۹۸۱۴۹۲
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

وزارت‌خارجه: منتظر پروتکل بازگشت دانشجویان هستیم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: برای بازگشت دانشجویان و ایرانیان خارج از کشور منتظر پروتکل وزارت بهداشت هستیم.

خبرگزاری مهر: معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: برای بازگشت دانشجویان و ایرانیان خارج از کشور منتظر پروتکل وزارت بهداشت هستیم.

به نقل از صداوسیما، غلامرضا انصاری در حاشیه نخستین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی اظهارداشت: وزارت امورخارجه و وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل هوایی برای بازگشت دانشجویان ایرانی از کشورهای مختلف به داخل کشور اعلام آمادگی و نمایندگی‌های ما لیست این افراد را آماده کرده اند و همچنان منتظر پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت هستیم درباره اینکه چگونه این افراد وارد کشور شوند.

وزارت‌خارجه: منتظر پروتکل بازگشت دانشجویان هستیم

وی اضافه کرد: نماینده وزارت بهداشت در این جلسه در خصوص آخرین وضع کرونا و تصمیمات گرفته شده در شرایط فعلی که چگونه باید با ویروس کرونا زندگی کرد گزارش‌های لازم را ارائه کرد.

انصاری با بیان اینکه امیدواریم این پروتکل‌ها و قوانین را همه افراد رعایت کنند افزود: در این صورت دولت مرحله به مرحله ضمن تمام پیش بینی و احتیاط‌های لازم و بهداشتی، همزمان می‌تواند اجازه آغاز تجارت‌هایی که آسیب پذیری کمتری دارند بدهد.

وی اضافه کرد: معمولاً کشف واکسن‌ها بین حداقل یک تا یکسال و نیم زمان نیاز دارد بنابراین باید برنامه ریزی نهادهای اقتصادی و سیاسی دولت برنامه ریزی حداقل کوتاه و میان مدت برای مقابله با این موضوع باشد.

انصاری با بیان اینکه این ویروس همچنان در سطح جهان و ایران وجود خواهد داشت، گفت: برای ارتباطات بین المللی و بخش سیاست خارجی ویروس کرونا از بعد اقتصادی می‌تواند یک فرصت مناسب به شمار رود چراکه ایران باتوجه به پیشرفت‌های علمی مناسبی که داشته و با اقدامات به موقعی که در موضوع کرونا انجام داده است امروز در دنیا جزو کشورهای مطرح از جهت مقابله با این ویروس است.

وی تاکید کرد: ایران می‌تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای خود مرکزی برای تجهیزات و مبارزه با این ویروس باشد و به اکثر کشورهای اطراف می‌توانیم در این زمینه تجهیزات صادر کنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به بحث درمان گفت: در این زمینه نیز ایران بسیار قوی است و می‌تواند مرکزی برای کشورهای نیازمند باشد.

انصاری همچنین وجود نیروی انسانی خوب و متخصص در کشور را یکی دیگر از ویژگی‌های ایران برشمرد و افزود: می‌توانیم در بخش همکاری‌های علمی نیز با کشورهایی که در این زمینه سرآمد هستند تبادل و انتقال تجربیات داشته باشیم و با برخی از کشورها نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده ایم.

وی گفت: در آینده نزدیک می‌توانیم تمام نیازهای داخلی در این زمینه را تأمین و به سمت کار با کشورهای دیگر و صادرات حرکت کنیم بنابراین همانطور که گفتم کرونا فرصتی اقتصادی به شمار می‌رود.

انصاری با اشاره به سال جهش تولید تصریح کرد: لازمه جهش تولید این است که به موضوع صادرات توجه جدی داشته باشیم و امیدواریم تمام دستگاه‌ها و نهادهای اقتصادی کشور به این موضوع توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع صادرات با شیوع ویروس کرونا همزمان شده است، افزود: ما نیاز داریم هرچه سریع‌تر برای ارتباطات خارجی خودمان اعم از سفرها و رفت و آمدها و تجارت و مبادلات اقتصادی به چارچوب‌هایی با کشورهای همجوار و طرف مقابل مان در بخش بهداشت برسیم یعنی موضوعی که شخص رئیس جمهور بر آن تأکیدات خاصی دارند.

انصاری با مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزارت بهداشت در زمینه پروتکل‌های خاص برای مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: ما منتظریم نظرات نهایی وزارت بهداشت برای همکاری با کشورهای خارجی را دریافت کنیم و آن را مبنای کار مان برای مبادلات مختلف سیاسی، اقتصادی و … قرار دهیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه گفت: نمایندگی‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بسیار فعال هستند و پیشنهادهای ما برای فعالیت گمرکات، حمل و نقل و رفت و آمد هیأت‌ها ارائه شده است و امیدواریم بتوانیم به چارچوب‌های مناسبی برای فعال کردن تجارت برسیم، چون امسال تجارت و بخش صادرات برای ما حیاتی است.

انصاری با اشاره به نشست اخیر اوپک و اوپک پلاس اظهارداشت: فکر می‌کنم باتوجه به نتایج این نشست نفت دیگر نمی‌تواند به عنوان یک موضوع درآمدی برای کشور باشد و تمرکزمان باید روی صادرات غیرنفتی باشد.

وی گفت: خوشبختانه وزارت نفت و صنعت ما در بخش فرآورده‌های پایین دستی نفت اقدامات بسیار عالی داشتند و در این زمینه باید به دنبال صادرات باشیم و در بخش کشاورزی نیز یکی از افتخارات تولید ما در سال گذشته حوزه صیفی جات بود و معتقدم در این زمینه باید اقدامات بیشتری انجام شود چراکه امسال نیازهای کشورهای همسایه ما و سایر نقاط دنیا به محصولات کشاورزی و صیفی جات بسیار بالاست و می‌تواند موضوع جدی صادراتی باشد.

رئیس ستاد ملی کرونا در وزارت امورخارجه افزود: صادرات نیاز به ابزار دارد و تقویت صندوق توسعه صادرات و بانک توسعه صادرات و هدایت آن‌ها می‌تواند به صادرات کمک کند و دولت باید توجه جدی در این راستا داشته باشد و اگر می‌خواهیم در سال جاری در بخش جهش تولید اقدامات خوبی داشته باشیم باید در بخش صادرات قوی عمل کنیم.

انصاری درباره آخرین وضعیت دانشجویان، کارگران و گردشگران ایرانی در خارج از کشور که با مشکلاتی برای بازگشت به کشور روبرو و در فرودگاه‌ها سرگردان هستند، گفت: یکی از موضوعات و دغدغه‌های ما مسائل ایرانیان در خارج از کشور به شمار می‌رود و بسیاری از دانشجویان ایرانی همزمان با بروز ویروس کرونا در کشورهای خارجی به خصوص کشورهای اروپایی برای بازگشت به کشور ابراز علاقه کرده اند و به شکل‌های مختلف برای بازگشت آن‌ها تلاش کرده ایم.

وی با قدردانی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی و بخش هواپیمایی در این زمینه افزود: در زمینه بازگشت ایرانیان به کشور این وزارتخانه همکاری مناسبی با وزارت امورخارجه داشته است و ما توانستیم هزاران نفر از ایرانیان را به کشور برگردانیم و عملیات موفقی بوده است.

انصاری گفت: یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر با آن روبرو هستیم موضوع دانشجویان ایرانی در خارج از کشور از جمله دانشجویان ایرانی در ایتالیاست و تعداد زیادی علاقه‌مند هستند باتوجه به تعطیلی دانشگاه‌ها در خارج از کشور به ایران بیایند، درحال برنامه ریزی با وزارت بهداشت و وزارت راه هستیم تا بتوانیم زمینه‌های ورود دانشجویان ایرانی را به کشور فراهم کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه همچنان منتظر پروتکل وزارت بهداشت هستیم، افزود: وزارت امورخارجه و وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل هوایی برای بازگشت دانشجویان ایرانی از سایر نقاط کشورهای مختلف به داخل کشور اعلام آمادگی و نمایندگی‌های ما لیست این افراد را آماده کرده اند و ما همچنان منتظر پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت هستیم درباره اینکه چگونه این افراد وارد کشور شوند.

انصاری گفت: باتوجه به آمار قابل توجه ایرانیانی که می‌خواهند به کشور برگردند طبیعی است که وزارت بهداشت نیز حساسیت‌هایی در این زمینه دارد و این حساسیت‌ها به نفع ایرانیانی است که وارد کشور می‌شوند تا در انتقال این ویروس مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به کامیون داران و رانندگانی که برای ورود به کشور دچار مشکل در مرزها شده بودند تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ راننده به خصوص از کشورهای اروپایی با هماهنگی‌های به عمل آمده توانستند وارد کشور شوند همچنین در تلاش برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نیز که در برخی کشورها به عنوان گردشگر با مشکلاتی برای بازگشت روبرو هستند از جمله ایرانیان مقیم هند هستیم.

انصاری با اشاره به حضور اتباع خارجی مانند هند و پاکستان و بحرین که برای زیارت به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بودند، گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته موفق شدیم بخش قابل توجهی از این اتباع را به کشورشان بازگردانیم.

وی ضمن قدردانی از کشورهای خارجی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به جمهوری اسلامی ایران در زمان بروز ویروس کرونا افزود: همچنان شاهد ارسال کمک‌های مختلف از برخی کشورها هستیم که بحث معنوی و ارزش اقتصادی آن مطرح است و باتوجه به موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران همدردی بین المللی برای ما حائز اهمیت است.

انصاری گفت: یکی از موضوعات قابل توجه آن است که کمک‌های بین المللی از کشورهای بسیاری به شکل نقدی و غیرنقدی به ایران پیشنهاد شده که این امر از سویی برخی کشورها از جمله چین بسیار حائز اهمیت است و برخی نیز به شکل نقدی مطرح شده و ما قدردان کمک‌های این کشورها و سازمان‌ها و نهادهای بین المللی هستیم و تمام این کمک‌ها مستقیماً تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از سفیر چین احازه کرفتید!!!

    • بدون نام

      بازگشت ایرانیان خارج ازکشور یعنی ورود نوع جدید کورونا وشیوع گسترده آن.از تجربه بازگشت دانشجویان چین پند نگرفتید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج