جاباما
۹۸۸۶۵۷
۸ نظر
۵۰۱۳
۸ نظر
۵۰۱۳
پ

دست خالی تلویزیون در رمضان ۹۹

سریال‌های ماه رمضانی سال های پیش در رقابت با سریال های جدید همچنان پیشتاز هستند.

روزنامه خراسان نوشت: سریال‌های ماه رمضانی سال های پیش در رقابت با سریال های جدید همچنان پیشتاز هستند.

هر سال، سریال‌های جدیدی ویژه پخش در ماه رمضان ساخته و با استقبال یا نظر منفی مخاطبان تلویزیون مواجه می‌شوند، اما آثاری که ماه رمضان سال‌ها قبل روی آنتن رفته‌اند همچنان پرطرفدار هستند و بازپخش آن‌ها هم مخاطبان زیادی دارد.

دست خالی تلویزیون در رمضان ۹۹

یکی از این مجموعه‌ها سریال «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران است. این مجموعه همزمان با آغاز ماه رمضان هرشب ساعت 20 روی آنتن می رود و تقریبا همزمان با سریال «سرباز» پخش می‌شود اما با این که 15 سال پیش ساخته شده و بارها بازپخش آن روی آنتن رفته، در مقایسه با «سرباز» مخاطبان بیشتری دارد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و واکنش‌های مردم را برمی‌انگیزد.

تعداد بازدیدهای قسمت چهارم سریال «سرباز» در اپلیکیشن تلوبیون، تا دیروز 4 هزار و 495 بار بوده است اما قسمت پنجم سریال «متهم گریخت»، 9 هزار و 841 بار دیده شده است. به بهانه استقبال خوب مردم از این مجموعه، مروری بر ماندگارترین سریال‌های رمضانی تلویزیون داشته‌ایم.

او یک فرشته بود

سریال «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی که سال 84 پخش شد، اولین سریال تلویزیونی بود که فضای ماورایی داشت و مستقیم به تاثیر شیطان در زندگی انسان‌ها یا بهشت و جهنم می‌پرداخت. هرچند که وسوسه‌های شیطان و گمراه شدن انسان‌های مذهبی در این سریال، به صورت کاملا مستقیم مطرح می‌شد، اما چون تا قبل از آن مخاطب شاهد چنین سریالی در تلویزیون نبود، برایش تازگی داشت و «او یک فرشته بود» مخاطبان فراوانی یافت. بهاره افشاری با ایفای نقش شیطان در این سریال، شناخته شد. این سریال علاوه بر مخاطبان زیادی که داشت باعث شد ساخت سریال‌هایی درباره عقوبت کار و بهشت و جهنم در ماه رمضان، ادامه یابد و به طور کلی سریال تاثیرگذاری بود.

اغما

سریال «اغما» ساخته سیروس مقدم، در ادامه روند ساخت سریال‌های ماورایی برای پخش در ماه رمضان بود که از سال 84 آغاز شد. این سریال ماه رمضان سال 86 پخش شد و این بار شیطان قصه در هیبت یک مرد خوب و درستکار با بازی حامد کمیلی ظاهر شد. بازی حامد کمیلی در نقش «الیاس» در این سریال بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و شخصیت مرموز او نیز برای تماشاگران جذاب بود. سال‌های بعد سریال‌های دیگری به عالم برزخ و فرشته و شیطان پرداختند اما چون در سریال «اغما» و «او یک فرشته بود»، شیطان به صورت عینی در جلد افراد دیگر دیده می‌شد، برای مردم جذابیت‌های خاص خود را داشت. این مجموعه هم به دلیل قصه و محتوایی که داشت، طرفداران زیادی پیدا کرد.

بزنگاه

سریال «بزنگاه» که رمضان 87 پخش شد، آخرین مجموعه‌ای بود که رضا عطاران برای تلویزیون ساخت. شاید این مجموعه در مقایسه با سریال‌ «خانه به دوش» یا «متهم گریخت»، کمتر مورد توجه قرار گرفت اما جزو ماندگارترین مجموعه‌هایی‌ است که ماه رمضان پخش شده است و می‌توان از این سریال به عنوان پرحاشیه‌ترین ساخته رضا عطاران در تلویزیون نام برد. اعتراض شورای نظارت بر صداوسیما به بعضی مسائل در سریال باعث شد این مجموعه مورد ممیزی قرار بگیرد. رضا عطاران در این سریال از زاویه طنز به مسئله اعتیاد و پیامدهای آن پرداخت و فیلم نامه آن نوشته سروش صحت و ایمان صفایی، شوخی‌های انتقادی فراوانی داشت. بریده ویدئوهای این سریال هنوز در فضای مجازی محبوب است.

خانه به دوش

ماه رمضان سال 83 که سریال «خانه به دوش» روی آنتن رفت، مخاطبان برای اولین بار شاهد پخش سریال طنز در ماه رمضان بودند. زوج حمید لولایی و رضا عطاران در این سریال، موقعیت‌های کمدی زیادی خلق کردند و شخصیت «ناهید» با بازی مریم امیرجلالی و سبک ارتباط او با فرزندانش از دلایل محبوبیت سریال بود. مریم امیرجلالی در این مجموعه برای اولین بار در نقش مادر عصبانی که بعدها در آثار دیگر عینا تکرارش کرد ظاهر شد و برای مخاطب تازگی داشت. شخصیت های ملموس و قصه خانوادگی «خانه به دوش» این سریال را نه تنها به سریال ماندگار ماه رمضانی، بلکه به یکی از بهترین سریال‌های تلویزیون تبدیل کرد. میان سریال‌های عطاران هم، «خانه به دوش» محبوب‌ترین است.

صاحبدلان

بی‌شک «صاحبدلان» اثر محمدحسین لطیفی، جزو ماندگارترین سریال‌های ویژه ماه رمضان است. قصه این مجموعه به دلیل فضای معنوی و مذهبی که داشت، با حال و هوای ماه مبارک رمضان بسیار هماهنگ بود و نزد مخاطبان محبوب شد. 13 سال قبل وقتی مجموعه «صاحبدلان» پخش شد، ساخت سریال‌های مذهبی و معنوی اتفاق مرسومی در تلویزیون نبود، به همین دلیل این سریال برای مخاطبان جذابیت خاصی داشت. در این مجموعه برخلاف بسیاری از آثار ماورایی و مذهبی که بعدها ساخته شدند، مسائل معنوی و مذهبی به صورت شعاری مطرح نمی‌شد و قصه و شخصیت های آن تاثیرگذار بودند. بازی خوب حسین محجوب و باران کوثری از دیگر جذابیت‌های این سریال پرطرفدار است.

گم گشته

سریال «گم گشته» اثر رامبد جوان اولین سریال ماه رمضانی تلویزیون نیست اما جزو اولین‌هاست. این سریال اولین بار رمضان سال 80 پخش شد و داستان یک دزد را روایت می‌کرد که به دلیل شباهت زیاد با مرد ثروتمندی به نام «سید جلال»، خودش را به جای او جا می‌زند و از موقعیت سوء استفاده می‌کند. شاید چنین ایده‌ای اکنون برای یک فیلم یا سریال کلیشه‌ای به نظر بیاید، اما «گم گشته» در سال 80 با ایده جذابی که داشت ، محبوب مخاطبان شد. شخصیت «کریم» در این ماجرا، متحول می‌شود و از آن شخصیت منفی و سودجویی که داشت فاصله می‌گیرد. از این سریال هم می‌توان به عنوان بهترین مجموعه‌ ای که به واسطه داستان جذاب، به مسائل اخلاقی و مذهبی پرداخته ، یاد کرد.

متهم گریخت

معمولا ساخته‌های رضا عطاران در تلویزیون، پرمخاطب بوده و ماندگار شده‌اند. سریال «متهم گریخت» که رمضان سال 84 از شبکه سه روی آنتن رفته، یکی از همین ساخته‌های محبوب و خاطره‌انگیز اوست. داستان این مجموعه درباره خانواده‌ای شهرستانی بود که بنابه دلایلی به تهران مهاجرت کردند اما در آن جا با اتفاقات و مشکلات مختلفی روبه‌رو شدند. زندگی ساده و بی‌زرق‌وبرق خانواده «هاشم آقا»، قصه جذاب و ماجراهای بامزه این مجموعه از ویژگی‌های مثبت آن است که باعث شد این سریال مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار بگیرد. بازی بازیگران به ویژه مریم امیرجلالی در نقش مادر عصبانی، کم‌تحمل و رنج‌کشیده نیز در این مجموعه بسیار مورد پسند مخاطبان قرار گرفت.

میوه ممنوعه

یکی دیگر از آثار محبوب حسن فتحی، سریال «میوه ممنوعه» است که این شب‌ها از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. این مجموعه اولین بار رمضان سال 86 پخش شد و داستان آن درباره مرد خوشنامی به اسم «حاج یونس فتوحی» بود که به عنوان فرد مذهبی و با ایمانی شناخته می‌شد اما طی اتفاقی به دختر جوانی علاقه مند می‌شود و آبرویش به خطر می‌افتد. 13 سال پیش پرداختن به عشق و علاقه یک پیرمرد به دختری جوان، در یک سریال تلویزیونی سوژه تازه‌ای بود، به ویژه این که آن مرد مسن فرد مذهبی و با ایمانی بود، به همین دلیل داستان سریال مورد پسند مخاطبان قرار گرفت و این سریال خیلی دیده شد. علی نصیریان در نقش «یونس فتوحی»، بازی فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نامداری

      رضا عطاران واقعا هنرمنده

    • بدون نام

      فقط ساعت پخش متهم گریخت در وقت اذان است اگر عوض شود خیلی خوبه

    • علی 11

      سال سال دریغ از پارسال، خداییش هر سال ذوق سریال‌های ماه رمضان از قبلش وجود مردم رو می‌گرفت، این چند سال که هیچ، امسال، از هیچم هیچ تر، واقعا آدم خجالت میکشه از خودش بشینه این سریال‌های امسال رو ببینه

    • بدون نام

      صدا وسیما کاری کرده که کسی باهاش همکاری نمیکنه

    • بدون نام

      میوه ممنوعه

    • بدون نام

      تلویزیون فقط تا دلتون بخواد تبلیغات متنوع پخش میکنه که تک تکشون روی اعصاب ملت هست

    • بدون نام

      اتفاقا ما که تلویزیون ایران خیلی کم نگاه میکردیم الان از ۸ شب تا ۱۲ شب سه تا سریال شبکه یک و دو و سه را تماشا میکنیم

    • م

      قحطی فیلم است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج