۹۸۳۰۷۷
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

شفای بیمار و تاثیر دارو هر دو در دست خداست

یک پژوهشگر دینی در پاسخ به این ابهام که آیا « ازاین‌پس به‌جای نذر برای حرم اهل‌بیت و اماکن مذهبی، برای امور پزشکی نذر کنیم که بیشتر کمک می‌کنند» بیان کرد: شفا دادن مریض و تاثیر دارو هر دو به دست خدا بوده و مکمل یکدیگر هستند.

ایرنا: یک پژوهشگر دینی در پاسخ به این ابهام که آیا « ازاین‌پس به‌جای نذر برای حرم اهل‌بیت و اماکن مذهبی، برای امور پزشکی نذر کنیم که بیشتر کمک می‌کنند» بیان کرد: شفا دادن مریض و تاثیر دارو هر دو به دست خدا بوده و مکمل یکدیگر هستند.

"محمد فرضی پوریان" دانش پژوه موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) قم در یادداشتی که روز پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: همه‌چیز عالم به دست خداست و همه موجودات عالم اسباب و سپاهیان خدا هستند، اگر خدا نخواهد، هیچ پزشکی توان درمان ندارد و هیچ دارویی اثر نمی‌کند؛ اگر همه‌چیز در دست پزشکان است، پس چرا تابه‌حال هزاران نفر براثر بیماری کرونا و میلیون‌ها نفر براثر سرطان و بیماری‌های دیگر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

اگر تمام پزشکان دنیا و تمام امکانات دنیا هم فراهم شود، تا خدا نخواهد نمی‌توانند بیماری را شفا دهند. پس در درمان بیماری‌ها هم باید دعا کرد و هم باید به پزشک مراجعه کرد، این دو مکمل هم هستند و هرگز یکی از آن دو کفایت نمی‌کند.

در دعا کردن و خواندن خدا دو راه وجود دارد، گاهی مستقیما خدا را می‌خوانیم و گاهی به اولیا و حجت‌های او درروی زمین متوسل شده و از آنان می‌خواهیم که آنان خدا را بخوانند و با توجه به اذن و اراده‌ای که خدا به آنان داده، بیماری یا درد ما را شفا دهند.

راه دوم بهتر است، چون خدا اولیا و حجت‌های خود را دوست دارد و دعا و خواست آنان را رد نمی‌کند، ممکن است که ما براثر گناهان زیادی که مرتکب شده‌ایم، موردتوجه و عنایت خدا قرار نگیریم و خدا به ما توجه نکند، اما آن‌ها چون معصوم‌اند و صالح، بدون شک موردتوجه خدا هستند، پس رفتن به حرم اهل‌بیت و توسل به آنان در هر حالی لازم است و شایسته است که خدا را به‌حق آنان قسم داد تا دعای ما مستجاب و یا مشکلی از ما برطرف شود.

بیماران صعب‌العلاج فراوانی با همین دعاها و نذرها و روضه‌ها شفا یافته و خوب شده‌اند، موارد متعددی وجود دارد که پزشک از درمان آن عاجز بوده و بیمار را جواب کرده‌اند، اما با بردن آن بیمار به حرم ائمه اطهار(ع) او کاملا شفا یافته و اثری از بیماری در او نبوده و موجبات تعجب پزشکان را فراهم کرده است، این موارد آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان به‌راحتی همه را انکار کرد.

در زمان کنونی که بیماری کرونا شیوع پیداکرده و به خاطر جلوگیری از ازدحام جمعیت و سرایت بیماری کرونا، حرم ائمه اطهار(ع) و امام زادگان بسته‌شده، اما دعا، توسل و نذر برای آن‌ها که بسته نشده و بسیاری از همین بیماران کرونایی و بسیاری از مردم برای در امان ماندن از کرونا به آنان متوسل شده و دعا می‌کنند.

رفتن به حرم ائمه اطهار(ع) و امام زادگان که تنها برای شفای بیماری نیست، آنان حجت خدا بر روی زمین بوده و هستند، توسل به آنان برای بالا بردن معنویت انسان و رشد و تکامل انسان لازم و ضروری است.

اگر ما به حرم آنان می‌رویم و متوسل می‌شویم بیشتر به خاطر برطرف کردن حجاب‌های معنوی از قلب ما و دست‌گیری و شفاعت از ما در دنیا و آخرت است. آنان مقام شفاعت داشته و در آخرت انسان را شفاعت کرده و از آتش جهنم نجات می‌دهند.

بسیاری از مردم سالم هستند و حاجات دیگری دارند و دعا و نذر و توسل به اهل‌بیت(ع) و رفتن به حرم مطهر آنان تنها برای بیماری نیست، بسیاری از گره‌های زندگی مردم با همین تشرف به حرم آنان برطرف می‌شود، علاوه بر مسایل معنوی و شفاعت آنان، مردم شیعه بسیاری از حاجات خود را از آنان طلب می‌کنند، مانند ازدواج، فرزند صالح، خانه‌دار شدن، شغل مناسب، قبولی در کنکور یا امتحان، اخلاق خوب و هزاران حاجت دیگر که ربطی به بیماری ندارد.

بنابراین گوینده سخن بهتر است با خود می‌اندیشد که حاجات انسان فقط سلامتی نیست که به‌جای نذر و دعا و توسل به اهل‌بیت(ع)، به پزشکان و کادر درمانی فکر کند و پول خود را خرج آنان کند. هرچند که یکی از بهترین نذرها و کارهای خوب و مورد تاکید اسلام، ساختن بیمارستان و کمک به فضای درمانی کشور است.

اما امکانات پزشکی بدون وجود متخصصین دلسوز و متعهد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت؛ متخصصینی که بر اساس باورهای دینی و اخلاقی که در فضاهای معنوی‌ای همچون همین اماکن متبرکه تقویت‌شده است به این رشد رسیده‌اند و تبدیل به خادمانی شده‌اند که مانند آن‌ها را در دنیا نمی‌توان به‌راحتی یافت؛ پس نذر برای اماکن علمی و پزشکی و نذر برای تقویت امور فرهنگی و معنوی نه‌تنها با یکدیگر تضادی ندارند، بلکه اگر در کنار هم باشند و به‌جای جایگزینی یکی بر دیگری به دنبال ترویج هر دو باشیم به نتیجه ایده‌آل نزدیک خواهیم شد.

به گزارش ایرنا، کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لاکپشت سبز

      فقط وفقط خداااااا

      پاسخ ها

      • ر ی

        یا شافی

      • بدون نام

        خوبه که این جماعت از رو نمیرن

    • علی

      من واقعا امامان رو دوست دارم وشیفته انان هستم پاکترین انسانهای روی زمین
      اما مگه از خداوند مهربانتر داریم مگه از خداوند بخشنده تر داریم مگه کسی به اندازه خدا هست که بنده خودشو دوست داشته باشه؟؟

    • جوان

      فقط خدا. تفسیر خدا به کس گناه بزرگ هست . ائمه اطهار برای معتقدین باید واسطه باشند . آن بزرگ واران نیاز به نذر ما ندارند .

    • بدون نام

      تنها الله را بپرستید و تنها از او یاری بجویید و توسل به همه ی غیر الله را فراموش کنید و عاشق الله مهربان خویش باشید تا مانند ابراهیم(ع) از عذاب رهایی یابید رشته ای که هرگز قطع نمی شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ مانعی نداره که خدا رو بپرستیم و در عین حال به اولیایش توسل کنیم همانطور که در قرآن به اون اشاره شده

    • بدون نام

      نذر مسئله عبادی مانند نمازاست ونذر برای به غیراز الله حرام است.لطفا از مراجع بپرسید.

    • عبدالحمید امامی

      اگر خدا نخواه دعا هم بگفته شما مثل دارو ودرمان اثری نداره

    • یوسف مجلسی

      خدواند میفرماید من از رگ گردن به شما نزدیکترم .
      بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را
      تنها ترا میپرستم و از تو یاری میجوییم

    • وراج.

      پس اگر این است که میگین ،چرا برای نجات خودتان در بهترین بیمارستانهای دنیا معالجه میشوید ولی برای ما اینگونه تجویز میفرمایید .چرا حتما خدا باید باهمان داروی مخصوص هر بیماری ان را شفا دهد.؟جهان سوم مکان نیست مغز های من و شماست .

    • وراج.

      جان مادرت چاپ کن.

    • محمد علی

      سلام
      برشکاکش لعنت خدایا این ویروس کرونا رواز سر مردم ایران وجهان بردارخدایاخودت رحم کن
      یامقلب قلوب و الابصار چقدر خطرناک است

    • بدون نام

      دین یک مسئله شخصی هست و به بیماری کاری نداره وظیفه هر انسان پرستش آفریننده است و اگر موقع نیایش و دعا از خداوند درخواست شفا کنید خداوند رحمان صدای شما را می شنود وبا توجه به شرایطی ممکن است از بیماری یا گرفتاری یا هر درخواستی نتیجه بگیرید نذر لازم نیست .

    • بدون نام

      بقول قدیمیها خدا درد را داده ودرمان هم داده پس باید علم ودانش را بالا ببرد زگواره تا گور دانش بجوی

    • حمید

      خمس فقط خمس.

    • بدون نام

      مگر درمقابل عبادت از خدا باید انتظار داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج