۹۸۴۸۲۴
۴۲ نظر
۵۰۴۸
۴۲ نظر
۵۰۴۸
پ

۲شخصیت سریال «نون خ» و «پایتخت» چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

پس از سریال «پایتخت»، «نون خ» دومین سریالی بود که با محوریت یک خانواده، در لوکیشن‌هایی در خطه خاصی از ایران، قصه خود را به زبان طنز روایت می‌کرد. این سریال هم مانند «پایتخت»، در فصل اول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به همین دلیل به فصل دوم کشیده شد.

روزنامه خراسان: پس از سریال «پایتخت»، «نون خ» دومین سریالی بود که با محوریت یک خانواده، در لوکیشن‌هایی در خطه خاصی از ایران، قصه خود را به زبان طنز روایت می‌کرد. این سریال هم مانند «پایتخت»، در فصل اول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به همین دلیل به فصل دوم کشیده شد. هرچند که این دو سریال شباهت‌هایی کلی در ساختار و قصه با یکدیگر دارند، ولی نمی‌توان «نون خ» را کپی «پایتخت» دانست. سعید آقاخانی سبک خاص خودش را دارد. البته نمی‌توان انکار کرد که به جهت همان شباهت‌های کلی این دو سریال، خواه ناخواه با یکدیگر مقایسه می‌شوند، به همین دلیل از زوایای مختلف، شخصیت‌های اصلی این دو مجموعه را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

ویژگی‌های شخصیتی

کلیت شخصیت «نورالدین خانزاده» شباهت‌هایی به «نقی معمولی» دارد؛ «نوری» مانند «نقی» فرد آبروداری است که با شرافت زندگی خود را در کنار خانواده‌اش می‌گذراند و بین فامیل و آشنا فرد موجهی است، اما او برخلاف نقی که بیشتر رفتار‌های احساسی انجام می‌داد و چندان توانایی مدیریت مسائل مختلف را نداشت، مغز متفکر روستا به حساب می‌آید، میان اهالی روستا ارج و قرب خاصی دارد و تصمیم‌های منطقی می‌گیرد. البته کاراکتر «نوری» از نظر سن و تجربه هم در مقایسه با «نقی» جایگاه متفاوتی دارد و بخشی از رفتار‌های عقلانی و مغز متفکر بودن او، اقتضای سن و تجربه بیشتری است که دارد.

لهجه

«نوری» متعلق به خطه کردستان است و «نقی» که در «علی‌آباد» زندگی می‌کرد، مازندرانی بود. کاراکتر «نوری» مانند کرد‌هایی که به زبان فارسی، اما با لهجه کردی صحبت می‌کنند حرف می‌زند و اکثر کاراکتر‌های سریال لهجه کرمانشاهی دارند. «نقی» و تقریباً همه شخصیت‌های «پایتخت» هم با لهجه مازندرانی صحبت می‌کردند؛ بنابراین هردو کاراکتر «نوری» و «نقی» کاملا لهجه خود را به درستی حفظ کرده‌اند و روی اصالت‌شان تاکید دارند. از جهت ظاهری، چون «نوری» لباس کردی به تن دارد و بقیه شخصیت‌های مرد و زن سریال هم لباس محلی می‌پوشند، می‌توان گفت «نوری» در پوشش ظاهری اصیل‌تر است.

جایگاه اجتماعی

از نظر جایگاه اجتماعی، می‌توان «نوری» را فرد معمولی‌تر یا شبیه‌تر به عامه مردم جامعه و جایگاه «نقی» را از این جهت کمی متفاوت‌تر دانست. «نوری» در فصل اول تخمه آفتابگردان تولید می‌کرد و در فصل دوم بنابر اشاره کوتاهی که در سریال شد بعد از تجربه ورشکستگی، مشغول تولید رب انار است. «نقی» در فصل اول سریال «پایتخت»، گچ‌کار بود، اما در ادامه سریال تغییراتی در وضعیت خانواده‌اش اتفاق افتاد. او قهرمان کشتی بود و همسرش در مقطع خاصی از داستان عضو شورای شهر و در فصل ششم هم گوینده اخبار تلویزیون بود. شاید اگر «نون خ» هم فصل سوم و چهارم و پنجمی داشته باشد، «نوری» هم به تناسب داستان، جایگاه اجتماعی متفاوتی پیدا کند.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

وضعیت مالی

«نوری» و «نقی» هردو وضعیت مالی زیر متوسطی داشتند، اما «نقی» در فصل ششم که پخش شد، راننده نماینده مجلس بود و وضعیت مالی بدی نداشت. «نوری» در فصل اول سریال، کارگاه فراوری تخمه داشت و در کار تجارت تخمه شکست خورد و به اهالی روستا که محصول تخمه زمین‌های خود را به «نوری» داده بودند بدهکار شد. در فصل دوم می‌بینیم که با فروش خانه خود بخشی از بدهی‌ها را تسویه می‌کند و با مشکلات مالی درگیر است. «نقی» هم در فصل‌های ابتدایی سریال، وضعیت مالی خوبی نداشت و حتی در برهه زمانی خاصی هم بیکار بود، اما هرچه داستان جلو رفت، او هم کمی پیشرفت کرد.

خانواده دوستی

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت کاراکتر‌های «نوری» و «نقی» شده، یکی از ویژگی‌های مشترک آن‌ها یعنی خانواده‌دوستی است. «نوری» که سال‌هاست همسر خود را از دست داده ارتباط صمیمانه و محترمانه‌ای با دختران خود دارد، از آنان حمایت می‌کند و متقابلا فرزندان او هم احترامش را حفظ می‌کنند. «نقی» نیز به خاطر رفاه همسرش «هما» و دخترانش تلاش می‌کند، با وجود بعضی حسادت‌ها و بداخلاقی‌هایش، اما از پیشرفت همسرش خوشحال می‌شود و او نیز رابطه عاشقانه‌ای با همسر و فرزندانش دارد. از جنبه خانواده‌دوستی نمی‌توان هیچ کدام از این دو شخصیت را در جایگاه بالاتری قرار داد.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

سیاه، سفید یا خاکستری

«نوری» و «نقی» هردو از نظر اخلاقی ویژگی‌های منفی و مثبت مختلفی دارند، اما اگر در جزئیات رفتار‌های آنان دقیق شویم، «نوری» در مقایسه با «نقی» شخصیت سفیدتری دارد. او آدم مهربان، درستکار و خوبی است که به طور کلی با اطرافیانش سازگار است و به آن‌ها کمک می‌کند، اما «نقی» ویژگی‌های منفی مانند حسادت، منفعت‌طلبی و غرور داشت و حتی گاهی در ارتباط با همسر خود این ویژگی‌های منفی‌اش دردسرساز می‌شد. البته هردو کاراکتر سیاه و سفید مطلق نیستند، اما بنابر آن چه در قصه دیده‌ایم، شخصیت «نقی» بیشتر صفت‌های منفی خود را نشان داده و در شخصیت‌پردازی او روی آن‌ها تأکید وجود داشته است.

ارتباط با فامیل و آشنایان

کاراکتر «نوری» مانند «نقی معمولی» در ارتباط و تعامل با دیگران مشکلات و اختلافاتی دارد که همین مسئله ماجرا‌هایی را در قصه رقم می‌زند. «نقی» در فصول مختلف سریال «پایتخت» با پسرخاله، همسر خواهر خود و فرزند او اختلاف داشت و روابط حسنه‌ای میان‌شان برقرار نبود. در فصل اول سریال «نون خ» هم «نوری» با پسرعمویش «خلیل» اختلاف داشت و در فصل دوم با پیدا شدن سروکله برادر همسر «نوری» یعنی «شفیع»، اختلاف او با فامیل و بستگانش بیشتر شده است. اگرچه که هردو کاراکتر با شخصیت‌های دیگر خصومت دارند، اما در لحظات حساس با یکدیگر همدلی و همراهی هم داشته‌اند.

«نوری»، مثبت‌تر و اصیل‌تر از «نقی»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پایتخت خیلی بهتر از نون خ هست
      شما ببینید در چند سال پیش پایتخت ۲ چقدر بیننده داشت بعد بگید نون خ بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نون خ خيلى بهتره پايتخت خيلى بى تربيتى وهتک حرمت بزرگترها وحاضرجوابى ووووو داره واقعا افتضاس

      • سینا محمدی

        نون خ بهتر از پایتخت هست
        به شما زور داره که از فرهنگ کرد صحبت بشه
        خدایی لحظات طنز نون خ بیشتر از پایتخت نیست اگر نیست به من فحش بدید

      • بدون نام

        اصلا مقایسه این دو سریال اشتباه یکی تازه تو فصل دومشه و اون یکی فصل ششم هم تموم کرد.پایتخت انصافا پنج فصل واقعا خوب داشت و تنها همین فصل ششم جالب نبودش.پس هروقت سریال دوست داشتنی نون خ به فصل ششم یا هفتم رسید میشه اینارو باهم مقایسه کردش

      • بدون نام

        سینا محمدی چرا میزنی به جاده خاکی
        من به شخصه خودم عاشق مردم کردمون هستم چون بینظیرن
        ولی کیفیت فیلمسازی آقاخانی در حد رقابت با پایتخت نیست
        سریع بحث قومیتو نکش وسط الکی ...

      • بدون نام

        کاربر 16:58 عزیز
        این فکر های بیمار چیه تو ذهن شماست؟ به حال من بیننده چه فرقی داره شخصیت های سریال کرد باشن یا لر یا مازندرانی؟ اگه سریال جذاب باشه نگاه میکنم اگه نباشه نگاه نمی کنم. برای من شخصا نون خ جذاب نیست و نگاه نمی کنم، هیچ ربطی هم به فرهنگ کرد نداره

      • Sami

        من از طرفداران سریال پایتخت هستم. هر 5 سری را دوست داشتم. از سری 6 اصلا خوشم نیومد. دروغ، بی ادبی غوغا میکرد.
        اتفاقا سری اول نون خ را بسیار دوست داشتم و با اینکه شیرازی هستم برام شیرین بود. سری دوم هم مظلومیت کردها رو بیشتر نشون میده و با طنزی که بین زندگی شون ساخته مخاطب رو شاد میکنه. بسیار زیباست و امیدوارم ادامه دار باشه

      • بدون نام

        واقعا پایتخت بهتره نون خ هست و اصلا قابل مقایسه نیست

      • بدون نام

        به نظر من نون خ بهتر بود

    • بدون نام

      درود دقیقا من نمی‌دونم چرا قیاس های صحیح انجام نمیدید یا نویسنده واقعا عنوان ها رو با وقاحت تمام می‌نویسه که مردم فقط در گیر بشن یا اینکه قصد و غرضی داره هر سریال برای خود شأن و جایگاهی داره تک تک هنرمندان هم محترم هستند چه در نقش منفی چه در نقش مثبت

    • بدون نام

      نوری بهتر از نقی ...

      پاسخ ها

      • احسان

        درود به نوری

    • استامینوفن

      چقدر مهربانی کردها در این سریال دیدنی و دوست داشتنیه . من لرم اما برای موسیقیشون می‌میرم . دست آقای سعید آقاخانی دردنکنه .

    • کیان ایرانی

      دقیقا بهترین بازی رو دارن ایشون و بهتر از پایتخت عمل کردن تا الان البته اگه سانسور چیا بذارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من پایتخت رو ترجیح میدم

        پایتخت داستانش و دیالوگهاش به زندگی شهرنشینی نزدیک تر بود

    • بی نام

      واقعا خیلی پایتخت خز شده

    • m.m

      خدایی نون خ رو نمیشه با این پایتخت مقایسه کرد.نون خ خیلی طنز وجالبتره.

    • بدون نام

      هر دو سریال جذاب و دیدنی هستند .ممنونیم.

    • بدون نام

      بازی آقای آقاخانی در نقش نوری عالیه...من عاشقشم

    • ***-***

      برای چن لحظه همه چی رو فراموش میکنم و فقط میخندم و ب ی چیز توجه دارم

    • بدون نام

      هر دو سریال خوب و پربیننده هستن و واقعا دور از انصافه که زحمات گروه پایتخت بخاطر این سری نادیده گرفته بشه درسته کاستی هایی داشته ولی اگه زمانی دیگه پخش نشه دلمون خیلی برای پایتختی ها تنگ می شه .
      نون خ هم که عالیه و دوست داشتنی . از زحمات هر دو گروه سپاسگزاریم .

    • مهدی

      اگه بخوایم فیلمنامه دو تا سریال رو در فصل آخرشون با هم مقایسه کنیم، نون خ بسیار منسجم تر و پر مغزتر بود، گرچه پایتخت هم در تمام فصول سعی در کسب رضایت بینندگان رو داره، در هر صورت توی دهه نود که سریال خوب واقعا کم ساخته شد ، این دوتا سریال جور همه رو کشیدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا پایتخت منسجم تر بود

        پایتخت به زندگی ما نزدیکتره

    • amir

      همه که میگن نون خ بهتره، پس اون آمار تماشای پایتخت چی میگه؟

    • بدون نام

      نوری یه آدم اصیل و مغز متفکر و دست همه رو تو روستا گرفت
      ولی اهالی روستا هر دفعه بدهی ها رو میزنن تو سرش، سری قبل هم که کلی پشتش حرف زدن.

    • بدون نام

      هر دو سریال خوب هستن ولی پایتخت یه چیز دیگس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم
        پایتخت عااااالی بود

    • setayesh

      هردو عالیه ولی پایتخت یکمی تکراری شده

    • سیاوش

      سریال ن خ بسیار روان، جذاب و دوست داشتنی است .

    • سعید

      بنظرم زیباترین تیتراژ سریالهای ایرانی را در نون خ اجرا شده هم مناظر بکر و زیبای را نشون میده و هم موزیک وترانه های محلی جذاب داره

    • بدون نام

      استامینی فوون کشتیمون

    • مریم

      سریال ن خ جنس طنز متفاوتی داره اما مث پایتخت ۶ سوتی نداره من دوسش دارم.با مزه اس واقعا شوخیاشون.مخصوصا مه لقا خانوم گفتناشون

    • بدون نام

      من یکی از طرفداران دو آتیشه ی پایتخت هستم از 1 تا6 وبه نظرم بهترین سریال ر ایران است

    • بدون نام

      کی از همه بهتر سریال میسازه؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهلقا خانم

    • سلما

      سریال پایتخت تا پنج خیلی خوب بود یک زندگی خوب خانواده ایرانی نشان داره
      نمازشون ،سرگرمی ها سالمی که داشتن
      احترام به بزرگ تر ،حفظ شده بود
      اما پایتخت 6 دورهمی خانواده کمتر شد نمازشون دیگه کمرنگ شده بود،
      اما نون خ فعلا نو پا هستش
      اما احترام به بزرگ تر داره فعلا،هرچه قدر به مهیارتذکرمیدن بی ادبی نکرده
      درکنارهم بودن داره
      امااینکه خیلی شخصیت فرعی زیاد داره جالب نیست
      ا

    • بدون نام

      سریال آقاخاتی جالب بود و ساده و صمیمی.قسمت های قبلی پایتخت رو ندیدن لکن این سری آخر چنگی به دل نمیزد.کما اینکه سریال رنگ و بوی سیاسی هم میداد

    • فرزاد قاضی

      من از نون خ بیشتر خوشم میاد

    • علی حسین اسفند زاد

      متاسفانه پایتخت هر سال کیفیتشو از دست میده. نقی دیگه معمولی نیست. بابا پنجعلی رفت. بهبود وحشتناک شده. و سایرین هم دیگه خاکی و صادق نیستند. شما ببینید در سری اول تا سوم چه داستانی داشت و الان..

    • بدون نام

      سعید آقا خانی خیلی خیلی محترم تر و بهتر از تنابنده عمل میکنه.

    • میم

      با سلام .نون خ قشنگه .من از نون خ 2 بیننده سریال شدم.مشکلات و سختی ها رو با طنز به نمایش میزاره درد مردم رو .بازی همه شان زیبا بود از خود نوری و سلمان وووووهمشون

    • آقای کاربر

      پایتخت در مقابل نون خ آشغال محسوب میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج