جاباما
۹۸۴۹۴۱
۵۰۵۹
۵۰۵۹
پ

رژیم کتوژنیک و تأثیر آن در یائسگی

یائسگی یک فرایند بیولوژیکی کاهش طبیعی هورمون‌های تولید مثل در زنان است. این تغییر می‌تواند علایمی مانند گرگرفتگی، مشکلات خواب و تغییرات خلقی را در پی داشته باشد. اصلاح رژیم غذایی و رژیم‌های خاص مانند کتوژنیک با هدایت یک متخصص بهداشت و درمان یک راهکار ساده است که ممکن است به متعادل کردن هورمون شما کمک کند.

روزنامه خراسان - مصطفی عاشوری: یائسگی یک فرایند بیولوژیکی کاهش طبیعی هورمون‌های تولید مثل در زنان است. این تغییر می‌تواند علایمی مانند گرگرفتگی، مشکلات خواب و تغییرات خلقی را در پی داشته باشد. اصلاح رژیم غذایی و رژیم‌های خاص مانند کتوژنیک با هدایت یک متخصص بهداشت و درمان یک راهکار ساده است که ممکن است به متعادل کردن هورمون شما کمک کند.

رژیم کتوژنیک و تأثیر آن در یائسگی

در ادامه با تاثیر این رژیم بر فرایند‌های طبیعی بدن بیشتر آشنا می‌شویم:

فواید رژیم کتوژنیک

یائسگی می‌تواند باعث ایجاد چندین تغییر در سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون شودو حساسیت به انسولین را کاهش دهد. برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم کتوژنیک ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد تا کنترل قند خون بهتر شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم کتوژنیک به مدت ۱۲ هفته، سطح انسولین و حساسیت به انسولین در زنان مبتلا به سرطان آندومتر یا تخمدان را بهبود می‌بخشد.

رژیم کتوژنیک و افزایش وزن

افزایش وزن علایم یائسگی است و برخی از تحقیقات نشان داده اند که کاهش مصرف کربوهیدرات ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن مرتبط با یائسگی کمک کند. در این رژیم از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، کره و خامه طبیعی روعن زیتون و ... استفاده می‌شود. از غلات حاوی نشاسته، چاشنی وشکر باید پرهیز کرد.

رژیم کتوژنیک و تأثیر آن در یائسگی

رژیم کتوژنیک و اشتها

مطالعات متعددی نشان داده اند که رژیم کتوژنیک ممکن است گرسنگی و اشتها را کاهش دهد که می‌تواند به ویژه در دوران یائسگی مفید باشد. به طور مشابه، یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که یک رژیم کتوژنیک با کالری کم باعث کاهش اشتها و سطح گرلین (هورمون گرسنگی) می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی

در حالی که رژیم کتوژنیک ممکن است مزایای بسیاری برای زنانی داشته باشد که در دوران یائسگی به سر می‌برند، باید برخی از عوارض جانبی در نظر گرفته شود. اول، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است سطح کورتیزول را افزایش دهد که یک هورمون استرس است. مقادیر بالای کورتیزول می‌تواند عوارض جانبی مانند ضعف، افزایش وزن، فشار خون بالا و کاهش تراکم استخوان ایجاد کند.

افزایش سطح کورتیزول همچنین می‌تواند سطح استروژن را افزایش دهد؛ یک هورمون جنسی که به آرامی در دوران یائسگی شروع به کاهش می‌کند. رژیم کتوژنیک همچنین می‌تواند باعث ایجاد آنفلوآنزای کتو شود، این اصطلاحی است برای توصیف مجموعه علایمی که هنگام انتقال بدن به کتوز ایجاد می‌شود (وضعیت متابولیکی است که در آن بدن شما به جای شکر شروع به سوختن چربی برای سوخت می‌کند). علاوه بر این، آنفلوآنزای کتو می‌تواند علایم خاصی از یائسگی از جمله خستگی، ریزش مو، مشکلات خواب و تغییرات خلقی را بدتر کند. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی، حتماً با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید تا از عوارض جانبی آن بر سلامتی شما جلوگیری شود و از برآورده شدن نیاز‌های غذایی خود اطمینان حاصل کنید.

رژیم کتوژنیک و تأثیر آن در یائسگی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج