۹۸۶۲
۱ نظر
۵۰۱۸
۱ نظر
۵۰۱۸
پ

اگر جراحي پلاستيك كرده‌ايد به سولاريوم نرويد!

آفتاب گرفتن باآلوورا

سوختن با آفتاب در هر شرايطي ناراحت‌كننده است. پوست آفتاب سوخته زيبا نيست، خشك مي‌شود و سوزش و درد دارد؛ اما خوشبختانه راه‌هايي وجود دارد كه مي​توانيم خيلي زود از شرايطي كه پوست آفتاب سوخته براي‌مان به وجود آورده راحت شويم.

آفتاب گرفتن باآلوورا

آفتاب گرفتن باآلوورا

سويا بخوريد با شكلات

زماني كه دچار آفتاب سوختگي مي‌شويم، داشتن برنامه غذايي سالم و مقوي بسيار مهم است. بدن براي بازسازي و ترميم پوست به انرژي و مواد مغذي نياز دارد.

ويتامينA يكي از عناصر تشكيل‌دهنده پوست سالم است. با مصرف مواد‌غذايي حاوي ويتامين A و همچنين ماليدن كرم‌هاي حاوي اين ويتامين روي پوست، مي‌توانيم به بدن خود در ترميم پوست و ساخت سلول‌هاي پوستي جديد كمك كنيم.

آنتي‌اكسيدان‌ها نيز يكي ديگر از عناصر موثر در داشتن پوستي سالم و شاداب هستند. مصرف مواد‌غذايي همچون شكلات‌هاي تلخ هم لذت‌بخش است و هم به ما كمك مي‌كند پوستي شفاف و لطيف داشته باشيم. آب هم زياد بنوشيد. فراموش نكنيد در همان زماني كه پوست شما زير آفتاب سوخته، آب بدن نيز در گرما كاهش يافته و براي همين لازم است روزانه دست كم ۸ ليوان آب بنوشيم تا بدن ما دچار كمبود آب نشود. مصرف دانه‌هاي سويا نيز در داشتن پوستي شاداب موثر است. پژوهشگران به‌تازگي دانه‌هاي سويا را نيز به فهرست مواد خوراكي موثر در داشتن پوستي شاداب، اضافه كرده‌اند. دانه‌هاي سويا حاوي ماده‌اي هستند كه رطوبت پوست را تامين و از خشكي آن جلوگيري مي‌كنند.


پيشگيري بهتر از درمان

بهترين راه مقابله با آفتاب سوختگي اين است كه از همان اول سعي كنيم، دچار آن نشويم. تا حد امكان بايد سعي كنيم از قرار گرفتن زير نور مستقيم خورشيد خودداري كنيم يا حداقل سعي كنيم در ساعات اوج تابش (ظهرها) از خانه بيرون نرويم. براي جلوگيري از آسيب‌هاي نور خورشيد بايد پوست خود را تا حد امكان بپوشانيم؛ براي اين كار مي‌توانيم از لباس‌هاي نخي سبك و گشاد و همچنين كلاه يا سايه‌بان استفاده كنيم. محافظت از چشمان را نيز نبايد فراموش كرد به‌ويژه در روزهاي آفتابي كه خورشيد مدت طولاني در آسمان است و قائم به زمين مي‌تابد، بايد از عينك‌هاي آفتابي ضد اشعه ماوراي‌بنفش استفاده كنيم. راه‌هاي ديگري نيز براي جلوگيري از آفتاب‌سوختگي وجود دارد كه استفاده از كرم‌هاي ضد‌آفتاب يكي از بهترين آن‌هاست. ضد‌آفتاب‌هاي گوناگوني وجود دارد و معمولا انتخاب بهترين نوع آن كه متناسب با پوست ما باشد خيلي هم دشوار نيست. در انتخاب ضد آفتاب به عدد چاپ شده روي آن (spf) دقت كنيد. هر چه SPF ضد آفتاب بالاتر باشد، به اين معني است كه توانايي ضد‌آفتاب در محافظت از پوست بيشتر است. ضد‌آفتاب بايد تمامي پوست صورت، گوش‌ها، گردن و حتي لب‌ها را بپوشاند. همچنين به بايد داشته باشيد اگر مدت طولاني را در روز در بيرون از خانه مي‌گذرانيد، هر 2 تا 3 ساعت بايد ضد آفتاب را روي پوست خود تجديد كنيد.


اين افراد بايد به توان 2 مواظب باشند

زماني كه از خانه بيرون مي‌رويد تا سوار خودرو شويد، زماني كه با خودرو به محل كار خود مي‌رويد، زماني كه پشت پنجره ايستاده‌ايد و خيابان را تماشا مي‌كنيد، در تمامي اين شرايط در معرض اشعه ماوراي بنفش خورشيد هستيد؛ اما خوشبختانه تمامي اين شرايط به سوختگي‌هاي شديد منجر نمي‌شود و شرايط فقط در برخي موارد و مواقع بحراني‌تر مي‌شود.

اشعه ماوراي بنفش خورشيد بين ساعت‌هاي ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در شديدترين حالت مي‌تابد و بايد سعي كنيم تا حد امكان در اين ساعات در معرض نور آفتاب قرار نگيريم.

پوست و موي روشني داريد؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است بيشتر به پوست‌تان توجه كنيد! پوست‌هاي روشن و حساس سريع‌تر در معرض آسيب‌هاي نور خورشيد قرار مي‌گيرند.

تجربه جراحي پلاستيك داريد؟ با متخصص پوست خود مشورت كنيد! افرادي كه داروهايي مثل آنتي‌بيوتيك مصرف مي‌كنند يا تحت عمل جراحي زيبايي قرار گرفته‌اند، بيشتر در معرض خطر آفتاب‌سوختگي و بيماري‌هاي ناشي از آن قرار دارند.


با آلوورا برنزه شويد

در روند برنزه شدن، اشعه ماوراي بنفش چه در اثر تابش نور مستقيم خورشيد و چه در پي استفاده از تخت‌هاي سولاريوم، به لايه‌هاي زيرين پوست نفوذ مي‌كند و در نتيجه آن هورمون ملانين بيشتر در بدن ترشح مي‌شود كه در انتها به تغيير رنگ پوست و تيره شدن آن مي‌انجامد. استفاده از گياه آلو‌ورا يكي از بهترين شيوه‌ها براي تسكين درد ناشي از آفتاب سوختگي و تسكين التهاب پوست است. اما اين گياه خاصيت ديگري نيز دارد؛ اگر قصد داريد برنزه شويد و نگران دردهاي آفتاب سوختگي پيش از تغيير رنگ هستيد نگران نباشيد. زماني كه در معرض آفتاب قرار مي‌گيريد روي پوست خود آلوورا بماليد و با آرامش منتظر تغيير رنگ پوست باشيد. آلو‌ورا از ميزان آسيب‌هاي ناشي از آفتاب‌سوختگي به پوست مي‌كاهد و از پوست‌انداختن و خارش‌ پوست و حساسيت آن جلوگيري مي‌كند.


صابون ممنوع

اما وقتي كار از كار گذشت چه كار كنيم؟ بهترين كار اين است كه دوش آب سرد بگيريد. دوش آب سرد به‌طور موقت التهاب پوست را التيام مي‌دهد، اما به محض بيرون آمدن از زير آب باز هم سوزش پوست آغاز مي‌شود.مي‌توانيد از حوله يا پارچه نرم و خيس براي تسكين قسمت‌هاي آفتاب‌سوخته پوست استفاده كنيد. با اين عمل مي‌توان حس درد ناشي از سوختگي را به‌طور موقت تسكين داد اما به ياد داشته باشيد پارچه يا حوله را روي پوست خود به آرامي بگذاريد و آن را نكشيد؛ زيرا پوست آفتاب‌سوخته به شدت حساس است و با كشيدن پارچه روي آن بيشتر به پوست آسيب مي‌رسد. يادتان هم باشد زماني كه پوست‌تان آفتاب سوخته است از ماليدن صابون روي آن خودداري كنيد. صابون چربي طبيعي پوست را از بين مي‌برد و سبب خشكي پوست و سوزش آن مي‌شود. همچنين هيچ‌گاه روي پوست آفتاب سوخته لوسيون نماليد زيرا لوسيون گرما را جذب مي‌كند و سبب تورم پوست مي‌شود. استفاده از پمادهاي سوختگي را نيز فراموش نكنيد. هر روز دوش بگيريد و سپس روي محل‌هاي آفتاب‌سوخته آلو‌ورا يا پمادهاي سوختگي بماليد. استفاده از پمادهاي سوختگي روند تجديد سلول‌هاي پوستي را تسريع مي‌كند. استفاده از مواد حاوي اسيدهاي آلفا هيدروكسي نيز در ترميم پوست آفتاب سوخته موثر است. اين اسيدها ميزان رطوبت پوست را كنترل مي‌كنند و آن را متعادل نگه مي‌دارند. اين اسيدها همچنين لايه‌هاي سلولي پوست مرده را از سطح پوست پاك مي‌كنند و در نتيجه روند ساخت سلول‌هاي جديد پوستي تسريع مي‌شود. اسيدهاي آلفا هيدروكسي در مواد طبيعي همچون ميوه‌ها، شير و نيشكر وجود دارد؛ براي همين استفاده از ماسك‌هاي گياهي يكي از بهترين راه‌هاي درمان آفتاب سوختگي است و با استفاده از آن‌ها مي‌توانيم پوستي سالم با رنگي طبيعي داشته باشيم.


و اما نتايج خطرناك

قرار‌گيري در معرض نور شديد خورشيد گاهي آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به پوست وارد مي‌كند. آفتاب سوختگي سبب مي‌شود لايه‌هاي رويي پوست آسيب ببينند و تغيير رنگ دهند. اين لايه‌هاي پوستي معمولا به مرور زمان التيام مي‌يابند، بدين شكل كه پوست آسيب ديده خشك و جدا مي‌شود و سلول‌هاي پوستي جديد جايگزين آن مي‌شوند اما اشعه‌هاي مضر خورشيد آسيب‌هايي نيز به پوست مي‌رسانند كه به مرور زمان ديده مي‌شوند. پوست آفتاب خورده سريع‌تر چروك مي‌افتد و پيري زودرس پوست را در پي دارد. همچنين نفوذ اشعه ماوراي بنفش به لايه‌هاي پوستي، يكي از عوامل اصلي ابتلا به بيماري‌هاي خطرناكي چون سرطان پوست است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

آفتاب گرفتن باآلوورا


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • helia

      واقعا جالب بود...........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج