۹۸۱۸۹۹
۲ نظر
۵۰۱۸
۲ نظر
۵۰۱۸
پ

بخشی از برج قلعه «فورگ» درمیان فرو ریخت

مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان گفت: بخشی از برج ضلع جنوب غربی قلعه «فورگ» این شهرستان بر اثر بارش‌های اخیر و در حین انجام عملیات رفع خطرسازی فرو ریخت.

ایرنا: مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان گفت: بخشی از برج ضلع جنوب غربی قلعه «فورگ» این شهرستان بر اثر بارش‌های اخیر و در حین انجام عملیات رفع خطرسازی فرو ریخت.

امیر اسماعیل شهسواری افزود: اواخر سال گذشته بازدیدهای مختلف از قلعه فورگ انجام شد که با توجه به وقوع بارندگی‌ها، ریزش یکی از برج‌ها به دلیل نداشتن استحکام لازم در ضلع جنوب غربی قلعه محتمل بود.

وی اظهار داشت: در ابتدای فروردین ماه با توجه به وجود تعدادی از منازل مسکونی روستا در زیردست این برج اقدامات لازم برای رفع خطر این برج در دستور کار قرار گرفت، برای جلوگیری از خسارت به واحدهای مسکونی و احتمال ریزش برج قلعه از ساکنین واحدهای مسکونی زیردست خواستیم به مدت ۲ ماه منازل خود را تخلیه کنند.

شهسواری افزود: کار تخلیه منازل ۱۱ فروردین ماه توسط مالکین انجام شد و ما نیز برای رفع خطر برج اقدام کردیم.

وی گفت: ۲ روز گذشته که کارگران سنگ‌های اطراف برج را جمع‌آوری می‌کردند یک قسمتی از سنگ چین جلوی دیوار به صورت ناگهانی از برج جدا می‌شود از آنجایی که پیمانکار طرح از قبل احتمال می‌داد که برج ریزش داشته‌ باشد، ریزش برج خسارت جانی و مالی نداشت.

مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان ادامه داد: سنگ چین جلوی برج ۲ تا سه متر ریزش کرده و از ابتدای امسال در راستای رفع خطرسازی حدود ۶ متر از این برج برداشته شده است.

شهسواری افزود: این برج در حاشیه بیرونی قلعه قرار دارد، ریزش برج اتفاق پیش‌بینی شده بود به همین دلیل نسبت به تخلیه منازل مسکونی پایین دست اقدام کردیم.

وی عنوان کرد: این برج قلعه در جایی قرار گرفته که نمی‌توانیم به وسیله ماشن‌آلات تخریب و رفع خطر کنیم، این برج از سنگ و ملات نخاله ساخته شده و استحکام لازم را ندارد، برج باید برداشته شود و دوباره با استحکام لازم بازسازی شود.

شهسواری اظهار داشت: هر ساله اعتباری برای مرمت قلعه فورگ در نظر گرفته می‌شود، با اعتبار امسال هم نسبت به رفع خطرسازی و بازسازی برج تخریب شده اقدام خواهیم کرد.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخشی از برج قلعه «فورگ» درمیان فرو ریخت

این اثر بر بالای صخره‌ای سنگی همراه با ۱۸ برج پس از قرون متمادی همچنان قامت خود را استوار نگه داشته و از سنگ، آجر، خشت، گچ، آهک و ساروج ساخته شده و پایه آن را سنگ چین کرده اند.

بنای نخستین قلعه در زمان نادرشاه افشار بنا شده و بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور فداییان اسماعیلیه بود.

این قلعه طی چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بخش‌هایی از آن کاوش شده است.

روستای فورگ در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده که علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمندی برخوردار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میعاد

      چون منطقه سنی نشینه واونجا تمام منطقه درمیان پراز قلعه واثار تاریخی هیچ مرمتی صورت نمیگیرد من خودم شاهدم

    • بدون نام

      برای مردم مشکل درست کردند که مردم فقط اولویتشان سیر کردن شکم شان است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج