۹۸۲۰۳۹
۳۰ نظر
۵۰۰۹
۳۰ نظر
۵۰۰۹
پ

موج‌سواری اصولگرایان روی مصوبه دستمزد!

همه تشکل‌ها و چهره‌های اصولگرایی که این روزها روی مطالبات حقوق و دستمزد کارگری سوار شده‌اند، در سال‌های گذشته سکوت پیشه کرده بودند؛ آن هم در حالی که میزان افزایش حقوق در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

روزنامه شرق نوشت: همه تشکل‌ها و چهره‌های اصولگرایی که این روزها روی مطالبات حقوق و دستمزد کارگری سوار شده‌اند، در سال‌های گذشته سکوت پیشه کرده بودند؛ آن هم در حالی که میزان افزایش حقوق در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

موج‌سواری روی مطالبات اقتصادی البته کنش جدیدی در این جریان نیست. چهره شاخص آن، رئیس دولت محبوب این جریان سیاسی یعنی محمود احمدی‌نژاد بود.

در حالی که کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط فعلی اقتصاد که با بحران‌های متعددی روبه‌رو هستیم، افزایش بیشتر حداقل دستمزد کارگری، نتیجه‌ای جز توسعه افسارگسیخته تعدیل نیرو و رشد تصاعدی بی‌کاری ندارد و این میزان افزایش حقوق در جهت حمایت از حداقل معیشت کارگری در شرایط فعلی تعیین شده اما یک جریان سیاسی در این هنگام تنها به موج‌سواری بر دامن‌زدن به نارضایتی‌های اقتصادی می‌اندیشد بدون اینکه اعتقادی به آن داشته باشد.

جریانی که تاکنون کمترین رد پایی از خود در حمایت از مطالبات کارگری به جا گذاشته است، ناگهان حامی کارگران می‌شود. در حالی که دیده نشد در سال‌های گذشته و به‌ویژه در دوره دولت هشت‌ساله مورد تأیید آنها یعنی محمود احمدی‌نژاد، کمترین اعتراضی به میزان افزایش حداقل حقوق داشته باشند.

در همه اعتراضات کارگری این سال‌ها هم هیچ وقت هیچ تشکل سیاسی اصولگرا یا حتی چهره سیاسی شاخصشان به حمایت از حقوق کارگران بر نخاسته است. حالا تشکل‌های دانشجویی‌شان نامه‌نگاری می‌کنند و حامی حقوق کارگران شده‌اند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران که یک تشکل اصولگراست، در نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به مصوبه شورای عالی کار درباره میزان حقوق کارگران در سال ۹۹ انتقاد کرده و گفته اگر در مصوبه تغییری حاصل نشود، تبعاتش متوجه خودتان خواهد شد. نگاه سیاسی و موج‌سواری این تشکل سیاسی از مطالبات اقتصادی زمانی رخ نشان می‌دهد که به این بخش از نامه آنها دقت شود. این تشکل سیاسی اصولگرا، مقصر اعتراضات خیابانی آبان ۹۸ را هم دولت معرفی کرده و نوشته است: «تجربه‌ سال‌های اخیر نشان می‌دهد اغلب اعتراضات خیابانی از تصمیمات غیرکارشناسی‌شده‌ مسئولین به‌وجود می‌آید، جناب وزیر لطفا با محک وجدانتان بررسی نمایید با حداقل حقوق یک ماه کارگران جناب‌عالی و معاونانتان چند روز را می‌توانید سپری کنید؟ شاید با پاسخ به این سؤال عمق مشکلات و درماندگی این قشر مستضعف را زیر فشارهای اقتصادی بیشتر و بهتر درک نمایید!».

بسیج دانشجویی بیش از ۱۵۰ دانشگاه کشور هم در نامه‌ای به حجت‌الاسلام بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری، از وی درخواست کردند تا به مصوبه شورای عالی کار درباره حقوق کارگران ورود کند. در بخشی از این نامه آمده است: «آنچه از بی‌نتیجه‌ماندن جلسات تعیین نرخ دستمزد در سال جدید به گوش می‌رسید، حاکی از اختلاف بر سر رقم افزایش دستمزد بود. انتظار می‌رفت با تدبیر وزیر محترم این اختلافات به نحوی مدیریت شود که از طرفی کارگران در اوضاع بد اقتصادی پیش‌آمده بتوانند حداقل معیشت خود را حفظ کنند و هم از طرف دیگر چرخ تولید کشور کُند نشود اما متأسفانه آنچه شد تضییع حقوق کارگران بود و بس!». این نکته که حداقل افزایش میزان دستمزد بسیار پایین‌تر از نرخ تورم تعیین شده، بدیهی است. اما این ماجرا فقط امسال رخ نداده است.

هیچ سالی درصد افزایش دستمزد پابه‌پای نرخ تورم رشد نداشته است. اما تشکل‌های سیاسی در سال‌های گذشته هیچ اعتراضی به ماجرا نداشته‌اند. در حالی که در نامه اخیر تشکل‌های بسیج دانشجویی آمده است: «حداقل حقوق اعلام‌شده برای کارگران کفاف حداقل نیازهای زندگی آنان را نیز نمی‌دهد. نرخ تورم ۴۱درصدی، معیشت آنان را به خطر انداخته و سبد خرید آنان را بسیار کوچک‌تر کرده است. در این شرایط و به جای حمایت از سرمایه‌های انسانی کشور، این تصمیمات قطعا خلاف مصالح ملی، امنیتی و انسانی است».

بسیج دانشگاه تهران هم در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خطابه سیاسی علیه دولت نوشته و در آن آورده است: «مشاهده می‌کنیم دولتی که تنها می‌بایست تسهیلگر شرایط کار و روابط کارگر و کارفرما باشد و همت خویش را در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی، رونق تولید و فراهم‌کردن زمینه راحتی کارگران -این گردانندگان چرخ تولید و اقتصاد کشور- مصروف دارد به مثابه‌ بنگاه‌داری بزرگ عمل کرده و صرفا در جهت منافع خویش وارد میدان شده است».

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد هم با اشاره به اینکه چرا دولت عزمی برای اصلاح این نهاد مهم و تأثیرگذار در اقتصاد ندارد، گفته است اگر دولت مالیات نهادهای حقوقی و بنگاه‌ها را کاهش داده و همچنین بر نرخ مالیات نهادهای غیرمولد بیفزاید، می‌تواند از این طریق کسری بودجه خود را نیز جبران کند. این هم کمکی است به کارفرما و هم اینکه دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند.

در روزهای گذشته هم چهرهایی از راه‌یافتگان به مجلس آتی که همگی متعلق به جناح اصولگرا بوده‌اند یکباره به حمایت از قشر کارگر شروع به حمله به مصوبه شورای عالی کار درباره حداقل افزایش حقوق کرده‌اند. خضریان، لزوم نظارت قوی‌تر بر سازمان تأمین اجتماعی را ضروری دانسته و گفته این موضوع در دستور کار مجلس آتی قرار خواهد گرفت. وعده خضریان درباره بهبود معیشت کارگران و تغییر قانون کار به سود آنها در شرایطی است که در همه این ۴۰ سال، سمت‌وسوی اکثریت در بیشتر مجالس با اصولگرایان بوده است یا اگر نبوده، در بیشتر مجالس نیمی از ترکیب را در اختیار داشته‌اند. اما هیچ خروجی مثبتی به نفع قشر کارگر، حداقل در حوزه حقوق و کارگر نداشته‌اند. روح‌الله نجابت، نماینده شیراز، احسان خاندوزی و سیدنظام موسوی، نمایندگان تهران در مجلس یازدهم هم توییت‌های مشابهی در همین زمینه در روزهای اخیر داشته‌اند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sos

      مگر مسئولین اجرایی درک و تفکر هم دارند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عادت کردیم همه چی را سیاسی کنیم
        آقاجان دولت بجای حمایت از کارگر
        طرف کارفرما گرفت .۲۱ در صد اضافه حقوق
        در برابر ۴۰ درصد تورم .دائم هم دروغ میگن و راجع به مزایایی صحبت میکنند که اصلا
        در قانون کار ،کارفرما ملزم به پرداخت مزایا
        نیست. کار گر و از بیکاری میترسانند.مگه بالاتر از سیاهی رنگی هست .گدایی کنی درآمدش بیشتره.دستفروشی کنی بازم درآمدش بیشتره و آقای خودتی.

      • ‌ ‌ ‌‌‌‌‌ راست گو باش تا آدم بمانی

        تا زمانیکه این وزیران سفارشی هستن همین است،
        این وزیران‌کاری را انجام‌میدهند که به آنها دیکته کرده باشند در غیر این صورت حقوق ۲۰۰ میلیونی قطع میشود.
        ...

    • بدون نام

      خا حالا چرا شماناراحتی ....کارفرمایی نکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارگر را باتعدیل نترسانید .وگرنه زندگی کارفرمایتاان به .....

    • بدون نام

      آهان.پس آقای روحانی که می گفت ریشه بیکاری رو خشک می کنیم قرار بوده دستمزدها رو کم کنه کارگرها هم جیکشون در نیاد کارفرماها هم اونا رو اخراج نکنند و اینچنین مشکل بیکاری حل بشه!!!!!!

    • بدون نام

      چونکه دولت احمدی نژاد همیشه به مزد کارگر اهمیت میداد همیشه مارو رازی میکرد تازه خارج از حقوق هم خودش به مردم کمک میکرد فقط میتونم بگم او یک فرشته بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی زیاد کرد ما ندیدم؟ حرفایه الکی رو ول کنین مگه اون موقع تورم نبود؟

    • مجتبی

      همه دلخوشیم اینه که سر کارم ولی میترسم با فشار به کارفرماها در صد قابل توجهی از کارگرها از جمله خود من بیکار بشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت وقتی فرق بین کارمند و کارگر میگذارد
        و قتی مزایا استحقاقی غیر استحقاقی فراوان به کارمندان میدهد معلومه شگاف طبقاتی بوجود می اید و موجب اعتراض به حقوق میشود

    • بدون نام

      اگر خوب بود از سمت قبلى بر نمىداشتنش

    • بدون نام

      بهونه نیارید باعث وبانی همه مشکلات خودتونید .خودتونم درستش کنید مردم ک نباید چوب شما رو بخورن.شما که مشکل ندارید چرا باید کارگر تاوان پس بده کارگر ضرر کنه و زجربکشه مشکل نیست ولی کارفرما نباید بهش فشار بیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کرونابعضی از کاراش خوبه

    • بدون نام

      ب درک تعطیل بشن
      اگه مشکل هست واسه همه هست
      باید از ریشه درست بشه
      اونایی ک ای بدبختیا رو ب وجود آوردن باید درستش کن الان بهانه جدیدم اضاف شد کرونا

    • بدون نام

      سلام
      من خودم کارفرما هستم این حقوق کمه
      ولی برای مت که کارفرما هستم در این موقعیت مواد اولیه گرون تر شده
      محصول تولیدی با افزایش که هیچ
      باقیمت قبل هم مشتری تداره همون
      کارگر باید خرید کنه که حقوقش کفاف
      مخارجش دو نمیده چون صادرات
      نداریم مواد اولیه با دلار وفروش با ریال وقیمت درج شده
      کار فرما چی کار کنه شما بگویید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید از دولت بپرسید که خودش مقصر هست چرا بین نیروهای دولتی و بخش خصوصی فرق می گذارد مگر هزینه زندگی فرق میکنه
        سطح سواد تقریبا یکی شده

    • بدون نام

      ما قشر زحمتکش از جناب اقاى رىىسى رىس قوه قضاىىه مىخواهىم در اىن قضىه ورود کنه متشکرىم سىد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه بهش میگن

    • اسدالله علمی

      اگه شما ریگی به کفشت نیست چرا سنگ کارفرماروبه سینه میزنی...!؟اخه این دولت بی تدبیر دفاع کردن داره...؟

    • بدون نام

      روزنامه شرق بیخودکردنوشت .چون مدیرخودش صاحب کارخانه هست دلش نمیخواددست مزدکارگرزیادبشه اماخودشون سودهای کلان میکنن

    • بدون نام

      کارفرمایان هیچوقت این همه سودنکرده بودن که تودوران تحریم سودمیکنن.چون واردات جنس خارجی که نداریم مردم مجبورهستن اجناس داخلی راباقیمت بالابخرن.تولیدکننده هاهم خوب تولیدمیکنن هم خوب میفروشن..این سیاست کارفرماهاهست که همیشه الکی ناله کنن .حقوق کارگرباید2برابرمیشد

    • بدون نام

      همیشه حق با 2درصدی هاست انگار….

    • محمد

      شمایی که میگی سالهای سالهای قبل هم همیشه دستمزد ها کمتر از تورم بود هیچ سالی تورم و فشار مثل این دوسال ۹۷-۹۸ نبوده استخوانهای استخوانهای ما زیر این فشار حدااکثری خرد شده سفرهای زن و بچه مون کوچک شده همیشه جلوی خانواده هامون شرمنده و سرافکنده شدیم . کوچکترین مطالبات بچه هامون را نمیتونیم برآورده کنیم . برو از خدا بترس از خدا بترس که اون دنیا بایستی جواب پس بدی

    • بدون نام

      باید کارگران برن کف خیابونا تا صداشون شنیده بشه مثل معلمها

    • بدون نام

      من موندم چرا زورتون فقط به کارگر میرسه اگه سختیه همه باید بکشن چرا عدالت ندارین ؟

    • بدون نام

      سلام کار فرما عزیز من خودم کارگاه دارم شما باید به دنبال علت اعتراض باشید در این اموردولتی مقصوره زیرا باتوجه ریخت وپاش برای کارمندان خود ستطح دریافتی آنان را بالا برده مثلا هدیه های فراوان جمشیدی روز زن روز مرد کمک تحصیلی وام آنچنانی بانکها وخیلی چیزهای دیگر و..کفه ترازو به‌نفع کارمندانش شده یکطرف ترازو سنگین شود آنطرف که کار گر بخش خصوصی باشد ضرر میکند حق بدین مقصر دولت هست یکطرفه بذل و بخشش می کنه واقعیت همین هست

    • ع.ع.

      باید حقوق کارمند وکارگر مثل هم باشه مگه کارمندها حق زندگی کردن خوب رو دارن ولی قشر کارگر که اکثرا با تحصیلات هستند ندارند

    • بدون نام

      قبر مرده همتون از دم. حقوق کارگر رو درست کنید چرا حاشیه میرید. بی وجدانها

    • بدون نام

      درودد حدا

    • بدون نام

      الکی توهم سازی نکنید حقوق درست کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج