جاباما
۹۸۷۷۸۷
۵۳ نظر
۵۷۳۱
۵۳ نظر
۵۷۳۱
پ

پنج ابرقدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی

در ۳۰ سال آینده، اغلب قدرت‌های اقتصادی جهان کشور‌هایی خواهند بود که امروز جزو کشور‌های در حال توسعه هستند، کشور‌هایی که از قدرت‌های فعلی مثل آمریکا، ژاپن و آلمان پیشی خواهند گرفت.

برترین‌ها: برگزیت، ویروس کرونا و تعرفه‌های تجاری ممکن است باعث ایجاد مشکلات اقتصادی شوند، ولی پیش‌بینی می‌شود که در چند دهه آینده اقتصاد جهانی حتی با وجود این مشکلات به سرعت رشد کند. تخمین کارشناسان این است که بازار‌های جهانی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر می‌شود، در حالی که طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد، جمعیت جهان در همین بازه ۲۶ درصد بیشتر رشد نخواهد کرد.

این رشد اقتصادی باعث تغییرات بسیاری خواهد شد. پیش‌بینی آنکه این تغییرات دقیقاً چه خواهد بود آسان نیست، اما بسیاری از اقتصاددانان در یک مورد هم نظرند: اینکه بازار‌های در حال رشد امروز، ابرقدرت‌های اقتصادی فردا خواهند بود.

شرکت خدمات حرفه‌ای بین‌الملل (PwC) در گزارشی با عنوان «جهان در سال ۲۰۵۰» پیش‌بینی کرده در سی سال آینده شش کشور از هفت اقتصاد بزرگ جهان اقتصاد‌های نوظهور امروز باشند. در مقابل، قدرت‌های اقتصادی امروز به رتبه‌های پایین‌تر خواهند رفت: آمریکا از رتبه ۲ به ۳، ژاپن از رتبه ۴ به ۸ و آلمان از رتبه ۵ به ۹. براساس این گزارش، طی سه دهه آینده حتی اقتصاد‌های نسبتاً کوچکتری مانند ویتنام، فیلیپین و نیجریه نیز جهشی قابل ملاحظه در رده بندی اقتصاد‌ها خواهند داشت.

ما با ساکنان پنج کشوری که پتانسیل بالای رشد دارند صحبت کردیم که بفهمیم آن‌ها چگونه با این تغییرات سریع کنار می‌آیند، زندگی در این مناطق چه مزایایی برایشان دارد، و به مرور که اقتصاد کشورشان رشد می‌کند با چه مشکلاتی روبرو میشوند.

چین

اگر مبنای محاسبه برابری قدرت خرید (PPP) باشد که تفاوت سطح قیمت در کشور‌های مختلف را در نظر می‌گیرد، چین هم اکنون بزرگترین اقتصاد جهان است. در چند دهه گذشته، قاره آسیا غول اقتصادی کم نداشته، اما اقتصاددانان بر این باورند که این تازه اول کار است.

پنج ابرقدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی شانگهای یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای چین و یکی از بزرگترین بنادر جهان است

شهروندان چین زیرورو شدن اقتصاد را جلوی چشم‌شان می‌بینند. روان کول، نویسنده مجموعه کتاب‌های «چینی در یک دقیقه» می‌گوید: «خانه من در پارک صنعتی سوژو طی چند سال گذشته پر از مرکز خرید پر زرق و برق و پارک و رستوران و ترافیک شده. در حالیکه پانزده سال پیش که من برای اولین بار به چین آمدم، تمام این منطقه باتلاق و زمین کشاورزی بود. همه جای چین داستان همین است. کل کشور در حال تغییر است.»

این تغییرات باعث جذب کارآفرینان شده، و همینطور افرادی که در میانه این رشد ظاهراً بی پایان به دنبال فرصتی برای پول درآوردن هستند. بسیاری از این کارآفرینان تازه کار از شانگ‌های شروع می‌کنند که بزرگترین شهر چین است.

جان پابون، بنیانگذار آمریکایی شرکت مشاوره فولکروم در شانگهای، می‌گوید: «ذهنیت حاکم بر شانگ‌های کارآفرینی و تجاری است. از خرده فروشان در بازار‌های ماهی و گوشت شهر تا موتورسوار‌هایی که مدام پشت چراغ قرمز بوق می‌زنند و کسانی که تا آخر شب در دفتر‌ها مشغولند، همه به فکر پیشرفتند. »، اما بر خلاف نیویورک، شهری که پابون قبلاً در آن زندگی می‌کرده و به نظرش ساکنانش بسیار محافظه کار بودند، شهروندان اینجا «همیشه آماده‌اند حرفت را بشنوند و مشاوره درست بدهند.»

اما کسی که بخواهد اینجا زندگی کند باید زبان ماندارین یاد بگیرد. پابون می‌گوید: «دانستن زبان دیگر مزیت نیست. بدون ماندارین اینجا کاری از پیش نمی‌برید. در محافل اجتماعی و فرهنگی هم همینطور. حتی ممکن است راهتان ندهند.»

هند

بر اساس گزارش PwC، اقتصاد دومین کشور پرجمعیت جهان نیز در سه دهه آینده رشدی چشمگیر خواهد داشت - میانگین سالی پنج درصد، که بین کشور‌های در حال توسعه از سریع‌ترین‌هاست. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، هند از آمریکا هم پیشی بگیرد و دومین اقتصاد بزرگ جهان بشود (با ۱۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان). بعضی پیامد‌های مثبت این رشد اقتصادی همین حالا نیز در زندگی هندی‌ها به چشم می‌خورد.

پنج ابرقدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، هند ۱۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کل جهان را به خود اختصاص خواهد داد

ساوراب جیندال ساکن هند است و مدیر اپلیکیشنی به نام تاک تراول. او می‌گوید: «از پایان قرن بیستم میلادی، من به معنای واقعی کلمه دگرگونی هند را پیش چشمان خود دیده‌ام. رشد اقتصادی سبک زندگی مردم را از جهات مختلف عوض کرده، از حال و هوای شهر گرفته تا برخورد مردم در جامعه و عادات روزمره. مثلا در ۱۵ سال گذشته کیفیت تلویزیون‌ها، تلفن‌های همراه و مدل خودرو‌ها به شکلی محسوس بهتر شده، امکان سفر هوایی به مراتب بیشتر شده و خانه‌ها لوکس‌تر شده‌اند.»

البته این پیشرفت‌ها بدون مشکل نبوده. هزینه زیرساخت‌های شهر تامین نمی‌شود. ماشین در خیابان‌ها بیشتر شده و، چون مقررات مربوط به آلودگی هوا درست اجرا نمی‌شود، شهر‌هایی مثل دهلی نو آلوده‌تر از قبل شده‌اند. نکته دیگر اینکه این رشد اقتصادی در زندگی همه به یک اندازه تأثیر نداشته. جیندال می‌گوید: «بخش‌هایی از جامعه هنوز کیفیت زندگی بسیار پایینی دارند: محله‌های پرجمعیت و کثیف کنار برج‌های گران»

نامیتا کولکارنی، وبلاگ نویسی در میسور، در این باره می‌گوید: «رشد یک کشور با توجه به میزان احترام به حقوق شهروندی آن کشور سنجیده می‌شود، بنابراین ما هنوز راه زیادی در پیش داریم. تا زمانی که زنان در فضا‌های عمومی ایمن نباشند، «رشد اقتصادی» پشیزی نمی‌ارزد.»

او معتقد است کسانی که می‌خواهند به هند مهاجرت کنند باید درست تحقیق کنند، مخصوصا به این دلیل که بخش‌های مختلف کشور با هم تفاوت چشمگیر دارند. می‌گوید: «اینجا هر ایالت زبان‌ها و غذا‌ها و آداب و سنن مخصوص خود را دارد. من شخصا ایالات شمال شرقی را بیشتر دوست دارم.»

جیندال اضافه می‌کند که کسی نباید سعی کند سبک زندگی قبلی‌اش را در هند بازسازی کند، بلکه باید سعی کند راه و روش زندگی در اینجا را یاد بگیرد. می‌گوید: «سعی کنید خود را با هند وفق دهید، هند خود را با شما وفق نخواهد داد.»

برزیل

این غول اقتصادی آمریکای جنوبی در آینده پنجمین اقتصاد بزرگ جهان می‌شود و از ژاپن، آلمان و روسیه پیشی می‌گیرد. اقتصاد برزیل در چند دهه گذاشته به لطف منابع طبیعی فراوان این کشور به سرعت رشد کرده، اما برای کنترل فساد دولتی و تورمی که این کشور را در سال‌های اخیر گرفتار کرده مشکل دارد.

کایو برست که در برزیل به دنیا آمده می‌گوید: «من سرخوشی دوران رشد اقتصادی اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی را از نزدیک دیدم. در این دوران طبقه متوسط جدیدی در برزیل به وجود آمد. همه برزیلی‌ها به این معروفیت تازه یاب کشورشان که سخت هم به دست آمده بود می‌بالیدند. اما در همین دوران شهر‌های بزرگی مثل ریودوژانیرو و سائوپائولو بسیار گران شدند. کار به جایی رسید که به نظر می‌آمد برزیل سریع‌تر از آنچه که باید رشد کرده. جاده و خط آهن و بندر و مسیر‌های بازرگانی موجود پاسخگوی این رشد نبود.»

پنج ابرقدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی منابع طبیعی سرشار برزیل به رشد اقتصادی این کشور کمک کرده

بعضی از این مشکلات باعث شده برزیل سریع‌تر از بسیاری کشور‌ها خود را با فناوری روز وفق دهد. آنالیزا نش فرناندز که پیش از این در سائوپائولو زندگی می‌کرده می‌گوید: «در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه، رشد بالا یعنی تورم بالا. برزیل برای اینکه از نقدینگی در برابر تورم محافظت کند، به فن آوری رو آورد. معادل بومی ابزار‌هایی مثل پل (PayPal) یا ونمو (Venmo) بیشتر از بیست سال است که بخشی از زندگی روزمره برزیلی‌هاست. حتی پیش از آنکه مردم تلفن هوشمند داشته باشند، روی دستگاه‌های خودپرداز از این امکانات استفاده می‌کردند.»

رکود اقتصادی سال ۲۰۱۶ میلادی ضربه سنگینی به برزیل زد. اما آنطور که در گزارشی از رویترز آمده، نشانه‌های رشد دوباره پدیدار شده و به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، سال ۲۰۲۰ سالی حیاتی برای اقتصاد برزیل باشد. (گزارش پیش از شیوع گسترده کرونا نوشته شده)

یکی از برزیلی‌هایی که برای این گزارش با او صحبت کردیم، سیلوانا فراپیر بود. او می‌گفت: «این کشور درگیر مشکلات اقتصادی است، اما قطعاً به سمت آینده‌ای روشن حرکت می‌کند. برزیل یکی از غول‌های جهان در معدن و کشاورزی و تولیدات صنعتی است، بخش خدمات هم استوار و روبه رشد است. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در بخش جهانگردی هم بیشتر شده.»

وضعیت اقتصادی هرچه باشد، آغوش برزیلی‌ها عموما به روی خارجی‌ها باز است، مخصوصا اگر زبان یاد بگیرند. سیلوانا فراپییر می‌گوید: «برزیل کشوری گرم و صمیمی است که از خارجی استقبال می‌کند. برزیلی‌ها کمتر فردگرا و بیشتر اجتماعی هستند. ذوق می‌کنند وقتی یک خارجی به فرهنگ و زبان آن‌ها علاقه نشان می‌دهد. اگر زبان پرتغالی یاد بگیرید، دیگر انگار در خانه خودتان هستید.»

مکزیک

در گزارش شرکت فولکروم پیش‌بینی شده که مکزیک تا سال ۲۰۵۰ میلادی به اقتصاد هفتم دنیا بدل شود - یعنی چهار پله بالاتر از جایگاه فعلی. بخش عمده رشد مکزیک در سال‌های اخیر با تمرکز بر تولید و صادرات بوده، اگرچه شرایط اقتصادی کنونی جلوی رشد بیشتر را گرفته.

پنج ابرقدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، انتظار می‌رود مکزیک به هفتمین اقتصاد برتر دنیا تبدیل شود

فدریکو آریتزوبالاگا که بلاگر سفر است و در پورتو بایارتا زندگی می‌کند می‌گوید: «درست است که اقتصاد مکزیک طی ده سال گذشته رشد کرده، اما نه آنقدری که فکر می‌کردم و قطعاً کمتر از آنچه می‌توانسته رشد کند. قیمت بنزین در هشت سال گذشته دو برابر شده، و ارزش پزو مکزیک در مقایسه با دلار آمریکا در ده سال ۵۰ درصد افت کرده. با‌این حال اگر فرصت شغلی مناسب پیدا کنید و سخت کار کنید، می‌توانید خوب پول دربیاورید، و قدرت خریدتان در مقایسه با کشور‌های گران بیشتر خواهد بود.»

خدمات بهداشتی و حمل و نقل در مکزیک به مراتب ارزان‌تر از آمریکا، کانادا و اروپا است. سوزان هسکینز آمریکایی که سردبیر ارشد سایت زندگی بین‌المللی است و در ایالت بوکاتان مکزیک زندگی می‌کند می‌گوید: «من اخیرا مکزیکوسیتی بودم. کرایه اوبر به هر جای شهر چهار تا ده دلار بود. » در مکزیک هم مثل بسیاری از اقتصاد‌های در حال رشد، تأمین بودجه برای زیرساخت‌های شهری دشوار است. هرچند به گزارش رویترز، دولت مکزیک اعلام کرده در چهار سال آینده ۴۴ میلیارد دلار به این منظور اختصاص داده‌است.

بخش‌های مختلف مکزیک آب و هوا و فرهنگ متفاوت دارند. برای همین بومی‌ها به کسانی که قصد مهاجرت دارند توصیه می‌کنند درست تحقیق کنند و شهر‌های مختلف را ببینند. با این حال، مهمان‌نوازی مردم کار را آسان می‌کند، به‌خصوص یادگیری زبان اسپانیایی را، که برای زندگی در مکزیک ضروری است.

هسکینز می‌گوید: «مردم اینجا هر کار از دستشان بر بیاید می‌کنند که کمک کنند راحت‌تر ارتباط برقرار کنید.»

نیجریه

نیجریه یکی از بزرگترین اقتصاد‌های آفریقا است. پیش‌بینی شرکت فولکروم این است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، نیجریه به طور متوسط سالی ۴.۲ درصد رشد می‌کند و از رده ۲۲ به رده ۱۴ اقتصاد‌های بزرگ جهان می‌رسد. دولت در نیجریه همواره معضل فساد داشته‌است. با این حال، روحیه کارآفرینی مردم اقتصاد کشور را جلو می‌برد. طبق گزارش «دیده بان کارآفرینی جهانی»، بیش از۳۰ درصد از مردم نیجریه یا کارآفرین جدید هستند یا مالک و مدیر کسب و کار خودشان - که از بالاترین‌ها در جهان است.

پنج ابرقدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ٪۳۰ از ساکنان نیجریه کارآفرینان جدید یا مالک/مدیر هستند

کولت اوتوشسو، مدیرعامل اکسلریت تی وی که در لاگوس زندگی می‌کند، می‌گوید: «اینجا فضا شلوغ و زنده است. مردم نیجریه سخت‌کوش هستند. کاملاً عادی است که یک نفر همزمان مشغول چند کار باشد. یعنی همیشه کاری در جریان است.»

حتی مشکلات کشور، مثل مشکل حمل و نقل عمومی، باعث ایجاد فرصت کاری شده. اوتوشسو می‌گوید: «اینجا یک اپلیکیشن برای پیک موتوری داریم که خیلی شبیه اوبر است. پیک موتوری همیشه بیشتر از بقیه راه‌های حمل و نقل استفاده می‌شده، اما در گذشته قابل اعتماد نبود. اما الان می‌توانیم حرکت موتور‌ها را دنبال کنیم، دقیقاً همانطور که مسیر حمل و نقل و تحویل بار با اوبر ردیابی می‌شود.»

نیجریه‌ای‌ها عموما به آینده کشورشان خوشبین‌اند، اما نگران فساد دولتی و سرمایه‌های خارجی هستند. چیزوبا آنیااوها، بنیانگذار اپلیکیشن گردشگری تروسولو، با اشاره به تاریخچه بهره برداری کشور‌های دیگر از منابع طبیعی نیجریه، می‌گوید: «باید مراقب باشیم از کدام کشور پول می‌گیریم، به چه کسی اجازه می‌دهیم برای بهبود زیرساخت‌ها کمک مان کند، و در ازای این کمک‌ها چه تعهداتی به این افراد یا کشور‌ها می‌دهیم.»

تازه واردان باید در لاگوس یا ابوجا زندگی کنند، هر دو شهر بزرگ‌اند و مدرسه‌های خوب و زندگی شبانه و غذای عالی دارند. درست مثل هر شهر بزرگ دیگر، مهارت‌های زندگی شهری در نیجریه هم مهم است. آنیااو‌ها می‌گوید:«بهترین راه برای جا افتادن در اینجا این است که یک شخص مورداعتماد داشته باشید که اینجا زندگی کند. فهمیدن اینکه کسی مهاجر است آسان است؛ و این باعث می‌شود طعمه آسانی باشید. باید سعی کنید زیاد به چشم نیایید. احتیاط کنید، همیشه به محیط اطراف خود و افراد دورو برتان آگاه باشید.»

منبع: bbc

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      و اما جایگاه ایران در سال ۲۰۵۰ :
      - مرگ بر چین، مرگ بر هند، مرگ بر برزیل، مرگ بر مکزیک، مرگ بر نیجریه
      - خدا خودش به دادمون برسه، خدا خودش بهمون رحم کنه، فقط خدا نجاتمون بده، خدایا لعنتشون کن، خدایا نابودشون کن، خدایا فلان کن، خدایا بسان کن
      - تو رو خدا به فکر مردم خودتون باشید، به فکر شیکم مردم باشید، برزیلو رها کن فکری به حال ما کن، مجبوریم بین بد و بدتر بریم به بدترین بدیم
      ...
      ...
      ...
      ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چین هند نیجیریه منبع بی بی سی خخخخخخخ

      • بدون نام

        فقط اروپا امریکا

      • ن

        برترینها اینو(کلمه اخر) منو بلاک میکنه

      • رضا

        حقیقت تلخ

      • رضا

        البته ماازنظر معنوی رشد میکنیم
        دنیا رو بزاریم واسه مادی ها!!!!!!!!!!!!!!!

      • بدون نام

        ایران سال 2003 جزو بیست اقتصاد بود یعنی زمان خاتمی

        رشد خوبی هم داشت. فقط بخاطر گفتگوهای تمدن خاتمی و روابط منطقی با دنیا

        و الان به لطف مرگ گویان و کاسبان تحریم رسیدیم اینجا

      • بدون نام

        کاری به امریکا ندارم.فقط یک درصد فکر کن ژاپن و المان بزارن اینا بزنن جلو.ژاپن تولیدات انحصاری داره متلا بهترین دوربین ها و لوازم الکترونیکی.المانم مادر صنعته.تو خودرو سازی و پزشکی و مهندسی با اختلاف اوله

      • بدون نام

        ما هیچ ما نگاه

      • بدون نام

        مردم درسال ۵۷بین بد و بدتربدترراانتخاب کردند ودست به انقلاب زدند وبدبخت شدند بنده به عنوان یک کارشناس عرض میکنم بدترهمیشه بعدازبدبوجودمی آید

    • مهدی آریایی تبار

      ۳۰ سال دیگه ما ابر قدرت جهانیم! ۱/۴ منابع گاز دنیا، ۱/۱۰ منابع نفت دنیا، ۹٪ معادن کره‌ی زمین با داشتن ۱٪ خاک دنیا و موقعیت ژئوپولتیک ممتاز رو دارا هستیم، دانش و فناوری رو به پیشرفتی داریم و الان ابر قدرت نظامی هستیم، و مهمتر از همه منابع آب شرب قابل توجهی داریم :)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایناییکه گفتی رفته توجیب ازمابهترون مردم چی؟
        شمابخورید وگردش کنید وریخت پاش !مردم هم دهانشان بازمانده خیره بهشماها بعدبه به و چه چه کنندکه چقدرمسولین ما زحمت میکشندومیخورندوقیمتهارابالامیبرند!!!(ای جان )
        تی جانه قوربان بنابراین نبود؟

      • بدون نام

        فکر کنم تا حالا آب جیره بندی رو ندیدی
        نوبت پمپاژ ٱب هم نفهمیدی
        یه روز درمیان آب ذخیره کردن هم نفهمیدی

      • علی

        اینایی رو که گفتی همین الان هم داریم:/

      • بدون نام

        مهمتر از همه اینها، سلامت عقلی و تعادل روانی است. دارید؟

      • م

        اگه تا ۳۰ سال دیگه اینا رو که گفتی با اختلاس غیب نشه

      • بینام

        پاشو صبح شده وقت خواب نیست...آفرین پسر خوب

      • رضا

        چقدر درست،اشتباه گفتی!!
        آب شرب داریم!؟

      • بدون نام

        شما اگر قرار بود ابر قدرت بشید تو این چهل سال میشدید ،ی چشم انداز ۱۴۰۰ ،گذاشتید هیجیش محقق نشد ،بدتر شد همه چیز

      • کوید۱+۱۸

        این منابعی که گفتی همش به غزه وسوریه ولبنان تعلق داره بماچه

      • بدون نام

        این منابع نفتی دردست آقازاده ها وازمابهتران است به امثال تو چیزی نمیرسد

    • بدون نام

      پس ماچی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما امنیت داریم ژن با کیفیت داریم

    • محمد

      اگر چین همینطور به ساخت ویروس های خطرناک ادامه بده تا 2050فقط خود چین باقی می مونه

    • امین

      این محاسبات با دولت فعلی ما انجام شده اگه این دولت بره کنار تمام این محاسبات بهم میریزه

      پاسخ ها

      • کاربر

        اره خوب دولت بعدی کاری میکنه یه کشور حذف بشه از محاسبات کلا ( ایران خخخ چه فکری دارین اخه شماها... بعد میگن ایران چرا این وضعیت روو داره

      • بدون نام

        هر دولتی هم بیاد همین آش و همین کاسه است چون با آمدن و رفتن دولتها مردم عوض نمیشن

      • بدون نام

        منظورت حکومته

      • ناشناس

        منتظر شما بودند تا دستور بدهید

      • جانم فدای ایران

        سخنم خطاب به کاربر ۱۶:۴۱ و امثال ایشونه
        یکم تفکر بد نیست.
        وطن فروش نباشیم .
        چنتا حکومت عوض شده تو این دو سه قرن پیش؟ به کجا رسیدیم جز عقب موندن ازدنیا؟
        کم توهُم بزنید. فقط توخواب تغییر حکومت رو می بینید.میدونم الان خیلی ظلم شده به خیلیامون ولی امیدوارم دولتی روی کار بیاد دلسوز ایران و ایرانی . مطمئنم که خدا هوامونو داره .

    • بی نام

      پس آمریکا کو☹️☹️

      پاسخ ها

      • E3maeil

        آمریکا که رو به افوله بابا

    • بدون نام

      ۲۰۵۰????

    • بدون نام

      پس آمریکا کو؟

      پاسخ ها

      • بی نام

        آخه نیجریه چیه که باید جز پنج کشور ابر قدرت باشه!!!! کدوم احمقی چنین محاسبه ای انجام داده

      • رضا

        خوب آمریکا تا اون موقع مرده دیگه
        پس واسه چی اینهمه داریم مرگ بر آمریکا میگیم
        الکی که نیست

      • بهروز

        نیجریه قرار چهاردهم بشه نه پنجم.

    • بدون نام

      ما می توانیم (فکر بد نکن)

    • بدون نام

      ایران ؟

    • بدون نام

      به غیر از چین همشونو قبول دارم. چین با این فضاحت کرونا شانس بیاره قحطی نشه وقتی سرمایه ها دارن خارج میشن.

    • بدون نام

      نیجریه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله
        نیجریه
        تا حالا تصاویر امیرنشین دبی دهه ۱۹۸۰ را دیدی؟

    • علی

      ما هم با این روال تا سال۲۰۵۰ گداترین کشور جهان خواهیم شد و شمار زیادی از همو طنهامون بر اثر فقر و نداری خواهند مرد خدا به داد ما مردم برسه که روی ثروت هنگفت جهان خوابیدیم ولی با فقر دست و پنچه میزنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا نگران نباش
        با همین راهکار همه مشکلات حل میشه:
        خدا به دادمون برسه. خدا ال کنه. خدا بل کنه

    • بدون نام

      پنچ کشور ایران لبنان فلسطین سوریه ویمن

    • گیلانی

      همه دنیا پیشرفت میکنن واز زندگی وکار لذت میبرن
      ما هنوز اندر خم یه کوچه ایم
      که بخوایم بریم مستراح با پا چپ بریم یا راست
      خبری زجرمون نده تی بلامی سر

    • بدون نام

      انشااله مام میشیم ابر قدرت

    • بدون نام

      پس گزینه چهارم کو

    • دکتر علی چلویی از مشهد

      ایران....

    • setayesh

      ما باداشتن ۵درصد از منابع جهان کجاییم؟

    • بدون نام

      دنیا رو حساب توهم نمیچرخه ..... بنابراین ۱۰۰ سال دیگه هم اوضاع همینه .... همین ابر قدرتها و همین فلک زده های بدبخت فعلی !

    • سعید رح

      خواستن حرفشون روواقعی جا بزنن زیرش نوشتن بی بی سی .و آخر :چقد زور زدید امریکارو جا ندید .همیشه شیر شیره والسلام ما هم کفتار

    • کوید۱+۱۸

      جایگاه ایران
      ثروتمندترین کشوردنیابابالاترین درصدگداپروری درجهان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج