۹۸۲۴۱۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

وزارت ورزش، سرخابی‌ها را بورسی می‌کند

مسأله خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و واگذاری سهام‌شان، مسأله مهم این روز‌های این دو باشگاه پرطرفدار است.

ایران ورزشی: مسأله خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و واگذاری سهام‌شان، مسأله مهم این روز‌های این دو باشگاه پرطرفدار است.

در اوج ماجرای واگذاری سهام دو باشگاه سرخابی، گفتگو با علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کار راحتی نبود، اما شاید ساده‌تر از مصاحبه‌ای پیش‌پاافتاده با یکی از فوتبالیست‌های جوان و تازه معروف‌شده امروزی باشد. مسأله خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و واگذاری سهام‌شان، مسأله مهم این روز‌های این دو باشگاه پرطرفدار است و ما هم سراغ علیرضا صالح رفتیم تا جزییات بیشتری درباره روند واگذاری بدانیم. او هم در زمان کوتاهی که داشت در حد امکان به پرسش‌های ما جواب داد. صالح در این مصاحبه اعلام کرد بخش‌هایی از پیش‌نیاز‌های ورود سهام دو باشگاه به بورس انجام شده، ضمن اینکه تأکید داشت وزارت ورزش و دولت برای تحقق این اتفاق تا پایان تابستان کاملاً مصمم و جدی هستند، اما مدیران دو باشگاه هم باید همکاری کنند.

***

آقای صالح، با وجود تلاش‌های شما و اتفاقاتی که اخیراً در روند واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت گرفته بسیاری از اهالی فوتبال و پیشکسوتان دو باشگاه معتقدند همچنان عزم جدی برای واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد.

- ببینید من در مصاحبه تلویزیونی هم گفتم؛ ما باید بدانیم عزم جدی یعنی چه؟ یعنی اینکه ما بتوانیم این دو شرکت را به‌گونه‌ای آماده کنیم که همه‌چیزشان شفاف باشد. تا حالا خیلی کار‌ها انجام شده؛ مثلاً پیش از این ورزشگاه‌های این دو باشگاه به آن‌ها واگذار نشده بود. حالا اگر تیمی ورزشگاه اختصاصی نداشته باشد باید برود در خیابان تمرین کند؟ ما این‌ها را انجام دادیم تا برند باشگاه‌ها را به ثبت برسانیم. در طبقات ۴۵ گانه برند پرسپولیس را ثبت و ارزش‌گذاری کردیم. در مورد باشگاه استقلال هم ۵ طبقه ثبت شده و بقیه در حال ثبت است. اگر این اتفاقات بیفتد صورت مالی این دو شرکت تراز می‌شود، طرف دارایی‌ها بالا می‌رود و از بدهی‌ها بیشتر می‌شود. اینطوری از ورشکستگی بیرون می‌آید.

چند درصد این اقدامات انجام شده؟ یعنی این اتفاقات محقق شده است؟

- بله، واگذاری ساختمان‌های باشگاه تقریباً نهایی شده است. در مورد ورزشگاه‌ها هم تحویل و تحول در حال انجام و سند خوردن است. برند پرسپولیس را هم که ثبت کرده‌ایم.

بگذارید یک پله به عقب برگردیم. کارشناسان معتقدند روش واگذاری از طریق مزایده که قبلاً صورت گرفته و نیمه‌کاره مانده بود راحت‌تر و بهتر بود، اما ورود به بورس پیچیدگی‌های زیادی دارد که عملاً این کار را غیرممکن می‌کند.

- ما روش مزایده را قبلاً انجام داده بودیم. الان هم درد وزارت اقتصاد و دارایی این است که در بازار سرمایه همه‌چیز این دو باشگاه شفاف باشد.

مثلاً موردی که حل آن خیلی دشوار و پیچیده به‌نظر می‌رسد مشخص شدن دعاوی حقوقی باشگاه‌هاست. همین حالا باشگاه پرسپولیس چندین پرونده حقوقی بین‌المللی و داخلی دارد که تعیین‌تکلیف نشده‌اند.

- ببینید خلاصه وضعیت دعوا‌ها در صورت مالی ثبت می‌شود تا وقتی حل‌و‌فصل بشود. برای هر دعوایی هم یک عددی نوشته و ذخیره می‌شود تا صورت مالی حرفه‌ای تکمیل شود. ضرب‌الاجلی که ما گذاشته‌ایم تا پایان شهریور است تا همه این کار‌ها انجام شود.

اما با این پیچیدگی‌ها و مسائلی که وجود دارد اهالی فوتبال معتقدند بعید است در بازه زمانی اعلام‌شده هم اتفاقی صورت بگیرد و این کار نهایی شود.

- بگذارید من یک نکته را بگویم. ما یک طرف قضیه هستیم، اما یک طرف دیگر بستگی به همکاری مدیران این دو باشگاه دارد که اگر همکاری نکنند به مشکل می‌خوریم. آنچه مشخص است اینکه وزارت ورزش پاشنه کفش را کشیده و محکم پای کار ایستاده تا این کار نهایی شود. یعنی از طرف دولت این کار در حال انجام است، اما مدیران باشگاه‌ها هم باید همکاری کنند.

مورد دیگری که پیچیده به‌نظر می‌رسد تعیین میزان بدهی دو باشگاه است.

- این‌ها همه به‌صورت خلاصه مشخص می‌شود. وقتی خریداری یک شرکت را می‌خرد دارایی‌ها را منهای بدهی‌ها کرده و می‌خرد و دوبار پول نمی‌دهد؛ یعنی بدهی‌ها از ارزش دارایی‌ها بیشتر نمی‌شود.

این دو باشگاه بدهی‌های سنگینی هم به بخش‌ها و افراد حقیقی دارند. یکی از موارد هم بدهی مالیاتی آنهاست.

- این‌ها بدهی‌هایی است که ثبت می‌شود و کسی که سهام می‌خرد با علم به اینکه این شرکت چقدر بدهی مالیاتی دارد اقدام به خرید می‌کند. در واقع چیزی که فروش می‌رود در مجموع هم بدهی دارد و هم دارایی. ما در بورس اصرار داریم شفاف‌سازی صورت بگیرد. طرف خریدار هم مطالعه می‌کند و برنامه کسب‌و‌کار مثبت می‌دهد.

یکی از ایراد‌هایی که گرفته می‌شود این است که می‌گویند این واگذاری ۵ درصد ۵ درصد مشکل دارد و باعث می‌شود خریداری پا پیش نگذارد.

- نه، ما نگفتیم ۵ درصد ۵ درصد. برای اینکه پذیرش شود ابتدا ۵ درصد عرضه می‌شود. در بورس روال کار اینطور است که ابتدا سهام قیمت می‌خورد تا سهام را شناور نگذاریم و حباب ایجاد شود، ولی بعد از آن در تابلو قیمت می‌خورد و ممکن است بعد از آن یک بلوک مدیریتی را واگذار کنیم.

بلوک چند درصدی؟

- احتمالاً ۱۷ درصد باشد.

مسأله مهم دیگر این است که حسابرسی‌های مالی سالیان گذشته باشگاه‌ها به‌صورت شفاف اعلام نشده و سازمان حسابرسی، صورت وضعیت مالی باشگاه را مشروط اعلام کرده که نمی‌تواند برای ورود به بورس کافی باشد.

- این مسأله در آخرین مجمعی که می‌گذاریم مشخص می‌شود تا بند‌های حسابرسی تعیین‌تکلیف شود. کاری که سازمان حسابرسی انجام می‌دهد این است که صورت‌های مالی را بدهد و بعد از آن گزارش صورت‌های مالی مشخص می‌شود.

گفتید برند باشگاه پرسپولیس توسط کارشناسان سازمان مالکیت معنوی قیمت‌گذاری شده.

- بله در ۴۵ طبقه انجام شده. این‌ها به‌صورت ترازنامه است و مجموع این‌ها به بورس خواهد رفت.
گفته می‌شود با در نظر گرفتن بدهی‌های سنگین باشگاه پرسپولیس ارزش سهام برند این باشگاه بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاشته شده.

- نه، اجازه بدهید عدد نگوییم. عدد را زمانی که خواستیم پذیرش کنیم اعلام خواهیم کرد.

در مورد واگذاری ورزشگاه درفشی‌فر آقای رویانیان، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس در سال ۹۱ اعلام کرده بود این واگذاری نهایی شده.

- نه، سال ۹۱ مصوب شده بود، اما اجرایی نشده بود.

در مورد برند پرسپولیس هم همچنان معارض وجود دارد؟

- نه، این مشکل را وزارت ورزش حل کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج