جاباما
۹۷۹۰۲۵
۳ نظر
۵۰۱۴
۳ نظر
۵۰۱۴
پ

معاون وزیر بهداشت:

مشاغل پرریسک همچنان تعطیل است

معاون وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات این معاونت برای مقابله با کرونا گفت: قرار است برای گام دوم فاصله گذاری های اجتماعی، سامانه ای را طراحی کنیم تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنعت و کارگاه برای رصد هر چه بیشتر موارد بهداشتی در آن ثبت نام کنند.

ایسنا: معاون وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات این معاونت برای مقابله با کرونا گفت: قرار است برای گام دوم فاصله گذاری های اجتماعی، سامانه ای را طراحی کنیم تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنعت و کارگاه برای رصد هر چه بیشتر موارد بهداشتی در آن ثبت نام کنند.

دکتر علیرضا رئیسی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن تشکر از مردم برای شرکت در بسیج ملی مبارزه با کرونا گفت:امروزه غربالگری های ما به مرز ۷۰ میلیون ایرانی رسیده است. در این راستا بیش از ۸۰۰ هزار نفر از افراد دارای علامت را شناسایی کرده که ۴۰۰ هزار نفر از آنان در مراکز ۱۶ ساعته ما مورد ویزیت پزشکان قرار گرفته و در صورت نیاز برای بستری به بیمارستان ارجاع داده شدند.

در بازگشایی ها اولویت با مشاغلی است که ریسک کمتری دارند

وی با اشاره به گام اول فاصله گذاری اجتماعی که همچنان برقرار است گفت: در گام اول مراکز تولیدی و مراکزی که مایحتاج ضروری زندگی مردم را تامین می کردند باز بودند. اما برنامه برای گام دوم که از ۲۳ فروردین ماه در برخی استانها اجرایی می شود به این صورت است که صنوف مختلف بر اساس ریسکی که در روند انتقال بیماری دارند می توانند فعالیت خود را آغاز کنند. بر این اساس اولویت با مشاغلی است که دارای ریسک کمتری باشد. بر اساس طبقه بندی هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام داده است این انتخاب صورت گرفته است.

مشاغل پرریسک همچنان تعطیل است

وی افزود: در همین راستا قرار است به زودی سامانه ای را طراحی کنیم تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنعت و کارگاه در آن ثبت نام کنند و بر اساس پروتکل های ابلاغی در صورتی که مجاز به آغاز فعالیت شدند، کار خود را آغاز کنند.

مردم صنوف متخلف را به ۱۹۰ گزارش کنند

وی در خصوص مزایای این سامانه گفت: در این سامانه تعهد نامه الکترونیکی از متقاضیان اخذ می شود که آنها را ملزم به رعایت نکات بهداشتی می کنند. همچنین می توانیم برای هر صنعت و صنف به آدرس قید شده در سامانه پروتکل های بهداشتی را ارسال کنیم و مهمترین موضوع این است که می توانیم باکمک ۷ هزار و ۲۰۰ کارشناس بهداشت محیط نظارت قاطعی بر صنوفی که فعالیتشان را آغاز کرده اند داشته باشیم در این میان از مردم می خواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف ازسوی صنوف آن رابه سامانه ۱۹۰ گزارش دهد.

کسب و کارهای پرریسک همچنان تعطیل؛ ترددهای بین استانی همچنان ممنوع

رئیسی در ادامه با تاکید بر این که در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی همچنان صنوف و کسب و کارهای پرریسک مانند استخرها، تالارهای عروسی و ... تعطیل خواهد بود، گفت: در این میان موارد دیگری همچون ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در بین استان ها اجرایی است و در صورتی که هر تغییری در پروتکل ها اعمال شود آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نحوه دفع بهداشتی آب ناشی از تغسیل اموات کرونا

وی در پاسخ به سوال خصوص نحوه گندزدایی آب ناشی از تغسیل اموات کرونا اظهار کرد: این اولین باری نیست که بیماران عفونی فوت می کنند. پیش از آن نیز مواردی وجود داشت اما به دلیل بروز ویروس کرونا پروتکل جدیدی برای تغسیل این اموات نوشتیم. نکته مهم آن است که فرد فوت شده یک انسان بوده و عضوی از یک خانواده است و به هیچ عنوان نباید نسبت به او بی حرمتی صورت گیرد. تاکید وزارت بهداشت بر رعایت موارد شرعی برای این اموات است.

وی در ادامه با بیان این که تفاوتی میان یک فرد زنده مبتلا به کرونا و فرد فوت شده ناشی از کرونا وجود ندارد، گفت: البته فردی که زنده است و به این بیماری مبتلاست در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی می تواند خطرات بیشتری برای اطرافیان داشته باشد؛ چرا که هم عطسه می کند هم سرفه می کند. اما یک فرد فوت شده هیچ کدام ازاین مسائل را ندارد.

رئیسی ادامه داد: دستورالعمل ها و استفتاعات از مراجع اسلامی کاملا مشخص است و اموات کرونایی پیش از آن که روند تغسیلش آغاز شود برای چند دقیقه در محلول هیپوکلرید سدیم قرار داده می شود و پس از آن دیگر ضد عفونی شده است؛ به شکلی که آبی که برای تغسیل میت استفاده می شود مقادیر بسیار ناچیز از ویروس را داشته باشد. از سوی دیگر برای دفع بهداشتی آب ناشی از تغسیل در صورتی که مرکز به سیستم فاضلاب شهری وصل باشد آب در آن قسمت ریخته شده و در صورتی که این گونه نباشد این آب داخل چاهی جذبی ریخته شده و مقدار مشخصی هیپوکلرید سدیم به آن اضافه می شود.

وی افزود: شروع تغسیل اموات کرونا در شهر تهران یک اتفاق مبارک است و ما از آن استقبال می کنیم. در عین حال این موضوع را در نظر بگیرید که فردی ممکن است مبتلا به کرونا بوده و بی علامت باشد و به علت بیماری زمینه ای مانند سکته قلبی جان خود را از دست بدهد که از آنجایی که کسی از بیماری او مطلع نیست شست و شوی او به روش عادی صورت می گیرد. یا حتی افراد بدون علامت مبتلا به کرونا هنگام رفتن به دستشویی و دفع فضولات ممکن است اندکی ویروس را به فاضلاب انتقال دهند اما این موضوع چندان ایجاد نگرانی نمی کند.

احتمال اندک ابتلای افراد زیر ۲۰ سال به کرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مباحث اپیدمیولوژی بیماری گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته به ویژه در طرح غربالگری، احتمال ابتلای افراد زیر ۲۰ سال به این ویروس بسیار کم است. ما در طرح غربالگری ۱۶ میلیون نفر از افراد زیر ۱۵ سال را مورد بررسی قرار دادیم واین موضوع به تایید رسید.

رئیسی ادامه داد: درغربالگری های ما تاکید ویژه ای بر غربالگری بیماران پرریسک مانند افراد دیابتی، مبتلا به فشار خون و غیره داشتیم. همچنین افراد بالای ۶۰ سال و مادران باردار را به طور ویژه در غربالگری هایمان شناسایی کردیم.

رئیسی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران بستری ما در بیمارستان ها میانگین سنی حدود ۵۰ سال دارند و میانگین سن فوت در میان مبتلایان بالای ۵۷ سال بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی تعدیل نیرو در برخی بیمارستان های خصوصی خاطر نشان کرد: به طور کلی در شرایط طبیعی نیز طی دو هفته تعطیلات عید مراجعه به بیمارستان ها کاهش می یافت؛ چرا که مردم از انجام اعمال غیر ضروری در آن مدت خودداری می کردند، اما اکنون با بروز بیماری کووید ۱۹ این روند همچنان ادامه داشته و از آنجایی که اکثر بیمارستان های خصوصی بیشتر در بخش جراحی های الکتیو یا غیر ضروری فعال بودند، مراجعه به آنها کاهش یافته و ممکن است تعدیل نیرو به این علت رخ داده باشد. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که طبق دستوراتی که ستاد ملی مقابله با کرونا وضع کرده اگر شرایط بیماری کرونا در کشور به گونه ای پیش رود که تخت های فعلی کفاف بیماران را ندهد، بخش خصوصی باید به کمک بخش دولتی آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا

      باید فرم جدیدی از ماسک برای مردم عادی درست شود. نواری که فقط بینی رابپوشاند. چون شما وقتی بیرون میروی اختیار دهن با خود ادم است ولی نفس از بینی دراختیار ادم نیست پس باید با ماسک رنگ مشکی مدل نواری محکم پوشانده شود

    • بدون نام

      طعطیل است لطف کنید یک علف زارخوب بمامعرفی کنید ماکه ازدهک پایین جامعه هستیم یارانه معشیتی 600و200ولاغیر دادید به ماندادید بریم انجابچریم

    • علی

      یکی به من تفاوت تجمع مردم توی اتوبوس و مترو رو با تالار و مغازه و خیابون بگه . شل کن و سفت کن ها همش نمایشه و هیچ تاثیری نداره.مردم یه ماه بیشتره قرنطینن .یه دفعه میزنن با مدیریتشون همه رشته ها رو پنبه میکنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج