۹۸۷۵۷
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

سقف ۳۵۰۰ تومانی نرخ ارز در سال ۹۳

کاهش یا افزایش نرخ ارز به این بازمی‏گردد که این افزایش قیمت بنزین با چه شیبی در پیش گرفته شود

خبرآنلاین: حسین راغفر در بررسی آینده نرخ ارز در سال ۹۳ به خبرآنلاین گفت: نرخ ارز کاملا وابسته به سیاست‏هایی است که دولت در پیش می‏گیرد. اینکه در مورد هدفمندی یارانه‏ها چه اقداماتی را انجام دهد و چگونه آن را اجرایی کند. آنطور که از شواهد برمی‏آید دولت قصد ندارد تبصره قانون هدفمندی یارانه‏ها را به صورت کامل اجرا کند. با توجه به اینکه به دلیل شرایط تورمی افزایش قیمت حامل‏های انرژی باید با شیب ملایمی باشد نباید افزایش قیمت چندانی را شاهد باشیم اما با توجه به افزایش قیمت تصویب شده بهای بنزین در بودجه، این شیب بسیار زیاد خواهد بود که تناسبی با تورم موجود در کشور ندارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: کاهش یا افزایش نرخ ارز به این بازمی‏گردد که این افزایش قیمت بنزین با چه شیبی در پیش گرفته شود. باید در نظر داشت که قیمت‏های حامل‏های انرژی جز قیمت برق و گاز که افزایش ۲۰ درصدی آن از بهمن ماه اعلام شده، هنوز اجرایی نشده است.

راغفر در ادامه برشمردن عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ارز در سال آتی اظهار کرد: نکته دیگر به این بازمی‏گردد که دولت چگونه بتواند « نظام شناور ارزی مدیریت شده » را مدیریت کند که مانع از افزایش نرخ ارز در طرف دولتی شود. زیرا تورمی که افزایش نرخ ارز دولتی در پی خواهد داشت روی نرخ ارز در بازار بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر با همه این احتیاط‏ها عمل کنیم، فکر نمی‏کنم افزایش قابل توجهی را در نرخ ارز در سال آتی شاهد باشیم. بنابراین پیش‏بینی من این است که حداکثر قیمت نرخ ارز در سال ۹۳ بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان باشد و بالاتر از آن نرود. اما باز هم می‏گویم همه چیز بستگی به مدیریت دولت دارد. دولت باید اراده کند و برنامه‏هایش را به اجرا دربیاورد.

این اقتصاددان در واکنش به کاهش نرخ ارز در بازار به زیر ۳۰۰۰ تومان گفت: این بازی دولت است که نمی‏خواهد قیمت ارز از ۲۹۰۰ تومان پایین‏تر بیاید که اصلا صحیح نیست. دولت نباید در بازار ارز این چنین مداخله کند.

راغفر در ادامه افزود: البته بخشی از این رفتار دولت به مسئله تحریم‏ها بازمی‏گردد. دولت باید پس از رفع تحریم‏ها و آزاد شدن منابع و فروش نفت، درآمدهای نفتی خود را وارد چرخه اقتصاد کشور کند و از این منابع درست استفاده نماید نه اینکه با افزایش درآمدهای نفتی افزایش واردات را شاهد باشیم. باید درآمدهای حاصل از فروش نفت به بخش تولید سوق داده شود. در این صورت کاهش نرخ ارز را به زیر ۳۰۰۰ تومان در کشور شاهد خواهیم بود.

وی در رابطه با تک نرخی شدن ارز در سال ۹۳ گفت: دولت باید بتواند به میزان کافی عرضه داشته باشد تا بتواند تک نرخی شدن ارز را اجرایی کند. در غیر این صورت قیمت‏ها همچنان متفاوت خواهد بود و دو نرخی بودن ارز را مشاهده خواهیم کرد. اما اگر دولت عرضه کافی داشته باشد، با افزایش فروش نفت و وارد شدن این درآمدها در بخش تولید، دلیلی برای تک نرخی نشدن نرخ ارز وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیری

      اگر قرار باشد که نرخ ارز بالاتر رود به دنبال آن نرخ خدمات دولتی و حقوق ها ودستمزدها نیز باید افزایش یابد دلار می دود و گرانی از دلار پیشی می گیرد . به نظر من باید حقوقی افزایش نیابد ، نرخ ها ثابت بماند تا وضعیت کشور به ثبوت برسد یعنی دولت مطمئن گردد که بازار رغا از دست دلالان از خد بی خبر خارج نماید هر چند دولت تصور می کند سقوط نرخ ریال در برابر ارزهای خارجی به نفعش است ولی سخت در اشتباه است .

    • بدون نام

      اگر پایین بیاد دونه درشتها برشکست میشوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج