۹۷۹۳۲۶
۳۵ نظر
۵۰۶۰
۳۵ نظر
۵۰۶۰
پ

۳ گزینه‌ی خرید خودرو برای دست‌های خالی ما

زمان زیادی از آخرین بلندپروازی‌های خودروسازان ایرانی می‌گذارد و مونتاژکاران به ظاهر خصوصی در کنار چند مجموعه دولتی مدت‌هاست تنها سعی دارند با روزمرگی همراه شوند. نه خبری از محصول تازه‌ای هست و نه حجم عظیم و سالانه کمک‌های ارزی و ریالی به چیزی ختم شده است. نگاهی داشته‌ایم به سه خودرو جدید که قرار است در محدوده قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون میهمان بازار ایران شوند.

برترین‌ها: زمان زیادی از آخرین بلندپروازی‌های خودروسازان ایرانی می‌گذارد و مونتاژکاران به ظاهر خصوصی در کنار چند مجموعه دولتی مدت‌هاست تنها سعی دارند با روزمرگی همراه شوند. نه خبری از محصول تازه‌ای هست و نه حجم عظیم و سالانه کمک‌های ارزی و ریالی به چیزی ختم شده است. در بهترین حالت سانروفی اضافه می‌شود، کاسه چراغ‌ها عوض می‌شوند و موتور اندکی ارتقا می‌یابد، اما از توسعه سطوح تکنولوژی، ایمنی و کیفیت سواری خبری نیست. معلوم نیست صنایع خودروسازی ظاهرا ملی ما پس از سه دهه ممنوعیت واردات و کمک گرفتن از دولت، چه اندازه بنیه و توان دارد.

۳ گزینه‌ی خرید خودرو برای دست‌های خالی ما

توان نامشخص این شرکت‌ها البته به وقت تحریم و کاهش درآمد ارزی خود را نشان می‌دهد و ضعف جدی و ساختاری تولید را در این سازند/ان هویدا می‌سازد. خودشان البته قبول نمی‌کنند، ولی آنچه واضح است ناتوانی در عرضه محصولات متنوع و مورد نیاز خریداران در دوره‌هایی مثل عصر فعلی است. الان بازار در سال جدید نیازمند یک خودرو ۴۰ تا ۵۰ میلیونی ارزان، کم مصرف و ساده است که اندکی ایمنی داشته باشد و توده مردم هم قادر به خرید آن باشند. آیا خودروسازان قادرند به چنین خواستی جامه عمل بپوشانند؟ قطعا خیر.

حتی با اعطای ده سال زمان هم قادر به چنین کاری نیستند، چون از اساس امکانپذیر نیست و اقتصاد و صنعت دولتی هم شرایط را بدتر می‌کند. وقتی محصولات معمول فروش نمی‌کنند و تولیدات داخلی هم طرفدار ندارند، چه کسی تن به توسعه یک محصول جدید می‌دهد؟ طبیعی است در این شرایط واردات و یا مونتاژ خودرو‌های چینی بهترین گزینه باشد. ضمن اینکه تمرکز روی تداوم مونتاژ بی تغییر محصولات بومی که هزینه زیادی بابت توسعه خط تولید آن‌ها صورت گرفته، دیگر راه حل خودروسازان در سال ۹۹ است.

بنابر این ما با توجه به وضعیتی که صنعت خودرو ایران در سال پیش رو دارد، سراغ سه گزینه نسبتا جدید بازار می‌رویم که یکی از آن‌ها ایرانی و دو مدل دیگر چینی هستند. سمند سورن توربو پلاس، جک s۷ توربو و ام‌وی‌ام x۵۵ سه خودرو مدنظر ما برای سال پیش رو هستند. خودرو‌هایی که قادرند با همه ضعف‌هایی که دارند، در بخشی از بازار مشتریان تازه‌ای را به سمت خود جذب کنند.

۱. ام‌وی‌ام x۵۵

۳ گزینه‌ی خرید خودرو برای دست‌های خالی ما

یکی از جدیدترین خودرو‌های شرکت چری که مشخص نیست در نسخه فیس‌لیفت به بازار ارائه می‌شود یا پایه. با اینحال مدت‌هاست بازار ایران منتظر چنین خودرویی است. محصولی که به خوبی می‌تواند عطش خریداران محصول موفقی نظیر X۳۳ را پاسخ دهد و فروش مناسبی را نصیب سازنده چینی نماید. ام‌وی‌ام x۵۵ البته معایبی هم دارد، اما کفه مزایای خودرو سنگین‌تر است و به رغم قیمت گزافی که وی آن نصب شده، ارزش بررسی توسط مشتریان را دارد.

البته سطح تجهیزات خودرو قابل قبول است. نمایشگر لمسی ۹ اینچی HD، پنل ۴.۸ اینچی پشت فرمان برای نمایش اطلاعات خودرو، پشتیبانی از دو سامانه اپل کارپلی و اندروید اوتو، استارت دکمه‌ای، دی‌لایت، اتولایت و چراغ بدرقه، مه‌شکن جلو با لنز چرخشی، سقف پانوراما با پرده برقی (بدون سانروف)، فرمان با روکش چرم و دکمه‌های چندکاره، کروز کنترل، بلوتوث هندزفری و شیشه‌های برقی هر چهار پنجره برخی دیگر از تجهیزات رفاهی ایکس۵۵ هستند. در بخش تجهیزات ایمنی هم خودرو حرف‌هایی برای گفتن دارد به طوری که از جمله مهم‌ترین امکانات و تجهیزات ایکس۵۵ در بخش ایمنی می‌توان به مواردی مثل سامانه ESP ساخت بوش، دوربین دید عقب، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها، سنسور پارک، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سازه مستحکم در بخش کابین، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای ساخت شرکت سوئدی اتولیو (Autoliv) اشاره کرد.

درباره وضعیت ایمنی این خودرو پس از تست تصادف هم موسسه انکپ چین وضعیت چهار ستاره با عملکرد خوب را به این خودرو داده که با توجه به سطح سختگیری این نهاد، به معنی نمره‌ای کاملا متوسط است. خب ترکیب این تجهیزات با فرم ظاهری مناسب احتمالا باعث خواهد شد تا این خودرو سطحی از تقاضا را به دست آورد. کاری که در چین هم رخ داده و چری را با دست پر از این کلاس سخت و پیچیده راهی ایران کرده است. قیمت این خودرو فعلا در محدوده ۴۰۰ میلیون تومان قرار دارد. عددی که با توجه به وضعیت امروز قیمت‌ها در بازار ایران، احتمالا فروش سالانه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاهی را برای چری به ارمغان خواهد آورد.

۲. سمند سورن توربو پلاس

۳ گزینه‌ی خرید خودرو برای دست‌های خالی ما

بیایید واقع‌نگر باشیم. ما می‌دانیم بازار ایرا چقدر انحصاری و اقتصاد ایران یک مدیریت کاملا دولتی دارد ازینرو سورن سال را نباید با نسل تازه الانترا یا خودرو جدید تویوتا مقایسه کرد. این خودرو با پرداخت ۱۲۵ میلیونی گرچه پر از ایراد و اشتباه است، اما چیزی‌هایی هم دارد که شاید در خودرو‌هایی با دو تا سه برابر قیمت یافت نشوند. یکی از آن‌ها موتور خودرو است. اگر شانس یاری کند و موتور اصلاح شده و توربوشارژ سورن این بار دست از آزار و اذیت خریدارانش بردارد، احتمالا سورن سال با پسوند توربو پلاس قادر خواهد بود فروشی بهتر از قبل را تجربه کند و نظر خریداران را جلب کند.

چیزی که نکته اصلی مدنظر ما برای ورود سورن سال به این لیست بوده است. البته کابین و ظاهر خودرو هم اندکی تغییر کرده که با چشم غیرمسلح قابل شناسایی است. به غیر از تغییراتی که در تریم داخلی چراغ‌های جلو و عقب داده شده، یک دست رینگ جدید، برخی تجهیزات تازه در اتاق و البته یک موتور قدرتمند در فهرست امکانات سورن سال دیده می‌شود. خب وقتی آریزو ۵ توربو با موتوری ۱۴۵ اسبی، طراحی زیبا و امکانات به روز قیمتی ۳۰۰ میلیونی دارد، چرا یک خودرو زشت، اما اسپورت با همان سطح قدرت و هزینه نگهداری یک سوم را به بهای ۱۲۵ میلیون نخریم؟ اگر می‌توانید با وسوسه سریع رفتن و شتابگیری با خودرو سبک وزنی مثل سورن بجنگید، پس شما قطعا به این خودرو احتیاجی ندارید. اما اگر دستتان به خودرو‌های سریع بازار نمی‌رسد و با ظاهر خاص سورن مشکلی ندارید، پس این اسب ایرانی پیر گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

۳. جک s۷ توربو

۳ گزینه‌ی خرید خودرو برای دست‌های خالی ما

راه و رسم ساخت خودرو توسط شرکت چینی جک در همه این سال‌ها با استقبال خریداران ایرانی روبرو شده و خب در نسخه گران و بزرگ و پراامکانات s۷ هم احتمال موفقیت بالاست. مخصوصا اینکه سازنده گمنام چینی المان‌هایی از بنز و هیوندای تا بیوک و لکسوس را به هم آمیخته تا بتواند خودرو در خوری را برای کلاسی سخت و فشرده آماده کند. اس ۷ با این تعاریف و شرایط محصولی شبیه به اس ۵ محصول دیگر جک است که شانس موفقیتش کم نیست. منوط به اینکه کرمان موتور قادر باشد بازار را به خوبی به این محصول متمایل سازد. خب خودرو برای این مهم چند ویژگی مهم دارد. مثلا با‭ ‬داشتن‭ ‬هفت‭ ‬صندلی‭ ‬و‭ ‬صندوق‭ ‬بار‭ ‬۷۵۰‭ ‬لیتری، ‭ ‬یک محصول‭ ‬خانوادگی‭ ‬بزرگ‭ ‬است که در‭ ‬ظاهر آن از حجم‌های سیال، قطعات کرومی بدلی و البته خطوطی سردرگم استفاده شده است.

در بخش فنی، ‬موتور‭ ‬خودرو یک وضعیت نامشخص دارد و ممکن است کار دست جک بدهد. وزن ۱۸۰۰ کیلویی بدنه و طول حدودا ۵ متری آن گرچه موجب شده تا جک‭ ‬S۷‭ ‬به راحتی برای ‭ ‬۷‭ ‬نفر ‭ ‬گنجایش داشته باشد، ‭ ‬اما قطعا خودرویی نیست که بتواند لذت رانندگی یا حضور در طبیعت را به خریدارانش هدیه دهد. البته با توجه به ‬طول‭ ‬جک‭ ‬S۷‭ ‬ما با محصولی روبروییم که بزرگتر از ‭ ‬کیا‭ ‬سورنتو‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬با نصف مبلغی که بابت این خودرو کره‌ای می‌پردازیم، قادر به تجربه یک مسافرت خانوادگی پرجمعیت هستیم.

چیزی که تاکنون توسط محصولات چینی امتحان نشده است. از این گذشته امکانات خودرو واقعا خوب است. به غیر از رینگ و لاستیک‭ ‬۱۸‭ ‬اینچی‭ ‬اسپورت، ما در اتاق اس ۷ ‬به‭ ‬سیستم‭ ‬نمایش‭ ‬اطلاعات‭ ‬روی‭ ‬شیشه‭ ‬یا ‭ ‬Head-Up دیسپلی، ‭ ‬تهویه‭ ‬مطبوع‭ ‬دوکاناله، ‭ ‬دوربین‭ ‬دید‭ ‬۳۶۰‭ ‬درجه، ‭ ‬نمایشگر‭ ‬فشار‭ ‬باد‭ ‬لاستیک، ‭‬صفحه‭ ‬نمایش‭ ‬لمسی‭ ‬۱۰‭ ‬اینچی‭ ‬و‭ ‬صفحه‭ ‬پشت‭ ‬آمپر‭ ‬دیجیتال‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬شش‭ ‬ایربگ دسترسی داریم. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

زبانی هم که برای ارایه ایده اس ۷ به کار رفته عجیب، اما قابل قبول است. در‭ ‬طراحی‭ ‬ظاهری‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬نشانه‌هایی‭ ‬از‭ ‬طراحی‭ ‬مدل‌های‭ ‬مختلف‭ ‬لکسوس‭ ‬به‭ ‬چشم‭ ‬می‌خورد‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬داشبورد‭ ‬آن‭ ‬تا‭ ‬حدودی‭ ‬شبیه‭ ‬داشبورد‭ ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬مدل‌های‭ ‬مرسدس‌بنز‭ ‬است، ‭ ‬کپی‌کاری‭ ‬که‭ ‬قبلاً‭ ‬در‭ ‬خودروهایی‭ ‬همچون‭ ‬جک‭ ‬S۵‭ ‬دیده‭ ‬بودیم‭ ‬البته‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬باید‭ ‬اذعان‭ ‬کنیم‭ ‬که‭ ‬نتیجه‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬کپی‭ ‬بودن‭ ‬قسمت‌هایی‭ ‬از‭ ‬آن، ‭ ‬آنچنان‭ ‬هم‭ ‬بد‭ ‬نشده‭ ‬است‭! ‬

جک‭ ‬S۷‭ ‬در بازار چین برای‭ ‬رقابت‭ ‬با‭ ‬خودروهایی‭ ‬مانند‭ ‬نیسان‭ ‬اکس‌تریل‭ ‬و‭ ‬هوندا‭ ‬CR-V‭ ‬طراحی‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬قیمت‭ ‬تمام‭ ‬شده‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬با‭ ‬رقبای‭ ‬ژاپنی‭ ‬بسیار‭ ‬متفاوت‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬بهتر‭ ‬باشد‭ ‬در‭ ‬ایران، ‭ ‬جک‭ ‬S۷‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬خودروهایی‭ ‬چون‭ ‬تیگو‭ ‬۸‭ ‬یا‭ ‬چری‭ ‬اکسید‭ ‬قرار‭ ‬دهیم. معرفی این خودرو در بازار به یک دوره رقابت تازه در رده قیمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌انجامد. جدالی که برنده آن هنوز مشخص نیست. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ان شاا،،، بعد از حذف ۴ صفر از پول ملی این کلاه گشاده برای کله باده کرده اندازه خواهد بود

    • بدون نام

      خدا وکیلی کدوم آدم حلال خور حقوق بگیری تو این مملکت خراب شده میتونه همچین ماشینایی بخره دیدنش فقط نمک به زخم مردم گنجشک روزی میندازه حرومشون بشه اونایی که با پولای مردم و باد آورده از راه خلاف ازاین بهتراشم میتونن بخرن ودارن کوفتشون بشه

    • جان جانان

      هیچکدومشون دست ما مردم با درآمد عادی نمیرسه.
      تازه ما مردم عادی زورمون به خرید با قیمت کارخانه نمیزسه چه برسه که قیمت کارخانه برای دلالان از ما بهترونه و ما باید چند برابر از بازار آزاد بخریم.
      سورون توربونx55بخوره تو سرتون ما آرزو به دل یک تیبا و ساینا آشغال با قیمت کارخانه مونده به دلمون

    • بدون نام

      ماشین ۱۴ ملیونی رو با وسوسه سریع برم ۱۲۵ ملیون اونم تازه ب قیمت کارخونه ک بیاد بیرون با رانت میشه ۲۵۰ ملیون
      بدوم برم بخرم ی موقع تموم نشه
      خخخخخ

    • بدون نام

      همشون اشغال

    • رضا بنتلی مولسان

      فقط بنتلی بی ام و بنز

    • بدون نام

      از پراید سال بگو
      حتی خرید آشغال های چین هم برای ۸۰ درصد ملت آرزوست

    • بدون نام

      هرسه آشغال.
      خودروی ایرانی و چینی یعنی پول دور ریختن

    • داداش کایکو

      چقد بدبختیم که باس با فلان میلیون تومن پول بریم اشغال بخریم

    • بدون نام

      ماشین هایی که توکشورهای دیگه کسی نگاشون نمیکنه وبیست سی تومن پولشونه تومملکت مادارن چهارصد پونصد میلیون مثل آب خوردن میندازن به مردم

    • بدون نام

      همچين حرف از چهارصد پونصد ميليون ميزنه كه انگار ملت ماهي چهل پنجاه ميليون دارن حقوق ميگيرن و همه هم صاحب خونه هستن! واقعا ما چه هيزم تري به خدا فروخته بوديم كه خريدن ماشين كپي بي كيفيت چيني براي مردم ايران حتي در آرزوهاشون هم نميگنجه؟!!

    • بدون نام

      خجالت بکشید .شرم کنید..

    • بدون نام

      چرا آخه .
      مگه 400 ، 500 میلیون عادیه ؟

    • بدون نام

      ملت ایران دلخوش به این مقدار نباشید چون ما خودمون انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم خخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخخخ

      • کوروش 2500

        خوبه حالاگرانتر نیست

      • ایرانی

        عالی بود
        دمت گرم

      • بدون نام

        ميكس فوق العاده اي بود ايولل :)))

    • بدون نام

      تیتر طوری نوشته شده که به نظر می رسید خودروهای تا 20 تا 30 میلیونی معرفی میشه خخخخخخ

    • محمد

      خرید ماشین 400 میلیونی با دست خالی؟

    • بدون نام

      انتخاب ملت ایران خودرو ملی=پرایدددددد

    • مجتبی

      الان ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دست خالی به حساب میاد!!!!؟؟؟؟؟

    • ((بی نام )).

      همش که نباید انسان دنبال رفاه اجتماعی باشد ما به مقام انسانیت رسیدیم واین کم دستاوردی نیست.

    • رضا

      ما رو مسخره کردید، خودرو برای دستان خالی ما! پول نداریم نون بخریم چهارصد پانصد میلیون از کجامون دربیاریم ماشین بخریم اونهم این آشغالها رو

    • بدون نام

      دنا خودروی خوبی است من مدتها داشتم و راضی بودم ولی قیمت خودروهای داخلی باید به قیمت سال ۹۷ کاهش یابد

    • بی نام

      این ماشینها رو کجا میشه خرید؟؟؟ بیزحمت 3تا مرسدس برای من کنار بذارید

    • محمد

      سلام خواهش میکنم ماشینهای چینی نخرید

    • نیک

      خجالت نمی کشید این مطالب میذارید شرم نمیکنید ماشین ۴۰ میلیونی رو که شده ۱۲۵ میلیون تبلیغ میکنید؟؟؟

    • باقر محمدی

      برا آنها که دستشان خالی است،اونی که این مطلب رو نوشتی،داداش شما کجا زندگی می کنی،به شعور مردم توهین نکنید خواهشاً

    • محمد

      کجای دنیا کسی که دستش خالی باشه چهارصد میلیون پول داره ماشین بخره؟؟؟؟

    • ترانه

      ماشین فقط پورش ....فقطططط....$$

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو با یه پیرمرده پولدار ازدواج کن تا به آرزوت برسی هههه

    • بدون نام

      برای دست خالی ها؟؟؟!!!!!!!

    • بدون نام

      خیلی ملته بدبختی هستیم نه؟ خیلی حسرتها به دلمون میمونه تا موقعی که میمیریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حق گرفتني ست نه دادني
        بيايد كف خيابون حقتونو بگيريد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج