جاباما
۹۸۸۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شست‌و شوي دست‌ها و سبزي‌ها با پركلرين شما را نجات مي‌دهد

بازگشت وحشتناک وبا

حتما اين روزها اخبار و شايعات منتشرشده در مورد شيوع وبا در برخي نقاط كشورمان را شنيده‌ايد. شايد با شنيدن اسم وبا وحشت‌زده ‌شويد يا فكر كنيد درمان چنين بيماري بسيار سخت و دشوار است اما بهتر است قبل از هر كاري با خود بيماري و علائم آن آشنا شويد زيرا با رعايت برخي نكات ساده اما مهم مي‌توانيد خودتان را در برابر اين بيماري ايمن كنيد.

بازگشت وحشتناک وبا
بازگشت وحشتناک وبا

حتما اين روزها اخبار و شايعات منتشرشده در مورد شيوع وبا در برخي نقاط كشورمان را شنيده‌ايد. شايد با شنيدن اسم وبا وحشت‌زده ‌شويد يا فكر كنيد درمان چنين بيماري بسيار سخت و دشوار است اما بهتر است قبل از هر كاري با خود بيماري و علائم آن آشنا شويد زيرا با رعايت برخي نكات ساده اما مهم مي‌توانيد خودتان را در برابر اين بيماري ايمن كنيد. دكتر بهروز نقيلي حكم‌آبادي، متخصص بيماري‌هاي عفوني اطلاعات كامل و مفيدي را در اين باره ارائه مي‌دهد.


رستوران‌ها متهم هستند؟

تعيين اين‌كه نخستين افرادي كه در داخل ايران مبتلا به بيماري وبا شده‌اند از خارج آمده‌اند يا در داخل ايران مبتلا شده‌اند، دشوار است. با توجه به اطلاعاتي كه در مورد شيوع اين بيماري وجود دارد دليل ابتلاي برخي از افراد از طريق تغذيه نامناسب يا آب‌ آلوده است البته اين مطلب را نيز بايد درنظر گرفت كه در محيط پيشرفته شهرها و سيستم‌هاي لوله‌كشي به ندرت نمونه‌اي از آب آلوده وجود دارد. اين‌طور به‌نظر مي‌رسد كه اكثريت افراد مبتلا از طريق تغذيه نامناسب و غيربهداشتي در برخي از رستوران‌ها دچار وبا شده‌اند. با توجه به آمار، مصرف مواد‌غذايي مثل سبزي‌ها و سالادها به‌عنوان علت اصلي اين بيماري مورد بررسي قرار گرفته‌اند اما هنوز جواب قطعي در اين مورد وجود ندارد.


در مورد سالاد و سبزي‌ها بايد بگوييم گاهي پيش مي‌آيد كه سبزي كه كاشته مي‌شود به دلايل مختلف مثل كودها يا آلودگي دست‌هاي كساني كه آن‌ها را مي‌كارند آلوده شوند اما تميز‌نشدن سبزي‌ و سالاد دليل اصلي‌ آلودگي آن‌هاست. بنابراين وقتي در منزل يا رستوران، سالاد يا سبزي مي‌خوريد بايد مطمئن باشيد كه به‌خوبي شسته و ضدعفوني شده‌اند. گاهي ممكن است سبزي‌ها با آب‌هايي شسته شوند كه سالم نباشنديا افرادي‌كه سبزي‌ها را مي‌شويند رعايت بهداشت فردي را نكرده باشند بنابراين توصيه عمومي اين است كه تا زماني كه اين بيماري در سطح كشور شيوع دارد از خوردن سبزي و سالاد در رستوران‌ها پرهيز كنيد.


مشكل از كجا شروع مي‌شود؟

وبا بيماري عفوني است كه ميكروب آن ويبريو كلرا از طريق مواد‌غذايي مثل آب خورده مي‌شود و وقتي مقدار كافي از اين ميكروب همراه آب يا مواد‌غذايي وارد بدن شد از چسب‌هاي معده گذر كرده و ديگر اسيد معده روي اين باكتري اثر نمي‌كند و در عملكرد آن اختلال ايجاد مي‌كند. بنابراين اگر مقدار زيادي از ميكروب وبا توسط آب آلوده يا مواد‌غذايي آغشته به اين ميكروب خورده شود، اسيد معده به‌خوبي كار نكرده، ميكروب وبا با ورود به معده تكثير پيدا مي‌كند و تعداد آن زياد مي‌شود. مهم‌ترين تاثيري كه ميكروب وبا دارد ترشح سمومي است كه روي مخاط معده تاثير مي‌گذارند و در نتيجه مقدار زيادي آب و الكتروليت از ديواره‌ روده به داخل روده ريخته مي‌شود يعني قدرت جذبي روده را كاهش داده و مقدار ريخته شدن آب از ديوار روده به داخل روده بيشتر از مقدار جذبي مي‌شود و مقدار زيادي آب و املاح در زمان كمي از طريق اسهال و استفراغ از بدن دفع شود. در واقع مقدار دفع آب بدن آنقدر زياد مي‌شود كه اگر جايگزين نشود ممكن است باعث مرگ بيمار شود.


اهميت سرعت

دردهاي شديد شكمي از علائم وبا است كه در اثر تخليه ناگهاني الكتروليت‌ها در بدن به‌وجود مي‌آيد. اسهال و استفراغ‌هاي مكرر در زمان كوتاه موجب وخيم‌شدن حال بيمار مي‌شوند و او را راهي بيمارستان مي‌كنند. اگر فردي دچار اسهال شد، نخستين قدم اين است كه مقدار زيادي آب و مايعات بخورد ولي اگر اسهال و استفراغ فرد شديد شد حتما بايد به بيمارستان و مراكز بهداشتي درماني مراجعه كند. زماني كه فرد مبتلا به بيماري وبا به پزشك مراجعه مي‌‌كند سرعت نكته مهمي است كه بايد رعايت شود. بيماران وبا ممكن است در عرض نيم‌ساعت دچار شوك بدني شوند بنابراين نخستين اقدام براي اين بيماران تزريق سرم و مايعات از طريق رگ است تا آب دفع‌شده جبران شود. در مواردي كه فرد بيمار قدرت نوشيدن آب و مايعات را دارد معمولا سرم‌هاي آماده‌اي به نام SORS به‌صورت پودر تجويز مي‌شود كه داخل آب حل مي‌شوند و اگر بيمار بتواند تحمل كند و استفراغ نداشته باشد بعد از هر بار اسهال بايد يك استكان يا ۱۵۰CC از آن را مصرف كند و به آن‌ها پيشنهاد مي‌كنيم كه در زمان تشنگي نيز از اين پودرها استفاده كنند. در مواردي كه شاهد مرگ بيمار در اثر وبا هستيم، مشخص است كه اصل سرعت در درمان فراموش شده است يعني حتما بايد به بدن بيمار ابتدا مقداري آب و املاح رسانده شود. درمان بيمار مبتلا به وبا راحت است ولي اگر بيمار مبتلا به عارضه شد، درمان چنين حالتي به‌مراتب مشكل‌تر از خود بيماري وباست. تجويز آنتي‌بيوتيك مدت بيماري را كوتاه مي‌كند و باعث مي‌شود باكتري وبا شيوع بيشتري پيدا نكند و به راحتي كنترل شود.


در مورد ميوه‌ها وضعيت بهتر از سبزي‌ها است اما باز هم مراحل شست‌وشو و تميز‌كردن آن‌ها مهم است مضاف بر اين‌كه ميوه‌ها اين مزيت را دارند كه با كنده‌شدن پوست آن‌ها ديگر خطري انسان را تهديد نمي‌كند


مراقب حشرات باشيد

بيماري وبا بيشتر از لحاظ رواني وحشتناك جلوه مي‌كند ولي اگر ما بهداشت فردي و اجتماعي و بهداشت اوليه مثل شستن دست با آب و صابون قبل از غذا را رعايت كنيم، مي‌توانيم جلوي اين بيماري را بگيريم. توصيه مي‌كنيم در خوردن سبزي، سالاد و حتي آب در خارج از منزل دقت كنيد و در منزل نيز از آب جوشيده سرد شده استفاده كند تا موج بيماري وبا از كشور بگذرد و مشكل خاصي براي مردم به‌وجود نيايد. بهداشت فردي اهميت ويژه‌اي دارد و به اين مطلب نيز اشاره مي‌كنيم كه برخي از مطالعات نشان داده گاهي انتقال بيماري از طريق غيرمستقيم صورت مي‌گيرد. بهتر است اگر در برخي خانه‌ها حشراتي مثل سوسك يا مگس وجود دارد آن‌ها را از محيط زندگي به‌خصوص آشپزخانه دور كنيد.


وبا سردسته گروه بيماري‌هايي است كه اسهال‌هاي شديد را ايجاد مي‌كنند واقعيت اين است كه برخي بيماري‌هاي مشابه مثل اي‌كولي نيز مي‌توانند وضعيت مشابهي را به‌وجود بياورند. البته معمولا بيماري اي‌كولي فاقد سرعت همه‌گيري بيماري وباست. آن چيزي كه در حال حاضر در ايران ثابت شده مشاهده برخي از نمونه‌هاي وبا در بعضي از شهرهاست كه آزمايشگاه‌ها نيز وجود آن را تاييد كردند البته ممكن است تعدادي از اين افراد مبتلا نيز دچار بيماري اي‌كولي شده باشند چون بعضي از علائم اين بيماري كاملا مشابه وباست و در برخي موارد نيز غيرقابل تشخيص است. ميكروب اي‌كولي نيز با خوردن آب و غذا وارد بدن مي‌شود.


همه آنچه در مورد وبا گفته شد

سالاد، سبزي‌ها و محصولات دستفروشي ممنوع

  • دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
تعداد بيماران فوتي مبتلا به وبا در كشور كمتر از انگشتان يك دست بوده است كه افراد فوت شده اغلب بالاي ۸۵ سال سن داشته يا از اتباع بيگانه بوده‌اند. ورود غيرقانوني اتباع بيگانه، استفاده از آب‌هاي تصفيه نشده و آب چاه و مصرف سبزي‌هاي آبياري شده با آب چاه از جمله علل شيوع وبا هستند. با شست‌وشوي ۴مرحله‌اي سبزي‌ها و نيز رعايت كردن مصرف آب‌هاي بهداشتي و قابل اطمينان مي‌توان جلوي شيوع وبا در كشور را گرفت. در حال حاضر ۹۵ درصد آب شرب مصرفي شهرهاي كشور و نيز ۸۰ درصد آب لوله‌كشي روستا‌ها از منابع بهداشتي و با رعايت اصول كلرزني آب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بر اين اساس مشكلي در ارتباط با جلوگيري از بيماري وبا با توجه به استانداردهاي جهاني وجود ندارد و ايران در اين ارتباط اقدامات مناسبي انجام داده است. وزارت بهداشت مصرف سبزي‌ها در رستوران‌ها را تا اطلاع ثانوي ممنوع كرده است اما در منازل افراد با رعايت مراحل شست‌وشو مي‌توانند از سبزي‌هاي تازه استفاده كنند.
  • دكتر محمدباقر لاريجاني رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران
در تهران در برخي مناطق، موارد ابتلا به وبا گزارش شده، مانند شهر ري كه نتايج آزمايش برخي از بيماران مثبت بوده است.اميدواريم با كنترل سريع شرايط، همين موارد محدود نيز برطرف شود. بيماري وبا تقريبا در تمامي سال‌ها در كشور وجود داشته است.اين بيماري با ورود مهاجران از كشورهاي خارجي به ايران و آبياري ناصحيح سبزي‌ها و ميوه‌ها ايجاد و تشديد مي‌شود. وزارت بهداشت براي سالم‌سازي ميوه‌ها و سبزي‌ها در طول فصل تابستان كه بيماري وبا شايع مي‌شود، توصيه‌هاي لازم را به مردم مي‌كند كه چگونه اين اقلام مصرفي را پاكسازي كنند.مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور در چنين مواقعي در حالت آماده‌باش است تا با موارد مشكوك سريعا برخورد كند. البته مردم نيز بايد موارد بهداشتي را رعايت كنند تا اين بيماري كنترل شود زيرا تنها با توصيه و كنترل وزارت بهداشت وبا به‌صورت كامل برطرف نمي‌شود.
  • حسين معصومي اصل، رئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت
طبق اطلاعات موجود، نشانه‌هاي شيوع بيماري وبا در استان زنجان نسبت به قبل بيشتر شده است.موارد جديد ابتلا مربوط به روزهاي گذشته بوده اما وضعيت در كنترل وزارت بهداشت است. در برخي از استان‌هاي شمالي كشور مانند استان‌هاي گيلان، گلستان و نواحي مركزي كشور مثل استان‌هاي قم و زنجان، مواردي از ابتلا به بيماري وبا گزارش شده است. طبق آخرين اطلاعات دريافتي از استان‌هاي مختلف، موارد ابتلا به وبا به‌صورت پراكنده در اكثر شهرهاي كشور مشاهده شده اما تعداد آن كم بوده است. اخبار مبني بر شيوع وبا در شهر تبريز صحت ندارد.


بازگشت وحشتناک وبا

براي آن‌كه از وبا و بسياري از بيماري‌هاي ديگر دور بمانيد

دست‌ها را بشوييد، سبزي‌ها را ضدعفوني كنيد

در گذشته مردم بسياري در اثر شيوع بيماري وبا جان خود را از دست مي‌دادند و هنوز اين ديدگاه در ميان مردم وجود دارد كه در حال حاضر اين بيماري كشنده و خطرناك است اما دكتر علي مهرابي‌توانا، متخصص ميكروب‌شناسي باليني تفاوت شيوع وبا در زمان حاضر و گذشته را به‌طور مفصل شرح مي‌دهد.


مراحل شست‌وشو را رعايت كنيد

از آنجايي‌كه مردم در تهران به آب سالم دسترسي دارند احتمال انتقال وبا از طريق آب آلوده امكان‌پذير نيست بلكه اين امكان وجود دارد كه از طريق استفاده از سبزي‌ و سالاد آلوده برخي افراد به بيماري وبا مبتلا شوند. اگر اين مواد با آب آلوده آبياري شده باشند يا به درستي شسته نشده باشند احتمال انتقال ميكروب وبا وجود دارد. البته تعداد موارد گزارش شده آنقدر زياد نيست كه جاي نگراني وجود داشته باشد. توصيه مي‌كنيم كه افراد بيشتر از سبزي‌‌هاي پخته شده استفاده كنند و اگر مجبور هستند از سبزي‌هاي خام مصرف كنند و حتما آن‌ها را ضدعفوني كرده و به‌طور صحيح شست‌وشو دهند. پودر« پركلرين» ماده‌اي ضدعفوني كننده‌ است كه در داروخانه‌ها به راحتي تهيه مي‌شود. توصيه مي‌كنيم براي شست‌وشوي سبزي‌ يك قاشق چاي‌خوري‌ از پودرپركلرين را در آب حل كنيد و سبزي‌ها را به‌مدت 10 دقيقه در اين محلول بخوابانيد. ميكروب وبا به‌شدت به ماده پركلرين حساس است و در اثر تماس با آن به سرعت از بين مي‌رود. بنابراين بايد توجه داشته باشيد اگر مي‌خواهيد از سبزي‌ استفاده كنيد به‌خوبي آن را شست‌وشو دهيد تا از انتقال بيماري جلوگيري شود.


شهرهاي مرزي در معرض خطر

استان‌هايي كه در نزديكي مرز قرار دارند معمولا بيشتر در معرض بيماري وبا قرار دارند. البته اين موضوع دليل بر اين نمي‌شود كه چون در شهرهاي مرزي برخي افراد به اين بيماري مبتلا شدند در مناطق ديگر اثري از وبا ديده نشود. بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين بيماري مي‌تواند، در عرض ۲۴ ساعت به راحتي در كل يك شهر شيوع پيدا كند. در هر صورت، شهرهاي مرزي به‌دليل مهاجرت خارجي‌‌ها بيشتر در خطر شيوع بيماري وبا هستند.


دست‌تان را بشوييد

ميكروب وبا به حرارت حساس است و وقتي مواد‌غذايي را مي‌پزيم ميكروب در اثر حرارت از بين مي‌رود. در مورد آب نيز چون به آب‌هاي لوله‌كشي كلرزده مي‌شود اين ماده ميكروب را از بين مي‌برد بنابراين نگراني اصلي از جانب مصرف مواد‌غذايي خام است. وزارت بهداشت به تمامي رستوران‌ها دستور داده تا از توزيع سالاد و سبزي‌هاي خام جلوگيري كنند و قطعا رستوران‌ها ملزم به همكاري با اين مسئله هستند. به‌طور كلي به كساني كه براي خوردن غذا به رستوران‌ها مي‌روند توصيه مي‌كنيم تا از خوردن سبزي و سالاد در اين مكان اجتناب كنند. البته اگر مردم در جايي از ضدعفوني كردن صحيح سبزي‌ها و سالاد مطمئن هستند مانعي براي خوردن آن‌ها وجود ندارد. به‌طور كلي سعي كنيد از خوردن غذاهاي سرد در رستوران‌ها پرهيز كنيد. احتمال انتقال ميكروب از غذاهاي گرم وجود ندارد مگر اين‌كه دست آلوده مستقيما به اين غذاها برخورد كند.


نكات ساده مهم‌ترين هستند

به‌طور كلي چند نوع وبا داريم؛ نوع اول وباي «التور» كه به آن شبه وبا نيز گفته مي‌شود و ديگري وباي «كلاسيك» كه تنها از لحاظ علائم باليني با يكديگر متفاوت هستند. علائم وباي كلاسيك شديدتر از وباي التور است. مهم‌ترين مشخصه بيماري وبا اسهال خيلي شديد در بيمار است كه اصطلاحا به آن اسهال آب برنجي نيز گفته مي‌شود. رعايت نكات بهداشتي مهم‌ترين مسئله براي جلوگيري از ابتلا به بيماري وباست. امروزه با وجود لوله‌كشي‌هاي آب در سراسر كشور و روستاها احتمال ابتلاي افراد به بيماري وبا بسيار پايين است. در مورد غذاهاي خام مثل سبزي‌ و سالاد اگر اين مواد آلوده باشند به سرعت مي‌توانند ميكروب وبا را منتقل كنند. البته اگر افراد از آب ناسالم استفاده كنند احتمال ابتلاي آن‌ها به بيماري وبا وجود دارد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

بازگشت وحشتناک وبا


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج