جاباما
۹۸۳۴۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رقص نوروزی دلار برای مسافران خارجی!

کارشناسان بازار پیش بینی می کنند در فرودین ماه و پس از فروکش کرده التهاب خریدهای نوروزی، قیمت دلار روند نزولی پیش گیرد و تا سقف ۲هزار و ۹۵۰ تومان کاهش را تجربه کند.

خبرآنلاین: کارشناسان بازار پیش بینی می کنند در فرودین ماه و پس از فروکش کرده التهاب خریدهای نوروزی، قیمت دلار روند نزولی پیش گیرد و تا سقف ۲هزار و ۹۵۰ تومان کاهش را تجربه کند.

پس از ماه‌ها آرامش در بازار سکه و ارز با رسیدن روزهای پایانی سال بار دیگر نوسان به این بازار بازگشت اما به نظر می رسد سال جاری به هر اندازه به روز های واپسین خود نزدیک می شود به همان میزان بازار طلا و ارز به ثبات بیشتری می رسد. بر این اساس روز یکشنبه قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با شش هزار تومان افت قیمت به نهصد و هفتاد و چهار هزار تومان رسید و هر دلار آمریکا ۲۹۹۰ تومان فروش رفت.

قیمت ارزهای پر تقاضای بازار داخلی، طی سه روزگذشته به مقدار قابل‌توجهی در مقایسه با روزهای قبل کاهش پیدا کرد. این در حالی است که قیمت ها در دو ماه انتهایی با رشد همراه بود به طوریکه دلار حدود ۲.۴ درصد صعود داشت.. بازاری‌ها این تغییرات را در روزهای آخر سال با افزایش تقاضایی که مسافران نوروزی موجب شده‌اند، مرتبط می‌دانند.گفته می‌شود از آنجا که معمولا قیمت‌ها پیش از عید افزایش می‌یابد، معمولا مسافران در این روزها و کمی زودتر به تهیه ارزهای مورد نیاز خود اقدام می‌کنند تا مجبور به پرداخت پول بیشتر در روزهای پایانی سال نشوند.

این امر نیز باعث می‌شود صعود قیمت ارز از این روزها شروع شود و تا روزهای پایانی سال ادامه یابد. همچنین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضا برای سکه و طلای ۱۸ عیار نیز قدری افزایش یافته و همراه با افزایش نسبی نرخ ارزها، رشد قیمت این کالاها را موجب شده است. علاوه‌ بر این، عامل سوم در افزایش قیمت طلا، رشد نرخ اونس در بازارهای جهانی به‌واسطه افت شاخص سهام در اروپا بوده که همسو با دو عامل دیگر، به افزایش بهای طلا در بازار داخلی در این روزها منجر شده است.

دلار در جهت عکس

روز گذشته دلار حرکت صعودی خود را ادامه نداد و در جهت عکس هغته گذشته گام بر داشت به طوریکه قیمت آن با کاهش همراه بود. بهای هر دلار در بازار آزاد بعد از طی کردن یک دوره افزایشی از ۳ هزار و ۳۵ تومان جدا شد تا طی دو روز به حدود ۲ هزار و ۹۹۰ تومان برسد.

دلیل نوسان ارزی در روزهای پایانی سال

هرچند که کارشناسان اقتصادی نوسانات جزئی دلار را ناشی از اتفاقات معمول بازار می دانند و تحلیل خاصی برای آن ارائه نمی دهند اما به نظر می رسد افزایش تقاضا در بازار در ایام پایانی سال اصلی ترین دلیل ایجاد تحرک در بازار ارز باشد. مسافران نوروزی که قصد دارند ایام تعطیلات را به سفر خارجی بروند، این روزها موازنه بازار ارز را بر هم زده اند و تقاضا را افزایش داده اند. در شرایطی که طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی به مسافران ۳۰۰ دلار ارز مبادله ای تعلق می گیرد که قیمت هر دلار آن برای مسافر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می شود.

بهای دلار در بازار آزاد کمتر از ۵۰۰ تومان با نرخ مبادله ای تفاوت دارد که در ۳۰۰ دلار حدود ۱۵۰ هزار تومان می شود. از این رو برخی از مسافران ترجیح می دهند تمام ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند چراکه این تفاوت قیمت در هزینه های قابل توجه سفر خارجی، چندان چشمگیر به نظر نمی رسد. مسافرانی که ارز مبادله ای دریافت می کنند نیز مجبورند مابقی نیاز ارزی خود را از بازار آزاد تهیه کنند به همین دلیل این روزها بازار آزاد با تقاضای جدیدی همراه شده است.

درحالی که بازار در یک سرگردانی به سر می برد و افزایش قیمت های روزهای اخیر مردم را به سوی بازار سوق داده است ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تقاضا در بازار ارز به دلیل نزدیک شدن به ایام عید افزایش یافته و این موضوع رشد نسبی نرخ دلار را در پی داشته که البته این افزایش قیمت موقتی خواهد بود.رحیم زارع درباره افزایش قیمت دلار و ارز در روزهای گذشته افزود: باید توجه داشت عوامل متعددی در تعیین قیمت دلار و طلا موثر است که یکی از مولفه های اصلی در موضوع تعیین نرخ طلا و سکه در داخل کشور، قیمت جهانی طلا است.

وی در خصوص افزایش نسبی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت دلار یا ارز به دلیل نزدیک بودن به ایام نورز است و هر ساله قیمت ارز به دلیل افزایش سفرهای خارجی در تعطیلات عید با اندکی رشد روبرو می شود که این موضوع به افزایش تقاضا در بازار منجر می شود که در یک مقطع زمانی عرضه نمی تواند این تقاضا را پوشش دهد.

زارع تصریح کرد: افزایش نسبی قیمت ارز، طلا و سکه در روزهای اخیر به دلیل افزایش موقتی تقاضا است که این مسئله احساسی و روانی است و اگر اتفاق اقتصادی خاصی در کشور صورت نگیرد بازار ارز و طلا دوباره به حالت تعادل باز خواهد گشت.در سال ۹۳ با توجه به ارائه برنامه های اقتصادی از سوی مسئولان پیش بینی می شود فضای کلی اقتصادی کشور آرام باشد.

درعین حال عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر گفت:نزدیک شدن به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ دلار و طلا تاثیرگذار بوده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح دلایل رشد قیمت دلارو سکه دربازار روزهای اخیر گفت: آنچه که مشخص است نرخ دلار وسکه از فاکتورهای متعددی پیروی می کند اما یکی از دلایلی که با نزدیک شدن به سال ۹۳ بر قیمت دلار و سکه تاثیر گذار بوده موضوع اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها است.موضوع پرداخت یارانه های نقدی در لایحه بودجه سال ۹۳ به سال های گذشته شباهت دارد و بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اگر تدابیر لازم برای اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه ها اتخاذ نشود این احتمال وجود دارد که اقتصاد کشور متضرر شود.نرخ ارز از در چند ماه گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده و عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب بود، اما نزدیک بودن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی باعث شده است که قیمت دلار با رشد روبرو شود.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی باید در قالب قانون مدیریت شناور شده ارزی و اتخاذ تصمیمات مناسب از افزایش بیشتر قیمت دلار در بازارها جلوگیری کند و اطمینان مردم را به ایجاد ثبات پایدار اقتصادی در کشور جلب کند.دولت در بودجه سال ۹۳ برای پرداخت یارانه نقدی ۴۲هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است بنابراین این موضوع به بازار کد می دهد که وضعیت اقتصادی کشور در کوتاه مدت اصلاح نخواهد شد و این موضوع طبیعتا بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار می دهد.باید پذیرفت نزدیک شدن به سال جدید در افزایش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر گذار است که این موضوع به رشد قیمت ها در بازار منجر شده، البته در افزایش نرخ سکه و طلا، رشد جهانی قیمت انس طلا نیز نکته مهمی است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: در هرصورت باید نقص های مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اصلاح شود و در اجرای مرحله دوم هدفمندی این مشکلات تکرار نشود این در حالی است که برنامه ریزی های اقتصادی نیز باید به نحوی باشد که تحولات سیاسی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، بر اقتصاد ایران تاثیر جدی نداشته باشد.

به نظر می رسد این رشد تقاضا با نزدیک شدن با سال جدید همچنان ادامه داشته باشد و بهای دلار را اندکی بیشتر بالا ببرد. هرچند که بانک مرکزی هم در این گونه شرایط با تزریق بیشتر ارز سعی می کند تا موازنه عرضه و تقاضا چندان بر هم نخورد. با این وجود کارشناسان بانکی معتقدند نوسانات در حد ۳ درصد را باید به حال خود رها کرد تا عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز باشد. با این حال کارشناسان بازار پیش بینی می کنند در فرودین ماه و پس از فروکش کرده التهاب خریدهای نوروزی، قیمت دلار روند نزولی پیش گیرد و تا سقف ۲هزار و ۹۵۰ تومان کاهش را تجربه کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج