۹۸۰۵۵۷
۴۱ نظر
۵۰۰۶
۴۱ نظر
۵۰۰۶
پ

حداقل مزد به اندازه مصوبه تلفیق هم نشد

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه حداقل دستمزد کارگران به اندازه مصوبه کمیسیون تلفیق برای کارمندان و بازنشستگان دولت هم نشد، گفت: با مصوبه شورای عالی کار ماده ۴۱ قانون کار نقض شد.

خبرگزاری فارس: علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل حقوق کارگران در سال جاری به امضای هیچ یک از نمایندگان کارگران نرسید و به اعتقاد نمایندگان کارگری ماده ۴۱ قانون کار اجرا نشده است.

به گفته وی، تکلیف ماده ۴۱ قانون کار این گونه است که باید حداقل دستمزد کارگران با توجه به هزینه زندگی آنها و نرخ تورم تعیین شود که این دو مؤلفه در مصوبه فعلی شورای عالی کار رعایت نشده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: برداشت ما این است که طرح‌هایی که کارفرما و دولت می‌گویند، اجرا نشده و نظر گروه کارگری این است که ماده ۴۱ قانون کار باید اجرا شود، اما اکنون اجرا نشده است و لذا گروه کارگران تصمیم گرفتند، مصوبه شورای عالی کار را امضا نکنند و سه عضو اصلی گروه کارگری مصوبه حداقل مزد را امضا نکرد.

حداقل مزد به اندازه مصوبه تلفیق هم نشد

خدایی در پاسخ به اینکه آیا این اولین بار است که نمایندگان کارگران مصوبه شورای عالی کار را امضا نمی‌کنند و آیا این مصوبه قانونی است، گفت: سال 87 هم نمایندگان کارگران مصوبه شورای عالی کار را امضا نکردند، اما متأسفانه دولت وقت تغییری در آیین‌نامه شورای عالی کار انجام داد که بر اساس آن تغییر قرار شد، اگر اکثریت آرا یعنی 7 نفر از 10 نفر اعضای اصلی شورای عالی کار مصوبه را امضا کردند، قابلیت اجرا دارد، بنابراین اگر حتی سه نفر نماینده کارگران هم امضا نکنند، قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

وی گفت: بر اساس آن مصوبه با تغییر آیین‌نامه رئیس سازمان استاندارد هم به شورای عالی کار اضافه شد بنابراین نماینده دولت 4 نفر شامل وزیر کار، وزیر صنعت، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان استاندارد است. همچنین نماینده کارفرمایان سه نفر و نماینده کارگران نیز سه نفر خواهند بود که اگر 7 نفر از این اعضا مصوبه را امضا کنند، رسمیت پیدا می‌کند.

* حداقل مزد کارگران به اندازه مصوبه تلفیق ۲.۸ میلیون تومان هم نشد

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به اینکه آیا پیشنهاد کارگری رشد 50 درصدی حداقل مزد بوده است،‌گفت: نه این گونه نبود بلکه خواسته اصلی ما عمل به قانون و اجرای ماده 41 قانون کار است، اما وقتی در مذاکرات دیدیم که به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و نمی‌توانیم مصوبه شورا را بپذیریم، گفتیم حداقل رقم مصوبه کمیسیون تلفیق برای کارمندان و بازنشستگان دولت که 2.8 میلیون تومان در ماه است را مصوب کنید که مورد قبول واقع نشد.

خدایی تأکید کرد: ماده 41 قانون کار به ما تکلیف کرده که حداقل مزد کارگران بر اساس دو مؤلفه تعیین شود که شامل نرخ تورم و هزینه معیشت خانوار کارگری است که با توجه به اینکه نرخ تورم طبق روایت بانک مرکزی که در قانون آمده 41 درصد است اما نرخ تورم به روایت مرکز آمار 34.8 درصد است که گرچه در قانون گفته نرخ تورم بانک مرکزی باشد، اما قانون متأخر می‌گوید مرکز آمار ایران ملاک قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین مؤلفه دوم برای تعیین حداقل مزد تعیین معیشت خانوار کارگری است که در قانون می‌گوید مزد تعیین شده باید به قدری باشد که بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های جسمی، روحی و نوع کار محوله به کارگر حداقل‌های یک زندگی کارگری را تأمین کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما هزینه معیشت خانوار کارگری در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک یکسان است، گفت: میانگین این هزینه خانوار در نظر گرفته می‌شود که قبلاً در مورد آن بحث شده است و حداقل سبد معیشت خانوار کارگری با 3.3 نفر در میانگین کل کشور 4 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.

خدایی با بیان اینکه در شورای عالی کار یک تصمیم ملی برای کارگران گرفته می‌شود، گفت: وقتی دولت در تعیین تعرفه خدمات و یا قیمت بنزین و یا یارانه نقدی خانوار برای کل کشور یک رقم را در نظر می‌گیرد، ما نیز باید برای حداقل مزد در کل کشور یک رقم را تعیین کنیم و بنابراین مزد منطقه‌ای منتفی است اما حداقل معیشت خانوار کارگری به طور میانگین در کشور 4.9 میلیون تومان تعیین شده است.

وی در مورد اینکه آیا به نظر شما نمی‌توان برای دستمزد کارگران به صورت منطقه‌ای تصمیم‌گیری کرد، گفت: برای مسائل ملی یک تصمیم گرفته می‌شود و دولت آیا برای قیمت بنزین یا یارانه نقدی مگر طبق مناطق مختلف تفاوت قائل است البته مسائلی مانند قیمت مسکن یا اجاره‌بها که توسط دولت تعیین نمی‌شود، بلکه بازار آن را تعیین می‌کند متفاوت است، اما قیمت خدماتی که دولت به صورت ملی تصمیم می‌گیرد، برای کل کشور یکسان است، بنابراین دستمزد کارگران نیز باید به صورت ملی تعیین شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه,,,,,

      پاسخ ها

      • محمد

        علی برکت الله

      • عبداله اصغرزاده

        سلام.علی خدائی.واقعا ورازنده واقعی ات بود.لیاقتتان بوداین نام نیک برتونهادند بحق نام نیکتان فقط برای خدا از حقوق ماکارگرها خصوصا قشرازکارافتاده ها هرچی حقوق دریافت کردیم فقط برای درمانشان کفاف نکرده بلکه منزل واتومبیل حتی ارث والدینم.روحشان مسرورباد. بمن رسیده خرج بیمارستان خود.وهمسرم شده.بله دولت تدبیروامیدباکلیدآمدی ملت رادریک اطاق تنک و تاریک گذاشته قفل کردی.کلیدراباخودبردی.صادق نبودی.قوه اجراییه.بزک نیا.خیاره.موقع خربزه.ویاره.

      • بدون نام

        کارگر های ایران حقشونه
        حتی بیشتر باید فشار آورد بهشون چون آخ نمیگن

    • حسین

      کارگر و ولش کن . خدای نکرده به سود کار فرما ضرر میرسه.

    • جعفر

      بله باید پیگیری شود واجرا تا حداقل 2800 برسد اون هم پایه حقوق حتما اجرا بشه کارگ ان گناه دارن که یک سال دیگه فقیر تر از سال قبل وسفره های اونها خالی شود

    • ع،ر

      مدعی‌العموم‌بایددراین‌موضوع‌دخالت‌کند.
      اگر‌به‌فکر‌کارگران‌وبازنشستگان‌هستند.

    • s.s

      دولت ظالمترین نهاد در ظلم کردن به کارگران و کارمندان است.

      پاسخ ها

      • جواد

        شما رفتی رای دادی انتخاب کردی به انتخاب خودت احترام بزار حتی بزنن تو سرا

    • بدون نام

      چرا باید همش کارگر بدبخت زرر کنه باید از طریق قانونی پیگیری شود

      پاسخ ها

      • حمید رضا

        یک دلیل مهمش اینه که شما ضرر را زرر مینویسی.به همین جهت اونی که از تو چهار کلاس بالاتره و یا کمی زورش زیاده حقتو میخوره خیلی راحت.

    • حسین بزرگی از مشهد

      سلام
      من یک کارفرما هستم در شهر مشهد
      حداقل حقوق برای کارگر با دوفرزند ۲۸۰۰ میشه(با مزایای دریافتی) که در ۱۲ ماه میشه ۳۳.۶۰۰.۰۰۰ تومان
      سه ماه عیدی و پاداشو سنوات و مرخصی میشه ۸.۴۰۰.۰۰۰ تومان
      دوازده ماه پول بیمه ۸۵۰ هزار تومانی ۱۰.۲۰۰.۰۰۰ تومان
      جمع اعداد بالا میشه ۵۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان
      تقسیم بر روزهای کاری سال ۹۹ که برابر با ۲۹۰ روز است میشه روزی ۱۸۰ هزار تومان

      خوب پدر آمرزید چقدر من کاسب دربیارم که روزی ۱۸۰ به کارگری بدم که دست راست و چپشو بلد نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو دست راست و چپ تو بلدی که به کارگر توهین میکنی خیلی از آدمایی که شامل این حقوق میشن با مدارک بالای دانشگاهی هستن که تو جلوشون توی حرف زدن هم کم میاری پس بهتره مودب باشی

      • بدون نام

        آقای بزرگی جنابعالی باید تکلیفت را با دولت روشن کنی نه اینکه هرکجا احساس کاستی کنی ازکارگر بزنی.درضمن مگه آن مقعی که جنس شما ده برابر میشه چیزی ازش به کارگرهم میدی

      • بدون نام

        اگر نمیتونی بدی بیخود کردی کارگر گرفتی

      • بدون نام

        کارخانه دارها اجناسشون رو به قیمت ساعت که نه به ثانیه میفروشن صدبرابر هم بشه چه ضرری میکنید ولی برا کارگر بدبخت چی ؟؟ در طول سال قیمت همه اجناس رو شما کارخانه دارها و ثروتمندان ساعتی بالا میبرید کارگر هرروز برعکس شما ضعیف و ضعیفتر میشه ،شما هر روز پول رو پول میذارید کاخ های آنچنانی ،ماشینهای آنچنانی، پول تو جیبی بچه هاتون از حقوق ۳۰روز یک کارگر بیشتره از کجا این پول ها اومدن ؟؟فقط به فکر چپاول قشر ضعیف جامعه یعنی کارگر هستین ، بر بی عدالتی

      • صادق

        خوب یه کارگر بگیر که دست چپ و راستشا بلد باشه

      • ایرج

        همونک دست چپ و راسشتو بلد نیس کارتو را میندازه دیگ بی انصاف مفت خور

      • msn

        اگه واقعا به کارگرت عیدی سه برابر حقوق میدی و اینایی که نوشتی واقعا میدی دمت گرم خیلی مردی ولی اگه دروغ نوشتی خیلی زنانه نامردی

      • بابک سلطانی

        شما که کارفرما هستی پس چرا قیمت اجناستون رو افزایش میدی تا سود بیشتری بکنید

    • بدون نام

      کلاهی که سر معلمان گذاشتن سر گارگران هم رفت. همش دروغ اینا همشون دستشون تویه کاسه است

    • •••

      ما کارگران حتماً این موضوع رو پیگیری خواهیم کرد. این تصمیمات آقایون ، عین بی‌عدالتی ، بی‌قانونی ، بی‌انصافی است. مگر غیر از اینه که بار اصلیِ پیشرفت صنعت مملکت رو دوش کارگران بیچاره هست؟

      پاسخ ها

      • مسیح

        تا روحانی هست همین بلا هم هست

      • ندائی

        اقا این وزیر کار ونمایندگان دولت خائن وضد دولت هستند باید اعتراض مدنی کرد وتجمع در مجلس وشکایت به دیوان عدالت اداری

    • محمد

      خدا لعنتتون کنه همتون دستتون تویه کاسست دیواری کوتاه تراز کارگر واز کار افتاده پیدانکردین هرسال همین بازیرو سرکارگرایه بدبخت در میارین تو رسانه ها هم به خوردن حق کارگر هیچ اهمیتی نمیدین وبه راحتی از کنارش میگذرین بدون سروصدا فقط اخبارتون در رابطه کشتها وآمار کرنای کشورایه دیگست مسعله به این مهمی هم پشم

    • بدون نام

      آقای کوچکی (بزرگی) از مشهد، شما اگه شخصیت داشتی به میلیونها انسان زحمت کش که امثال جنابعالی حقشون رو می خورید توهین نمیکردی از جامعه کارگری میخوام جواب هتاکی این آقا رو بدن و مسئولین برخورد جدی کنن.

      پاسخ ها

      • امیر طاها کاظمی

        واقعا من به این آقای مشهدی با این ادبیاتش متاسفم لایق حرف زدن نیست

    • بدون نام

      این عملی که وزیر وکار فرما درمورد کار گران انجامدادندباعث بدبینی وبی تقوائی ضدانسانی می باشد دراین هفتادسال. ندیده ام

    • بدون نام

      کارگر زور نزن همینم از دست میدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاهنامه آخرش خوشه

      • حسین

        کارگر زور نمیزن حقش میخواد اگر تو میخوای تا حقش بده به تو بخورت خوب

    • بدون نام

      امام زمان فقط خودت باید به داد قشر ضعیف کارگر برسی ما به کسی دیگه امیدی نداریم...

    • بدون نام

      جواب کارفرما مشهد دوست عزیز اگه کارگری مثل من تمام. دستگاههای پارک را از صبح تا شب روی پشتم هست باهمان حقوق کم چی می گه الاهی من که راضی نیستم سرپل صلات

    • بدون نام

      جواب کارفرما مشهد دوست عزیز اگه کارگری مثل من تمام. دستگاههای پارک را از صبح تا شب روی پشتم هست باهمان حقوق کم چی می گه الاهی من که راضی نیستم سرپل صلات

    • داریوش

      باتوجه به اینکه ساز و کار ماده 41قانون مبنی بر ملاک بودن نرخ تورم برای تعیین دستمزد رعایت نشده آیا نمایندگان کارگری نمی توانند از دیوان عالی عدالت اداری درخواست ابطال مصوبه وعمل به قانون را درخواست کنند؟

    • بدون نام

      مدافعین احمدینژاد جواب بدهند سال هشتاد و هفت قانون ضد کارگری شد

    • بدون نام

      پس چکاره بودی نمیتونی انقدر شرف و غیرت داشته باش استفا بده....

    • بدون نام

      لعنت اله علی قوم الظالمین.آه تک تک کارگران و خانواده هایشان انشالاه دامنگیرتان شود.الهی آمین

    • پژمان

      تاجوانیم باید بدویم جون بکنیم تا زندگی روزمره سپری بشه وبازنشستگی هم راه بیمارستان میشه کارروزمره و اگربه اخرت اعتقاد نمیداشتیم خودکشی عاقبت کارمابود

    • رضا

      نمایندگان کارگران همون موقع که دولت اعضای خودش رو به چهار عضو افزایش داد باید خیلی جدی جلوشو می‌گرفت و با کمک نماینده های کارگری در مجلس که کم هم نیستند. اجاره عضو دهم رو از دولت نمیداد. باید عضو دهم که خیلی مهم میشه در چنین مواقعی یا از قوه قضاییه می‌بود یا مجلس انتخاب میکرد

    • بینام

      آقای کارفرما شما هم به صدقه سر همین کارگرها به اینجا رسیدی که کارفرما شدی اگه همین کارگر نبود شما هم کارفرما نمیشدی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج