۹۸۸۲۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کلیدواژه های مهم و جنجالی آموزشی عالی

سال ۹۲ برای آموزش عالی کشورمان سالی سرشار از تغییرات و نو شدن هایی بود که موجب شد اصطلاحات و کلید واژه هایی جدید به آن وارد شود و بر سر زبانها بیفتد.

خبرگزاری مهر: سال ۹۲ برای آموزش عالی کشورمان سالی سرشار از تغییرات و نو شدن هایی بود که موجب شد اصطلاحات و کلید واژه هایی جدید به آن وارد شود و بر سر زبانها بیفتد.

آموزش عالی کشور امسال دستخوش تغییرات بسیاری از دو جناح سیاسی شد و شش ماهه نخست سال را با مدیریت دولت دهم و شش ماهه دوم را با مدیریت دولت یازدهم سپری کرد.

نگاهها، طرح مسائل، سیاستگذاریها، اقدامات، بسترسازیها و رویه های در پیش گرفته شده در آموزش عالی کشورمان توسط هر دو دولت یکسان نبود و آموزش عالی دو گفتمان کاملاً متفاوت را در سال ۹۲ تجربه کرد.

با توجه به تفاوتی که در نگاهها و سلایق وجود داشت، ۲ سکاندار آموزش عالی کشور یعنی کامران دانشجو و رضا فرجی دانا به فراخور برنامه های ارائه شده به مجلس و نگاهی که دارند، کلید واژه هایی را وارد آموزش عالی کشور کردند که برخی از آنان اگرچه جدید نبود اما در زمان مدیریت هر دو، به فراخور شرایط کمتر یا بیشتر به کار برده می شد و در واقع به گونه ای نهادینه شد.

پرونده نوروزی حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر، به این کلید واژه ها اختصاص یافته است.

کلید واژه های وزارت کامران دانشجو

اسلامی شدن دانشگاهها، استاد سکولار، کف و سوت در دانشگاه، پردیس خودگردان، دانشجوی شبانه، استادان بازنشسته، عالم ملکوتی، حجاب و عفاف در دانشگاه، شأن دانشجویی، بازنگری سرفصلهای درسی، جذب هیأت علمی، ولایت مداری، اختلاط میان زن و مرد، تفکیک جنسیتی، دیوار جنسیتی از جمله کلید واژه هایی بود که در زمان مدیریت کامران دانشجو بر وزارت علوم در آموزش عالی کشور شکل گرفت.

کلید واژه های وزارت رضا فرجی دانا

با آمدن رضا فرجی دانا به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کلید واژه های دیگری به آموزش عالی کشور وارد شدند؛ برخی از این اصطلاحات جدید و برخی دیگر به فراخور تغییر دولت ها و سیاستها کمتر به کار برده یا به دست فراموشی سپرده شده بودند.

توسعه پایدار، موزون و متوازن کشور، همگرایی و هدفمندی پژوهشها، فضایی امن، آرام و آزاد، اعتماد، مدارا و اخلاق مداری، زنجیره علمی، شایسته سالاری، جریان خاص منتسب، اسباب کشی، عزل و نصب، حجت شرعی و قانونی، تحرکات دانشجویی، مصلحت سیستم آموزش عالی، فضای تعامل، بنیاد خیرین، رکوردشکنی، ظرفیتهای کارآفرینی، شفافیت، استادان بازنشسته، کمبود بودجه، پیش بینی برنامه های دراز مدت، آموزش پاسخگو، توسعه فناوری، جنبه های معنوی و اخلاقی، عدالت محور، دانشگاه سیاسی، تدبیر دانشگاه، مشارکت جویی، منشور دانشجویی، جلب مشارکت دانشگاهها، نظام علم و فناوری، تولید علوم انسانی، گروه بندی، مروج اخلاقیات علمی، همت بلند، مانع تراشی، تعاریف عملیاتی، شور و نشاط دانشجویی، عقلانیت، اصلاح نگرشها، شعارزدگی، دیده بانان فرهنگی، شناخت فرهنگی، شبکه های اجتماعی، دانشگاه شنونده، رفتارهای احساسی، عاطفی و هیجانی، تفسیرهای سلیقه ای، تغییر نگرش، حقوق مالکیت فکری از جمله کلید واژه هایی بودند که در زمان وزارت رضا فرجی دانا در آموزش عالی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرکاربردترین کلید واژه ها

با توجه به اینکه در وزارت علوم دولت یازدهم تغییرات پرحاشیه و بازگشت دانشجویان ستاره دار و برخی استادان به دانشگاهها، دردسرهایی در آموزش عالی ایجاد کرد و وزیر علوم بارها به مجلس و برخی کمیسیونها فراخوانده شد، کلید واژه های متعددی روی کار آمدند که بارها و بارها در محافل مستقیم و غیرمستقیم از سوی مقامات مسئول مرتبط و غیرمرتبط با آموزش عالی به کار برده شدند.

به عنوان مثال، دانشجوی ستاره دار، استادان بازنشسته، بازگشت استادان به دانشگاه، دانشگاه سیاسی، دانشگاه امن، نگاه امنیتی، دانشگاه آزاد، نگاه غیرجناحی، مانع تراشی، باندبازی، گروه بندی، بازنگری برنامه های درسی، کمیته انتصابات، انتصابات حاشیه دار، شعار زدگی، دولت تدبیر و امید، شور و نشاط دانشجویی، شبکه های اجتماعی، توسعه پایدار، زنجیره علم، شایسته سالاری، علوم انسانی، مراجع قانونی، عزل، حجت شرعی و قانونی، تحرکات دانشجویی، دانشگاه شنونده، دانشگاه کار آفرین، حراست دانشگاه، سیاست زدگی، تفسیرهای سلیقه ای، تغییر نگرش در ردیف پر کاربردترین واژه ها در این مدت به شمار می آیند که بسیاری از آنها پیش از این نیز کاربرد داشتند اما دوباره برسر زبانها افتادند.

کلید واژه های نام آشنا

به گزارش مهر، در وزارت علوم دولتهای دهم و یازدهم، سند دانشگاه اسلامی، اسلامی کردن دانشگاهها، عدالت محوری، قانون مداری، فرزند نظام، دیده بانان فرهنگی، شعار زدگی، علوم انسانی، بازنگری برنامه های درسی، علم و فناوری، همت بلند، عزل، مشارکت دانشگاهها، گروه بندی، جناح بازی، نشاط دانشجویی از جمله کلید واژه هایی به شمار می آیند که تکرار شده اند و باز هم در گذر زمان تکرار می شوند.

جدیدترین کلید واژه های وزارت علوم دولت یازدهم

شور و نشاط دانشجویی، منشور دانشجویی، کمیته انتصابات، دانشگاه شنونده، رفتارهای احساسی، عاطفی و هیجانی، حجت شرعی و قانونی، مروج اخلاقیات علمی، تدبیر دانشگاه، شوراهای مشورتی، ایجاد شفافیت در ساختار، مصلحت سیستم آموزش عالی، فضایی امن، آرام و آزاد، زنجیره علمی، شایسته سالاری، جریان خاص منتسب، اسباب کشی، فضای تعامل، امید، واقفین آموزش عالی، ظرفیتهای کارآفرینی، پیش بینی برنامه های دراز مدت، راهبردهای دولت تدبیر و امید، از جمله کلید واژه هایی بودند که در وزارت علوم دولت یازدهم به تازگی توسط مسئولان آموزش عالی به کار برده می شوند.

در این میان هستند اصطلاحات و کلید واژه هایی که در گذر تغییر دولتها بارها به کار برده می شوند و رنگ فراموشی نمی گیرند.

ولایت مداری، حقوق مالکیت فکری، تغییر نگرش، اصلاح نگرشها، سیاست زدگی، شعار زدگی، علوم انسانی، از این دست کلید واژه ها به شمار می آیند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج