جاباما
۹۸۰۳۳۶
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

ظرفیت ۲۰۰میلیارد دلاری صادرات در کشور‌های همسایه

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است در صورت فراهم کردن مقدمات لازم، ظرفیت صادراتی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری برای ایران در کشورهای همسایه وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا: رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است در صورت فراهم کردن مقدمات لازم، ظرفیت صادراتی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری برای ایران در کشورهای همسایه وجود دارد.

یحیی آل اسحاق در گفت و گویی تصریح کرد: بر اساس براوردهای صورت گرفته، تجارت خارجی ما با عراق در سال گذشته عددی بیش از ۱۳ میلیارد دلار را نشان می‌دهد و این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اهداف مشترک دو کشور، این عدد می‌تواند در کوتاه مدت به ۲۰ میلیارد دلار برسد که بخش قابل توجهی از آن، شامل صادرات ایران به عراق است.

به گفته وی، با توجه به همراهی و هم دلی مردم دو کشور و اشتراکات فرهنگی و اقتصادی که میان ایران و عراق وجود دارد، عملا دولت یا قدرتی نمی‌تواند این رابطه را تهدید کند و این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره آخرین وضعیت تجارت مشرک میان دو کشور پس از شیوع کرونا نیز گفت: متاسفانه شیوع این ویروس محدودیت‌هایی به وجود آورده که این موضوع نه مربوط به ما که گریبان گیر تمام دنیا شده است. با این وجود در تمامی روزهای گذشته، هیچ زمانی نبوده که تمام مرزهای مشترک میان ایران و عراق بسته شده باشند.

آل اسحاق ادامه داد: در حال حاضر تردد در مرزهای شمالی میان دو کشور و صادرات کالاهای ایران به اقلیم کردستان عراق ادامه دارد و مذاکرات برای از سرگیری تجارت در مرزهای جنوبی نیز در جریان است.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به جایگاه مهم ایران در اقتصاد منطقه، توضیح داد: ما در منطقه‌ای قرار داریم که کشورهای حاضر در آن در برای رفع نیازهایشان در سال بیش از هزار میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند و سهم ما از این بازار بسیار محدود بوده است. این در حالی است که بسیاری از این کشورها به محصولات صادراتی ما از محصولات غذایی گرفته تا مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی احتیاج جدی دارند.

وی افزود: در صورتی که محدودیت‌های داخلی را برطرف کنیم و بر اساس یک برنامه جامع و هدفمند گام برداریم، می‌توان انتظار داشت که ایران در سال‌های آینده سهمی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری از این بازار داشته باشد و دغدغه مهم عدم وابستگی به نفت، اجرایی شود.

عراق پس از چین دومین مقصد صادراتی کالاهای ایران به شمار می‌رود. هرچند تحت تاثیر شیوع کرونا، محدودیت‌هایی در مرزهای مشترک دو کشور به وجود آمد اما در حال حاضر صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق ادامه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اسحاقی ...باور کن می‌خوایم باور کنیم ولی جا نداره .. اسحاقی بدون از ماه مه جاری ایران و چین بابت دروغ و شیوع کرونا زیر فشار جهانی نونم کم بیاره ..تنفر غرب و دنیا با فروکش کردن تب کرونا در آمریکا واروپا به حد اعلا میرسه ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج