۹۸۶۷۹۸
۶۱ نظر
۵۰۱۳
۶۱ نظر
۵۰۱۳
پ

به زودی مرغ‌ها هم زنده به گور خواهند شد؟

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران هشدار داد، ۱۵ میلیون قطعه جوجه به‌دلیل نبود مشتری، کشته شدند و به‌زودی هزاران قطعه مرغ نیز به‌دلیل نبود مشتری، زنده به گور خواهند شد.

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران هشدار داد، ۱۵ میلیون قطعه جوجه به‌دلیل نبود مشتری، کشته شدند و به‌زودی هزاران قطعه مرغ نیز به‌دلیل نبود مشتری، زنده به گور خواهند شد.

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران درباره اتفاق اخیر دفن جوجه‌ها و گذشته‌ای که موجب وقوع این حادثه شد اگرچه معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را در چرخه تولید آن باتوجه به اینکه امکان تشخیص صد درصد مرغ یا خروس بودن آنها وجود ندارد، در همه جای دنیا امری معمول می‌داند به‌‎طوریکه سالانه میلیاردها قطعه جوجه خروس در دنیا نابود می‌شود و راهی دیگری هم نیست، اما این معدوم‌سازی را خاص واحدهای مرغ تخمگذار می‌داند و می‌گوید در واحدهای مرغ گوشتی جوجه‌های مرغ و خروس را جدا نمی‌کنند و همه را پرورش می‌دهند.

ناصر نبی‌پور میزان جوجه‌ریزی برای واحدهای مرغ گوشتی در کشور را ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه در نوسان می‌داند و اضافه می‌کند: از آنجا که هرساله برای تعطیلات نوروز واحدهای گوشتی بالغ‌بر ۱۱۵میلیون قطعه جوجه می‌ریختند اما این میزان در بهمن ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرد و به ۱۳۰ میلیون قطعه رسید.

به‌ گفته نبی‌پور، افزایش جوجه‌ریزی همراه با افزایش مصرف است اما واحدهای گوشتی، همان جوجه‌هایی را هم که در بهمن و اسفند ۹۸ خریداری و پرورش دادند نتوانستند بفروشند تا آنجا که با کاهش قیمت عمده‌فروشی مرغ گوشتی به کیلویی ۶۵۰۰ تومان در اسفند و فروردین، ایشان بالغ‌بر ۳ هزار تومان در هر کیلو در قیمت نهایی تولید ضرر کردند.

عضو هیأت موسس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن این کاهش تقاضا را ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام می‌کند تا آنجا که باعث شد مصرف مرغ گوشتی۳۰ تا ۳۵ درصد پایین بیاید؛ این کاهش مصرف ناشی از تعطیلی تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا و فست‌فودها، عدم برگزاری مراسم عروسی و ختم و ... بود و سبب شد تا قیمت عرضه مرغ در بازار مصرف به کیلویی ۹هزار تومان هم برسد. در این شرایط وقتی مرغداران نتوانستند مرغ تولیدی خود را که از اواخر بهمن جوجه‌ها را ریخته بودند در بازار بفروشند و واحدها را تخلیه کنند، از خرید جوجه یک روزه جدید در فروردین نیز خودداری کردند.

نبی‌پور با اشاره به مدت زمان پروار جوجه‌ها خاطر نشان می‌کند که مرغداران مرغ گوشتی که مرغ‌ها را پس از یک دوره ۳۵ تا ۴۰ روزه به بازار مصرف عرضه می‌کردند با آمدن کرونا و کاهش مصرف، مرغ‌ها را کشتار نکردند و هم‌اکنون مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده‌اند و حتی نهاده برای تغذیه و دارو و واکسن برای نگهداری آنها نیست.

او درباره نبود نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها کمی به عقب برمی‌گردد و در این‌باره یادآور می‌شود که در اسفندماه ۹۸، ذرت و سویا ناپدید شد و هر کیلوگرم سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۴ هزار تومان و هر کیلو ذرت از ۱۳۵۰ تومان به ۲۶۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد؛ در ادامه این افزایش قیمت، مرغداری‌ها با کمبود نهاده روبه‌رو شدند و اکنون حتی ارز هم برای ترخیص نهاده‌هایی که در بنادر هست پیدا نمی‌شود.

به‌گفته نبی‌پور بالغ بر ۲ میلیون تن نهاده در بنادر هست که نزدیک به ۴ ماه است به واردکننده ارز مورد نیاز برای واردات سویا و ذرت را نمی‌دهند. البته وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را برای عرضه برخی نهاده‌های دامی راه‌اندازی کرده که شرکت‌های واردکننده نهاده‌ها را در این سامانه عرضه می‌کنند اما متأسفانه این سامانه محلی برای دلالی شده است.

مرغ‌ها زنده دفن می‌شوند

عضو هیأت موسس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه می‌دهد از یک سو مرغداران، مرغ‌هایی را که پرورش داده‌اند روی دستشان مانده و وزن مرغ‌ها به بالای ۳ کیلوگرم رسیده و نهاده برای خوراک آنها و دارو و واکسن برای نگهداری آنها وجود ندارد و از سویی خریداری هم پیدا نمی‌شود آنها را از ایشان بخرد که چنانچه این رویه به همین صورت ادامه پیدا کند به زودی مرغداران، مرغ‌هایشان را زنده به گور خواهند کرد.

نبی‌پور با اشاره به اقدامات ستاد تنظیم بازار تصریح می‌کند که این ستاد در بهمن ۹۸ به واحدهای گوشتی گفته بود ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه برای اسفند بریزند تا بازار شب عید تنظیم شود اما اکنون این مرغ‌ها بیش از ۲ ماه است در مرغداری‌ها مانده و خریدار ندارد و حتی کیلویی ۵ هزار تومان هم از آنها نمی‌خرند. شرکت پشتیبانی امور دام هم به مرغداری‌ها گفته مرغ‌های با وزن بیش از ۱۸۰۰گرم را از آنها نمی‌خرد که در پی اعتراضات اتحادیه و مرغداران این عدد تا ۲۲۰۰گرم افزایش پیدا کرد اما مرغ‌ها همچنان در مرغداری‌ها مانده‌اند و وزنشان در حال حاضر به بالای ۳ کیلوگرم رسیده است.

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرغدارن مرغ تخمگذار استان تهران با اشاره به قیمت هر قطعه جوجه یک روزه که از ۵ تا ۶ هزار تومان در بهمن پارسال به ۲۰۰ تومان در اردیبهشت امسال رسیده، می‌گوید با این حال واحدهای تولیدکننده جوجه یک روزه حتی اگر مفت هم جوجه‌ها را بدهند مرغدار آن را نمی‌خرد.

بنا به گفته نبی‌پور جوجه یک روزه ۲۴ ساعت پس از خروج از تخم باید خریده و به واحد گوشتی برود در غیر این صورت باید از بین برود و در جریان اخیر هم حدود ۱۵ میلیون قطعه جوجه زنده به گور شدند.

او هشدار می‌دهد با عدم جوجه‌ریزی واحدهای مرغ گوشتی در فروردین و اردیبهشت به‌دلیل عدم فروش مرغ‌های تولیدی‌شان، کشور در خردادماه با کمبود شدید عرضه گوشت مرغ و حتی تخم‌مرغ روبه‌رو خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که نقش بخش خصوصی و دولت در کشتن جوجه‌ها و در ادامه نابسامانی بازار مرغ چگونه است، می‌گوید: بخش خصوصی در ماجرای کشتار جوجه‌ها مقصر نیست چراکه هشدارهای لازم را در اسفند و بهمن‌ماه پارسال به بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی داده بود. در اواخر بهمن ۹۸ به بانک مرکزی نامه نوشتیم و درخواست تخصیص ارز برای ترخیص نهاده‌ها کردیم اما بانک مرکزی پول مورد نیاز را تامین نکرد. وزارت صمت هم می‌گوید به بانک مرکزی نامه نوشته‌ایم اما بانک ارز لازم را نداده است. بنابراین در این شرایط چه راهی برای تولیدکننده می‌ماند که جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد یا خود را به نابودی بسپارد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا...

      خوب مردم پول ندارن بخرن چرازنده به گورکنن ارزون کنیدمردم بخرن جوری هستیدحاضرید دوربریزیدبه مردم ندین

      پاسخ ها

      • ملایرشهرجهانی انگور ومبل ومنبت

        پس اون م غدار بدبخت چی.. ارزون کنن که همه مرغدارا بیچاره میشن. که شدن

      • جواد

        یعنی لعنت بر مرغدارها و دولت که هر دو ضرر میزنن به مردم دولت فقط شعار ده همین است به مرغداری ها کمک کند و قیمت کمتر به مردم بدن . بله اگه مردم اینجوری هجوم نبرن قیمت پایین میاد فروشنده به التماس

      • بدون نام

        بلی درسته

      • بدون نام

        واقعا!! حاظر هستند مرغها رو معدوم کنند اما ارزانتر یا حتی رایگان به دست مردم نرسونن.جداً جای تعحب داره.

      • سید

        چه مرغ ارزون بدن چرا رایگان چه بکشن تعداد مرغداری که الان بتونه دوباره جوجه ریزی کنه میاد پایین و 3ماه دیگه مرغ کیلو 30 تومن هم گیر نمیاد

    • بدون نام

      حرف حق جواب نداره.

    • بدون نام

      مشتری هست پول ندارن اقشارکم درآمد یعنی حاضرید زنده به گورکنید ولی به اقشار بدبخت وبیچاره که رنگ گوشت ومرغ رو نمیبینند بدید .لااقل توماه خدا بخاطرخدا بهشون بدید .

    • بدون نام

      خب لااقل بدین ب ندارا و بیچاره ها،نمیشه ی بار از زیاده خواهی تون بگذرین؟

    • بدون نام

      چاره کار خیلی ساده هستش
      قرداد خرید با بنیاد مستضعفان تنظیم بشود و کلیه مرغ ها به بنیاد تحول ونهایتا بین مستصعفان و نیازمندان توزیع بشه
      الحمدلله شبکه فروش و توزیع هم مهیاست
      فروشگاهای زنجیره ای سینا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا بهترین پیشنهاد است

    • بدون نام

      از تزریق غم تو جامعه چی بهتون میرسه؟!!!! همه خبرهاتون از این دسته است؟!!!! حداقل تو این شرایط به مردم رحم کنید

    • بدون نام

      چون گرونه مشتری نبود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله واقعا چونکه گرونه همین فرداقیمت بزنن کیلویی ۵۰۰۰تومن ببندچطورحمله میکنن شایدتلفاتم بده

    • بدون نام

      بجای زنده بگور مرغ ها به ثواب بدهینش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا را شکر ما مسلمان هستیم اما نمیدونم چرا اینقدر از قوانین دین و شریعت فاصله گرفتیم درست مثل انجام کارهای ثواب. در ایران آدمهای نیازمند کم نیستند چرا این مرغها همینطور زنده به دست اونها نرسه که ثواب خیلی زیادی هم داره.

    • بدون نام

      چرا رستوران ها رو باز نمیکنند خوب والا مردم بازار می رن خرید می رن مهمونی می رن چجوری فاصله رو رعایت میکنن رستوران همین جور.بیایید به هم کمک کنیم.میدونید الان چه قدر جوان رستورانی بیکار شدن

    • محمد رضایی

      بایه نهادی قرار داد ببندین بریزه توفروشگاه ها ببین چطور میخرن باقیمت پایین...دل درد تولید کننده گران شدن مرغ وسود بیشتره

      پاسخ ها

      • ..... به من نچسب ...

        .... چرا مرغداری ها به جای ..معدوم کردن ... مرغ های بی زبان .. این مرغ ها را بطور رایگان به هموطنان خود. و یا مراکز خیریه اهداء نمی گنند؟؟

    • بدون نام

      لامصاب بجای زنده به گور کردن لابد بدین مردم بخورن.عجب حیوانی هستین

    • بدون نام

      خدا الهی همینجوری شما رو زنده به گورکنه

    • علی

      خوب بیارن بدن به خانواده هایی که بی بضاعت هستن خواب مرغم نمیبینن الان ماه رمضان هم هست ثواب داره بخدا اگر دور بریزن خدا قهرش میگیره بخدا قحطی میاد مثل همین مریضی که هممونو بدبخت کرده

    • بدون نام

      وقتی خيرتون به کسی نمیرسه لابدشردرست نکنید.گور پدر این دولت.که ميزارن حيواناتوزنده به گورکنن.گور پدر همه شما.

    • بدون نام

      خدالعنتتون کنه اصراف کارای بی رحم همین کاررومیکنین بلا نازل میشه

    • بدون نام

      لعنت برشما

    • بدون نام

      این همه تبلیغ سبد کالا می شد . دولت و نهادها و بنیادها اینها رو به قیمت کف بخرند و بین خلق االله توزیع کنند که هم تدبیر و هم امید . تدبیر برای تولید کننده و امید برای مصرف کننده .

    • بدون نام

      همین جوجه هارو جوجه کباب میکردین میدادین به مردم !!

    • بدون نام

      ارزان کنید مردم بخرند کیلوی 5 تومان بدهی.

    • بدون نام

      بعد میگیم آمریکا چرا گندمارو می ریزه تو دریا به مردم نمیده ما هم که از آمریکا بدتریم

    • بدون نام

      اسراف بیداد میکنه تو این مملکت.خب بدید به نیازمندان و زلزله زده ها و سیل زده ها

    • بدون نام

      پس این رییسی چی میگه

    • بدون نام

      مملکت کی به کی .اصلا همه چی ول شده.

    • بدون نام

      بابا نکنید اینکار و بذارید مردم مرغ ارزون بخورن سودتون در فروش بالا جبران میشه ارزون بشه مردم بیشتر میخرن اینم نه صادر کنید به عراق و کشورهای همسایه یه درآمد ارزی بیاد گناه داره بی دلیل کشتن این مرغها اسرافه نکنید اینکارو

    • بدون نام

      ببینید همین مورد هم برای زولبیا و بامیه صدق میکنه به نیاز و قدرت خرید مردم توجه نمی کنید فورا 20در صد قیمت و اضافه میکنید

    • س.ا

      تو رو خدا اینقدر ظلم نکنید آ ه و مظلومیت این مخلوقات مظلوم خدا دامنتون رو میگیره.چرا مثل سایر کشورها با علم و منطق جلو نمیریم .بسه این همه کشتار موجودات مظلوم و بی دفاع.

    • بدون نام

      یک آلمانی در رابطه با جوجه هایی که بیرون ریختند نوشته:

      شما فرد اقتصادی ندارید که جوجه را صادر کند؟

    • مریم

      حاضرید زنده به گور کنید ولی ارزان دست مردم ندهید چقدر بی منطق هستید

    • آراد @

      همین مرغ ها به نیاز مندان یا آنجا هایی سیل آمده بود بدهند مردم سیل زده سیستان بلوچستان هیچ زندگی نداشتن این ها به دست آنها برسانده وفکر سود وزیان آن نباشند بداند وقتی با خدا معامله کردند خدا چند برابر سود این کار را به آنها میدهد.

    • نگار

      بزودی عدابی بدتر از عداب کرونا نازل میشود .بسه حیا کنید حیوون ازاری تا کی .یا تو باغ وحش حیوونا رو گرسنه و افسرده رها کردید ی حیوونا بی ازار مثل سگا رو باتیر میزنید و حالا هم زنده بگور کردن احشام از خدا خجالت نمیکشید از خودتون خجالت بکشید برید جلو اینه چهره کریهتون ک از دورون مشخص ببینید رزالت و پلیدی تا کی

    • بدون نام

      بدید ب نیازمندا. یکم مرغ بخورن ادرس بدم

    • بدون نام

      فریز کنن بدن لبنان سوریه گرسنگان داخل وبیرون

    • بدون نام

      دست نگهدارید,مردم یه ملیون وام روگرفتن حالامرغ میشه کیلویی ۳۰هزارتومن اندکی صبراین بیزبونارونکشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیارتوروستاهابه طوررایگان یاقیمت پاینترتوزیع کن ببین چطواب ودونه واسشون فراهم میشه یابه قولی مسئول اگه دلت رازی میشه بده به باغ وحشها چراکلمه رکیک زنده به گورروتکرارمیکنیداگه دلتون بخوادهزارراحل وجودداره

    • سعید الله داد از محلات

      شماها فقط بلدین یا جیب مردم را خالی کنید یاازبین ببرید شماها اگر ارزانتر بدین خدا غهرش میگیره شماها ازآن دسته قشری هستین که نه خود خوری نه کسی دهید گنده سگ دهی.........؟

    • بدون نام

      نه اینکه مشتری نیست ، شما میخواین قیمت کذایی بدین ملت پول ندارن بخرن ، انشاالله که مردم یاد بگیرن جنس گرون نخرن تا شما خودتون رو زنده به گور کنید .

    • وحیدداودی

      کاشکی بجای مرغ این پراید روهم زنده به گور میکردن

    • بدون نام

      اون مدیر عامل بی عامل رو کنار بزنين
      يه مدیر جهادی بيارين
      خدا یا به دادمون برس

    • نادر

      چند هزار جوجه بی زبون چال شدن که قیمت مرغ 3 تومن بیاد روش حالا دیدن جواب میده مرغ هارو چال میکنن و فیلم میگیرن شاید شد 20 تومن

    • سید جلال رضوی

      اگر واقعاً مشتری نیست که هست چراکه هفته قبلی یکی دو روز مرغ کشتار روز در بازار نبود. چرا زنده به گور، آنها را در صورتی که بیمار نباشند در بیابان های منطقه رها تا وحوش از آنها تغذیه کنند ثواب هم دارد

    • بی نام

      بابا مردم ارزوش رو دارن مجانی بذید مردم خدا خیرتون نده

    • بدون نام

      چرا زنده به گور بدن به فقرا

    • بدون نام

      بااین حساب تا چندماه دیگه یمت مرغ پر خواهد زد و نایاب خواهد شد باید دولت خریداری کنه بزاره تو سرخونه واسه زمانیکه کمبود ایجاد میشه به گمانم بانک مرکزی هم کفگیرش به ته دیگ خورده ارز نداره بهشون بده خدا بخیرکنه

    • بدون نام

      مفتی بده مردم صف میبندن

    • ایکس

      اخرش که سر این بیچاره ها را می برند چرا اون موقع ندای حیوان دوستی سر نمیدین

    • زرگر

      هرخانواده ای یه دونه بدن چی میشه

    • بدون نام

      با با رایگان بدین مردم بخورنند این چه کا ی هست‌اخه

    • بدون نام

      آقایان مسؤل رده بالا اگرمعلولین شدید درمنزل بکشید ثوابش بهتر از زجرکشیدن با ماهی 108 تومن بهزیستی که نزد همه خجالت می کشن

    • بدون نام

      قانون هم شما را زنده بگور می‌کند

    • منذر

      ان المسرفین کانوا اخوان الشیاطین.

    • احمد

      گران شدن مرغ هم برای دولت میارزه هم برای مرغدار حالا همه می خواهند مرغ گران شود نه ارزان حتی به فقرا هم نمیدهند.

    • بدون نام

      بزار سود زیاد نکنند چه میشود وقتی یه مرغداری در 45 روز هفتاد تا هشتاد میلونی سود می کند چه میشود با این وضع بیست تا سی میلیون سود کنند و مرغ ها ارزان تر بفروشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج