۹۸۱۸۳
۱۵ نظر
۵۰۹۰
۱۵ نظر
۵۰۹۰
پ

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

تحریریه برترین‌ها دست به کار شدند و در مورد تجربه‌های خود برایتان نوشته‌اند. با ما همراه باشید.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

برترین ها: بد نیست بدانید داستان این پیشنهادهای نوروزی از کجا شروع شد. از آنجا شروع شد که به واسطه نزدیک شدن به عید باستانی، قرار شد برای سایت مطالب مرتبط با نوروز کار کنیم و در زمینه‌های مختلف به مخاطبان دوست‌داشتنی خود پیشنهادهای مفید و جالب ارائه دهیم. از ایده‌های دکوراسیونی گرفته تا سفر و تفریح و آشپزی و کاردستی و حتی تناسب اندام و حفظ سلامت در روزهای پرخوری عید!

در این راستا، به سردبیر برترین ها پیشنهاد کردم، پیشنهادهای خاص خودمان را برای مخاطبین داشته باشیم. پس از موافقت ایشان، این مساله با بچه‌ها مطرح شد. در این میان، یکی از همکاران پیشنهاد جالبی داد؛ اینکه هرکدام از اعضای تحریریه به قلم خود هر پیشنهادی که دارد را به طور مستقیم برای مخاطبین بنویسد.

این شد که همه تحریریه برترین‌ها دست به کار شدند و در مورد تجربه‌های خود برایتان نوشته‌اند. با ما همراه باشید.

• مسعود باقری

• مدیر مجله اینترنتی برترین‌ها

• پیشنهاد من: سفر به شهر زیبای یزد

پیشنهاد من برای تعطیلات نوروز، شهر زیبای یزد است؛ یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

آرامشی که من در گذراندن تعطیلات در این شهر به دست آوردم فراتر از حد انتظار بود. توصیه می‌کنم از بافت سنتی شهر حتما دیدن کنید و برای انتخاب هتل هم از هتل‌های سنتی یزد که معماری فوق‌العاده زیبایی دارند، استفاده کنید. حتی می‌توانید خانه‌های شخصی که در بافت سنتی پیدا می‌شوند را برای مدت اقامت خود اجاره کنید.

بازدید از خانه‌های تاریخی، باغ دولت‌آباد، آب‌انبارها و بادگیرها و زندان اسکندر بیش از همه برای من جذابیت داشت. در کنار همه این مکان‌های دوست‌داشتنی و زیبا، حتما یک روز از زمان خود را برای رفتن به کویر فوق‌العاده زیبای بافق اختصاص دهید. کیک یزدی از شیرینی‌سرای سنتی یزد هم سوغات موردعلاقه من بود.


• بهنام منقولی

• سردبیر مجله اینترنتی برترین‌ها

• متولد آبان‌ماه سال 1365 خورشیدی؛ به وقتِ باران‌های آرامش‌بخش

• پیشنهاد من: فیلم هایی که باید ببینید، با کمی طنز و جنون ادبی و تِم تاریخی

پیشنهاد نوروزی من طبیعتا به تناسب تجربه و علاقمندیهایم می باشد، شاید مقداری شخصی به نظر برسد اما به نظرم میتوانیم به توافق و اشتراکاتی دست و یابیم و احتمالا از انجام آنها پشیمان نمیشوید.

یکی از کارهایی که در تعطیلات نوروز میشود به طور منظم و روزانه انجام داد تماشای فیلم هایی است که در طول سال به دلیل مشغله زیاد نتوانسته ایم ببینیم در حالی که دائم تعریف و تمجید آنها را از زبان دیگران یا در رسانه های جمعی شنیده ایم و دیده ایم.

از میان فیلم های سال 2013 به ترتیب اولویت و ارزش هنری، اول فیلم «مشتریان باشگاه دالاس - Dallas Buyers Club » را ببینید و از بازی بی نظیر و به یاد ماندنی برنده جایزه اسکار «متیو مک کانهی» لذت ببرید و راه و روش مبارزه با سختی هایی که در زندگی به طور ناگهانی ظاهر میشوند را بیاموزید. در یک کلمه راه و روش «ساختن با مشکلات زیستن» را در این فیلم میتوان یاد گرفت.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

سپس سراغ گوشبری آمریکایی یا American Hustle بروید، با داستان جذاب و سرگرم کننده آن و ریتم تند فیلم همراه شوید. از تماشای بازی های هر چهار بازیگر فیلم که اتفاقا در یک اتفاق بی نظیر هر چهار نفر کاندید اسکار بودند سیر نخواهید شد . فیلمی جذاب که با نامزدی در ۱۰ رشته مورد بی مهری آکادمی اسکار قرار گرفت و هیچ جایزه ای نگرفت!

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

فیلم جاذبه را ببینید و همراه با «ساندرا بولاک و جرج کلونی» به یک سفر فرا زمینی و رویایی بروید و هیجان گم شدن در فضا را لمس کنید. (پیشنهاد میشود فیلم با سینمای خانگی و کیفیت HD یا بلو-ری و در تاریکی تماشا شود)

با «دوازده سال بردگی» به دنیای سیاه انسانی پا بگذارید و رنج های نژادهای رنگین پوست را ببینید و بغض کنید و شاید هم قطره اشکی...

با «گرگ وال استریت» به سینمای اسکورسیزی قدم بگذارید و همراه با دی کاپریو در جنون سرمایه داری و جاه طلبی آمریکای غوطه ور شوید (فیلم مناسب افراد زیر ۱۸ سال نیست)

با فیلم «او - Her » خواهید فهمید که علاوه بر عشق های افلاطونی و زمینی که همه مان تجربه کرده ایم، میتوان در یک فرآیند ساده ولی پردردسر عاشق یک «سیستم عامل هوشمند» شد که صدا و کاراکتری زنانه دارد...

و در نهایت فیلم هیجان انگیز «کاپیتان فیلیپس» را با بازی استثنایی تام هنکس ببینید و از مصائب دزدان دریایی سومالی آگاه شوید و با آن دزدها همذات پنداری نمایید.

اگر انیمیشن هم دوست دارید ارنست و سلستین، Frozen و The Wind Rises میتوانند گزینه های خوبی باشند.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

از میان فیلم های ایرانی در حال اکران، حتما فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی را با بازی و کاراکتر بسیار متفاوت رضا عطاران ببینید. «چ» ابراهیم حاتمی کیا هم که شهید چمران را از قرائت و تفسیرهای رسمی خارج نمود میتواند گزینه مناسبی باشد.

اگر اهل کتاب خواندن هم هستید پیشنهاد می کنم کتاب «اتحادیه ابلهان» اثر جان کندی تول را حتما بخوانید. رمانی که در عین طناز و کمیک بودن، بسیار عمیق به بررسی جنون شخصیت های انسان های مدرن پرداخته است و شخصیت هایی ملموس دارد که هر روز دور و بر خودمان می بینیم و شاید به سخره می گیریم!

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

اگر میخواید کتابی بخوانید که تا پایان عمر درگیرتان نماید رمان بزرگ «جنایت و مکافات» داستایوسکی پیشنهاد می شود. این کتاب داستان دانشجویی به نام «راسکولْنیکُف» را روایت می‌کند که به خاطر اصول مرتکب قتل می‌شود. بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلشان عاجز است. به راستی آیا ممکن است چیزی خارق العاده تر از حقیقت باشد؟

اگر در تهران هستید و حوصله گشت و گذار تاریخی دارید، موزه سینما در باغ فردوس خیابان ولیعصر و موزه جواهرات در خیابان فردوسی و کاخ گلستان در قلب تهران و بازار که این روزها اتفاقا خلوت تست را فراموش نکنید.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»


• نسترن خلیلی‌فرد

• جانشین سردبیر

• متولد ماه مهر سال ۱۳۶۶ خورشیدی؛ همزمان با بوی کاغذ، لذتِ بازی‌هایِ راه مدرسه

• پیشنهاد من: دشت هویج

تهران و تهران‌گردی در نوروز را به هیچ‌وجه دست‌کم نگیرید و از دست ندهید. زیرا برخلاف شهرستان‌ها که این روزها حسابی شلوغ‌ هستند، تهران خلوتِ خلوت است. اما من می‌خواهم شما را به یک مکان زیبا در اطراف تهران ببرم، دشت هویج.

اول از همه نام این دشت را که می‌شنویم کلی کنجکاو می‌شویم که چطور جایی است اینجا؟ حتما در آن کلی هویج کشت می‌شود و می‌توان از زمینش هویج‌های بزرگ و کوچک بیرون کشید و هیجان‌زده شد! اما این طور نیست. آن‌طور که من شنیده‌ام، خیلی سال پیش در این دشت، هویج کشت می‌شده است ولی حالا دیگر نه.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

اگر بخواهید از تهران به دشت هویج سفر كنید، باید حدود ۵ كیلومتر را در جاده لشكرك طی کنید و لواسان را پشت سر بگذارید تا به روستای افجه برسید. در شمال این روستا دشت در انتظار شما، آغوش باز كرده است.

وقتی بخواهید از روستای افجه به سمت دشت بروید باید یک مسیر کوهستانی را طی کنید هرچه بالا می‌روید هیچ دیدی نسبت به دشت پیدا نمی‌کنید. بعضی جاها هم کم می‌آورید زیرا مسیر هم مقداری طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد و شاید این فکر که چه اشتباهی کردم اینجا آمدم و ... به ذهنتان خطور کند. اما به شما قول می‌دهم وقتی اولین چشم‌انداز از دشت را جلوی چشمان خود ببینید، همه خستگی روزها و ماه‌های گذشته را فراموش می‌کنید.

یک دشت وسیع و کاملا مسطح و سراسر سبز و زیبا. می‌توانید ساعت‌ها از این فضای دل‌انگیز، آسمان آبی و نسیمی که صورتتان را نوازش می‌کند لذت ببرید.

راستی! دشت هویج یک چشمه آب گوارا نیز دارد که نوشیدن از آن حالتان را جا می‌آورد. دشت هویج علاوه بر زیبایی‌های بهاری در فصل زمستان هم بسیار دیدنی است.

• امیررضا شاهین‌نیا

• دبیر اخبار ورزشی و سرگرمی و جالب‌ترین‌ها

• متولد فروردین سال ۱۳۷۲ خورشیدی؛ در ابتدایِ رویش شکوفه‌ها و لذتِ گوجه‌سبز و آلبالو

• پیشنهادِ من: سفر چند روزه با ماشین به شهرهای مختلف ایران

ایده من برای پر کردن اوقات فراغت در ایام عید، یک مسیر چند روزه برای کسانی است که تصمیم دارند سفر کنند ولی مقصدشان هنوز معلوم نیست. این مسیر را خودم عید چند سال پیش طی کردم و واقعا زیبا و دل‌نشین بود که به شما عزیزان شهر به شهر پیشنهاد می‌کنم.

از تهران به سمت شهر قم بروید؛ مسیری که اکنون اتوبان شده است و مشکلات قدیم را ندارد. حرم حضرت معصومه (س) در قم میتواند شروع خوبی برای مسافرت شما باشد. (پیشاپیش زیارت قبول!) چشم‌انداز زیبای دریاچه (کویر) نمک سمت فرج‌آباد قم هم می‌تواند سوژه‌های خوبی برای علاقه‌مندان به عکاسی باشد.

سپس، به سمت اراک روانه شوید. باغ‌های گل محلات و منزل کودکی حضرت امام (ره) در خمین نیز می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما در استان مرکزی باشد. بیشتر مردم اراک را به عنوان یک شهر صنعتی می‌شناسند، اما باید بدانید مملو از جاذبه‌های زیباست. تالاب میقات، پارک‌شهر و بازار قدیمی اراک، حمام چهارفصل و کلیسای مسروپ‌مقدس و ... در اراک منتظر میزبانی از شما هستند. یادتان نرود حتما «فتیر» بخورید و طعم عالیش را همیشه به خاطر بسپارید!

دیگر مسافرت به سمت جنوب کافی‌ست. مسیر را به سمت ملایر تغییر دهید. مطمئنا از سر زدن به بازار ملایر پشیمان نمی‌شوید. مقبره سیف‌الدوله هم در مسیرتان است. داریم به مهد تمدن ایران، همدان نزدیک می‌شویم.

مطمئنا همدان را در چند ساعت نمی‌توانید بگردید و باید دست‌کم یک روز برای آن زمان اختصاص دهید. مقبره‌های بوعلی سینا و باباطاهر، کتیبه‌های سنگی گنج‌نامه و آبشار و تله کابین زیبایش، غار شگفت انگیز علیصدر که مطمئنا یکی از ماندگارترین خاطرات را در ذهنتان نقش می‌کند. همدان بازارهای گوناگون و وسایل سفالی زیبای دارد که در سطح شهر پراکنده هستند. منطقه تاریخی هگمتانه نیز جزو جاذبه‌های زیبایی است که نباید از دستش بدهید.

حالا نوبت یک میان‌بر به سمت جنوب است، جایی که کرمانشاهِ زیبا انتظارمان را می کشد. اسدآباد زادگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و کنگاور و صحنه در مسیرتان است تا به جلوه تمدن ایران، بیستون می‌رسیم. کتیبه بیستون در میان کوه‌های سنگی با ابهتی که مطمئنا تحت‌تاثیر قرار خواهید گرفت، نشسته است. بیستون فوق العاده زیباست و باید بدانید کوه بیستون جزو آثار ملی ایران و سنگ‌نبشته آن در فهرست آثار جهانی ثبت شده‌اند. به سمت کرمانشاه ادامه می‌دهیم. طاق‌بستان بنای تاریخی واقعا دیدنی در کنار دریاچه‌اش می‌تواند انتخاب شما در سفر به کرمانشاه باشد.

در ادامه مسیر به سمت سنندج بروید؛ مسیری فوق‌العاده زیبا که در دل زاگرس سر به فلک کشیده است. مسیری که به سنندجِ زیبا ختم می‌شود. دامنه سرسبز آبیدر و پارک فوق‌العاده‌اش، پارک ملت سنندج که از پارک ملت تهران خیلی بهتر است! خانه کُرد و حمام شیشه و زیارتگاه‌ هاجرخاتون، پل قشلاق، خسروآباد و موزه سنندج هم می‌توانند جزو انتخاب های شما برای گردش در شهر باشند.

مسیر را به سمت شمال‌غرب ادامه می‌دهیم. مسیری که ابتدا دیواندره و سپس سقز را در خود دارد. معماری شهری سقز منحصر به فرد و واقعا جالب است. وارد استان آذربایجان غربی شده‌ایم. مهاباد با باغ‌های بی‌نظیر در کنار سد مهاباد تفرج‌گاه ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به طبیعت است.

به سمت مرز ترکیه، نقده و اشنویه قرار دارند که توصیه می‌کنیم به سمت آنها مسیر را ادامه دهید. نوار مرزی فوق‌العاده زیبای اشنویه و البته بازارهای خرید واقعا ارزان مطمئنا مورد استقبال شما قرار خواهند گرفت.

مقصد بعدی ما یکی از زیباترین شهرهای ایران، یعنی ارومیه است. شهری فوق‌العاده تمیز و واقعا زیبا و مرتب با خیابان‌ها و بلوارهای دلنشین و معماری‌های خاص و دیدنی‌های بسیار. عرقیجات و نُقل ارومیه از یادتان نرود. همچنین پارک جنگلی ارومیه، خیابان فوق‌العاده زیبای «بند» که به جرات می توان گفت اعیانی‌ترین خیابان ایران از لحاظ خانه‌های زیبا و فوق‌العاده شیک است. بازار سنتی و بازار تاناکورای ارومیه و ویرانه‌های آتشکده می‌تواند برایتان جالب باشد. حالا وقتش است سری به دریاچه زیبای ارومیه با ساحل نمکین زیبایش بزنید، البته اگر آبی در دریاچه مانده باشد! جزایر کبودان و اشک هم با حیات‌وحش متنوعشان واقعا زیبا هستند.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»
ویرانه های آتشکده ارومیه

به سمت شمال ادامه می‌دهیم تا می‌رسید به سلماس، شهر دوچرخه‌ها. آبشارها و کلیساهای زیبای سلماس بسیار زیبا هستند و توصیه می‌کنم حتما از آنها دیدن کنید. پس از گشت زدن در سلماس، مسیر خود را به سمت شبستر تغییر دهید. در این مسیر، در یک طرف جاده چشم‌انداز زیبای دریاچه سفیدرنگ ارومیه و در طرف دیگر، کوه‌های قرمز رنگ «میشو» جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند.

در این مسیر لباس‌های گرم خود را بپوشید! پیشنهاد ویژه من در این مسیر سر زدن به شهر مادری‌ام «خامنه» است. پارک جنگلی زیبا و درختان چنار کهنسال که کهنسال‌ترین درخت چنار کره زمین هم هست، در کنار منزل پدری رهبر معظم انقلاب و موزه ای متفاوت! که مطمئنا بعدازظهر خوبی را برای شما رقم خواهد زد.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»
درخت چنار خامنه

تخته‌گاز به سمت تبریز بروید؛ شهر اولین‌ها، شهر بدون گدا، شهر غیور مردان و پاک‌دامنان. در همان ورودی شهر با بزرگ‌ترین میدان خاورمیانه روبه‌رو می‌شوید، میدان آذربایجان که واقعا سر و تهش اصلا معلوم نیست از بس بزرگ است. پس از آن، به سمت بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده خاورمیانه بروید و ناهار یک پرس کوفته تبریزی چرب و لذیذ به رگ بزنید.

از دیدنی‌های این شهر باید به مقبرالشعرا، خانه مشروطه و انواع موزه‌ها در اطراف بازار، مسجد کبود و ارگ تبریز و برج تاریخی ساعت اشاره کرد که مطمئنا روز خوبی را برای شما در تبریز رقم خواهند زد. وقتی وارد تبریز شدید نباید بدون سر زدن به ائل‌گلی از شهر خارج شوید. پارکی زیبا با استخر و بنایی فوق‌العاده و هوایی بسیار خنک و مطبوع. پارک باغلارباغی هم اگر وقت اضافی در شهر دارید، بسیار گزینه مناسبی است.

در نزدیکی تبریز روستای کندوان قرار دارد؛ یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای صخره‌ای دنیا با خانه‌هایی سنگی و کندومانند که بسیار بکر و متفاوت هستند. مقداری از آب چشمه کندووان را در بطری با خود بردارید زیرا می‌گویند برای درمان سنگ کلیه و مجاری ادراری بسیار مفید است. (خود من شاهد این ادعا هستم :) )

مسیر را به سمت اهر و کلیبر ادامه دهید. سرزمین بابک. جنگل‌های ارسباران با هوایی فوق‌العاده در جاده دیدنی با درخت‌های تمشک، روزی فوق‌العاده برای شما خواهد ساخت. به قلعه بابک سر نزده نباید از کلیبر خارج شوید. قلعه بابک یکی از با شکوه‌ترین قلعه‌های ایران است.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»
قلعه بابک - کلیبر

مسیر خود را به سمت شمال ادامه دهید تا به نوار مرزی رود ارس برسید. رود خروشان ارس با قزل‌آلاهای خوشمزه‌اش. قسمت جالب این مسیر، چشم‌انداز خانه‌های کشور جمهوری آذربایجان در آن طرف رود است که معماری کاملا متفاوت از ایران دارد. نوار مرزی را به سمت پارس آباد و دشت‌های سرسبز مغان و بیله‌سوار و گرمی ادامه دهید تا به اردبیل برسید. دامنه سبلان سر بلند. شهری تاریخی و واقعا زیبا. در اردبیل می توانید از بناهای تاریخی گیلوان و یئری، دشت بابونه و مارال، جنگل فندقلو و... دیدن کنید. در یک میان‌بر کوچک به شهر آب‌های جوشان سرعین بزنید و تنی هم به آب‌های داغ طبیعی سرعین بزنید.

به سمت آستارا می‌رویم. بوی دریای خزر می‌آید.

بازارهای خرید آستارا با اجناسی به روز و زیبا را از دست ندهید، نوار ساحلی را بگیرید و به سمت کپورچال و انزلی و رشت بروید. دیگر خودتان به زیبایی‌های شمال کشور واقف هستید. ساحل زیبای خزر و تالاب انزلی با چشم‌انداز فوق‌العاده‌اش، جنگل‌های گیلان و زیبایی‌های رشت و ... فقط باید از این لحظات و زیبایی‌ها لذت ببرید. خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی، تالاب عینک، باغ محتشم، عمارت کلاه‌فرنگی و .... در رشت منتظر میزبانی از شما هستند.

مسیر را به سمت آستانه و لاهیجان ادامه می‌دهیم. لاهیجان به جرات زیباترین شهر گیلان است. شیطان‌کوه و آبشار بی‌نظیرش، بام سبز، تله‌کابین لاهیجان، پارک جنگلی میرصفا، تالاب امیر کلایه، و روستاهای بی‌نظیر با خانه‌هایی واقعا زیبا بهترین خاطرات را در ذهن شما ماندگار خواهند کرد.

مسیر را در کرانه زیبای خزر به سمت استان مازندران ادامه می‌دهیم. واقعا هر نقطه از این مسیر بهشتی کوچک برای خودش است. یک طرف جنگل و یک طرف دریا. پس از لنگرود و رودسر به رامسر می‌رسیم. سر زدن به روستای جواهرده رامسر از اوجب‌واجبات است، روستایی همیشه غرق در مه. پیشنهاد می شود آنجا چند سیخ دل و جگر به بدن بزنید. مسیر را به سمت تنکابن و خرم‌آباد ادامه دهید؛ جنگل‌های عباس‌آباد، ییلاق دو هزار و سه‌هزار، بهشت‌هایی سبز در انتظار شما هستند. مراقب باشید اگر در مسیر یوزپلنگی دیدید، آن را زیر نگیرید! مطمئن باشید اگر کاری با او نداشته باشید، او کاری با شما ندارد.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»
روستای جواهرده - رامسر

مسیر را به سمت چالوس ادامه می‌دهیم. بازارهای متل قو یا کمپ‌های تفریحی مختلف را مدنظر داشته باشد. به یکی از زیباترین جاده‌های دنیا رسیده‌ایم، جاده چالوس. تنها پیشنهادم این است که احتیاط کنید و از مسیر لذت ببرید. همین!

مه‌های هزار چم، زیبایی‌های کلاردشت، گردنه‌های هولناک و زیبا، سد فوق‌العاده زیبای کرج و به ایران کوچک رسیده‌ایم؛ به کرج. کاروانسرای شاه‌عباسی، كاخ ناصرالدین شاهی شهرستانک، پل تاریخی کرج، کاخ مروارید (شمس)، پارک خانواده جهانشهر، روستای تاریخی آتشگاه و روستای شهرستانک و .... از جمله دیدنی‌های کرج هستند. به انتهای سفر زیبا و خاطره‌انگیز خودمان رسیده‌ایم. شام آخر مسافرت را با خانواده در کنار دریاچه پارک چیتگر بخورید.

تهران سر جایش هست...

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• سعید خرمی

• دبیر خبر

• متولد آذر ماه سال ۱۳۶۵ خورشیدی؛ در روزهایِ انتظارِ سپیدی‌ها

• پیشنهاد من: سفر، موزه، کتاب و ...

نوروز فرصتی است معمولا برای سفر به مناطق مختلف ایران و دیدن جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف. اما تعطیلات نوروز می‌تواند در کنار سفر فرصتی برای انجام کارهایی باشد که در کلیه ایام سال به دلیلی نتوانستیم آنها را انجام دهیم.

در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنم:

۱. تماشای فیلم‌هایی که دوست داشتیم ببینیم اما نشد: علاقه‌مندان به فیلم‌های روز جهان که در طول ایام سال نتوانستند فیلم‌های دلخواه خود را تماشا کنند. می‌توانند در تعطیلات نوروز برای دیدن آنها برنامه‌ریزی کنند.

۲. رفتن به موزه: نوروز بهترین فرصت برای بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی است که به دوست‌داران آثار باستانی و تاریخی توصیه می‌کنم این فرصت را از دست ندهند.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

۳. بازدید از گالری‌ها و نمایشگاه‌های نقاشی و آثار هنرمندان: به طرفدران آثار هنری پیشنهاد می‌کنم در ایام نوروز حتما به این گالری‌ها سر بزنند و از دیدن آثار هنرمندان در حوزهای مختلف لذت ببرند.

۴. مطالعه کتاب: شاید بارها اتفاق افتاده است که کتابی را خریده‌ایم اما به دلیل کمبود وقت و مشکلات مختلف فرصت خواندن آنها را پیدا نکرده‌ایم. نوروز این فرصت را به ما می‌دهد که حتما سری به کتاب‌های نخوانده بزنیم و آنها را مطالعه کنیم.

۵. تورهای گردشگری روزانه: خیلی وقت‌ها برنامه‌ریزی کردیم با دوستان یا خانواده به یک سفره یک روزه برویم اما باز به هر دلیلی امکان آن وجود نداشت. حالا در تعطیلات نوروز با یک برنامه‌ریزی دقیق این امکان وجود دارد در کنار دوستان از رفتن به سفر یک روزه به نزدیک‌ترین نقط گردشگری لذت ببریم.

۶. تدارک یک مهمانی در یک شب نوروزی: «نه این هفته وقت ندارم باشد هفته بعد... »، «سعی می‌کنم در اولین فرصت همدیگر را ببینیم ... » اینها جملاتی هستند که در طول سال به خاطر مشغله‌های مختلف بارها از یکدیگر شنیده‌ایم. حالا تعطیلات نوروز این امکان را برای ما ایجاد می کند که با تدارک یک میهمانی ساده و پذیرایی از دوستان و آشنایان ساعاتی خوش و لذت‌بخش را در کنار هم رقم بزنیم.

۷. نوروز در عروس گیلان: پیشنهاد می‌کنم نوروز را به لاهیجان سفر کنید. لاهیجان در استان گیلان واقع شده است. از اماکن دیدنی لاهیجان می‌توان به شیطان‌کوه، موزه چای ایران و مقبره شیخ زاهد گیلانی اشاره کرد. اگر به لاهیجان سفر کردید حتما سری هم به تله‌کابین بزنید تا مناظر زیبای عروس گیلان را زیر پایتان ببینید.

۸. در نوروز به دل کویر سفر کنید: بهترین پیشنهاد من به شیفتگان کویر این است که حتما به مناطق کویری ایران سفر کنند. یکی از بهترین نقاط کویری ایران کویر مرنجاب در استان اصفهان و در شهر آران و بیدگل واقع شده است. شب‌های کویر مرنجاب نمونه ای از آفرینش بی‌بدیل خداوند در زمین است. توصیه می‌کنیم مناظر دیدنی کویر را از دست ندهید.

• فروغ بیداری

• مترجم و نویسنده در حوزه های گردشگری - تکنولوژی - آشپزی و دکوراسیون

• متولد شهریور ماه سال ۱۳۶۱ خورشیدی؛ در روزهای پایانیِ گرمای طاقت‌فرسا و ابتدایِ خنکای فصلِ رنگ‌به‌رنگ

• پیشنهاد من: پاراگلایدر

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

همکاران بیشتر بر تجربه‌های جالب و ارزشمند مسافرتی خود تاکید داشتند و من برای فرار از این تکرار، فکر کردم خوب می‌شود اگر در مورد تفریحات هیجان‌انگیز برایتان بنویسم. ورزش یا تفریحاتی که باید دست‌کم یک‌بار آنها را امتحان کنید تا بدانید مثلا چه لذتی دارد در آسمان و نقطه‌ای بالاتر از قله کوه‌ها دست‌هایت را باز و شناور بودن در هوا را تجربه کنی.

تفریحی که می‌خواهم بنویسم، پاراگلایدر است. شاید به این دلیل که خودم یک‌بار تجربه هیجانِ این تفریح فوق‌العاده عالی را داشته‌ام و دوست دارم هر کسی که از ارتفاع هراس ندارد و می‌خواهد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از زمین کنده شود و به آسمان برود، یک بار آن را امتحان کند. طوری که نسیم خنک صورتش را نوازش کند و سکوت زیبای کوهستان - آن بالاها، بالاتر از همه کوه‌ها و قله‌های اطراف - روحش را آرام کند.

ابتدا پیشنهاد می‌کنم در سایت‌های تخفیف، گزینه‌هایی را جست‌وجو کنید که تا اندازه‌ای هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهند. این تفریح کمی گران است و باید برای نیم ساعت خوشحالی وصف‌ناپذیر، چیزی بین یکصد تا ۲۵۰ هزار تومان پول هزینه کنید. پس از اینکه گزینه متناسب با بودجه خود را پیدا کردید باید برای پریدن ثانیه‌شماری کنید. جالب است بدانید، سواری با آن پاترولی که شما را بالای بلندترین کوه و سایت پرش می‌برند خودش نوعی تفریح است. (البته متاسفانه هزینه این بخش هم جداگانه گرفته می‌شود که کاش نمی‌گرفتند). انگار آمده‌ای آفرود؛ یک پاترول دربه‌داغان که توان جعبه‌دنده و مقاومت شاسی آن برای مسیرهای ناهموار شنی و کویری تقویت شده‌است و در میان جاده‌های خاکی در کوهستان شما را حسابی هم می‌زند تا بالاخره به جایی می‌رسید که باید برسید.

خلبان، بساط چترش را باز می‌کند. طناب‌ها را مرتب می‌کند. یک دوربین دست شما می‌دهد که از خودتان در طول پرواز فیلم‌برداری کنید و از میان این فیلم‌ها، عکس‌های ماندگار خارج کنید.

خلبان آماده می‌شود. شما در جایگاهی که او می‌گوید، می‌نشینید. تاکید زیاد خلبان این است که همزمان با هم باید بدوید. باید وقتی شماره سه را شنیدی بدوی به سوی پرت شدن از کوه. خودت می‌دوی و جلو می‌روی تا از زمین کنده و در آسمان رها شوی. رها می‌شوی. رهاییِ لذت‌بخش. حس آرامش و بی‌وزنی فوق‌العاده‌ای همه وجودت را فرا می‌گیرد. تو هستی و سکوت و آرامش و برج میلادی که مثل خلال دندان کوچک است و برج آزادی که دیگر به هیچ‌وجه به چشم نمی‌آید.

دریاچه چیتگر را می‌بینی و با خودت فکر می‌کنی خوب می‌شد بالای دریاچه پرواز می‌کردی و آخرش هم درون آب پایین می‌آمدی تا زمین و اسمان و دریا را در ربع ساعت با هم تجربه کنی! من که بالا بودم دیدن اتوبوس‌ها برایم جالب بود. هنگام فرود که به زمین نزدیک می‌شدیم، اتوبوس‌ها روی زمین مانند زمینِ بازی پسربچه‌ای بودند که ماشین‌های اسباب‌بازی‌اش را در کنار هم چیده است و قان‌قان کنان برخی از آنها را حرکت می‌دهد. مثل قوطی کبریت بودند. دیدنشان بسیار جالب بود. حس می‌کردی از آن بالا می‌توانی برشان داری و هرکجا دوست داری بگذاریشان.

پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رهایی به زمین باز می‌گردی. دوباره باید همزمان با خلبان بدودی. این بار باید بدوی تا بتوانی روی زمین بایستی.

دوباره به زمین بر گشته‌ای و جاذبه خاک، کاریزمای خودش را به رخ تو می‌کشد اما تو هنوز در هیجان آن بالاها هستی! مستی از آرامش، از هیجانات خوب.

• سولماز محمودی

• مترجم و نویسنده در حوزه های سبک زندگی، مد و پوشاک، سینما و چهره ها

• متولد دی‌ماه سال ۱۳۶۳ خورشیدی؛ در ابتدایِ ریزش شکوفه‌های سپید از باغِ آسمان

• پیشنهادِ من: سفر به کلاله

کرانه جنوب‌شرقی دریای خزر زیبایی‌های بی‌شماری دارد. همه گردشگران ایرانی نیز به خوبی با جاذبه‌های طبیعی شهرهای شمالی همچون ساری، بهشهر، بندرترکمن، گرگان و ... آشنا هستند و زیبایی آنها بر کسی پوشیده نیست. ولی کمی دورتر تا رامیان، آزادشهر، آق‌قلا، گنبدکاووس و بالاخره کلاله که پیش برویم، نه تنها زیبایی‌های طبیعی متفاوتی را کشف می‌کنیم بلکه با بومیان این مناطق آشنا می‌شویم و فرهنگ خاص آنها ما را مسحور و شیفته خود می‌کند.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

کلاله شهری است در شرق استان گلستان که در جاده گرگان به مَراوه‌تپه قرار گرفته است. دورتر از آن و در مسیر مَراوه‌تپه می‌توانید از پارک ملی گلستان دیدن کنید. مسیر جنوب کلاله به منطقه حفاظت‌شده خارتوران می‌رسد. جاذبه‌های گردشگری کلاله عبارتند از: زیارتگاه مشهور خالدنبی که بومی‌ها روز سیزدهم فروردین را در کنار مقبره خالد نبی می‌گذرانند زیرا از زیبایی فوق‌العاده برخوردار است. چشمه زاو، چشمه آق‌سو، نیل کوه، پارک گل کلاله و ... از مراکز گردشگری دیگر کلاله هستند.

جذابیت سفر به کلاله در نوروز اینجاست که تمام مسیر تهران به کلاله - از هر دو مسیر جاده چالوس یا جاده هراز - بسیار زیبا است و از هرکدام بروید، ضرر نکرده اید و در کل مسیر از زیبایی بهاری طبیعت لذت خواهید برد و چشمتان از سبزی زمین و درختان و جوانه‌ها و شکوفه‌ها و سبزی تپه‌ها و کوه‌ها سیر خواهد شد. غیر از مسیر شمالی، می‌توان مسیر شاهرود به آزادشهر را نیز انتخاب کرد.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

در کلاله فقط باید از طبیعت دیدن کنید و از نزدیک با مردم و فرهنگ متفاوت و خاص آنها آشنا شوید. محصولات محلی آنها را بخرید و دنیای متفاوتی را تجربه کنید. مرز اینچه‌برون یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که گردشگران در سفر به این مناطق از آن دیدن می‌کنند. بازار اینچه‌برون پر از صنایع‌دستی اصیل و دست‌ساز است. مشاهده شترها و بچه‌های آنها در حال چریدن در دشت‌ها، خریدن فرش و گلیم و پارچه‌ها و لباس‌های ترکمنی، به تن کردن لباس‌های محلی ترکمنی و عکس انداختن در آتلیه‌های عکاسی ترکمن‌ها، از موارد بسیار جالبی هستند که برای نخستین بار آنها را تجربه خواهید کرد.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

شهر گنبدکاووس و بندرترکمن نیز بازارهای خاص خودشان را دارند که از این بازارها نیز دست‌خالی بازنخواهید گشت.

سفر به کرانه شرقی دریای خزر تجربه ای فراموش نشدنی است که تا سال‌ها آن را برای همه تعریف خواهید کرد.

• احمد محمدی

• تایپیست مجله

• متولد خرداد ماه سال ۱۳۴۶ خورشیدی ، همزمان با دوران تلخ امتحانات و ابتدای گرمای طاقت فرسا

• پیشنهاد من: عید دیدنی و دید و بازدید بزرگان فامیل



پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

به نظر من آدم بعضی ها رو واقعا از ته دل دوست داره که حتما باید چه عید و چه غیر عید به دیدنشون بره؛ بعضی ها هم بزرگ خانواده هستن و اونا رو هم مجبوره به خاطر رعایت احترام به دیدنشون بره؛ اما باقی رو بی خیال شین! چونکه عمر اونقدر کوتاهه که حیفه با کارهای الکی حرومش کنین! باقی وقتتون رو هر کاری که دوست دارین انجام بدین!


• زهره میرزائی

• از همکاران تحریریه برترین ها

• متولد شهریور ماه سال 1364 خورشیدی؛ در ابتدایِ خنکای فصلِ رنگ‌به‌رنگ

• پیشنهاد من: بازدید از شهرستان تاریخی ورامین (وارنا شهر)

برای کسانی که علاقه‌مند به آثار تاریخی هستند و می‌خواهند با فرهنگ و تمدن ایرانی بیشتر آشنا شوند، اما فرصت سفر به شهرهای دور را ندارند، توصیه می‌کنم به شهرستان ورامین که از توابع استان تهران است، سفری یکروزه داشته باشند. این شهرستان در 35 کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع شده است.

نام قدیمی ورامین «وارنا» بوده است. شهرستان ورامین بیش از 250 اثر تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است که حدود 80 اثر از آن به ثبت ملی رسیده و این آثار برای گردشگران جاذبه‌ بسیاری دارند. از جمله آنها باید به پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کویر، کاروانسرا یا قصر بهرام، کاروانسرای دیرگچین، پل باقرآباد، تالاب بند علیخان، برج سید علاءالدین(ع)، امامزاده یحیی(ع)، برج آرامگاهی یوسف رازی، آرامگاه سید الکریم(ع) و ... اشاره کرد.

در ادامه شرحی کوتاه به همراه تصاویر تعدادی از آثار تاریخی و زیارتی این شهرستان را برایتان نوشته‌ام.

مسجد جامع ورامین

این مسجد از قدیمی‌ترین مساجد قاره آسیا و جزو 152 آثار برتر کشور است.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

مسجد جامع ورامین تنها نمونه کامل مساجد چهار ایوانی است و از لحاظ ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری مقام و منزلت صنعتی مهمی دارد. همچنین به واسطه داشتن تزئینات فراوان، کاشی‌کاری‌های معرق، گچ‌بری‌ها و کتیبه‌های تاریخی و انواع خطوط مختلف جزو آثار مهم هنری ایران به شمار می‌رود.

پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کویر

این منطقه اقلیم خشک و بیابانی دارد اما حیات‌وحش این پارک که مورد استقبال گردشگران قرارگرفته است به دلیل تنوع و غنای گونه‌های وحشی به عنوان پارک ملی و یا ذخیره‌گاه پرندگان، خزندگان و حتی دوزیستان به شمار می‌رود.

یوزپلنگ آسیایی و ببر از گونه های شاخص این پارک محسوب می‌شوند. انواع و اقسام حیوانات نیز به زندگی طبیعی خود در این اکوتوریسم مشغولند. از جمله این حیوانات می‌توان به موش دوپا، بزمچه، عقاب طلایی، درنا، گربه شنی و مار جعفری اشاره کرد.

کاروانسرا یا قصر بهرام

این بنا در ۱۵۴ کیلومتری تهران و سه کیلومتری شمال‌شرق کارونسرای عین‌الرشید قرار گرفته و از دوران صفویه برجای مانده است. قصر بهرام به عباس‌آباد نیز مشهور بوده است و نقشه آن نیز به شکل کاروانسرایی چهار ایوانی، اطاق‌ها در اطرف حیات مرکزی و اسطبل‌ها در پشت آن است.


پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

بقعه مذکور هنوز موجود است و به دوره تسلط افاغنه بر ایران، زندیه و قاجاریه تعلق دارد.

برج آرامگاهی یوسف رازی معروف به یوسف رضا

این برج شباهت زیادی به امامزاده هارون ساوه دارد و مردم محل از کرامات و معجزات یوسف رضا بسیار بهره‌مند شده‌اند. فرزند یوسف رضا علی ابن احمد ابن علی یوسف ابولحسین رازی ورامینی از راویان معتبر بوده است که برای انجام غزا به غزنین رفته است.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

تالاب بند علیخان

این نام برگرفته از یک بند خاکی است که در چندصد سال قبل در جنوب چرمشهر احداث شده است؛ شهرت این بند به دلیل آب بندهایی است که در پاییز و زمستان ایستگاه کلنی‌های عظیم پرندگان وحشی و مهاجر آبزی است که از شمال کشور و سیبری خود را به این دشت می‌رسانند.

• حسن قربانی امیر

• از همکاران تحریریه برترین ها

• متولد ماه مهر سال ۱۳۶۷ خورشیدی؛ در آغاز هیجانات روزهای مدرسه

• پیشنهاد من: سفر به روسنای امیر کلا

من تصمیم دارم در تعطیلات عید به روسنای سرسبز امیر کلا از توابع شهر بابل در استان مازندران بروم. در این روستا و روستاهای اطراف مناظر دیدنی زیادی وجود دارد که به معرفی آنها می پردازم.

نشانی روستا: بابل - جاده گنج افروز - روستای امیرکلا

مناظر دیدنی روستای امیرکلا

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• جنگل کاردرکلا و آبشار تیرکن


پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»


• آبشار شاره غلت

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• لفور

لفور یکی از دهستان‌های ششگانه شهرستان سواد کوه در استان مازندران در شمال ایران است. این دهستان از سمت جنوب به ارتفاعات رشته‌کوه البرز، از سمت غرب به منطقه قرآن‌تالار(شهرستان بابل) و از سمت شرق به جنگل‌های منتهی به بخش زیراب و جوارم و از سمت شمال به جنگل‌های منتهی به بخش شیرگاه محدود است. دهستان لفور از۲۹ آبادی و روستا تشکیل شده‌است.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»


• سد لفور

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• آبشار گزو

این آبشار با ارتفاع تقریبی ۷۵ متر در منطقه‌ جنگلی و سر سبز و زیبای لفور مازندران در كنار امامزاده‌ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله‌ ۱۵ كیلومتری «زیراب» سوادكوه قرار دارد. پس از طی ۲۸ کیلومتر جاده خاکی در این جنگل زیبا به امامزاده برادران گزو می‌رسیم. البته در طول مسیر به دو راهی‌های زیادی می‌رسیم كه با تابلوی به طرف امامزاده گزو راه كاملا مشخص می‌شود. از امامزاده تا آبشار حدود نیم ساعت پیاده‌روی به سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند فاصله داریم . بهشت گمشده و چشمه دلاسره نیز در همین منطقه واقع است باید در پای عظمت این آبشار ایستاد و آن را تماشا کرد چون فقط در این‌صورت است که آبشار در وسط آن جنگل بکر معنا پیدا می‌کند.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• محمود باقری

• از همکاران تحریریه برترین ها

• متولد آبان ماه سال ۱۳۶۹ خورشیدی

• پیشنهاد من: تهران‌گردی و بعد، سفر!

من تصمیم گرفتم برنامه‌ریزی خودم را در رابطه با تعطیلات عید بنویسم، شاید برای شما هم جالب بود، البته این برنامه‌ریزی ادامه برنامه‌هایی است که عید سال گذشته داشتم و ناتمام ماند. شاید ایده‌های خوبی باشد برای اینکه شما هم امسال انجام دهید.

عید سال گذشته من، داداش، عمو و دو تا از عمه هایم تصمیم گرفتیم با خانواده به سفر نرویم و تهران‌گردی کنیم. روز اول خوب نبود چون بزرگ‌ترها همه مسافرت بودند. اما روز دوم به بعد خیلی خوب بود چون تهران خیلی خلوت بود، درست مثل برآورده شدن آرزویی بود که در روزهای شلوغی و هوای آلوده داشتیم؛ هوا خیلی خوب بود و آسمان آبی و هرجایی از تهران که می‌خواستیم برویم در جیک‌ثانیه می‌رسیدیم و از ترافیکی که روزای قبل می‌دیدیم خبری نبود. خلاصه اینکه از همه‌جا دیدن کردیم، از جمله بایدبه موارد زیر اشاره کنم:

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• پارک جمشیدیه: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان فیضیه، خیابان امیدوار

• بوستان آب و آتش: چهار راه جهان کودک، اول اتوبان حقانی

• پارک جنگلی لویزان: شمال شرق تهران - اتوبان هنگام بالاتر از چهار راه استقلال /پاسداران- لویزان- شیان - پارک جنگلی لویزان

• موزه سعد آباد: خیابان ولیعصر - خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) - انتهای خیابان شهید کمال طاهری

• کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

• بام تهران: بام عشاق و خلوتگاه یاران باوفا به بخش بالایی ولنجک و قسمت ابتدای تله‌کابین توچال گفته می‌شود

• پارک ارم

این تهران‌گردی در کنار هوای عالی بسیار خوب بود و خوش گذشت ولی حوصلمون سر رفته بود و روز ششم تصمیم گرفتیم که مسافرت برویم. پس از همفکری با هم، شهر مشهد را انتخاب کردیم و صبح روز هفتم به سمت مشهد حرکت کردیم و عصر همان روز به مشهد رسیدیم. اول از همه به حرم امام رضا (ع) رفتیم. به طور کلی، همه شب‌ها در حرم بودیم و روزها مکان‌های دیدنی مشهد را گشتیم که همه را در ادامه برایتان نوشته‌ام.

• ییلاق طرقبه

ییلاق طرقبه با وسعت ۱۶۰۰ کیلومترمربع در منطقه‌‌ای کوهستانی در امتداد بینالود واقع شده و در ۱۵ کیلومتری مشهد در غرب انتهای بلوار وکیل‌آباد قرار دارد. طرقبه دارای سابقه‌ای طولانی در تاریخ این شهر است و به عنوان یکی از مناطق دشت توس به نام تروغبذ در قرون اسلامی مطرح بوده است. همین‌طور در طول سده‌های اسلامی به صورت گذرگاه و تفرج‌گاه نیز به شمار می‌رفت. این مکان در امتداد دره بسیار با صفایی واقع شده و از نظر زمین‌شناسی از بخش‌های دشت، پای کوه و کوهستانی شکل گرفته است. طرقبه دارای آب و هوای سرد و خشک با تابستان‌هائی خنک و مطبوع است که به دلیل بالا بودن ارتفاع آن میزان بارندگی این منطقه نسبت به شهر مشهد بیشتر است.

• ییلاق شاندیز

منطقه شاندیز واقع در ۳۸ کیلومتری غرب شهر مشهد از دیرباز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نیز راه کاروانروی تابستانی مسیر شاندیز به توس از پستی و بلندی‌های همین منطقه عبور می‌کرده است. امروزه محور گردشگری شاندیز را علاوه بر ویرانی که جنبه تاریخی دارد و دارای مزار و رباطی کهن می‌باشد، روستاهای سرآسیاب، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پایین، ابرده بالا و زشک تشکیل می‌دهد. ورود به این محور از امتداد بلوار وکیل‌آباد ممکن است.

• سد چالیدره

این سد بر روی یکی از سر شاخه‌های فصلی و کوچک حوزه آبریز گلستان واقع شده و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۷۶ش آغاز گردیده است. چالیدره با ارتفاع ۳۴.۵ متر و طول ۱۵۰ متر و حجم مخزن ۴.۱ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۱ به بهره‌برداری رسید. وجود این منبع عظیم آبی که از طریق رودخانه جاغرق تامین می‌گردد باعث مطلوبیت آب و هوا در این منطقه گردیده و دلیل وجود چشم‌اندازهای زیبای طبیعی در آن است. این مکان دارای تسهیلات و امکانات رفاهی برای گردشگران و علاقه‌مندان می‌باشد.

• پارک جنگلی وکیل آباد

یکی از پارک های وسیع و قدیمی مشهد پارک جنگلی وکیل آباد است که در جنوب غربی مشهد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی مرتبط می شود. پارک جنگلی وکیل آباد که درگذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد شناخته می شد، درسال ۱۳۴۸ شمسی توسط مالک آن، خامه حسین آقای ملک، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری مشهد واگذار شد و هم اکنون جزو محدوده خدماتی منطقه ۹ می باشد.

پارک وکیل آباد که دارای ۲۵۹ هزار ۶۵۰ متر مربع مساحت است با آب قنات آبیاری می شود. این پارک قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان کاج و چنار از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی حاشیه مشهد مورد توجه بوده است و شهرداری با احداث خیابان و جدول بندی وکف سازی معابر و ایجاد آب نما و برق کشی و اقامتگاه های موقت و تأسیسات بهداشتی و وسایل بازی کودکان و کافه رستوران بر جاذبه های این پارک افزوده است. این پارک با اتمام طرح های دردست اجرای شهرداری ، درآینده بیش ازپیش توسعه خواهد یافت.

• کوه‌سنگی

کوه‌سنگی یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیز ترین گردش‌گاه‌های مشهد است که به دلیل وجود دو کوه سنگی مشرف به شهر به این نام خوانده می‌شود و در کنار رشته کوه‌های جنوبی مشهد واقع شده است.

هوای لطیف و دید مناسب، پارک کوه‌سنگی مشهد گردش‌گاه‌ها قدیمی مشهد از فراز کوه هایی که رسیدن به بالای آنها سهل وآسان است، این پارک زیبای مثلثی شکل را از دیر باز مورد استقبال زائران و مجاوران مشهد قرار داده است.

• پارک ملت

پارک ملت مشهد، قدیمی‌ترین بوستان شهر مشهد در سال ۱۳۴۳ در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی در مکانی که آن زمان خارج شهر بود احداث گردید اما به دلیل به توسعه شهری، این بوستان اکنون در داخل شهر قرار گرفته‌است.

• مقبره شیخ طبرسى

«ابوعلى فضل بن حسن طبرسی» ملقب به «امین الاسلام» و مشهور به «شیخ طَبرسى» از علماى بزرگ شیعه و مفسر قرآن در سده هاى پنجم و ششم قمرى است. وى در سال ۴۷۰ هجرى قمرى در شهر طَبرس ( بین کاشان و اصفهان ) یا تفرش زاده شده در حالی که عمده عمرش را در مشهد گذرانده است. «شیخ طبرسى» صاحب چند تفسیر بر قرآن کریم است که از آن میان تفسیر «مجمع البیان» وى شهرت بیشترى دارد.

• آرامگاه خواجه اباصلت هروی

در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع می‌باشد. چنانچه امروزه معمول است از سال های قبل گروهی برای تقرّب به وی وصیت می کردند که در اطراف آرامگاه خواجه اباصلت دفن شوند. مزار خواجه اباصلت هر ساله زائران فراوانی را به خود جلب می کند، زیرا وی راوی شهادت حضرت رضا (ع) و خادم وی بوده است.

• خواجه مراد

آرامگاهی است در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جاده آن از سمت راست جاده اصلی مشهد - فریمان جدا می شود. این آرامگاه در کنار کوه و چشمه ای قرار دارد و دارای گنبد هرمی پنج ضلعی است که با شیروانی پوشیده است. خواجه مراد لقبی است که مردم به این محل داده اند و کتیبه سر در آن به نام هرثمه بن اعین مشهور به خواجه مراد راوی است که در سال ۲۰۱ هجری قمری وفات یافته است.

این موارد همه برای سال گذشته بود. امسال در نظر دارم چند روزی از عید را فقط برای مسافرت های یک روزه به اطراف تهران اختصاص دهم. مکان‌هایی هم برای آن در نظر دارم که در ادامه با شما در میان می‌گذارم.

بسیاری از ما که در تهران زندگی می‌کنیم، شاید از مکان‌های دیدنی اطرافی این کلان‌شهر اطلاع نداشته باشیم. مکان‌هایی که قدمت تاریخی آنها به عهد ساسانیان می‌رسد، مناطق سرسبز و زیبا، کاروانسراها، غارها، برج‌های قدیمی، عمارت‌ها و کاخ‌های بسیار مجلل و زیبا و همچنین کوه‌های بسیار زیبا که دارای مناظری بسیار شگفت هستند.

• تخت رستم تهران

نخستین مکانی که قصد معرفی آن را دارم تخت رستم است. برای نخستین بار که اسمش را شنیدم یاد نقش رستم در استان فارس افتادم و تصور کردم که با اثر تاریخی که دارای حجاری‌های با عظمت هست روبرو می‌شوم. ولی پس از تحقیق متوجه شدم: اثر باستانی تخت رستم که یکی از آتشکده‌های مهم منطقه شهریار استان تهران در دوران ساسانی بوده است؛ در دهستان جوقین و در حدود ۲۰ کیلومتری غرب شهریار؛ در کنار روستای قجر تخت رستم واقع است. بنا بر تحقیق آنوبانینی در این آتشکده، آتش در حجره‌های وسط محوطه مدور سنگی روشن بوده است که در شب از حدود صد و پنجاه کیلومتری در معرض دید قرار داشته است. در قسمت پائین کوه یک سکو و یک بنای کوچک وجود دارد.

این بنای کوچک که در ۱۵ متری سکو قرار دارد و تقریبا سالم مانده است سقف کوتاهی دارد؛ فاصله راس گنبد آن تا سطح زمین ۲۳۸ سانتی‌متر بوده و دارای دو مدخل با طاق هایی به سبک معماری‌های پیش از اسلام است. این کوه محل بازی فیلم مردان آنجلس بوده است.

• قلعه ایرج ورامین

قلعه ايرج يكي از بي نظير ترين قلعه‌هاي خشتي جهان است كه با ارتفاع ۵۰ فوت با وسعت ۲۰۰ هكتار با ابعاد ۱۲۰۰ در ۱۰۰ متر در دوران ساساني ساخته شده است.

• تپه میل (کاخ یا آتشکده ری، آتشگاه بهرام گور)

آتشكده ری یا «تپه میل» یادگاری از دوره ساسانیان و شاید قدیمی ترین آتشكده است.این بنای قدیمی بقایای آتشكده بزرگ ری است، یكی از مهمترین آتشكده های پیش از اسلام كه به روایت تاریخ طبری از آن قدیمی تر وجود ندارد.

• سد لار

دریاچه سد لار به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاه های اطراف تهران تبدیل شده است که در سال های اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی و ماهیگیری و همچنین ورزش هایی چون اسکی روی آب از آن استفاده می شود.

پیشنهادهای نوروزی تحریریه «مجله برترین‌ها»

• پارک جنگلی چیتگر

حدود ۴۵۰ هکتار زمین پر درخت و وجود یک پیست ویژه دوچرخه سواری از شمال به زمین‌های چیتگر از جنوب به بزرگراه کرج، از غرب به پیکان‌شهر و از شرق به منطقه خرگوش‌دره محدود می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیطون

      به به ! جمع دهه شصتیا جَمعه!موفق باشین و پیروز.دست همتون درد نکنه.دوستتون دارم،سال خوبی رو داشته باشین :))

    • ایرانی

      خواننده یکسال سایتتون هستم دستتون درد نکنه سالی خوب وخوش رو براتون آرزودارم عیدتون مبارک.

    • خردادي

      سلام به كارمندان خوب و زحمت كش مجله واقعا برترينها.
      جاداره ازتون قدرداني و تشكر كنم . اين يه سال واقعا زحمت كشيديد و اخبار رو سريع منتشر كرديد . اميد وارم همتون صحيح و سالم باشيد و سال خوبي رو شروع كنيد .
      عيدتون پيشاپيش مبارك و ايام به كامتون باشه .
      خيلي دلم ميخواست از همه همكاراتون عكس و بيوگرافي ميذاشتيد كه ماهم با شماها كه برامون زحمت ميكشيد آشنا بشيم .
      بازم سال خوب و پرباري داشته باشيد .
      خداقوت .

    • بدون نام

      یکیشون متولد 72 هست!!!!!!

      بابا ایول!!

    • مامان لیلا

      سلام به روی ماه تک تک شما عزیزان دلم.
      ممنون از پیشنهادات شما عزیزان .
      منم با نسترن جانم موافقم که تهران در عید نوروز بسیار خلوت و زیباست وهمراه با خانواده سعی میکنیم در تهران باشیم ضمن اینکه هم میزبان عزیزانم هستم هم خدمت بزرگترهای فامیل میرسیم .
      از اینکه وقت گذاشتید و مثل همیشه برای ما مطالب زیبا گرد آوری کردید یک دنیا سپاس و یک دنیا تشکر .
      عاقبت بخیری و خوشبختی تک تک شمارا از خدای مهربان عاجزانه خواهانم دعای این هفته ما همراهان برترینها مختص شما عزیزان است امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید دوستتون دارم سال نو بر شما مبارک باد.
      ارادتمند همیشگی شما عزیزانم مامان لیلا.

    • یه پسر خوب

      بسیار کار قشنگ و جالبی بود

      خدا قوت به همه برترین های عزیز

      سال جدید به همه شما برترین ها و خوانندگان این مجله تبریک میگم

      با آرزوی بهترین ها برای همه شما برترین ها (!!!!!)

    • بدون نام

      خسته نباشید برترینی ها اطلاعات خوبی دادید انشاالله سال نو بر شما هم مبارک خوش بگذره

    • مهدی

      با نظر خانم میرزایی کاملا موافقم.
      اگه فرصت مسافرت به شهرهای دور رو ندارید، حتما یه سری به شهر تاریخی ورامین بزنید.
      واقعا اگه پشت گوش بندازید از کفتون رفته. من که واقعا از آثار باستانیش خیلی خوشم اومد.

    • علیرضا پورطهماسبی

      منهم بانسترن موافقم .تهران بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات نوروز میباشد.خلوت,تمیز,اروم.
      تمام جاهایی که توروزهای دیگه حتی نمیتونی بهش فکرکنی ,نوروز میتونی با ماشین شخصیت بری از نزدیک ببینی..;-)

    • ارسلان

      منم با نظر احمد محمدی موافقم!

    • صبا

      پس کتاب چی لطفا چن تا کتاب خوب معرفی کنینن واقعا احتیاج دارم

    • اکسیژن

      سلام به همه عزیزان و مدیران مجله برترینها..
      سال جدید رو بهتون تبریک میگم..یک سال دیگه هم گذشت..پر از خاطرات تلخ و شیرین..امیدوارم سال 93 سالی پر از موفقیت باشه برای همه مدیران و خواننده های مجله..خیلی خوشحالم که با اسامی مدیران مجله آشنا شدم!! اکثرا دهه شصتی ..امیر رضا شاهین نیای عزیز قسمت جالبترینها خیلی زیباست..دستت درد نکنه

    • الهام

      سلام با تبریکات فراوان به همه برترین ها . یکی از لذت های امسال عید من دیدن کارتون وانیمیشن به همراه همسر و دخترم آوینه کاری که در تمام طول سال وقتشو نداریم

    • بدون نام

      آقا خوزستان رو فراموش کردید ها ... من خودم اصفهانیم و بخاطر اینکه به خوزستان نزدیکه خیلی رفتم نمونش اینجا خیلی باحال و جالب بود http://hollo.ir/%D8%AC%D8%A7%D8%B0%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7/


      انصافا خوزستان طبیعت بکری داره مخصوصا شمالش

    • شیما

      من یک ساله پیگیر پر و پا قرص مجله اینترنتی شما هستم و خیلی سایتتون رو دوست دارم تا حدی که به محض اینکه صبح میام سر کار و کامپیوترم رو روشن می کنم اول از همه صفحه اصلی سایت شما رو باز می کنم که روی نمایشگرم باشه تا وقتی که از شرکت میرم خونه و اما توی خونه هم نرم افزار مخصوص گوشی موبایلتون رو گرفتم از طریق موبایلم همزمان با انجام کارهای خونه پیگیر بروز رسانیهاتون هستم...امیدوارم سال خوبی داشته باشید و واقعا خسته نباشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج