جاباما
۹۸۰۲۳۰
۵۹ نظر
۵۰۱۱
۵۹ نظر
۵۰۱۱
پ

سپاه: ضدعفونی معابر قم کار حشدالشعبی نبود

نیروهای الحشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق، دومین بار طی یک سال اخیر، در کمک‌رسانی به مردم ایران وارد عمل شدند؛ ورودی که با برخی انتقادات همراه شده است. اما ماجرا چه بوده و چرا این کمک‌رسانی مورد انتقاد برخی قرار گرفته است؟

ایرنا: نیروهای الحشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق، دومین بار طی یک سال اخیر، در کمک‌رسانی به مردم ایران وارد عمل شدند؛ ورودی که با برخی انتقادات همراه شده است. اما ماجرا چه بوده و چرا این کمک‌رسانی مورد انتقاد برخی قرار گرفته است؟

باز هم نیروهایی با لباس‌های پلنگی و سربندهایی که روی آن نوشته‌ شده است: «مدافعان حرم». هرچند تصاویری از شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس همراه دارند، اما نه نیروهای بسیج‌اند و نه سپاه، آنها نیروهای الحشدالشعبی یا همان بسیج ملی عراق هستند.

سیل خوزستان پای الحشدالشعبی را به مرزهای ایران باز کرد

طی یک سال اخیر، این سومین باری است که حضور نیروهای الحشدالشعبی در ایران خبرساز شده است. نخستین بار، در ماجرای وقوع سیل در غرب کشور، تصاویر و ویدیوهایی از حضور کاروانی از ماشین‌ها و نیروهای الحشدالشعبی در مناطق سیل‌زده خوزستان منتشر شد؛ به روایت آن تصاویر و بنرهایی که بر ماشین‌ها نصب شده بود، آنها حامل کمک‌های مردم عراق به مردم سیل‌زده در همسایگی‌شان بودند. ابومهدی المهندس، فرمانده الحشدالشعبی که بعدا به شهادت رسید، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، هدف از حضور نیروهای الحشدالشعبی در ایران را «کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل از موصل عراق تا اهواز» اعلام کرده بود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مدیون زحمات مجاهدین و مدافعان ایرانی حرم هستیم، تأکید کرده بود: «مدافعان حرم خوزستان در جنگ با داعش و دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) همراه ما بودند و امروز وظیفه ماست که در سختی‌ها به آنها کمک کنیم».

فرماندهان الحشدالشعبی: برای جبران کمک‌ها آمدیم

ابوموسی، فرمانده محور ثارالله این گروه عراقی در گفت‌وگوی دیگری با همین خبرگزاری، هدف از این حضور را امدادرسانی و مدیریت بحران برای کنترل سیلاب در خوزستان عنوان کرده بود. وی در بخش دیگری از این مصاحبه، ضمن تشکر از کنسولگری جمهوری اسلامی در بصره و قرارگاه فجر سپاه به دلیل فراهم کردن امکانات برای آنها از نقطه صفر مرزی گفته ‌بود: «با همکاری ستاد اربعین، آشپزخانه با کمک نیروهای الحشدالشعبی ایجاد نمودند و روزانه ۱۸هزار غذای گرم تأمین شد. فعلاً ما در منطقه حضور داریم و پاکسازی مناطق را انجام می‌دهیم و تا زمانی که به حضور ما نیاز باشد، کنار خواهران و برادران مسلمان و ایرانی خواهیم ماند».

سپاه: ضدعفونی معابر قم کار حشدالشعبی نبود

البته او نیز مانند فرمانده ارشد خود تأکید کرده بود: «قبلاً شما به ما کمک کردید، اکنون نوبت ماست که به کمک شما بیاییم؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران وقتی که کشور ما در بحران بود، به ما کمک کردند». به گزارش خبرگزاری فارس نیروهای مقاومت عراق، ۲۰ کامیون کمک‌های مردمی عراق شامل موادغذایی، لباس، فرش و ژنراتور برق را به ایران آورده بودند.

منتقدان حضور الحشدالشعبی؛ از صدر تا کاربران توییتر فارسی

با این‌حال، گویا نه بنرها نه توضیحات فرماندهان الحشدالشعبی نتوانست همه را راضی کند. هشتگ الحشدالشعبی با مجموعه‌ای از انتقادات و واکنش‌ها در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شد. برخی منتقدان این اقدامات انسانی را حضور یک نیروی نظامی خارجی در خاک کشور را خلاف قانون تعبیر می‌کردند. از سوی دیگر، برخی این ایده را مطرح می‌کردند که چطور ممکن است نیروی نظامی‌ای که نیازمند راهنمایی و حمایت جمهوری اسلامی است، بتواند به مدیریت بحران کشور کمک کند؟

عده‌ای از منتقدان به اظهارنظر برخی از مسئولان ازجمله موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران مبنی بر اینکه: «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، الحشدالشعبی عراق، فاطمیون افغان، زینبیون پاکستان و حوثی‌های یمن خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد»، استناد می‌کردند. البته مخالفت‌ها و انتقادات به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و کاربران فضای مجازی محدود نمی‌شد! مقتدی صدر از رهبران شیعه عراقی در واکنش به این موضوع در حساب توییتری خود نوشت: «عراقی‌ها اولویت اول را دارند و کمک‌ها باید در وهله اول به مردم آسیب‌دیده عراق تعلق بگیرد، بعد به کشورهای دیگر. اگر عراقی‌ها از رنج و مشقت سیل‌ها رهایی یافتند، ما آماده‌ایم تا به کمک همسایگان خود، چه در ایران یا کشورهای همسایه دیگر برویم».

جلسه نخبگان الحشدالشعبی در موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران

دومین حضور اعضای الحشدالشعبی در ایران، مربوط به انتشار خبر و تصویر جلسه این گروه با مدیران موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در خبرگزاری مهر می‌شود. تصویری که به گفته این خبرگزاری از اینستاگرام این موسسه برداشته شده ‌است و چهره اعضای نخبه این گروه در آن محو شده است. در بخشی از این خبر، از احمد نادری، مدیر این موسسه که بعدتر منتخب مردم در مجلس یازدهم شد، نقل شده ‌است: «جنبش‌های اجتماعی به وجود آمده توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای نیازمند مطالعات و پٰژوهش‌های دقیق بر زمینه‌ها و ریشه‌شناسی شکل‌گیری آنهاست».

همزمان با انتشار این تصویر (آذرماه سال گذشته) و واکنش فعالان دانشجویی، ایرناپلاس تلاش کرد علت جلسه با اعضای الحشدالشعبی را از نادری جویا شود که او از پاسخ امتناع کرد. به نظر می‌رسد اهداف و فعالیت‌های الحشدالشعبی از حوزه نظامی فراتر رفته است و فرماندهان آن بنا دارند به امور اجتماعی و عرصه علمی و پژوهشی نیز وارد شوند؛ به ویژه که ایران و عراق از روابط فرهنگی و دانشگاهی زیادی برخوردارند.

پزشکان بامرز و نیروی بدون مرز

فعالیت داوطلبانه نیروهای امدادی الحشدالشعبی در ایران البته ارزشمند است و حامیانی دارد، اما این فرصتی نیست که نصیب سایر گروه‌های کمک‌رسانی بین‌المللی شود؛ اخیراً جمعی از پزشکان بدون مرز برای کمک‌رسانی در زمینه مقابله با کرونا به ایران آمدند، اما فضاسازی‌ برخی گروه‌ها منجر به عدم موافقت با فعالیت آنها شد و بازتاب نامناسبی در افکار عمومی دنیا یافت. البته روشن است که تفاوت میان برخورد با این دو گروه، به اعتماد بیشتر به نیروهای بسیج مردمی عراق بازمی‌گردد.

ضدعفونی‌ کردن معابر قم

سرهنگ پاسدار مهدی کبیری‌پور، معاون هماهنگ‌کننده سپاه علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) قم درباره نهاد هماهنگ‌کننده نیروهای داوطلب الحشدالشعبی برای ضدعفونی معابر قم، به ایرناپلاس می‌گوید: ابتدا باید تأکید کنم این افراد، عضو الحشدالشعبی نیستند، چراکه الحشدالشعبی خاص عراق است. اما اینها اعضای «شباب المقاومه» هستند. این گروه هم متشکل از اتباع عراقی و لبنانی ساکن قم است و در اموری از این قبیل و مسائل فرهنگی فعالیت و همکاری می‌کنند.

سپاه: ضدعفونی معابر قم کار حشدالشعبی نبود

وی می‌افزاید: ضدعفونی معابر قم توسط این گروه نیز با هماهنگی بسیج قم بوده ‌است. البته این گروه برای مقابله با کرونا تشکیل نشده است و از گذشته وجود داشته، اما به شکل نمادین برخی از معابر شهر را ضدعفونی کردند تا برد رسانه‌ای لازم را نیز داشته باشد.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بود جمعی از جوانان الحشدالشعبی عراق که در شهر قم مشغول به تحصیل دروس حوزوی در جامعه المصطفی هستند، در اقدامی جهادی با توزیع مایع ضدعفونی کننده و همچنین گندزدایی از سطوح، در برخی از محلات قم به مبارزه با کرونا رفتند. البته قبلا مسئولان بر پرهیز از موازی کاری درخصوص مقابله با کرونا و هماهنگی با ستاد ملی تاکید کرده بودند؛ به ویژه که مساله کرونا متفاوت از سیل است و وجه تخصصی و بهداشتی ماجرا اهمیت بیشتری دارد.

الحشدالشعبی، نیروی عراقی و یاور جمهوری اسلامی

حال که الحشدالشعبی در حال رشد و نمو است، نگاهی به اهداف و وظایف اولیه آن برای درک بهتر تحولات درونی آن خالی از لطف نیست. این گروه در سال ۱۳۹۳ و مدتی پس از سقوط موصل به دست داعش، با فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق برای مبارزه با تروریست‌ها تشکیل شد. حدود دو سال بعد، پارلمان عراق بسیج مردمی عراق یا الحشدالشعبی را به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور، به رسمیت شناخت. بنا بر این قانون، الحشدالشعبی رسماً یک نهاد قانونی و جزئی از ساختار ارتش عراق به شمار می‌رود که می‌تواند زیر نظر شورای عالی امنیت ملی عراق، قانونی فعالیت کند. البته تحولات نظامی اخیر از جمله شهادت فرمانده سابق سپاه قدس و الحشدالشعبی در خاک عراق ایجاد شد، نشانگر ارتباط عمیق این گروه با مسئولان جمهوری اسلامی است.

چالش رویکرد تبلیغاتی درباره الحشدالشعبی

به نظر می‌رسد پوشش رسانه‌ای فعالیت نیروهای عراقی در ایران، بیشتر از موضع واکنش به نقدهای حضور نیروهای مستشاری ایران در عراق و با هدف پررنگ کردن ارتباط ایران و کشور همسایه است؛ با این حال در شرایطی که ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت امور خارجه کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که الحشد الشعبی یک نیروی مستقل عراقی در ساختار این کشور است و از ایران دستور نمی‌گیرد، رویکرد رسانه‌ای درباره فعالیت این گروه هم باید با ظرافت و دقت انجام شود؛ به خصوص در شرایطی که نیروهای آمریکایی درپی شیطنت در عراق و بهانه‌جویی علیه کشورمان هستند.

ارتباط عمیق فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و عراق که پایه آن اعتقادات و قرابت‌های تاریخی دو ملت است، موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشید؛ ولی وقتی آن گونه که معاون سپاه قم می‌گوید، این گروه‌های جهادی، اتباع عراقی ساکن قم هستند و قاعدتا دانشجویان و طلاب حوزه قم، علت تاکید برخی برای تعبیر حشدالشعبی از آنها مشخص نیست؛ در حالی که اگر این فعالیت‌های انسان‌دوستانه، اقدام داوطلبانه برادران عراقی ساکن قم اعلام شود، وجه مردمی آن نیز پررنگ‌تر است و می‌توان تاکید کرد که: ایران والعراق، لا یمکن الفراق.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همونطوری که در حوادث سیل پارسال اومدن ایران.
      الانم اونارو اوردین اینجا....یعنی ما کمبود مرد و زن داریم ؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب یاعلی برو داخل میدان
        بین حرف تا عمل فرق هست

      • بدون نام

        خیلی باحاله خودشون میگن بعد پشیمون میشن تکذیب میکنن

      • abc xyz

        دولت بی عرضه ای داریم

      • ایران وطنم

        خیلی غیرت دارن برن کشورشون عراق رو ضدعفونی کنن اونجا بیشتر بهشون نیاز دارن

      • بدون نام

        عجیبه .کامنتهای ما رو تایید نمی کنی و کامنتهای ضد عربهای غربزده رو کاملا میذاری

      • بدون نام

        1835 تو دنیا مگه رفتن از دشمنشون نیرو اوردن ؟؟؟؟

      • وطن پرست

        چقدر بدبخت شدیم
        لعنت بر بردگان

      • به کامنت گذارهای فله ای یاوه گو

        ایران با صدام که کشورهای غربی ازش پشتیبانی می کردند جنگید نه با شیعه های عراق.هزار بار

      • بدون نام

        خرزو خان بود

    • بدون نام

      حالا که زدند خودپردازها را داغون کردند هیشکی به گردن نمیگیره

    • ایرانی

      خدایا خودت مارو نجات بده

    • بدون نام

      حالا کار هرکه بود این چیز مهمی نیست که بزرگش کردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا مهمه
        خیلی هم

    • امیرخان

      این هایی ک اومدن دارن از ایران حقوق میگیرند و هزاران امتیاز دیگر......!!!!!!

      پاسخ ها

      • ایرانی

        مطمئن باش هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیره

    • بنیامین

      خب چه اشکالی داره کمک کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه مثبت زدم

    • بدون نام

      بیرون کنید بیگانه ها را ازکشور تاریخ نشان داده درحضور بیگانگان به صورت جمعی خیری نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فجازی های جمهوری چه تلاشی می کنن. از مثبت منفیا مشخصه

      • بدون نام

        سایبری های ترامپ تلاش روز افزونی دارند هه

    • بدون نام

      عربها خوب جولون میدن تو ایران و ،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر وقت تونستی از منافع شخصیت به نفع کل جامعه بگذری دم از وطن پرستی بزن

      • بدون نام

        اینا یک مشت گرسنه اند که اومدن ایراندنبال لقمه ای نان

    • بدون نام

      خدا به داد ملت برسد ...ملتی با سفره خالی و بودجه ها و بقیه بودجه خواران

    • بینام

      ضد عفونی کردن قم کار بچه های سپاه 24 بعثت بروجرد بود که چند نفر از اونها هم در حین ماموریت درگیر بیماری شدن که خداروشکر خوب شدن. اما هیچکجا اسمشون نیست متاسفانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب اونها نیازی یه برد رسانه ای نداشتن

    • بدون نام

      ما اگر کمک عراقی ها را نخواهیم چکار باید بکنیم، ظاهرا آقایان یادشان رفته عراقی ها در طول هشت سال جنگ چه بلایی سر مردم ما آوردند.

      پاسخ ها

      • ایرانم سرافراز

        احسنت ما شرمنده خانواده شهدا هستیم

      • بینام

        مگر چه بلایی به سرمون آوردن فقط اتوبوس اتوبوس دختران راهنمایی ودبیرستانی را گروگان گرفتند داغ پسر وفرزند بر سینه مادر و پدر گذاشتن.بچه ها را یتیم کردند زنان را بیوه کردند. کشور را غارت کردند .خرابیهای بجا مانده هنوز هم نشانه هایش وجود دارد دنبال دشمن دور دست نگردید دشمن همینجاست

      • بدون نام

        کشور دزد وخائن عراق
        اینا بهشون میگن دوس وبرادر.......

      • بدون نام

        جنگ یعنی همین
        در جنگها مردم همدیگه رو میکشن و مورد هتک ناموس هم قرار میدن
        هر کسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد

    • سعید الله داد از محلات

      امیرخان دولت هیچ پول اضافی ندارد که به کسی که خودشون محتاج کمک وچشم به دست دیگران دارد بدهد بسیج ملی عراق خیلی هنر دارند به مردم خودشان کمک کنند که خیلی هم محتاج هستن

    • بیخبر

      یعنی قوانین ایران اجازه میدهد اتباع خارجی تشکل هایی داشته باشند و به صورت سازماندهی شده دست به اقدامات و انتشارات بزنند ؟ چقدر کشور آزادی ست ایران. تازه از این تشکل ها حمایت هم میشود.

    • شهروند

      حضور نیروی نظامی خارجی و ایجاد پایگاه برخلاف نص صریح قانون اساسی هستش .از رییس جمهور درخواست ایراد و تذکر به اجرای قانون اساسی را داریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کردی رئیس جمهور کاره ای هست ، اجازه اظهار نظری بهش داده نمیشه ودر ضمن روحانی دوست داره سر به تن ایرانیان نباشه چی فک میکنی !؟

      • بدون نام

        رييس جمهور شايد جمعه صبح متوجه شود !

    • بدون نام

      ما هنوز یادمون نرفته که چطوری جوانهای ای مملکت رو هشت سال پر پر کردن حالا شدن برادر ما
      هرگز

    • خطرنان ترین موجودات کیا هستند

      ایرانی ها لیمو شیرین 5 تومنی رو کردند 30 تومن اون وقت یه سری شیاد تو فکر این هستند که کی معابر رو ضد عفونی میکنه و مال کدوم کشوره و به سپاه گیر میدن و الکی غیرت نداشتشون به جوش میاد عزیز غیرت داشتی میزدی تو دهن اون ایرانی که داره به ریشت میخنده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم اکثر ایرانی ها حاضر نیستن از منافع شخصی به نفع منافع کل جامعه بگذرن اونوقت دم از وطن میزنن

      • A

        فکرمیکنی کی به ریشمون میخنده جز مسئولین؟

    • بدون نام

      حسد الشعبی اگه اومده کار خیر کنه دستش درد نکنه. اما با این کارا دیگه چیزی درست نمیشه.

    • بدون نام

      حشد الشعبی با خلوص نیت به ما ایرانیا کمک کرد،اما کیه که قدر بدونه پزشکان بدون مرز هم مثل بازرس سازمان انرژی اتمی جاسوسی کرد ،بعضی خیلی بی چشم رو هستند،،حالا اگه ایتالیا دوتا چکمه دست دوم برای مردم سیل زده میفرستاد میگذاشتند روی جفت چشماشون

      پاسخ ها

      • A

        یا خیلی ساده ای یاخودت زدی به اون راه

    • مهر

      من راضی نیستم عراق ها بیان در خونمو ضد عفونی کنن.
      بادستاشون خون ایرانیها رو ریختن.

    • شادمهر

      حتما کار سرخپوستان بوده

    • بدون نام

      هشت سال ملت ایران را به خاک و خون کشیدند

    • دکتر طاها علیزاده

      اسلام و مسلمانی و انسانیت مرز ندارد یک زمانی حدیثی زیاد مطرح می شد : "حضرت زهرا س دعا می کرد و اول برای مردم دعا کرد امام حسن ع پرسید چرا برای خودمان دعا نمی کنید فرمودند:" الجار ثم الدار " یعنی اول دیگران بعد خودمان این خط بطلان است بر این ضرب المثل غلط که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است !!

    • بدون نام

      نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی

    • بدون نام

      واقعا شماها خجالت نمی کشید.این ها همان هایی هستند که به زنان و دختران ایرانی زمان جنگ تجاوز کردن، به جوانان ما رحم نکردن هنوزم که هنوزه،داغ جوانان شهیدمان از دل خانواده هایشان نرفته.فقط مانده بیایند در شهرهایمان به ما کمک کنند.در این کشور بیشترین،نیروها را داریم،ارتش ،سپاه بسیج،نیروی انتظامی،شهرداری،وحتی طلبه های جوان.،....‌واقعا این کار شماها بی معناست.انها به موقع اش،چنان زیر پای ایران را خالی می کنند که خودتان هم وا بمانید .فقط ایران و ایرانی واقعی برای ایران.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متفکر اولا اینها اونا نیستن اونا بعثی ها بودن و ثانیا اونها که درجنگ بودن الان پیر شدن اینها شیعه هستن چرا داری ازآب گل آلود ماهی میگیری این چرت وپرتها چیه میگی اگه به غیرت جناب عالی برمیخوره پس چرا نشستی توخونه بلندشو بر جای اونها ضدعفونی معابر وچه میدونم هزاران کمک دیگه نشتی توخونه

    • بدون نام

      من حضور حشدالشعبی برای ضدعفونی رو تایید نمی کنم اما حضور اون پزشکان بدون مرز هم بی معنی هست ما از لحاظ پزشک کمبود نداریم

    • .

      اتفاقا دادگاه مطبوعات بایستی اگر هر رسانه ای باعث ایجاد تشویش ودودستگی درکشور شود ویا هر منافق مزدور نفوذی اظهارنظر منفی نماید سریعا وارد جرثومه های فساد وفحشا مزدور را دستگیر وبه اشدمجازات اعدام کیفرنمایند تاباعث عبرت خاینین شوند

    • علی جمالیان

      من صحبتم با اون بخشی از ایرانی واقعی مسلمان است نه نون به نرخ روز خور و منافق ؛ بدانید که دین مرز و رنگ و نژاد نمی شناسه باید پشت و یار همدیگه باشیم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته
        حتی فراتر از این نکته ای که شما اشاره کردید، انسانیت دین و مرز و رنگ و نژاد نمیشناسه
        همه انسانها فارغ از هر دین و مرز و رنگ و نژاد باید یار و یاور یکدیگر باشند

    • بدون نام

      ضدعفونی معابر کار هرکی که بوده دستش درد نکنه چه عراقی چه ایرانی
      در ضمن حشدالشعبی هرگز نوکر صدام نبوده که در زمان جنگ مردم ما را کشته یا بهشون تجاوز کرده باشه. حشدالشعبی با کمک ایران از بین مبارزانی که از ابتدا جزو مخالفان سرسخت صدام و بعثیها بودند پدید آمده
      اول بروید مطالعه کنید که سابقه شکل گیری و فعالیتهای حشدالشعبی چیست. بعدا بهشون تهمت قتل و تجاوز بزنید ازخدابیخبرها

    • بدون نام

      جان ؟ احتمالا چند تا گروه هم هست که ما اسمشون و نمیدونیم برترینها لطفا اطلاع رسانی کنید مطلع باشیم

    • بدون نام

      همون اصولگراها اول میگن که اونا را پیش ملت ایران عزیز کنن سپاه هم میگه ما بودیم نه اونا

    • بیخبر

      نظرات من هیچوقت حاوی توهین و تهمت و ... نیست . خلاف قانون هم نیست . علت حذف نظرات من چیست ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج