۹۸۱۵۳۲
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

روشن: ان‌شاالله کرونا چند دلال فوتبال را بکشد!

حسن روشن ستاره اسبق فوتبال ایران می‌گوید حرف‌هایی که از او در مورد همایون بهزادی منتشر شده صحت ندارد و اصلا او چیز دیگری گفته است.

ورزش سه: به بهانه گل زیبای حسن روشن ستاره سابق تیم ملی و باشگاه استقلال به لهستان با او تماس گرفتیم تا هم در این مورد با او صحبت کنیم و هم در مورد حواشی‌ای که طی چند روز اخیر در مورد حرف‌های او در رابطه با یکی از بازیکنان سابق پرسپولیس به وجود آمده است، از او بپرسیم.

در این مصاحبه در رابطه با دلایل ناکامی چندباره تیم امید اینبار با حمید استیلی نیز صحبت کردیم که می‌توانید حرف‌های جالب ما را با حسن روشن ستاره فوتبال ایران در المپیک ۱۹۷۶ مونترال و جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در ادامه بخوانید.

*تیم ملی امید ایران با یک کار تیمی فوق العاده به لهستان توسط شما گل زد. گلی که با دو ضرب به توپ و به زیبایی از پشت محوطه جریمه پس از پاس کاری‌های متعدد به دست آمد در مورد این تیم و آن گل توضیح می‌دهید.

حسن روشن- آن تیم به نظرم بهترین ملی ایران بود. من هم برخلاف جام جهانی ۱۹۷۸ که زانویم خراب بود، وضعیت خوبی داشتم. در جام جهانی خوب بازی نکردم، ولی در این مسابقت خوب بودم و خوب بازی کردم. تیم ما هم خیلی خوب بود. لهستان هم قهرمان المپیک و سوم جهان بود. من از این طرف و ژارماخ هم آنطرف. خوشبختانه هر دو بازیکن هم رکورد زدیم و هم در جام جهانی و هم در المپیک گلزنی کرده ایم.

*شما در رخشان‌ترین دوره فوتبال ایران بازی می‌کردید و آخرین حضور ما در المپیک هم به دوره شما باز می‌گردد. به نظرشما چرا ما دیگر نتوانسته ایم پس از نیم قرن به المپیک برسیم؟

حسن روشن-اولین مشکل این است که نمی‌آییم کار‌هایی که قبلا در ایران انجام می‌شد را تکرار کنیم و الان در کره و ژاپن این کار‌ها انجام می‌شود. یعنی اینکه در تیم جوانان سرمایه گذاری کنیم و سپس همان تیم را به امید‌ها بفرستیم و بعد تیم ملی بزرگسالان. کاری که در دوره ما انجام می‌شد. اینجا دو ماه مانده به مسابقات بازیکنان را دور هم جمع می‌کنند تا به المپیک برویم؛ البته در آخرین دوره اینطور نبود و من در جریان بودم و با استیلی صحبت می‌کردم، ولی این تیم ۲ سال قبل قرار بود در کمپ تیم ملی تمرین کند، ولی آقای کی روش نگذاشت! من همان زمان به استیلی گفتم که این تیم به المپیک نمی‌رود. کمپ تیم ملی که فقط برای تیم ملی بزرگسالان نیست. این تیم امید از نظر فردی تیم خوبی بود. اردوها، ولی کم بود. خب وقتی جوان این امکان را پیدا کند که در کمپ اصلی تیم ملی بازی و تمرین کند، انگیزه پیدا می‌کند من خودم جوان بوده ام و این را می‌فهمم. ما وقتی جوان بودیم و می‌خواستیم در ورزشگاه آزادی تمرین کنیم، شب از هیجان خوابمان نمی‌برد. حالا وقتی به این جوانان اجازه ندادند که در کمپ تیم ملی بازی کنند، شوکه می‌شوند و انگیزه اشان را از دست می‌دهند.

به اکبر محمدی در برنامه زنده ایراد گرفتم

حسن روشن ادامه داد: این تیم فردی خوب بود؛ من بازی‌های این تیم را هم ندیدم، ولی با آقای محمدی در یک برنامه زنده بودیم و به ایشان ایراد گرفتم که ایشان هم عضو کمیته فنی بود و هم دستیار استیلی! ایشان گفتند مشکل این بود که دقیقا روی کسانی که حساب باز کرده بودیم، خوب بازی نکردند. درست هم همین است. فوتبال که کشتی نیست و باید با بازیکنان با هم کار کنند و از هم درک داشته باشند. اگر این‌ها هم را درک نکنند، نمی‌شود. آن زمان پروین می‌دانست که من برای گل زدن به تیر یک می‌روم یا تیر دوم و از هم شناخت خیلی خوبی داشتیم و چشم بسته همدیگر را پیدا می‌کردیم.

تیم ۱۹۷۶ چند سال دست نخورده بود

حسن روشن-او در ادامه با اشاره به تیم سال ۱۹۷۸ اضافه کرد: تیم ما چند سال بود که دست نخورده بود. در اردو‌ها کنار هم بودیم. گفتم این تیم از نظر فردی خوب بود، اما آقای محمدی و استیلی گفتند درست همان‌هایی که ما روی آن‌ها حساب کرده بودیم، جواب ندادند. اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم، باید با برنامه کار کنیم. سال ۲۰۱۱ لیگ را تعطیل کردند و رحمتی را بردند که قهرمان مسابقات امید‌ها بشوند. ژاپن، ولی تیم جوانانش را برد و ما را هم یک هیچ بردند و همان تیم هم به المپیک ۲۰۱۲ لندن رفت و با کره جنوبی در نیمه نهایی بازی کرد. حالا ژاپنی‌ها از سال ۲۰۰۰ این برنامه ریزی را برای موفقیت فوتبالشان انجام داده اند و ما سال ۱۹۷۰ میلادی این کار را می‌کردیم. شالوده تمام تیم‌های ملی ما در آن زمان که به المپیک رفت، قهرمان جام ملت‌ها شد و به جام جهانی هم رفت، همان تیم بود. ما تا سال ۱۳۵۷ قهرمان مطلق جوانان آسیا بودیم و ستاره‌های زیادی ازآقای کاشانی گرفته تا آقای آشتیانی و ... مدام به تیم تزریق می‌شدند. یکی از اشتباهات کی روش این بود که همه تیم ملی را بازیکنان لژیونر کرده بود، ولی در جام جهانی روسیه خودش دید که بازیکنانی خوب بازی کردند که در لیگ ما بازی می‌کردند و این در شرایطی بود که او می‌گفت لیگ ایران به درد نمی‌خورد و مرده است.

*پس با این اوصاف شما معتقدید که مشکل اصلی ناکامی ما مدیریت ضعیف و عدم برنامه ریزی درست است؟

حسن روشن- بله مدیریت و برنامه ریزی غلط. همه تیم‌های ملی‌های دنیا تقویم و برنامه دارند و رقیبان ما در آسیا همین الان تا جام جهانی ۲۰۲۶ را هم برنامه ریزی کرده اند. فقط ما هستیم که یکهویی کار می‌کنیم. تیم ملی الان بعد از آقای کی روش از صفر کند، ولی در زمان ما اینطور نبود و زمانی که با اوفارل قهرمان آسیا شدیم، آقای مهاجرانی ۲ سال دستیارش بود و بعد از او مربی تیم ملی شد. این یعنی آقای اوفارل برای ما چیز‌هایی گذاشت، ولی آقای کی روش چیزی نگذاشت. در مدتی که او بود یک تیم قوی نیامد با ایران بازی کند، چون پاداش می‌گرفت برای هر برد.. اگر ۱۰ بازیکن هم لژیونر شده اند مثل پورعلی گنجی، مربیان ایرانی مثل منصوریان زحمتش را کشیده اند، ولی ایشان هیچ ایرانی‌ای را قبول نکرد تا کنارش باشد و کارش را بعد از او ادامه دهد. برخوردش با تیم ملی جوانان و امید هم درست نبود.

کمیته فنی فدراسیون باید قوی باشد که ما متاسفانه نداریم

حسن روشن-او سپس با اشاره به تیم ملی امید گفت: این تیم امید الان می‌تواند آینده تیم ملی باشند. این برنامه باید از کمیته فنی قوی‌ای نشات بگیرد که متاسفانه ما نداریم. آقای محمدی دکترای این کار را دارد و جوان هم هست. آقای معینی و محصص خوب هستند، ولی اگر دو نفر جوان‌تر و با رزومه ترو از بازیکنان تیم ملی در کمیته فنی بودند، کی روش مجبور می‌شد به آن‌ها پاسخ بدهد. همان کاری که ما در دهه ۷۰ میلادی می‌کردیم، قطری‌ها الان می‌کنند و دیدید که با سانچز که در رده‌های مختلف این تیم کار کرده، قهرمان آسیا هم شدند؛ در حالی که ما قبلا این کار را با آقای مهاجرانی کرده بودیم.

*این روز‌ها که فوتبال تعطیل شده، بحث در مورد بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران و همینطور بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران داغ شده. به عنوان مثال آقای مهدی کیا معتقد بودند که کریمی بهترین بازیکن تاریخ ایران است، ولی آقای عربشاهی موافق حرف‌های او نبودند. نظر شما در این رابطه چیست؟

حسن روشن-آقای مهدوی کیا که بسیار فوتبالیست خوبی بودند، ولی باید به نظر بزرگتر‌ها هم احترام گذاشت. من معتقدم تیمی که در المپیک ۱۹۷۶ حضور داشت، بهترین تیم ملی ایران در تاریخ بوده است.

*نظر شما در مورد بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران چیست و چه کسی را به عنوان بهترین بازیکن انتخاب می‌کنید. البته با در نظر گرفتن اینکه خود شما و نسلی که در آن فوتبال بازی می‌کردید، بهترین‌های تاریخ بودند...

حسن روشن- این یک مقدار سخت است. بعضی‌ها خب دیگر حضور ندارند و از دنیا رفته اند. نمی‌توان شخص خاصی را در نظر گرفت. ولی آن تیم سال ۱۹۷۶ تیمی بود که درک خیلی خوبی از هم داشتیم؛ با هم حمله می‌کردیم و با هم برمی گشتیم و به این دلیل است که می‌گویم این تیم بهتر از تیم‌های دیگر بود. شاید تیم سال ۱۹۹۸ از نظر فردی بهتر بودند و بازیکنان خیلی خوبی بودند؛ البته حیف که نتیجه‌ای نگرفتند. نمی‌گویم قهرمانی. این‌ها هم تقصیر نداشتند، هر کدام از یکجا بودند، ولی آن تیمی که ما در ان بازی می‌کردیم سال‌ها در کنار هم بودیم و همدیگر را به طور کامل می‌شناختیم.

*پس نمی‌خواهید نظرتان را در مورد بهترین بازیکن تاریخ ایران بگویید (باخنده). یعنی منظورتان این است که بهترین بازیکن تاریخ ایران را باید از بین بازیکنان سال ۱۹۹۸ انتخاب کرد؟

حسن روشن-آن‌ها تک به تک کارهایشان خیلی خوب بود، ولی تیمی ضعیف بودند. نمی‌توان در این مورد صحبت کرد. شما نمی‌توانید گلر انتخاب کنید در بین این دو نسل. پینگ پنگ یا کشتی نیست که بگوییم مثلا بهترین کشتی گیر فرنگی دنیا را ما داریم. فوتبال داستانش متفاوت‌تر است. می‌دانید که در آسیا یک مدت بود از ایرانی‌ها استفاده می‌کردند، ولی حالا نه و این نشان می‌دهد که سطح فوتبال ما پایین آمده است.

*آخرین سوال در مورد مصاحبه‌ای است که شما سال‌ها قبل به همراه همایون بهزادی در روزنامه کیهان ورزشی انجام دادید. آیا با توجه به حرف‌هایی که اخیرا از قول شما منتشر شده، آن مصاحبه و فضای دوستانه و صادقانه‌ای که در آن وجود داشته، دروغ بوده است؟

حسن روشن-نه مشخص بود که آن فضا کاملا حقیقی بوده است و محیط هم خیلی خوب بود. منظورتان کدام حرف‌ها است؟

*اینکه شما در مصاحبه‌ای گفته اید که همایون بهزادی ساواکی بوده است..

حسن روشن- من اصلا همچنین مصاحبه‌ای نکردم. ما اصلا چه کاری داریم که چه کسی چه کاری می‌کرده است. من اصلا چنین صحبتی نکرده ام. من گفتم در آن زمان همه در استقلال بیکار بودند، ولی در پرسپولیس همه شغل داشتند. پرسپولیسی‌ها آن زمان همه دوستان من بودند و همین الان هم دوستان زیادی دارم و با آن‌ها در رفت و آمدم. دوست من بودند. روابطمان هم قبلا خیلی خوب بود و هم حالا. اصلا به من چه ربطی دارد...

حرف‌های پایانی حسن روشن ...

حسن روشن- ان‌شاالله کرونا تا نرفته بتواند یکی دو تا از این دلال‌های فوتبال را بکشد تا بفهمند دنیا همیشه اینطور نیست و پول تنها چیز مهم در این دنیا نیست ...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      و دهان گشاد بعضیارو هم ببنده

      پاسخ ها

      • ستار

        آمیییین

    • بدون نام

      انشاءالله

    • کامبیز

      اینم میخاد خودشو معروف کنه هر روز میاد اراجیف سر هم میکنه تو اگه ادم درستی بودی مرگ کسی رو ارزو نمیکردی حتی دشمنتوخودش ساواکی بوده هر روز میادزر مفت میزنه مردکه توهمی هپروتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیه داری میسوزی ؟؟؟خخخخخخ

      • بدون نام

        اصلافوتبال کلا برای همیشه تعطیل.حیف پولهایکه بخوان به فوتبال خرج کنن

    • م

      همه ما در پرونده عمرمان عملکردمان چه مثبت وچه منفی ثبت شده ومی شود، بیائیم برای طلب بخشش وسلامتی هموطنانمان وسایر ملل دنیا به درگاه الهی دعا کنیم تا خدا هم تمام بلاهارا از جوامع دور کند.

    • مهراب

      آقایی که هر روز مصاحبه میکنی و اسم خودتو گذاشتی پیشکسوت تو هیچ آیین و دینی نگفتن دعای مرگ برای کسی بکنید ولو دشمن شما باشد
      .....

    • بدون نام

      و...بازهم حرف خوبی نزدید.مرگ دست خداست.جناب روشن اینجوری اسطوره نمی شی.

    • کامبیز

      کاربر۰۰۴۴فعلا سالیان زیادیه که شما میسوزی .....

    • بدون نام

      مردک تو نگفتی پرسپولیسها اکثرا شغلهای دولتی داشتند و چندتاشون تو ساواک بودند ، بله ساواک ! حالا اومدی میگی من نگفتم . آدم دوزاری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج