۹۸۳۴۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۲
۱۷ نظر
۵۰۱۲
پ

انتقاد از حذف دعای فرج از برنامه عموپورنگ

روزنامه جوان نوشت: باعث تاسف است که دعای عظیم فرج که مدت‌ها حسن‌ختام کلام عموپورنگ در همه برنامه‌های او بود و اتفاقاً تنها مفهوم دینی برنامه او نیز به همین دعا خلاصه می‌شد مدت‌هاست از کلام او حذف شده.

روزنامه جوان نوشت: اخیراً در بخشی از برنامه عموپورنگ یک روحانی به برنامه اضافه شده که ظاهراً قرار است یک تنه بار معنوی و ارزشی برنامه را به دوش بکشد تا بچه‌ها غیر از بالا و پایین پریدن و هیجان زده شدن جلوی گیرنده‌ها نکات دینی را هم یاد بگیرند.

به نظر می‌رسد روحانی برنامه در ارتباط برقرار کردن با بچه‌ها بی‌تجربه نیست و سعی می‌کند ریتم برنامه با حضور او آسیب نبیند.

انتقاد از حذف دعای فرج از برنامه عموپورنگ

روحانی مدام سعی می‌کند از وقت کوتاهی که در اختیارش گذاشته شده با ذکر حدیث‌های مختلف از بزرگان دین استفاده کند و انصافاً خوب هم از پس مدیریت برنامه برمی‌آید.

تا اینجای کار شاید به نظر برسد که مشکلی نیست و خیلی از پدرومادرهایی که دغدغه دین دارند با خود فکر کنند خوراک دینی کودک دلبندشان در میانه هیجانات برنامه تأمین می‌شود، اما واقعیت ماجرا این است که در ذهن مخاطب به ویژه کودک خواه ناخواه نوعی تفکیک میان حوزه دین با زندگی ایجاد می‌شود و به نوعی ذهن کودک برای ته نشین شدن سکولاریسم آماده می‌شود.

دین، قرص آسپرین نیست!

به طور قطع اگر نقش روحانی در یک برنامه ویژه کودک حاشیه‌ای نبوده و جایگاه فرعی نداشته باشد امکان بروز این تلقی و برداشت ناخودآگاه روی ذهن مخاطب وجود ندارد.

مطابق برنامه‌ای که در شبکه نهال با اجرای مستقل یک روحانی اجرا می‌شود و بچه‌ها هویت آن برنامه را با آن روحانی معین می‌شناسند و به طور طبیعی اشکالی هم ندارد کسی با لباس مقدس روحانیت برای بچه‌ها برنامه اجرا کند، اما آسیب جایی خود را نشان می‌دهد که مدیران سیما اجازه بدهند برنامه سازها احساس کنند می‌توان برنامه‌های سیما و به ویژه برنامه‌های کودک را خالی از مفاهیم دینی تولید کرد و حالا برای خالی نبودن عریضه یک روحانی به طور جداگانه وسط یک برنامه اضافه شود تا بار دینی و خوراک معنوی بچه‌ها به شکل یک قرص آسپرین یا به اصطلاح به شکل یک فایل کوچک منفک شده به بچه‌ها ارائه شود.

غیب شدن دعای فرج

باعث تاسف است که دعای عظیم فرج که مدت‌ها حسن‌ختام کلام عموپورنگ در همه برنامه‌های او بود و اتفاقاً تنها مفهوم دینی برنامه او نیز به همین دعا خلاصه می‌شد مدت‌هاست از کلام او حذف شده.

به طور قطع با توجه به محبوبیت عموپورنگ میان بچه‌ها ذکر دعای فرج از زبان او تاثیری بسیار مضاعف بر مخاطب کودک داشت و این سؤال مطرح است که چه چیزی سبب شد ذکر هر روزه این دعا برای مدت‌ها از کلام عموپورنگ حذف شود و حالا در اقدامی نه چندان کارشناسی شده و بدون درک اثرات ذهنی و روانشناسانه از یک روحانی به طور جداگانه برای بر دوش کشیدن بار معنایی برنامه استفاده شود.

یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد این است که در رسانه ملی حوزه دین و اخلاق با مسائل دیگر متمایز شود.

این تفکیک کردن‌ها به طور عادی موجب می‌شود مخاطب دین را حوزه‌ای کاملاً مستقل از زندگی تلقی کند، این همان سکولاریسم پنهانی است که مدیران فرهنگی از آن غفلت می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من این برنامه را برای دیدن بچه ام تحریم کردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم تحریم کردی

      • ⓜⓞⓢⓐⓕⓔⓡ

        خخخخ
        تحریم
        اگه ترامپ بودی چه میکردی؟؟

      • بدون نام

        چقدر بی سلیقه ای که این برنامه را برای بچه ات تحریم کردی !!! ......

    • بدون نام

      باتغییررئیسان صداوسیما وضعف های کامل آنهاچه در دین یافرهنگ وروانشناسی جامعه،ازصداوسیما،چیزی برای ارائه محتوا نمانده وروز بروز درحال فروپاشی است!

      پاسخ ها

      • مرتضی میرزاد

        سلام هر برنامه‌ کودکانه پخش میشود خودم نگاه میکنم آین برنامه‌های خیلی خوب است ... دستان درد نکند

    • خانه دار

      اونایی قرآن و دعاها را حفظ هستند در کودکی یاد گرفته اند

    • بدون نام

      بیچاره بچه ها

    • بینام

      دیگه هیچی مثه قدیم نمیشه

    • قاسم انوشه

      یکی میخواد به پورنگ اول رنگ درس بده زیادی ور میزنه

    • kk

      عجب! وامصیبتا!

    • بدون نام

      این برنامه هنوز هستش؟؟ عمو پورنگ نمرده؟؟

    • حرف حق!

      خودت بخون!!

    • محمد

      به نظرم عمو پورنگ باید اعدام بشه

    • بدون نام

      آموزه های دینی را کودکان باید از رفتار والدین در منزل بیاموزند. کودکی که پای تلویزیون می نشیند. اصلا آمادگی آموختن تعلیمات دینی را ندارد. او فقط دنبال کارتون و تفریح است. و گوشزدهای دینی در این موارد نتیجه عکس خواهد داد.

    • شادمهر

      ما هم کلا برنامه را تحریم کردیم

    • فرهاد

      صدا و سیمای میلیه خخخخخخخ فیلم سینمایی رو اهنگی که تو فیلمه رو ور میدارن عوض میکنن ی اهنگ دیگه میزارن و به تهیه کننده میگن که باید تو برنامه ای که متعلقه به بچه هاست باید روحانی بزاری اونم مجبور میشه اینکارو بکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج