۹۸۹۸۰۲
۱۹ نظر
۵۰۱۰
۱۹ نظر
۵۰۱۰
پ

وضعیت عجیب در بازار خودرو

به اعتقاد کارشناسان، این روزها بازار خودرو در شرایط رکود تورمی قرار دارد. در عین حال، در شرایطی که انتظار می‌رفت شیوع ویروس کرونا همچون دیگر نقاط جهان به کاهش قیمت‌ها در این بازار بیانجامد، اما قیمت‌ها شکل صعودی گرفته و در عین حال، خریداری وجود ندارد.

ایرنا: به اعتقاد کارشناسان، این روزها بازار خودرو در شرایط رکود تورمی قرار دارد. در عین حال، در شرایطی که انتظار می‌رفت شیوع ویروس کرونا همچون دیگر نقاط جهان به کاهش قیمت‌ها در این بازار بیانجامد، اما قیمت‌ها شکل صعودی گرفته و در عین حال، خریداری وجود ندارد.

کارشناسان یک دلیل مهم این مساله را عرضه اندک خودرو در بازار عنوان می کنند. این در حالی است که در پیش فروش های اخیر دو خودروساز بزرگ کشور زمان تحویل خودروها اسفندماه ۹۹ یا فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اعلام شده و نمی تواند اثری در بازار این روزها و قیمت‌ها داشته باشد.

بررسی شرایط بازار نشان می‌دهد وقتی نمایندگی‌های خودروسازان و همچنین نمایشگاه‌ها خودرویی برای عرضه ندارند، نبض بازار را افرادی در دست می‌گیرند که در ماه‌های گذشته نسبت به پیش خرید خودرو و سرمایه‌گذاری اقدام کرده بودند و این روزها قیمت‌های دلخواه خود را ارائه می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، فاصله قیمتی ایجاد شده کارخانه ای و بازار نیز مربوط به محدودیت عرضه است و موضوع اصلی این است که در کف بازار خودرو کم است.

«سعید موتمنی»،‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت می‌گوید: برای خارج کردن فضا از دست دلالان و واسطه‌ها، باید عرضه خودرو در بازار افزایش یابد؛ این مهم از طریق افزایش عرضه خودروسازان داخلی یا واردات خودروهای کارکرده و دست دوم باید اتفاق بیفتد.

وی گفت: افرادی که خودرو در پارکینگ‌هایشان انبار کرده‌اند، مرتب نوسانات ارزی، اخبار و شایعات را دنبال می‌کنند. به عنوان نمونه شایعه درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان یا افزایش نرخ ارز سبب می‌شود تا این افراد نیز از فروش خودروهای خود دست بردارند.

موتمنی همچنین به چگونگی فاکتور شدن و عرضه خودرو از سوی خودروسازان انتقاد کرد و گفت: به طور نمونه شاهدیم ایران خودرو برای چند هفته فقط پژو ۲۰۶، برای چند هفته دیگر سمند و همین طور دنا، رانا و غیره فاکتور می‌کند و این طور عرضه کردن خودرو که با وقفه در عرضه سایر خودروها همراه است، خود موجب اختلال در بازار می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ وقتی عرضه به شکل مناسب انجام شود، دلالان نمی‌توانند به انبار و احتکار خودروها بپردازند و هیچ‌گاه مسائلی نظیر دو نرخی بودن قیمت‌ها و فاصله قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

کارشناسان بازار خودرو، همچنین شرایط این روزهای جامعه را یادآور می شوند و می گویند: کاهش سطح عمومی درآمدها ناشی از شیوع ویروس کرونا، سبب شده تا کمتر شاهد مراجعه افراد برای خرید یا تبدیل به احسن کردن خودرو باشیم.

آنان در عین حال به رونق پیش فروش های ایران خودرو و سایپا در چند روز گذشته اشاره می کنند، اما معتقدند: این تقاضایی «کاذب» است که به دلیل اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار ایجاد شده و افراد را برای سرمایه‌گذاری ترغیب کرده است.

یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۶۰ درصد بازار نمایشگاه داران از دست رفته است، زیرا تا آن زمان واردات آزاد بود و با کمترین سود امکان خرید و فروش و جابجایی خودرو وجود داشت، اما در دو سال گذشته واردات ممنوع شده و شرکت‌ها نیز فروش فوری ندارند، بنابراین دلالان و افرادی که خودرو احتکار کرده اند نبض بازار را در دست گرفته اند.

وی بیان داشت:‌ به این ترتیب، شاهدیم برخلاف سایر نقاط جهان که کرونا موجب شکست قیمت‌ها شده، اما در ایران قیمت‌ها رو به صعود است و رشد می‌کند.

این نمایشگاه‌دار خودرو افزود: با شیوع کرونا، همان ۴۰ درصد باقی مانده نیز از دست رفته است و شاید به‌جز ۱۰ درصد نمایشگاه داران، بقیه آنها از ابتدای امسال تاکنون هیچ دشتی نداشته اند.

به اعتقاد کارشناسان، اگر خواهان بازار خودرویی آرام و بدون التهاب هستیم باید عرضه خودرو بطور مداوم انجام شود و با رصد و بررسی دقیق، نیاز بازار را شناسایی کنیم.

آنان معتقدند اگر اجازه واردات خودروهای کارکرده و دست دوم در شرایط کنونی که خودروسازان داخلی قادر به عرضه مداوم و با تعداد مناسب نیستند داده شود، خود به خود قیمت خودروهای داخلی نیز تنظیم می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالم از هر چی کارشناس و غیر کارشناسه بهم میخوره،یکی یه کارشناسی نمیکنه ببینه چه غلطی باید کرد،

    • بدون نام

      واردات را آزاد کنید البته واردات آزاد نمیشود ببینید حباب میشکند یا نه...

    • بدون نام

      فکر می‌کنید کی ماشین انبار میکنه. همونایی که میگن ماشین نباید وارد بشه و باهاش مخالفت میکنن تا هرچی دلشون میخواد سود ببرن.

      پاسخ ها

      • کرونا

        اینها همه با هم هستند این حرف ها فیلم شونه

    • بدون نام

      دلال خودتونید مشتری نیست یعنی پول نیست بازار گرمی نکنید.( کرونا هست تا دو سه سال مردم به خودرو پول نمیدن نمایشگاهها پر خودرو دریغ از یک مشتری)

    • محمد

      قیمت یه پراید87توبازارشده هم قیمت پرایدصفرکارخونه این است خودرو ملی ازماست که برماست

    • بدون نام

      وقتی خودروساز میاد خودروی تولیدی رو به اون شکل فاکتور میکنه باید شک کرد که خودش دنبال افزایش قیمتها در بازاره. در واقع مشکل اصلی از خود شرکتهای خودروسازه نه کس دیگه. قشر دلال و واسطه گر در همه جای دنیا جود داره. مهم اینه که دولت با سیاستهای درست چطور میتونه قیمتها رو کنترل کنه تا بازار و قیمتهاش کاملا به دست دلال نیفته

    • بدون نام

      واردات ماشین رو آزاد کنید بی لیاقتا!!!! راهش همینه

    • محمد

      هیچ ایرادی برای دولت نگیرید از ماست که برماست وقتی برای گران خریدن پراید دندان می‌شکنیم به چه علت شما دولت را مقصر می دانید

    • بدون نام

      اگه دیوار و شیپورو مسدود کنن بازار یکم یهتر میشه بخدا نصف بیشتره این گرونی ها و بهم ریختگی قیمتها باعثش این دوتا سایت

    • بدون نام

      مسئولین بی لیاقت مگر قرار نبود سال 99 واردات خودرو خارجی دست دوم آزاد بشه چی شد چی شد چی شد
      چرا باید ایرانی ها تابوت به اسم پراید بخرد 80 ملیون
      روحانی یک درصد به فکر ملت باش

    • بدون نام

      مردم نون شب برای خوردن ندارد
      پراید آشغال ارزش ۵ ملیون ندارد شده 70 ملیون

    • بدون نام

      کلنه عجیب تو این مملکت چیز عادی عزیز دل برادر

    • بدون نام

      اینجا همه چی برعکسه

    • تنها

      دولت باید واردات خودرو صفر و دسته دوم مدل بالا را به داخل کشور ازاد کند و به قیمت مناسب عرض شود و با کنترل تعزیرات حکومتی فروخته شود

    • آی‌ خدا‌ کجایی‌؟

      واقعا آدم‌ نمی‌دونه‌ دیگه‌ چی‌ بگه‌...

      خدا‌ لعنت‌تان‌ کنه.....

      روز‌ به‌ روز‌ داریم‌ به‌ پرتگاه‌ نزدیک‌ و نزدیک‌تر‌ میشیم‌.............

    • عدالت

      واقعیت اینه این شرکت های خودروسازی ملتو گروگان گرفتن تاماشینای.البته اسمش ماشینه بی کیفیت خودشونو به مردم قالب کنن جلوی وارداتو گرفتن تاباهرکیفیت وقیمتهای نجومی به مردم بفروشن دولتم که شریکشونه میگه فقط تقصیرآمریکاست بی مدیریتی شما تقصیر کیه احتمالامردم

    • کیا

      دوستان عزیز واردات ازاد بشه یا نشه هیچ تاثیری در بازار نخواهد داشت.اولا درصد واردات رو توجه کنید دوما ارز رو توجه داشته باشید بعد مبدا خودرو وارداتی کجاست امارات یا عراق .بعد از اولین خرید قیمت درانکشورها هم افزایشی میشه .دوباره همین آش و همین کاسه.بعدش میدونید واردات چه دردسرهایی داره.مگه خبرهای گمرکی رو نمیخونید.گمرکها پر ماشین هرروز یه داستان درمیارن.کلا بهتون بگم که این داستان هر جور که شما بگید دولت بگه دلالا بگن و.... فقط یه نویسنده داره.اونم منافع خودش مهمه بقیه بیخیال.

    • علیرضا

      با تدبیر و امیدی که وجود داره وضعیت با 30درصد افرایش خودرو از این هم بهتر میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج