۹۸۲۹۱۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

برترین دروازه‌بان‌های لیگ برتر در سال ۹۸

اگر به زندگینامه اغلب دروازه‌بان‌ها سرک بکشیم، حتماً با این جمله مواجه می‌شویم که ابتدا مهاجم یا هافبک بوده‌ و بعدها درون دروازه قرار گرفته‌اند.

برترین‌ها: اگر به زندگینامه اغلب دروازه‌بان‌ها سرک بکشیم، حتماً با این جمله مواجه می‌شویم که ابتدا مهاجم یا هافبک بوده‌ و بعدها درون دروازه قرار گرفته‌اند. قریب به اتفاق آنها هم به دلیل کمبود بازیکن به دروازه تبعید شده و سال‌ها بعد به دروازه‌بان‌هایی مشهور تبدیل شده‌اند. دروازه‌بانی پر تنش است و پرریسک، زیرا هیچ جای بخششی برای یک دروازه‌بان وجود ندارد.

شاید یک مهاجم بتواند موقعیت‌های فراوانی هدر بدهد، شاید هافبک‌ها و مدافعان بتوانند پاس‌های اشتباه زیادی رد و بدل کنند و یا در آفسایدگیری محاسبه خوبی نداشته باشند اما دروازه‌بان با اولین اشتباه مورد هجوم قرار می‌گیرد و سیبل رسانه‌ها، مربیان و همچنین هواداران می‌شود. کم لطفی بزرگ به دروازه‌بان‌ها این است که همیشه به اشتباهات‌شان مشهور هستند و کمتر سهمی از جوایز دارند. دروازه‌بان‌ها هنرمندان درون زمین به شمار می‌روند و چون هر خالق هنری نیازمند تحسین هستند.

در روز دروازه‌بان که البته کمی از آن عبور کرده‌ایم، نگاهی آماری به دروازه‌بان‌های حاضر در لیگ ایران و البته آمار آنها می‌اندازیم. آماری که به گمانه‌زنی‌ها درباره بهترین دروازه‌بان سال ۹۸ لیگ برتر پایان می‌دهد. شاید پیش‌تر همه بر این عقیده بودند که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان سال بوده اما این آمار که از یک فروردین تا ۲۹ اسفند ۹۸ جمع‌آوری شده نشان می‌دهد پیام نیازمند با عملکردی درخشان از دروازه‌بان پرسپولیس و تیم ملی سبقت گرفته و این عنوان را به دست آورده است. در این گزارش آمار پنج دروازه‌بان به نام‌های علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نیازمند، محمدرشید مظاهری و مهدی رحمتی مورد بررسی قرار گرفته است.

پیام نیازمند ( 25 بازی، 16 کلین‌شیت و 14 گل خورده)

از همان زمانی که فقط ۱۷ سال داشت و با نظر فرهاد کاظمی در تیم بزرگسالان پیکان بازی کرد، می‌شد آینده درخشانی برای پیام نیازمند تصور کرد. دروازه‌بانی که بعدها با پیکان در لیگ برتر حاضر شد و سپس پیراهن سپاهان را پوشید. نیازمند در یکی دو سال اخیر یکی از بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال ایران بوده و نخستین بار توسط کارلوس کی‌روش به اردوی تیم ملی دعوت شده و همراه سایر بازیکنان به جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ سفر کرده.

نیازمند در سال ۹۸، ۲۱ بازی در لیگ برتر انجام داد و ۲ بازی در لیگ قهرمانان آسیا. در جام حذفی هم ۲ بازی، یک کلین‌شیت و یک گل خورده حاصل کار نیازمند بوده. ماحصل تلاش او ۱۵ کلین‌شیت در لیگ و جام حذفی و یکی هم در آسیا است. یعنی روی هم ۲۵ بازی و ۱۶ کلین‌شیت که آمار درخشان ۰.۶۴ را نشان می‌دهد. میانگین تعداد گل‌های خورده پیام به ازای هر بازی هم ۰.۵۶ است.

علیرضا بیرانوند (34 بازی، 18 کلین‌شیت و 23 گل خورده)

علیرضا بیرانوند هر چند در سال ۹۸ مثل سال‌های قبل نبود اما کمتر کسی است که بتواند منکر توانایی‌های او باشد. بیرانوند در لیگ برتر ۲۰ بازی درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت، ۱۱ بار دروازه‌اش را بسته نگه داشت و ۱۲ گل دریافت کرد. او در بازی‌های ملی هم ۶ بار درون دروازه بود، ۳ بار کلین‌شیت کرد و ۴ بار هم دروازه‌اش باز شد. در جام حذفی هم ۲ بازی و ۲ کلین‌شیت حاصل کار شماره یک تیم ملی بوده. بیرانوند روی هم در سال ۹۸، ۳۴ بازی انجام داد که ۱۸ کلین‌شیت و ۲۳ گل خورده در کارنامه او به ثبت رسید. او در ۵۲ درصد بازی‌ها کلین‌شیت کرده و البته میانگین ۰.۶۷ گل خورده به ازای هر دیدار به نام او نوشته شده.

محمدرشید مظاهری (31 بازی، 14 کلین‌شیت و 25 گل خورده)

شاید اگر رشید مظاهری در لیگ نوزدهم درون دروازه تراکتور نبود، این تیم نمی‌توانست در زمره مدعیان قرار بگیرد و برای کسب سهمیه آسیا تلاش کند. مظاهری بخصوص در ابتدای لیگ یکی از بهترین دروازه‌بان‌ها بود اما وقتی طلسم بسته نگه داشتن دروازه‌اش شکست، از نظر روحی کمی متزلزل شد. او بعدها به دوران آمادگی برگشت و با تجربه بالای خود به تراکتور کمک کرد تا در جدول رده‌بندی صعود کند.

مظاهری در سال ۹۸، ۶ بازی در لیگ و ۳ بازی در لیگ قهرمانان آسیا برای ذوب‌آهن انجام داد که حاصل آن ۴ کلین‌شیت و ۷ گل خورده بود. او ۲۱ بازی هم برای تراکتور انجام داد، ۱۱ کلین‌شیت به نام خود ثبت کرد و ۱۷ بار هم دروازه‌اش باز شد. در جام حذفی هم یک بازی و یک گل خورده حاصل کار مظاهری بوده. یعنی روی هم ۳۱ بازی انجام داد و ۱۴ کلین‌شیت و ۲۵ گل خورده به نام او نوشته شد. میانگین کلین‌شیت‌های مظاهری ۰.۴۵ و گل‌های خورده او به ازای هر بازی ۰.۸ است.

مهدی رحمتی (28 بازی، 12 کلین‌شیت و 24 گل خورده)

در ۳۷ سالگی همچنان دود از کنده بلند می‌شود و مهدی رحمتی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال ایران است. رحمتی ابتدای سال ۹۸ عضو باشگاه استقلال بود اما فقط یک بار در ترکیب این تیم به میدان رفت و یک گل نیز دریافت کرد. در فصل نقل و انتقالات تابستانی، دروازه‌بان سابق تیم ملی به مشهد کوچ کرد تا برای شهر خودرو بازی کند. رحمتی در ماه‌های اخیر یکی از بازیکنان کلیدی شهر خودرو بوده، ۲۱ بار در ترکیب این تیم قرار گرفته، ۱۱ کلین‌شیت کرده و ۱۶ گل نیز وارد دروازه‌اش شده.

در لیگ قهرمانان آسیا هم رحمتی ۴ بازی انجام داده، یک کلین‌شیت به نام خود ثبت کرده و ۶ بار نیز دروازه‌اش فرو ریخته. در جام حذفی هم ۲ بازی، یک کلین‌شیت و یک گل خورده حاصل کار رحمتی بوده. روی هم رحمتی در سالی که گذشت آمار ۰.۴۲ کلین‌شیت و میانگین ۰.۸۵ گل خورده در هر بازی را به نام خود نوشت.

حسین حسینی (37 بازی، 11 کلین‌شیت و 34 گل خورده)

قبل از جدایی مهدی رحمتی از استقلال، حسین حسینی مدعی بود که باید دروازه‌بان اصلی باشد و همیشه درون دروازه قرار بگیرد. رحمتی که رفت، حسینی هم نشان داد که بدون رقیب بزرگ نمی‌تواند یک دروازه‌بان ششدانگ برای استقلال باشد. حسینی در سالی که گذشت ۲۷ بازی در لیگ برتر انجام داد، ۸ بار کلین‌شیت کرد و ۲۶ گل خورد. آمار او در آسیا هم ۸ بازی، ۲ کلین‌شیت و ۷ گل خورده است. در جام حذفی هم ۲ بازی، یک کلین‌شیت و یک گل خورده حاصل کار حسینی بوده. حسینی روی هم آمار ضعیف ۰.۲۹ درصد کلین‌شیت و ۰.۹۱ گل خورده در هر بازی را از خود بر جا گذاشت تا ثابت شود هیچ دروازه‌بانی بدون حضور رقیب آماده نمی‌تواند روزهای موفقی را سپری کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج