جاباما

سلفی‌های «بپی‌کلمپو» با زمین منتشر شد

خبرگزاری ایسنا: تصاویر فضاپیمای عطارد شناس "بپی‌کلمبو"(BepiColombo) متعلق به آژانس فضایی اروپا(ESA) و آژانس هوافضای ژاپن(JAXA) که روز جمعه از کنار زمین عبور کرد و از خانه خود عکس گرفت، منتشر شده است.

"بپی‌کلمبو" نام فضاپیمایی است که برای شناخت هرچه بیشتر از عطارد، این سیاره داغ و نزدیک به خورشید، روز جمعه از کنار زمین گذشت تا در مدار بلند خود دور بگیرد و به سمت کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید برود.

این فضاپیما که ۱.۵ سال پیش پرتاب شد، متعلق به آژانس فضایی اروپا(ESA) و آژانس هوافضای ژاپن(JAXA) است و به تازگی از فاصله ۱۲هزار و ۷۰۰ کیلومتری زمین عبور کرد. نزدیکترین فاصله آن با اقیانوس اطلس جنوبی رخ داد، جایی که تلسکوپ‌های مستقر در کشور شیلی توانستند گذر سریع آن را ثبت کنند.

سلفی‌های «بپی‌کلمپو» با زمین منتشر شد

نیروی گرانش کره زمین، "بپی‌کلمبو" را کند کرد و آن را در مسیری نزدیکتر به خورشید قرار داد.

این فضاپیما که از دو مدارگرد علمی تشکیل شده است، پس از دو بار چرخیدن بر فراز زهره و شش مرتبه گذر از خود عطارد، باید در سال ۲۰۲۵ به عطارد برسد تا دو مدارگرد آن از هم جدا شوند. ملاقات بعدی این فضاپیما در ماه اکتبر با سیاره زهره خواهد بود.

"بپی‌کلمبو" قبل از پشت سر گذاشتن زمین، با سه دوربین خود از نوع "GoPro" عکس‌های سیاه و سفیدی از زمین گرفته است.

سلفی‌های «بپی‌کلمپو» با زمین منتشر شد

"گانتر هاسینجر" مدیر علمی آژانس فضایی اروپا گفت: این سلفی‌های فضایی خیره کننده هستند و سیاره و خانه مشترک ما را در یکی از سخت‌ترین دوره‌های ممکن که در حال سپری کردن آن هستیم، نشان می‌دهند.

مرکز کنترل آژانس فضایی اروپا در آلمان در روز جمعه به دلیل شیوع کروناویروس، تعداد کارمند کمتری از حد معمول برای این عملیات داشته است و کنترل کننده‌های زمینی حاضر، هنگام نظارت بر این ملاقات با زمین، با فاصله زیادی از هم نشسته بودند.

از داده‌های این ملاقات برای کالیبراسیون ابزارهای علمی این فضاپیما استفاده خواهد شد.

دانشمندان امیدوارند هنگامی که مدارگردهای "بپی‌کلمبو" جدا می‌شوند و هر یک، گردش خود را به دور سیاره عطارد آغاز می‌کنند، بیش از پیش در مورد منشاء و ترکیب این سیاره اطلاعات کسب کنند.

سیاره عطارد کمترین سیاره کاوش شده در بین چهار سیاره سنگی منظومه شمسی است. این سیاره فقط کمی بزرگتر از ماه زمین است و تنها طی ۸۸ روز خورشید را دور می‌زند.

فضاپیمای "بپی‌کلمبو" به نام ریاضیدان و مهندس ایتالیایی "جوزپه بپی کلمبو" نام‌گذاری شده است که استفاده از گرانش سیاره‌ای را برای ملاقات با عطارد مطرح کرد. وی در سال ۱۹۸۴ درگذشت.

"بپی کلمبو(BepiColombo) نام مأموریت مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) برای بررسی سیاره عطارد است. این مأموریت شامل دو ماهواره (مدارگرد) است که به‌طور هم‌زمان و پیوسته با هم در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ به فضا فرستاده شدند.

سلفی‌های «بپی‌کلمپو» با زمین منتشر شد

این دو ماهواره در رابطه با مأموریتی که دارند، مدارگرد سیاره‌ای عطارد (MPO) و مدارگرد مگنتوسفری عطارد (MMO) نام‌گذاری شده‌اند. هدف از این مأموریت یک مطالعه جامع و گسترده بر روی سیاره عطارد است که بررسی میدان مغناطیسی، مگنتوسفر و ساختار و سطح داخلی آن سیاره را شامل می‌شود.

راه‌اندازی این مأموریت برای ژانویه ۲۰۱۷ میلادی برنامه‌ریزی شده‌ بود ولی بعد به اکتبر ۲۰۱۸ موکول شد و به این ترتیب ورود این ماهواره‌ها به مدار عطارد در دسامبر ۲۰۲۵ پس از انجام یک پرواز کناری از زمین، دو پرواز کناری از زهره و شش دیدار پرواز کناری از عطارد، صورت خواهد گرفت.

سلفی‌های «بپی‌کلمپو» با زمین منتشر شد

توافق‌های نهایی این مأموریت به عنوان بخشی از برنامه بینش کیهانی در فوریه سال ۲۰۰۷ انجام شد. در نوامبر ۲۰۰۹ پس از سال‌ها طرح و برنامه‌ریزی این مأموریت به عنوان بخشی از برنامه (هورایزن ۲۰۰۰+) آژانس فضایی اروپا تصویب شد. "بپی کلمبو" آخرین مأموریت این برنامه است که راه‌اندازی شده‌ است.