جاباما
۹۷۸۳۸۶
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ستاره‌های دنیای توپ‌گرد در خدمت بیماران کرونایی

تا همین چند ماه پیش تصور روزهای بدون فوتبال برای هواداران این ورزش بی‌معنی بود، اما انتشار یک بیماری جهانی باعث شد تمامی لیگ‌ها در نقاط مختلف به تعویق بیفتد یا تعطیل شود.

فرهیختگان: تا همین چند ماه پیش تصور روزهای بدون فوتبال برای هواداران این ورزش بی‌معنی بود، اما انتشار یک بیماری جهانی باعث شد تمامی لیگ‌ها در نقاط مختلف به تعویق بیفتد یا تعطیل شود. در چنین شرایطی یکی از بحث‌های مهمی که در هفته‌های اخیر مطرح شد بحران مالی باشگاه‌ها پس از شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات بود. نبود حق پخش و مشکلاتی که در زمینه قراردادهای اسپانسری پیش آمد، باعث شد مدیران فوتبالی به فکر راه‌حلی برای این بحران باشند.

یکی از اصلی‌ترین راهکارها کاهش دستمزد بازیکنان بود؛ ستاره‌هایی که ماهیانه بخش بزرگی از هزینه‌های باشگاه صرف پرداخت حقوق آنها می‌شد و با تعطیلی فوتبال، طبعا آنها هم خدماتی به کارفرمایان خود ارائه نمی‌کردند که در ازای آن دستمزدی دریافت کنند. البته براساس قراردادهایی که بازیکنان دارند، باشگاه‌ها ملزم به پرداخت حقوق آنها هستند، اما این ستاره‌ها به‌خوبی می‌دانند که در صورت کاهش درآمدها یا حتی در مواردی ورشکستگی باشگاه، خود آنها نیز ضرر خواهند کرد.

در چنین شرایطی بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپایی با بازیکنان خود به توافق رسیدند که درصدی از دستمزد خود را کاهش دهند تا بار مالی قابل‌توجهی از روی دوش تیم برداشته شود.

همکاری مسی و رونالدو

هجوم ویروس کرونا سایر ورزش‌ها را نیز به تعطیلی کشانده و حتی مسابقاتی چون NBA ، فرمول یک، گرند اسلم‌های مهم تنیس و رقابت‌های فوتبال آمریکایی و هاکی روی یخ نیز تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد. لیونل مسی و هم‌تیمی‌هایش در بارسلونا هفته‌گذشته اعلام کردند که ۷۰ درصد از دستمزد این فصل خود را کاهش می‌دهند تا کاتالان‌ها بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند.

آنها علاوه بر این به موسسات خیریه و درمانی کمک مالی قابل‌توجهی نیز کردند تا سهمی در ریشه‌کن کردن این بیماری مهلک داشته باشند. این کاهش دستمزد باعث می‌شود باشگاه بتواند حقوق سایر کارکنان خود را بدون مشکل پرداخت کند. بارسا البته اعلام کرد که ورزشکاران سایر رشته‌های فعال این باشگاه ازجمله بسکتبال نیز توافق کرده‌اند دستمزدهای خود را کم کنند.

کریس رونالدو هم که یکی از پردرآمدترین ورزشکاران دنیاست با پیشنهاد کاهش دستمزد خود موافقت کرده است. ستاره یووه همراه سایر بازیکنان این تیم و مائوریتسیو ساریف سرمربی بانوی پیر مجموعا ۹۰میلیون یورو از حقوق خود را به باشگاه بخشیدند. طبق اعلام یوونتوس، این رقم حقوق ۴ ماه کادر فنی و بازیکنان و معادل یک‌سوم قرارداد آنهاست. گفته می‌شود رونالدو به‌تنهایی از ۱۰میلیون یورو از دستمزد خود صرف‌نظر کرده که مبلغ بسیار زیادی است.

اتلتیکومادرید هم به‌نوعی بازیکنان خود را مجبور کرده تا بخشی از حقوق‌شان را دریافت نکنند. مدیران باشگاه معتقدند شیوع کرونا به‌شدت روی اقتصاد این باشگاه اسپانیایی تاثیرگذار بوده و ادامه روند فعلی شرایط بسیار سختی را به آنها تحمیل خواهد کرد. آنها به بازیکنان خود گفته‌اند برای عبور از بحران لازم است در این زمینه همکاری‌های لازم را با آنها انجام دهند. میگل آنخل‌گیل، مدیرعامل اتلتیکو در این زمینه گفته است: «کاهش دستمزدها برای اطمینان از اینکه باشگاه می‌تواند بحران کنونی را پشت سر بگذارد، لازم بود. اگر لیگ به‌صورت کامل تعطیل شود تاثیر زیادی روی درآمدهای باشگاه‌ها خواهد داشت.»

مقاومت انگلیسی

در انگلیس اما اوضاع کمی پیچیده است؛ دولت و سران اتحادیه فوتبال این کشور از بازیکنان خواسته‌اند دستمزدهای خود را کم کنند و اگرچه برخی بازیکنان تیم‌های دسته اولی و کوچکتر با این موضوع مخالفت کرده‌اند، اما ستاره‌های لیگ برتری هنوز اظهارنظر مشخصی در این زمینه نداشته‌اند. اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای انگلیس در این باره به‌شدت تحت فشار است و احتمالا با این پیشنهاد موافقت خواهند کرد. البته در کنار این موضوع، برخی تیم‌ها و بازیکنان مشهور این کشور مشغول جمع‌آوری کمک‌های بازیکنان برای درمان بیماران، تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند. بازیکنان منچستریونایتد حدود ۳.۵ میلیون پوند دراین زمینه کمک کرده‌اند و جوردن هندرسون کاپیتان لیورپول نیز مشغول رایزنی با ستاره‌های لیگ برتری است تا چندین میلیون پوند برای چنین اقداماتی جمع‌آوری کند.

حتی در لیگ بسکتبال آمریکا پیشنهاد کاهش ۵۰ درصدی حقوق بازیکنان مطرح شده که هنوز مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و با توجه به شیوع گسترده این ویروس در این کشور و احتمال تعطیلی کامل رقابت‌های این فصل، به نظر می‌رسد این پیشنهاد چندان غیرمنطقی نیست و ستاره‌های NBA برای کمک به حل این مشکل همکاری خواهند کرد.

موجی که به ایران نرسیده

در روزهای اخیر کم و بیش در لیگ ایران نیز چنین پیشنهادهایی مطرح شده، اما به نظر نمی‌رسد بازیکنان تیم‌های لیگ برتری تمایل چندانی به اجرای آن داشته باشند. ستاره‌های فوتبال ما و به‌خصوص دو تیم بزرگ پایتخت که بارها در مصاحبه‌های خود از عشق به هوادار و پیراهن باشگاه سخن گفته‌اند در این بزنگاه مهم برای کمک به باشگاه‌ها و مردم کشور خود به‌صورت جدی اقدامی انجام نداده‌اند و در چنین شرایطی که می‌توانند به بهتر شدن شرایط باشگاه کمک کنند، همچنان در برابر کم کردن درآمدهای میلیاردی خود مقاومت می‌کنند. آنها حتی برخلاف نمونه‌های خارجی، قدمی جدی برای کمک به بیماران و مراکز درمانی برنداشته‌اند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدایا رحم کن

      چه توقعی داری شما !!!!!! مثل اینکه از ژیان بخوای پرواز کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج