۹۷۸۳۴۰
۷۱ نظر
۵۰۰۴
۷۱ نظر
۵۰۰۴
پ

زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست!

حجت الاسلام زائری گفت: شخصیت های مجموعه «پایتخت» در فصل های گذشته بسیار ساده و دوست داشتنی هستند اما در فصل جدید از معمولی بودن خود فاصله گرفته اند و این نقی که می بینیم دیگر «معمولی» نیست.

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام «محمدرضا زائری» درباره فصل ششم مجموعه پایتخت گفت: سریال پایتخت یک مجموعه تلویزیونی پر مخاطب است که توانسته جای خود را در افکار عمومی و مخاطب صداوسیما باز کند و مخاطبانی از طیف های متنوع داشته باشد. نقاط قوت سریال در طول فصول مختلف در سالهای گذشته آنقدر برجسته و جدی بوده که نتوان از آن گذشت.

**فصل های قبلی پایتخت به دل خانواده های عادی رفته بود

وی ادامه داد: سریال پایتخت به هر حال یک عبور جدی کرد از خطوط حاکم بر تلویزیون و روال رایج و مرسوم و توانست دوربین مجموعه های تلویزیونی سیما را به دل خانواده های عادی جامعه ببرد و این عنوان و نام خانوادگی معمولی کاملا هوشمندانه و حساب شده انتخاب شده بود و کاملا مسائل جاری و زندگی روزمره مردم را روایت می کرد و به همین دلیل توانسته بود ارتباط برقرار کند. اتفاقا ما که می خواهیم مردم را تشویق و ترغیب کنیم به دوری از مصرف گرایی و حرکت به سوی زندگی ساده و قناعت در زندگی طبیعی، در سال جهش تولید و رونق تولید و با هدف جهاد اقتصادی که رهبر انقلاب به آن توجه دارند، اتفاقا در کارنامه صداوسیما از این جهت یک سریال قابل دفاع و تجربه موفق است.

زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست!

**رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

زائری تاکید کرد: اما در فصل جدید، سریال پایتخت نقاط منفی بسیاری هم داشته که نمی توان از آنها گذشت. من اتفاقا خلاف برخی دوستان که بیشتر تمرکزشان بر جنبه های شکلی و فرمی بوده و مثلا مشابهت یک صحنه با یک فیلم قبل از انقلابی برایشان مهم است و بر آن تمرکز کرده اند، بیشتر گلایه و انتقادم به جنبه های مفهومی و محتوایی است که در سریال دیده می شود. ترسیمی که از مسائل اخلاقی منفی و نوع برخورد بچه ها با بزرگترها می شود، حجم بالای دروغ گفتن چه بین اعضاء خانواده و چه بین دیگران، ترسیمی که از یک خانواده ایرانی می شود، در فصول قبلی تمرکز جدی بر ارزش های اخلاقی و سنت ها و هویت ملی بود و متاسفانه این قسمت تمرکز بر جنبه های منفی دیده می شود. گرچه باز هم تاکید می کنم که نکات قابل دفاع در سریال داشته ایم اما نکات منفی بسیار برجسته بوده است.

**نکات منفی بر وجوه مثبت غلبه کرده اند

وی در ادامه درباره نکات منفی فصل ششم توضیح داد: در خانواده ای که ما می بینیم یکی ریاکار است و تظاهر می کند به متدین بودن با یقه بسته و جای مهر در پیشانی و خود را وصل کرده به مسئولان کشور و برای اینکه موقعیتی را کسب کند تظاهر می کند، همسر او یک فرد دهن بین و ساده و اهل حسادت است که تازه عقل کل هم دانسته می شود. شخصیت ارسطو یک فردی است که زندان رفته و برگشته و حالا حاضر است برای پول دست به هر کاری بزند. شخصیت بهتاش یک شخصیت منفی و غیراخلاقی است که همه کار از او سر می زند. بچه کوچک خانواده خبرچینی می کند. البته نمی خواهم وارد مصادیق و جزئیات شوم. ولی همین ها نکاتی است که قابل دفاع نیست و به کار لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی ادامه داد: البته همه ما می دانیم ساختن یک مجموعه تلویزیونی طوری که همه مخاطبان را راضی کند، طبیعتا ساده نیست و امکان ندارد که ما به مدلی برسیم که انتقادی به آن وارد نباشد و در عین حال جذاب و پر مخاطب هم باشد. ولی یک واقعیتی است که سریال پایتخت توانسته یک ارتباطی با مخاطب برقرار کند که در این دوران سخت رقابت با فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای و هم رقابت با گزینه های دیگری مثل بازی های کامپیوتری و غیره مجموعه جدی است و می توان درباره آن بحث کرد، می توان آن را نقد کرد و درباره اش حرف زد و از طرف دیگر وقتی چنین فرصتی برای صداوسیما و سازندگان مجموعه پیش آمده و فرصتی که کمتر برای کسی رخ داده که این قدر استقبال عمومی و توجه مخاطب به کار جلب شود، مسئولیت حساس تر و بیشتر هم می شود.

**این نقی دیگر «معمولی» نیست!

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر پایتخت سریالی بود که کسی نمی دید، اصلا درباره آن صحبت هم نمی شد، درباره تغییر شخصیت های سریال عنوان داشت: آنها از معمولی بودن خود فاصله گرفته اند و این نقی که می بینیم دیگر «معمولی» نیست. اگر نقی قبلا دروغی هم میگفت یک چیزی از روی ساده بودنش بود و بعد هم جبرانش می کرد ولی این نقی که در فصل ششم دیدیم، دیگر متفاوت است.ضمن اینکه این فصل پایان بسیار بدی داشت و به بهانه کرونا رها شد.

زائری درباره نظارت صداوسیما بر محتوای آثاری که پخش می شوند نیز گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر که پیش رفته ایم، نظارت مدیران صداوسیما شکلی شده است. از یک طرف محدودیت های مالی و فضای اقتصادی صداوسیما و نوع مدیریت غلطی که در سال های اخیر به وجود آمده و بی ثباتی مدیریت متاسفانه باعث شده که صداوسیما ارزش ها و ضوابط و قوانین خود را از دست بدهد. صداوسیما تنها به ظواهر و شکل می پردازد و در این میان یکسری از برنامه سازان می توانند سر این دوستان شیره بمالند و کار خودشان را بکنند.

**نظارت های صداوسیما حداقلی و ظاهری است

وی در پایان تاکید کرد: نظارت بسیار حداقلی و ظاهری است نه محتوایی و معنوی و عمقی. وقتی فضا، فضای تظاهر و نفاق و ظاهرسازی شد کسانی توانسته اند در بدنه صداوسیما رشد کنند که باعث بدنامی مدیران خدوم سازمان هم شده اند. غالب مدیران و بدنه صداوسیما افراد صالح و دلسوزی هستند اما جریان نفوذ به صداوسیما هم رخنه کرده و آنجا برایش هدف بسیار بزرگی است. ما داریم افرادی که به هیچ چیزی از اسلام و انقلاب اعتقاد ندارند ولی در سطوح بالا قرار دارند و تصمیم هایی می گیرند که نتایج آن روی آنتن دیده و شنیده می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوروغ خوب اومدی مثل مسولین که نافشون بادروغ بریدن.مشت نمونه خرواره

    • بدون نام

      متاسفانه همین طور است که گفتید

    • بدون نام

      ظاهرا در مورد همه چیز آقایون باید اظهار نظر کنن و معلوم نیست از کی تا حالا در حوزه فیلم هم صاحب نظر شدن !

      پاسخ ها

      • مردم نازنین

        سواد ندارند تو هرمسئله ای نظر میدن

    • لرستان

      حاج آقا .تو هم بیکاری ها .یعنی ما دیگه هیچ مشکلی نداریم .به نظر تو مشکل مملکت فقط نقی معمولیه؟

    • بدون نام

      غیر از حرف زدن تخصص دیگه ام دارین شما؟!

    • بدون نام

      بفرمایید کارگردانی یک سریال رو به عهده بگیرید ببینیم چی کار میکنید وگرنه حرف زدن و ایراد گرفتن کاریه که همه بلدن !

    • احسان

      فیلمه دیگه

      پاسخ ها

      • مردم نازنین

        درکشا ندارند که فیلمه

    • ترجیحا بینام

      اینهمه مسئله مهم در حال حاضر تو کشور هست شماها چرا چسبیدین به نقی و رحمت و پایتخت ؟!؟!؟
      دغدغه دیگه ای ندارین ‌؟؟؟؟
      اگه انقدر سریال پایتخت براتون ناخوشایند بوده چرا تا قسمت آخر هم دیدینش ؟؟؟؟
      بهتر نیست هر فردی تو حوزه خودش نقدو بررسی کنه ؟؟؟

      پاسخ ها

      • مردم نازنین

        چون مثل مردم زندگی نمی کنند.خبر از جامعه واقعی ندارند

    • علی

      حاج اقا عزیز مردم واقعیت حرف دروغ وراست را از هم بخوبی تشخیص میدهن این فیلم درغالب طنز درست شده نه واقعیت خواهشا شما برین از اونایی که علنا دارن به مردم دروغ میگن انتقاد کنین

    • بدون نام

      جناب سعی کنید تعریف نکنید مگر نمی دانید سیاست پشت صحنه صدا وسیما از محبوبیت بدش میاید اگر تعریف کنید به سنوشت 90 وربنای شجریان و... گرفتار میشود

    • راد

      با این اقا اظهار نظر کرد اقا شما برو به حق و‌حقوق از دست رفته خودت برس ببین چرا تو را از گزدونه خارج کردن

    • jj

      پایتخت ۶ از نظرمحتوا هیچ هیچ برای عرضه نداشت واجبارا به مفاهیم ضد ارزشی وضد اخلاقی ضدتربیتی روی آورد
      صداوسیما جهت استفاده مالی ازسریال چشمش رو همه چی بست

    • مهدی

      معمولی نیست. ویژست

    • بدون نام

      واقعا پایتخت ۶ نسبت به پایتخت های قبلی از کیفیت ساخت و محتوی پایینی برخوردار است

    • س.ی

      حتی لحظه ای شادی مردم رو نمی توانید ببینید
      واقعیت جامعه همینه . مسئول اگر خوب کار کند مردم قدر دان هستند مثل شهادت حاج قاسم سلیمانی . از چی می نرسین

    • محمد جانم

      احسنت

    • بدون نام

      آقا ممنونم که حرف دل ما رو زدی عالی و درست ...دیگه معمولی نیس

    • زاغو

      شیخ برو به کرونا برس شما خیری به مردم ندادید کرونا از شما امد خون به دل مردم کردید چکارت به نقد فیلم شمشیر خونیت که اغوشته به خون پرستار دکتر ملت است وردار برو( بلخره سر پسر اهنگرم میبرید)

    • بدون نام

      دوست دارییم نقی فقط پایتخت که داره واقعیت رو میگه منتظر تونیم که تا بیستش هم ساخته شه

    • بدون نام

      تو مگه وکیل و وصی مردم هستی؟ خودتو عقل کل میدونی.
      مطرح شدی ؟ برو

    • بدون نام

      تو خودتو از وزارت اخراج کردن علت چی بود؟

    • امیر علی

      وقتی جای شادروان خشایار الوند ؛ سیروس مقدم میاد همین میشه هرجی ۵ قسمت قبلی گل کاشته بود قسمت ششم به لجن کشید خبرنگارای رادیو و تلویزیون که مثل بازپرس و قاضی همه جا سر میزنن و همه چی رو زیر سوال میبرن اینجا کجا هستن؟؟؟؟یعنی این اهمیتش از قبمت سیب زمینی و مرغ و اراذل و اوباش دستگیر شده خبر شبکه ۵ ؛ کمتره ؟

    • جفری

      وقتی یکنفر کار خطایی میکند و عدهای به او تذکر میدهند و از او ناراضی می شوند این یعنی مثبت و درست

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      مضخرف ترین سریال است که از صدا وسیما پخش میشود و در این سریال دروغ‌گویی در وسعت بالا و اموزش حرکتها وکارختی خلاع اخلاق یک انسان را به مخاطب یاد میدهند به ولله این سریال ها خلق وخوی جامعه را عوض کرده وهرچه زشتی وسوع اخلاق را در جامعه بخصوص در بین نسل جوان جامعه رواج داده است

    • الف دال

      چه محدویت مالی صدا وسیما دارد با پول تبلیغات اول ووسط سریال میشود مملکت اداره کرد البته ما که چیزی ندیدیم فقط شنیدیم

    • بدون نام

      هرچند که نقدهای جدی به این سریال وارد است اما زائری سواد تجزیه و تحلیل را ندارد وبهتر است به همان انتقادهای آبکی اش بپردازد.

    • اروین افراسیابی

      خواهشا نظر ما رو بزارید

    • بدون نام

      فیلم نقی چیزی جز درد مردم و واقعیت های جامعه رو نشون نمیداد حالا شما زورت گرفته و داری سیاسیش میکنی . از کجا میسوزی حاجی

    • اروین افراسیابی

      مثلا اگر ی زن و مردی ک بارها از تلویریون ایران نشان داده شده در ی پارکی مشغول تفریح و پیکنیک هستن ایا میشه نسبت داد به سریال های فحشای اروپایی و ترکیه ای ؟

    • بدون نام

      سی ساله که ادب واحترام از جامعه رفته وجایش را به پرخاشگری وبی حرمتی داده چرا سری به سالمندان نمیزنید که ببینید چه پدر ومادرهایی آنجا هستند پدر ومادرهایی که فراموش شدند یا در خانه مقداری غذا به آنها میدهند ودر را برویشان قفل میکنند واز بین رفتن روایط فامیلی خودتان را به ندانستند نزنید حالا این بنده خدا اومده کوشه ای را به نمایش گذاشته بهتون برخورده کدام کار فرهنگی را انجام دادید بگید مردم ببینند

    • بدون نام

      این دروغ و دغل کاری های توی فیلم
      واقعیت رفتاری جامعه ما شده
      با تظاهر به رفتار خوب توی فیلم جامعه اصلاح نمی شه بزرگتر ها اگه خودشون رو درست کنن جامعه درست میشه

    • تیم‌ حکومتی لنگ

      حاج عاغااااا

    • ایران وطنم

      خیلی هم قشنگ بود خواهشاً یه سریال قشنگ داریم اونم سالی یه بار پخش میشه همینا هم از مردم دریغ نکنین

    • بدون نام

      حرف نزنی لال می‌شی
      امید همه مردم برای ساعات خوش شب بود توی این 15روز
      بعد تو هم بیا حرف بزن بگبد بیان قیاس کنن

    • باران

      خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      دست شما درد نکنه ، واقعربینانه بود .
      علتش هم فوت نویسنده اصلی داستان هست ، خدا رحمتش کنه.

    • بدون نام

      احسنت واقعا همینطور است.

    • بدون نام

      فیلم بهتر بلدی برو بساز.پایتخت ۶عالی بود.

    • بدون نام

      این نکات منفی واقعیاتی است که زیر پوست جامعه ما وجود دارد، و کار هنر همینه که انها را برجسته کند. البته باید با همان زبان هنر اشاره میکرد که چرا چنین شده و چگونه باید با آن برخورد شود. ضعف سریال این بود. سرپوش گذاشتن روی واقعیات هنر نیست.

    • بدون نام

      آخی بمیرم برات ناراحت شدی

    • بی نشان

      همه رفتار نقی و بهروز و ارسطو بر گرفته از واقعیت اجتماع است
      اگر ناراحتید جامعه را درست کنید نه نقی را در فیلم

    • بدون نام

      بهتر نبود قبل اعلام نظر کمی اطلاعات کسب میکردین ، سریال تموم یا رها نشده ، اعلام کردن که قسمتهای اخرش رو زمان اتمام بیماری کرونا پخش میکنن .

    • قاسم کرمی 1359

      خیلی هم دمش گرم واقعیت جامعه رو بازی کردند حرف حق همیشه تلخ است آقای زاءری

    • علیرضا

      چرت و پرت ...

    • بدون نام

      اقای زائیری تورو خدا کار کاسبی دیگه نداری اویزان‌سدی به ای سریال

    • بدون نام

      خوشم میاد خوب نفتو ریختن تو سوراخ همتون مثل مور و ملخ ریختید بیرون... تو هم یکیش زائری

    • بدون نام

      پس چیه !! راه راهه؟

    • بدون نام

      این نقی پینوکیو بود. در کنار همه جذابیت های این سریال که همه را حسابی سرگرم کرد برخی بداموزی هایش توی ذوق میزد. مثل دروغگوئی های نقی و رفتار زشت بهتاش با بزرگترها....

    • بدون نام

      طنز یعنی به چالش کشیدن وضعیت جامعه .
      الان اینکه بعضی دنبال یقه سفید هستند دروغ نیست .
      اینکه بعد از زندان به بیراه می روند چون تو جامعه سر خورده می شوند دروغ نیست . یکی مثل دکتر نبی کار می دهد .
      زیبای کار بواسطه نزدیکی آن به واقعیت جامعه هست .
      اگر از بودن در سیما سو استفاده می شود .
      اینکه بازیکن ها برای پول از جامعه ملی جدا می شوند .

    • بدون نام

      بنظر من کرونا بهانه بود
      نتونستن جمعش کنن

    • یکی مثل بقیه

      چیه؟ دیگه چی شده؟ نقی که تا دیروز واستون ساز معمولی میزد
      الان باب دلتون ساز نمیزنه؟ ساز ناکوک میزنه؟
      تا کی انکار واقعیات تا کی فتوشاپ ؟
      لامصبا شما همون رادیولوژیست هستید که دست بعکس دست و پای شکسته میبره تو عکس شکستگی رو پاک کردید تو بدن میخوایین چکارش کنین؟
      این مشکلات الان تو جامعه عادی و ساری شده خیلیا الان رد دادن شما هی تصویر بهشت از این جهنم ترسیم کن!!!
      یک ماهه ملت قرنطینه ان کدوم مشوق کدوم کمک دلخوششون کرده ؟

    • بدون نام

      صدا و سیما رها شده و بی مسوولیت و بی برنامه و تهی است.

    • بدون نام

      دقیقا جریان نفوذ کاملا بجا و درست، ابن جریان بسیار قوی و مر قدرت منشا اش یهود و همان شیاطینی است که رهبری گفتند و سالهاست فعالیت دارد و با برنامه ریزی خیلی دقیق اول فرهنگ و در مراحل بعد سلامتی جسمی و روحی مردم را نشانه گرفته

    • بدون نام

      ولا راست میگه واقعا برا بچه ها بد اموزی دارد ولی چاره چیست باید نگاه کرد خصوصا جوانان

    • بدون نام

      ولا راست میگه واقعا برا بچه ها بد اموزی دارد ولی چاره چیست باید نگاه کرد خصوصا جوانان

    • بدون نام

      چرا آقای زائری در مورد همه چیز نظر می دهد ایشان کارشناس چی هستند

    • بدون نام

      حاجی سلطانه
      هر چی بگه درسته

    • بدون نام

      حاجّ آقا درباره این تجدید قوای (روی پیشونی نقی ) مشکلی نداری

    • آراد @

      این نقی که ... با اون حرف زدن مسخره وزشتش.

    • بدون نام

      آقای زائری اینهمه نظرات مهم مردم و مخاطبین حرفهای خودت را در برترینها بخوان و بفهم که چه میگویند و حرف اضافه نزن. ...

    • س

      فقط بلدی حرف بزنی ‌(گیردادی به سریال پایتخت)شایدهم می خواهی رشوه ازشون بگیری حق السکوت

    • بدون نام

      حاجی مگه شما معمولی ماندید که نقی هم معمولی بماند؟

    • بدون نام

      واقعیت جامعه هم همین است

    • بدون نام

      دروغ........مگه داااااااااریم .....

    • بدون نام

      کلا این فیلم چرت هستش

    • باران

      بی سواد بی جنبه

    • farshid

      توی جامعه هم پر از دروغه.از ادم عادی تا مسئول. پس گله ای نباید کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج