جاباما
۹۸۶۰۳۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

حق با کیست، سازمان لیگ یا تیم‌ها؟

اختلاف سازمان لیگ و برخی از باشگاه‌ها در مهلت سه هفته‌ای برای شروع مسابقات لیگ برتر و نگاهی به سابقه شروع تمرینات تیم ها قبل از فصل، حاکی از احتمال بروز یک بحران در آغاز مجدد مسابقات فصل جاری پس از فروکش کردن کرونا دارد.

اختلاف سازمان لیگ و برخی از باشگاه‌ها در مهلت سه هفته‌ای برای شروع مسابقات لیگ برتر و نگاهی به سابقه شروع تمرینات تیم ها قبل از فصل، حاکی از احتمال بروز یک بحران در آغاز مجدد مسابقات فصل جاری پس از فروکش کردن کرونا دارد.

ویروس کرونا تمام تصمیمات کوچک و بزرگ را تحت تاثیر خود قرار داده و بازگشت روال‌ها به شرایط عادی نیازمند برخی هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست. حداقل این موضوع درباره فوتبال صدق می‌کند. در واقع بعد از تعطیلی فوتبال ایران از اواسط اسفند ۹۸، همچنان مسابقات در حالت تعلیق به سر می‌برد.

با فروکش کردن موج ابتلا به ویروس کرونا، این احتمال می‌رود که ستاد مقابله با ویروس کرونا اجازه آغاز رقابت‌های لیگ برتر از خرداد بدهد اما این موضوع نیازمند برخی هماهنگی‌هاست. به علت خانه نشینی فوتبالیست‌ها، تیم ها برای بازگشت به کوران مسابقات نیازمند برگزاری تمرینات آماده سازی هستند چرا که حداقل هر بازیکنی از حدود ۵۰ روز قبل تاکنون روی زمین چمن پا به توپ نشده و تمام تحرکات آن ها مربوط به فضای کوچک و بسته منازل است.

* نسخه سازمان لیگ برای شروع مسابقات

سازمان لیگ برای جبران آماده نبودن بازیکنان برای شروع مجدد رقابت ها، یک فرجه سه هفته‌ای را در نظر گرفته است و انتظار دارد تیم ها با استفاده از این مهلت ۲۰ روزه آمادگی خود را به حدی برسانند که مسابقات قابلیت برگزاری مجدد را داشته باشد. البته مسئولان این سازمان بارها اعلام کردند که نباید انتظار داشته باشیم که مسابقات کیفیت گذشته خود را داشته باشد و قطعا اتفاقات اخیر روی مسائل مختلفی تاثیر منفی گذاشته است.

مهلت سه هفته ای برای برگزاری تمرینات تیم ها از زمانی مطرح شد که در سالیان گذشته نیز برخی مربیان معتقد بودند که برای شروع هر فصل، تیم ها نیاز به سه هفته تمرین بدنسازی دارند.

تقریبا موضوع مهلت سه هفته‌ای به تیم‌ها برای شروع تمرینات در محافل مختلف مورد پذیرش قرار گرفته اما با نزدیک شدن به زمان شروع احتمالی رقابت ها، رفته رفته صدای اعتراض مربیان نسبت به این مهلت کوتاه شنیده می شود و گویا یک اعتراض نهفته بزرگتری در میان تیم ها وجود دارد که تاکنون آن را به طور علنی بیان نکرده اند.

* اعتراض مربیان به مهلت سازمان لیگ برای آغاز تمرینات

به طور مشخص، سازمان لیگ با مشکلاتی در برنامه ریزی و اتمام لیگ برتر رو به رو است و هر فرصتی را برای ادامه زودهنگام لیگ برتر ارزشمند می‌داند اما برای تیم ها، مسائل دیگری در ارجحیت قرار دارند. برخی از تیم ها که در کورس قهرمانی و کسب سهمیه آسیا و یا همین‌طور فرار از انتهای جدول قرار دارند، آمادگی نسبی اهمیت ندارد؛ بلکه آن ها به دنبال داشتن مهلت لازم برای رسیدن به بهترین شرایط جسمانی هستند در رقابت با رقبای خود کم نیاورند.

پرسپولیسی که در این مدت زمان با خیلی از شایعات از جمله نیمه تمام ماندن مسابقات بدون تعیین قهرمان و از این قبیل شایعات دست و پنجه نرم کردند، اکنون یکی از معترضان هستند. فنایی، مربی این باشگاه مهلت سه هفته‌ای را عادلانه نمی‌داند و می‌گوید بازیکنان رباط نیستند که در این مهلت کوتاه آماده شوند. او معتقد است برخی دنبال سودجویی از این برنامه ریزی برای قهرمان نشدن این تیم هستند.

محمود فکری، مربی نساجی نیز برنامه ریزی سازمان لیگ را برای شروع تمرینات مناسب نمی‌داند. به اعتقاد او به علت حضور بیش از ۴۵ روزه بازیکنان در منزل و نداشتن تحرک فعال، آن ها نیازمند بیش از ۴۰ روز تمرین هستند.

اعتراض ها به همین جا خلاصه نمی شود و تقریبا مربیان معتقدند سه هفته تمرین باعث مصدومیت بازیکنان می شود و آسیب های جدی تری در ادامه فصل به دنبال خواهد داشت.

*تیم ها برای شروع فصل چند روز تمرین می کنند؟

شواهد و قراین نشان می دهد که اکثر تیم ها در فصول گذشته با حدود ۴ تا ۵ هفته تمرین آماده رقابت ها لیگ برتر شدند. البته این مدت زمان در شرایطی بود که خیلی از بازیکنان در دوران پایان فصل نیز امکان برگزاری تمرینات شخصی خود را در خارج از محیط منزل داشتند و این طور نبود که به مدت دو ماه از خانه جم نخوردند.

با توجه به تاخیر یک ماهه در شروع لیگ نوزدهم، برخی از تیم ها حدود دو ماه در فصل آماده سازی به سر بردند و تقریبا قاعده همیشگی را بهم ریختند. به همین علت نگاهی به دوران آماده سازی پنج تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور و ذوب آهن در لیگ شانزدهم، هفدهم و هجدهم خواهیم داشت.

*لیگ شانزدهم: شروع فصل ۴ مرداد ۹۵

شروع تمرینات

پرسپولیس: ۲۵ خرداد ( ۴۰ روز تمرین)

استقلال: ۲۷ خرداد ( ۳۸ روز تمرین)

سپاهان: ۲۵ خرداد (۴۰ روز تمرین)

تراکتور: ۲۹ خرداد ( ۳۶ روز تمرین)

ذوب آهن ۲۹ خرداد (۳۶ روز تمرین)

*لیگ هفدهم: شروع فصل ۳۰ تیر ۹۶

پرسپولیس: ۳۰ خرداد (۳۱ روز تمرین)

استقلال: ۲۹ خرداد (۳۲ روز تمرین)

سپاهان: ۲۴ خرداد (۳۷ روز تمرین)

تراکتور: ۲۷ خرداد ( ۳۴ روز تمرین)

ذوب آهن: ۲۷ خرداد (۳۴ روز تمرین)

*لیگ هجدهم: شروع فصل ۴ مرداد ۹۷

پرسپولیس: ۲۶ خرداد ( ۳۹ روز تمرین)

استقلال: ۵ تیر (۳۱ روز تمرین)

سپاهان: ۲۷ خرداد (۴۰ روز تمرین)

تراکتور: ۵ تیر (۳۱ روز تمرین)

ذوب آهن: ۲۷ خرداد (۴۰ روز تمرین)

شواهد و قراین حاکی از این است که تمرینات تیم ها قبل از شروع فصول مختلف با فاصله ای حدود ۵ هفته آغاز شده و در این مدت زمان توانستند چندین بازی تدارکات را نیز انجام دهند.

از سوی دیگر، شروع زودهنگام تمرینات تیم ها به این معنی نیست که همه بازیکنان و مربیان در تمرینات حضور داشتند و معمولا تمرینات بدنسازی در سه هفته از این مدت زمان انجام شده است. از طرفی این مشکل برای تمام کشورهای دنیا به وجود آمده و سازمان لیگ ایران می تواند با الگو گرفتن از برخی کشورهای صاحب نام مانند انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ... تمرینات پیش فصل را آغاز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج