهرمانی: ۱۱-۲۰۱۰

سوپرکوپ:

قهرمانی: ۲۰۱۲

نایب‌قهرمانی: ۲۰۱۱

انفرادی

جایزه براوو: ۲۰۰۶

کفش طلای اروپا: ۲۰۰۸، ۲۰۱۱

توپ طلای اروپا: ۲۰۰۸

بازیکن سال فوتبال جهان: ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳

جایزه پوشکاش فیفا: ۲۰۰۹

جایزه پی‌چی‌چی: ۲۰۱۱

جایزه دی استفانو: ۲۰۱۲

پرتغال در جام‌جهانی ۲۰۱۴ با تیم‌های آلمان، غنا و آمریکا همگروه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج