جاباما
۹۸۱۰۷
۲ نظر
۵۰۸۲
۲ نظر
۵۰۸۲
پ

همه علـت‌هاي ناباروری مـردانه و زنانـه

دکتر محمدرضا نوروزی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار و فلوشیپ سرطان‌هاي دستگاه ادراری، استاد دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات سرطان‌هاي دستگاه ادراری و تناسلی است. وی همچنین در زمینه ناباروری به‌خصوص ناباروری مردان هم سابقه کار زیادی دارد.

همه علـت‌هاي ناباروری مـردانه و زنانـه
مجله سیب سبز: دکتر محمدرضا نوروزی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار و فلوشیپ سرطان‌هاي دستگاه ادراری، استاد دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات سرطان‌هاي دستگاه ادراری و تناسلی است و جدا از این سابقه کارهای اجرایی هم داشته و در سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مسئولیت‌هايی دارد. وی همچنین در زمینه ناباروری به‌خصوص ناباروری مردان هم سابقه کار زیادی دارد و سال‌ها در انجمن باروری و ناباروری ایران هم عضویت داشته است.

مصاحبه با دکتر نوروزی در اتاق عمل بیمارستان پارسیان تهران در یک روز تعطیل انجام شد. آن هم پس از یک جراحی طولانی 6 ساعته و خارج کردن مثانه خانمي‌ 65 ساله مبتلا به سرطان مثانه و ساختن یک مثانه مصنوعی برای او. وی با رویی خوش مقابل ما نشست و به سؤالات ما پاسخ داد.

3 تا 4 میلیون زوج نابارور در ایران

براساس آمار شیوع ناباروری زیاد است.در حال حاضر در جهان شیوع ناباروری را 15درصد مي‌دانند و طبق آمارهای ایران بین 13درصد تا 17درصد ناباروری در زوج‌هاي جوان داریم یعنی حدود 3 تا 4 میلیون زوج نابارور در گروه زوج‌هاي جوان داریم.با توجه به اینکه یکی از اهداف زوج‌هاي جوان بچه دار شدن است این موضوع اهمیت زیادی پیدا مي‌کند و باید گفت یکی از 5 علت اصلی طلاق در ایران ناباروری یکی یا هر دو نفر زوجین است. در مورد ناباروری سن مهم است.در کشور ما سن متوسط ازدواج در حال بالا رفتن است. در حال حاضر متوسط سن ازدواج خانم‌ها حدود 24 تا 26 و سن متوسط ازدواج آقایان حدود 30 سال است که نشانگر بالا رفتن چند ساله سن متوسط ازدواج است. در قدیم معمولا یک سال تا 2 سال بعد از ازدواج زوجین مي‌خواستند بچه‌دار شوند اما حالا زوجین به طور متوسط 5 سال بعد از ازدواج قصد بچه‌دار شدن مي‌کنند که همه این مسائل احتمال ناباروری را بالا مي‌برد.

همه علـت‌هاي ناباروری مـردانه و زنانـه

معاینه توسط پزشک متخصص شرط درمان

از ما سؤال مي‌کنند اندازه بیضه طبیعی چقدر است؟ بیضه قبل از بلوغ معمولا کوچک است و معمولا زیر ۱۰ سی سی است که برای مقایسه مي‌توانید یک تخم مرغ را در نظر بگيريد که حجم آن ۳۰ سی‌سی است.پس از بلوغ اندازه بیضه‌ها بزرگ‌تر مي‌شود و به حدود ۱۵ تا ۳۰ سی‌سی مي‌رسد.اندازه بیضه نشانگر میزان سلول‌هاي نطفه ساز است.بیضه دو نقش مشخص دارد؛یکی ترشح هورمون مردانه که باعث صدای کلفت و افزایش حجم عضلات و ایجاد میل جنسی در مردان مي‌شود و دیگری هم نطفه‌سازی است. اکثر حجم بیضه را سلول‌هاي نطفه ساز تشکیل مي‌دهد پس اگر بیضه کوچک باشد یعنی سلول‌هاي نطفه ساز کم است و این احتمال باروری را کمتر مي‌کند.

معاینه توسط پزشک متبحر شرط مهم کارهای درمان ناباروری است.حتما اگر ناباروری دیده شد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. حتی به افراد در خطر مثلا کسانی که عمل جراحی روی بیضه داشته‌اند یا واریکوسل داشته‌اند و ... پيشنهاد مي‌شود قبل از ازدواج با پزشک متخصص مشورت کنند.

واریکوسل چیست؟

شایع‌ترین علت ناباروری مردانه بیماری واریکوسل است که با ظهور یک طناب کرمي‌شکل روی طناب آویزان کننده بیضه مشخص مي‌شود. واریکوسل در پسران جوان دیده مي‌شود.از هر ۵ پسر جوان یکی واریکوسل دارد و از هر ۵ نفری که واریکوسل دارند یکی نابارور مي‌شود. واریکوسل باید در همان سنین نوجوانی و جوانی تشخیص داده شود و درمان شود چرا که درمان در این مراحل موثر است.

پیچ خوردن بیضه یک اورژانس واقعی است. معمولا پسر نوجوان در خواب با درد شدید بیدار مي‌شود که باید حتما تا شش ساعت بعد تحت درمان قرار بگیرد و اگر این طور نباشد بیضه از بین مي‌رود و فرد نابارور مي‌شود. بسیاری از ما سؤال مي‌کنند که آیا با یک بیضه سالم مي‌توان باروری داشت؟ بله، حتی با یک بیضه هم مي‌توان باروری داشت اما گاه بیضه آسیب دیده باعث ترشح موادی مي‌شود که به بیضه سالم آسیب مي‌رساند. مثلا بیضه پیچ خورده موادی ترشح مي‌کند که باعث نابودی بیضه دیگر مي‌شود.

بیماری‌هايی که علت ناباروری هستند

وقتی زوج مراجعه مي‌کنند از آنها شرح حال گرفته مي‌شود.از خانم پرسیده مي‌شود که دوره ماهانه منظم دارد؟ آیا پرمویی بدن دارد یا از سینه شیر خارج مي‌شود؟ در این موارد مشکل در هورمون‌هاي زنانه است و متخصصان زنان و زایمان به آن رسیدگی مي‌کنند.

در مورد مردان هم شرح حال گرفته مي‌شود که مشخص شود آیا قدرت جنسی مرد طبیعی است یا نه، مي‌گویند از هر دو مرد یکی در طول دوره زندگی خود يك مشكل پیدا مي‌کند، مثلا زودانزالی در صورتی که فرد نتواند ارتباط جنسی کامل برقرار کند، یا عدم انزال یا برگشت انزال به داخل بدن، عدم توانایی در ارکشن و ...جدا از اینها اختلالات عروقی و عصبی هم مي‌توانند باعث ناباروری شود. در مورد اطفال باید به والدین هشدار بدهیم که پسربچه‌ها را امتحان کنند ببینند بیضه‌ها در داخل کیسه هست یا نه و اگر بیضه نهفته در شکم باشد مي‌تواند بعدا باعث ناباروری شود.سرطان‌هاي بیضه که معمولا در افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ مي‌دهد هم مي‌تواند باعث ناباروری شود.

احتمال باروری در یک سال چقدر است؟

باروری بر اساس تعریف معمول یعنی اينكه نطفه مرد به نطفه زن برسد و جنین تشکیل شود. آیا هرباری که نزدیکی صورت مي‌گیرد باروری صورت مي‌گیرد؟ نه، این یک شانس است. آمار نشان مي‌دهد که ۵۱درصد زوج‌هاي سالم اگر یک روز در میان رابطه داشته باشند و پیشگیری نکنند باروری در آنها اتفاق مي‌افتد. آمار نشانگر این است که ۶۰درصد زوج‌هاي سالم در شش ماه اول و ۹۰درصد آنها در یک سال اول باروری را تجربه مي‌کنند و این یعنی ۱۰درصد زوج‌هاي کاملا سالم هم در سال دومي‌که قصد مي‌کنند تا صاحب فرزند شوند این اتفاق را تجربه مي‌کنند. اگر زوجی یک سال پیشگیری نکند و صاحب بچه نشود باید مورد بررسی قرار بگیرد.

همه علـت‌هاي ناباروری مـردانه و زنانـه

روش‌هاي کمکی باروری

در مورد افرادی که با ناباروری مراجعه مي‌کنند آزمایش شمارش اسپرم انجام مي‌شود که نمونه‌گیری باید دقیق باشد و در دو نوبت مختلف انجام شود .بهتر است افرادی که تازه نزدیکی کرده‌اند یا افرادی که مدت‌هاست نزدیکی نداشته‌اند آزمایش را آن موقع انجام ندهند.در مورد افرادی که نطفه دارند این امید وجود دارد که شانس باروری باشد اما در کسی که اصلا اسپرم نداشته باشد شانس باروری طبیعی وجود ندارد و باید از روش‌هاي دیگر باروری استفاده کرد. البته ممکن است فرد در مایع آمیزشی خود اسپرم نداشته باشد اما در بیضه خود اسپرم داشته باشد که این افراد هم شانس باروری طبیعی دارند. در مورد روش‌هاي باروری جدید برای افراد نابارور و روش‌هاي کمکی در مصاحبه بعدی صحبت خواهیم کرد.

مشکل از کیست؟

در مورد ناباروری باید گفت که حدود ۵۰ درصد موارد ناباروری ناشی از مشکل هم مرد و هم زن است و ۲۵درصد موارد مشکل از زن و ۲۵درصد مشکل از مرد است، برای همین در مراکز ناباروری زن و مرد با هم ویزیت مي‌شوند.

در بعضی موارد ناباروری، ما اختلال را مي‌بینیم اما علت را پیدا نمي‌کنیم که به این مي‌گوییم ناباروری با علت نامشخص،گاهی هم مرد و زن سالم هستند اما از هم بچه‌دار نمي‌شوند اما اگر جدا شوند و با افراد دیگر ازدواج کنند مي‌توانند صاحب بچه شوند که به این ناباروری مي‌گوییم ناباروری با علت غیرقابل توضیح. همه زوج‌هاي نابارور مي‌توانند برای درمان اقدام کنند، یعنی امکانات و پیشرفت‌هاي جدید باعث شده که تقریبا همه زوج‌ها اگر همه شیوه‌هاي درمان را قبول کنند صاحب فرزند  شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای اونایی ک بچه ندارن دعا میکنیم!

    • عبدالحمید

      سلام واریکسل خفیف است دارو است براش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج