۹۷۸۳۶۰
۲۸ نظر
۵۰۱۴
۲۸ نظر
۵۰۱۴
پ

حرکت در امتداد شب یا همسفر با ممل امریکایی؟

عجیب‌ترین اتفاق سریال پایتخت تا به امروز همین چند صحنه کوتاه است که از ماه عسل رحمت و همسرش پخش شد!

عصر ایران: پایتخت ۶ از آن انسجام و جذابیت فصل‌های قبل برخوردار نبود و اگرچه هنوز این فصل تمام نشده است (گویا ۲ قسمت از آن باقی مانده است) علی رغم تبلیغات رسمی تلویزیون اما در کل مخاطبان ناراضی به نظر می‌رسند.

در پایتخت ۶ ایده های جذابی وجود داشت مانند: آزادی ارسطو از زندان و تبعات این زندانی بودن بر زندگی او، راننده نماینده مجلس شدن نقی، اهدا اعضا بدن بابا پنجعلی بعد از مرگ مغزی او، تغییرات بهتاش و دروازبانی برای تیم نساجی، گوینده اخبار شدن هما، ازدواج رحمت و فهیمه، زنده بودن و بازگشت بهبود بعد از ۵ سال و...

همه این اتفاقات بر روی کاغذ و به عنوان ایده‌های فیلمنامه برای فصل جدید این مجموعه چشمگیر و خواندنی هستند، اتفاق ناخوشایند این است که اگرچه همه آنها در فصل جدید مطرح شدند اما به شکلی پرورش نیافته و خام دستانه از آنها استفاده شد. هیچ کدام از آنها یک موقعیت جذاب نمایشی (دراماتیک) بوجود نیاورد و بیشتر به یک موقعیت صرفا متکی بر کلام انجامید.

انصافا یک سوم ابتدایی (۵ قسمت اول) فصل ۶ بهتر از ادامه آن بود و از زمان برگشتن بهبود به بعد دیگر روند شلختگی و پاره پاره شدن داستان کاملا مشهود شد و به قولی سقوط پایتخت ۶ رقم خورد تا جایی که در قسمت ۱۵ در واقع تمام حدود ۷۰ دقیقه این قسمت به ۳ موقعیت حرف زدن بهبود و نقی/ حرف زدن دلال فوتبالی با بهتاش و ارسطو و حرف زدن نقی و هما در ماشین خلاصه شده است!

حرکت در امتداد شب یا همسفر با ممل امریکایی؟

مخاطبان هم در فضای مجازی هر کدام به نوعی به این مشکلات سریال اشاره کردند، علی الخصوص اتفاقی که از همان ابتدا با سیلی از انتقاد همراه بود عوض شدن شکل مناسبات خانواده و رعایت نکردن بزرگتر، کوچکتر در این فصل جدید بود که بیشتر به شکل برخوردهای بهتاش با نقی و دیگر اعضای خانواده برمی‌گشت که گفته می‌شد نمایش چنین رفتارهایی در یک سریال پربیننده بدآموزی دارد.

از دیگر نکات قابل نقد طولانی شدن صحنه‌ها و بحث‌های کش‌دار و زمانبر درباره اتفاقاتی بود که می‌توانست خیلی سریعتر خاتمه یابد ولی همچنان حرف و حرف و حرف و عاقبت هم هیچ. همان مطلب یا نکته‌ای که قرار بود در 1 دقیقه مطرح شود را 5 برابر یا بیشتر طول می‌دادند.

شاید نبود مرحوم خشایار الوند در نگارش فیلمنامه پایتخت 6 دلیل اصلی چنین اتفاقاتی باشد ولی بهرحال از محسن تنابنده به عنوان ایده پرداز اصلی پایتخت بعد از 6 فصل چنین اشتباهاتی بعید است.

در کل پایتخت 6 ارجاعاتی به شرایط‌های مختلف اجتماعی از گرانی و مشکلات معیشتی گرفته تا نمایندگان مجلس و فضای اطراف آنها، اهدا اعضا، دلالی در فوتبال و ... را با خود داشت که از نکات جذاب آن بود.

سریال پایتخت یکی از نقاط قوتش جلو رفتن بر مدار اتفاقات روز جامعه بوده و هست و در همین فصل هم بحث روزی مانند کرونا را وارد داستان کردند و بهبود را به آن ارتباط دادند.

در قسمت پانزدهم و نشان دادن رحمت و همسرش سواربر موتور در ماه عسل یکی دیگر از عجایب فصل ششم است.

همان چند پلان از رحمت و همسرش سوار بر موتور در جاده، با قایق وسط دریاچه و حرف زدن از روشن بودن لامپ موتور، فورا ذهن را درگیر سه فیلم قبل از انقلاب کرد: «همسفر» ، «ممل آمریکایی» و «در امتداد شب». 3 فیلم که همیشه در ادبیات صدا و سیما و طیف فکری نزدیک به آنها سمبل فیلمفارسی وحتی فساد و فحشا در سینمای قبل از انقلاب بوده است، حال ارجاعات نوستالژیک به آنها در تلویزیون پخش می‌شود! با فضای موسیقی یادآور همان فیلم‌ها!

معلوم نیست سازندگان پایتخت چه موقعیتی را پیش روی خود و مخاطب می‌بینند؟ یک نوع از سرگردانی دیده می‌شود.

آیا برای جذابیت داستان به چنین تمهیدی روی آورده‌اند؟ مصالح داستانی کم آمده است؟ خواسته‌اند شوخی با آن فیلم‌ها بکنند؟ یا صرفا خواسته اند یک کار بامزه انجام دهند؟

بهرحال هر چه باشد عجیب‌ترین اتفاق سریال پایتخت تا به امروز همین چند صحنه کوتاه است که ماه عسل رحمت و همسرش پخش شد!

پایتخت 6 یک نوع افول از استانداردهای خود سریال پایتخت است و چه حیف است که چنین سرمایه‌ای با چنین موقعیتی مواجه شود، برخی از منتقدان نوشته‌اند که هنرمندان ما خداحافظی در اوج را باید یاد بگیرند، نه وقتی که افول اتفاق افتاد خداحافظی آنها به اقتضای شرایط رقم بخورد.

اعتقاد دارم مجموعه پایتخت هنوز پتانسیل بازگشت و ادامه بسیار بهتر دارد اما به شرطی که از عجله، شلختگی و دست کم گرفتن مخاطب دوری کنند.

نهال موسوی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا این تیترو نزن همسفر ممل دوست داشتنی کجا پایتخت داغون کجا

    • بدون نام

      متأسفانه پایتخت افول کرد. شاید چون عوامل پايتخت دوست نداشتند دیگه با صدا و سیما کار کنن عمدا با این کارشون خواستن صدا و سیما را مضحکه کنن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره چون قبلش صدا و سیما خیلی اعتبار داشت و اصلنم مضحکه نبود

    • رسا

      خانم موسوی ممنونم ازتون حرف های ‌ما خیلی زیبا بیان کردین ولی متاسفانه یه سری مدعی روشنفکری مثل همیشه بخاطر شخصیت پوچ شون توهین و بی احترامی میکنن البته رفتارشون و حرفهاشون رو از کوچک بودن روح و فهمشون شکل میگیره پس شما به خودتون نگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من کار به خوب و بد بودنش ندارم، اما تو چند شبی که پخش شد، ماهواره کلا، حداقل تو خونه ای ما ، خاموش بود، دمشون گرم، انشالاه ادامه دار باشه

    • یک ایرانی

      ول کن بابا امشب دیدم چه برنامههای درخشانی داشت . واسه همین دوباره رفتیم سراغ ماهواره . بس کن .

    • بینام

      حالا همه شدن مسعود فراستی.
      خوب یا بد دیگه تموم شد حالا بشینید در و دیوارو نگاه کنید
      حداقل پخش میشد یک ساعت به کرونا و بدبختی و بلایی که داره سرمون میاد فکر نمیکردیم...دستشون دردنکنه خوب مطلق هم وجود نداره

      پاسخ ها

      • خدایا رحم کن

        تنها کامنت منطقی رو شما دادی . بقیه پرت و پلا بود

    • ع در اشدی

      پایتخت 5و6به نظرمن هردوفقط چندقسمت ابتدایی خوب وپایان خیلی بدی داشت وپایتخت 6خیلی بدترتمام شد برای من که فیلم هاوفضای قبل انقلاب را تجربه کرده ام و همیشه در خانواده ام موافق انقلاب بودم چه می‌توانستم به بچه ها یم بگویم ممل آمریکایی بود همسفر بودیادرامتدادشب ؟

    • بدون نام

      واییییی من دیگه رد دادم...اخه ملت چرا همه چیه یه جوری نقد میکنین که حس کنین خیلی میدونین.هرچی نقد کنید بازم ما مخاطب سرسخت پایتخت هستیم...همینا ک نقد میکنن میشینن پای ماهواره و فیلمای مبتذلش انوقت تلویزیون واقعیت جامعه رو میگه میسوزن..ماه عسل رحمت هم هیچ مشگلی نداشت ما فیلم ایران قدیم مث بعقیه نگاه نمیکنیم تا خبردار باشیم ..

    • بدون نام

      ممنون نظرات خوبی بود کلا موافقم با بی تدبیری این قسمت جای الوند خالی واقعا ...متاسفانه

    • simaert

      پس ببین چه فرهنگ قوی و خاطرات خوبی داشته اون زمان که همش به یاد اون زمان می افتین، واقعا دوران خوبی بود

    • محمد تقی

      آقای تنابنده خودت و اعتبارت به فنا رفت چون پول مهم شد برات نتوانستی از شهرت خودت درست استفاده کنی گند زدی به روح و روان ما ...برو گمشو به نفس معمولی بگو بیاد برو

    • دانیال

      کجاست نقی ؟ حیف حیف صد حیف که بدون الوند نتونستید جمع کنید چکردی به خودت محسن .سیروس مقدم ..پول پول الوده کرد شما رو

    • بدون نام

      مرگ حرفه ای شما شروع شد آخه بلد نیستید در اوج خداحافظی کنید متاسفم که به شخصیت های محبوب ما که خلق کردید توهین کردی و متاسفم برا شما همه.از سیروس تا ......

    • بدون نام

      دقیقا" حرف دل ما رو زدی،خیلی بی محتوا بود

    • بدون نام

      عالی بود فقط از طرف خودت حرف بزن نه از زبان دیگران پایتخت ۶عالی بود.فیلم بهتر بلدی برو بساز.

    • حمیدرحیم

      با مطالب مطرح شده کاملاً موافقم. خصوصا از بین رفتن جذابیت اصلی سریال از نظر من که همان احترام و دوستی بین اعضای خانواده بود.

    • بدون نام

      یاد اون ایام بخیر

    • _

      خیلی هم خوب بود شماها همش حالت نقد را دارید گر میتونی بزنی بستان بزن

    • بدون نام

      نقذ خوبی بود متشکرم

    • بدون نام

      بد جوری آب بستن به کار

    • بدون نام

      این داره اوضاع درونی مملکت مارو میگه همه جا باند دزدی تیمه فقط یاد گرفتیم مردم رو تلکه کنیم تازه کم مسخره کردن باید بیشتر از اینها به این دولت تیکه مینداختن

    • آراد @

      مردم در وضع خانه نشینی مجبور به دیدن این سریال آشغال بودن آقایون فکر کردن خیلی چیز خوبی ساخته اند که فقط کپی وتقلید بوده وخدارا شکر شرش کم شد.

    • بدون نام

      ما که زمان قدیم ، اون فیلمها رو دیدیم بادیدن این صحنه ها اصلا یاد اون فیلمها نیفتادیم اگر هدف ، ایراد گیری است مساله ی دیگری است ... از هر سریالی در حد خودش باید انتظار داشته باشیم....بالاخره هرچی بود مردم رو دور تلویزیون جمع کرد پس از دست اندر کارانش ممنونیم....

    • بدون نام

      این فصل پایتخت از بقیه با اختلاف بهتر بود

    • بدون نام

      خداییش جالب نبود ای کاش این قسمت ساخته نمیشد تا ارزش 5 حفظ میشد

    • بدون نام

      خدا وکیلی خنده داره با یک کلمه تمام بالایا ریختن بهم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج