۹۹۰۳۴۹
۳۳ نظر
۵۰۰۶
۳۳ نظر
۵۰۰۶
پ

پنج توصیه رضایی درباره اقتصاد ایران

محسن رضایی برای جلوگیری از سیلی به اقتصاد و اقشار آسیب‌پذیر پنج توصیه به دولت مطرح کرد.

خبرگزاری فارس: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی با بررسی وضعیت اقتصاد کشور، مدیریت برخی دولت‌ها در اداره امور اقتصاد کشور را مورد انتقاد قرار داده و آن را اقتصاد «الا کلنگی» نامیده است.

متن یادداشت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه می‌خوانید.

اقتصادهای ملی ممکن است دچار تکانه‌های متعددی شوند، اما تأمل در وضعیت اقتصاد ایران نشان می‌دهد بیشترین آسیب بر این اقتصاد از ناحیه تکانه‌های سیاسی و تصمیم‌های ناآگاهانه دولت‌ها وارد شده است.

برخی دولت ها در ایران، اقتصاد را «الاکلنگی» اداره کرده ‌اند؛ به نحوی که کفه‌ای را روی زمین متوقف کرده و کفه دیگر را تقویت کرده ‌اند و بدین ترتیب، تعادل اقتصاد را به هم زده اند؛ یکبار به امید کاذب گشایش بین المللی و ورود سرمایه خارجی از ناحیه مذاکرات برجام، روی تولید و سرمایه ملی می‌نشینند و متوقفش می کنند؛ و در آن سو با سد شدن مسیر نقدینگی به تولید، با هدف کنترل تورم، سرمایه ملی را با نرخ سود بالا در بانک‌ها حبس کرده، نظام بانکی را هوا می‌کنند.

نتیجه این می‌شود که سیل نقدینگی سد بانک‌ها را شکسته، راهی بازارهای سوداگری و سفته‌بازی چون طلا، ارز، مسکن و ... می‌ شود، تورم افسار می ‌گسلد، ارزش پول ملی به سبب تضعیف تولید، تضعیف می‌شود و سیلی به صورت اقتصاد می خورد. سال ۹۶و۹۷ اینچنین شد.

طی ماههای اخیر، با کاهش نرخ سود بانکی، بانک را هم به کفه تولید افزوده و زمینگیر می‌کنند تا کفه بورس به هوا رود و به سبب این موفقیت، برای خود کف می‌زنند؛ حال آنکه در حال تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه هستند.

برخی دولت ها در ایران، اقتصاد را «الاکلنگی» اداره کرده ‌اند؛ به نحوی که کفه‌ای را روی زمین متوقف کرده و کفه دیگر را تقویت کرده ‌اند و بدین ترتیب، تعادل اقتصاد را به هم زده اند؛

فرجام چنین روندی این است که نهایتا سرمایه تجمیع شده به بانک بازگشته و حجم نقدینگی را افزایش خواهد داد. باز، پس از مدتی سد این سرمایه انباشت شده که مابه‌ازایی در بخش واقعی ندارد، شکسته شده، وارد بازار سفته بازی مالی و دارایی خواهد شد و داستان کاهش ارزش پول ملی تکرار خواهد یافت.

اقتصاد زمانی به تعادل واقعی می رسد که از این سیاست‌های الاکلنگی به طور جدی اجتناب شود. نظام پولی و مالی باید با تولید و اشتغال تراز شوند و به تعادل برسند، نه اینکه به صورت تک بعدی به بازاری توجه شده و بازارهای دیگر رها شوند.

پدیده مالی شدن ( Financialization ) که ریشه بحران های متاخر غرب است، در اقتصاد ما هم تکرار شده ولی به دو دلیل هم به دلیل رویکرد نئوکلاسیکی و همچنین به دلیل اقدامات تک بعدی دولت ها به بخش مالی و تقویت آن بدون ارتباط با بخش واقعی و تولیدی رخ نموده است و تردیدی نیست که این راه تجربه شده را نباید رفت.

این پدیده شوم، باعث می شود که پولدارهای سفته باز، پولدارتر شده و ‌کارگران و کارآفرینان روز به روز تضعیف شده و به حاشیه اقتصاد رانده شوند و این به معنی اسیب به اقتصاد ملی است.

بندهای متعددی از مجموعه سیاست ‌های کلی نظام که دولت ‌ها موظف به رعایت آنها در تصمیم‌گیری های خود هستند، به شدت دستگاه‌ها را از این رویکرد نهی کرده است. مشخصا بند ۳ سیاست ‌های کلی «تشویق سرمایه‌گذاری» درباره «تنظیم سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات و تقویت تولید ملی» صراحت دارد.

علی ای حال، اکنون که یکبار دیگر دولت بازی الاکلنگی را در بورس آغاز کرده است، برای جلوگیری از یک سیلی مجدد به اقتصاد و اقشار آسیب پذیر باید با سرعت اقدامات پنج‌ گانه زیر در اولویت قرار گیرد:

۱- حمایت از صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا (بویژه از آنجا که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، پس از تحریم ها و کاهش صادرات خام کشور، صادرات این محصولات جهشی بوده و نیاز به تقویت دارد).

۲- صیانت همه جانبه از بازار داخلی در برابر هجوم کالای مشابه تولید داخل، از طریق وضع تعرفه‌های موثر و اعمال محدودیت ‌‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی.

۳ - استفاده از ابزارهای در اختیار دولت برای رهگیری تراکنش‌های بانکی برای گسترش پایه مالیاتی (به ویژه مالیات بر ثروت‌های راکد و عایدی سرمایه) و جلوگیری از فرار مالیاتی که بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

۴ - ارائه مشوق های مالیاتی برای تولیدکنندگانی که نیازهای اساسی کشور را تامین و اشتغال ایجاد می کنند.

۵ - وضع مالیات بر سفته‌بازی مالی و سفته بازی دارایی، با هدف کاهش سود سفته‌بازی به زیر سطح سود تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والا دیگها خسته شدیم یک روز صف قند یک روز صف گوشت یک روز صف برنج یک روز شکر یکروزمرغ

      پاسخ ها

      • م ..ا

        تا اقتصاد کشور خراب نشود..اقتصاد غرب از نابودی نجات نمی یابد.لوب کلام.

      • بدون نام

        توهمیشه توصیه میکنی کسی هم گوش نمیده

      • بدون نام

        این توصیه ها ازبیکاری بهتره ادامه بده

    • بدون نام

      کسی نیست که بتونه به اینا عمل کنه
      آدمش رو نداریم

    • .....

      همسرم را بعلت ناراحتی قلبی به چند دکتر بردم هیچ وقت یادم نمیرود از معاینه دکتر که گرفتن نوار قلب و اکو و پرسیدن احوالات همسرم بود و بالاخره دفترچه را گرفت و داروهایی را تجویز و آنها را از داروخانه گرفتیم و همان لحظه به دکتر دیگری مراجعه و پس از اقدامات بالا خواست داروتجویز کند بهش گفتیم ببخشید قبل اینجا دکتر قبلی این داروها را تجویز کرده اگر شما هم اینها را می نویسید گرفتیم متاسفانه گفت کل داروها را بریزید دور و اینها را باید مصرف کنه و ...‌ حالا تکلیف ما با حقوق ناچیز بازنشستگی چیه کارگران محترم هم مثل ما تکلیف چیه ؟

      پاسخ ها

      • بی نام

        سالم باید زندگی میکرد خانومت که بیماری قلبی نگیره

    • بدون نام

      گاز انبری باید حرکت کرد فقط همین:

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادر محسن شما از زمانی که وارد مصلحت نظام شدی کارهایی که برای بهتر شدن وضع مردم چه کار گر چه کارمند چه قشر ضعیف کل ملت عزیز انجام چه همکاری با دولتها بگویید تا مردم بدانند

    • جعفر

      درودبردکتر
      حق شماپاستور است

    • بدون نام

      این آقای محسن رصایی حرفای قشنگ میزنه یه بار هم که شده بهش رای بدن رییس‌جمهور بشه ببینیم چه کارمیکنه فقط شعار میده یا عمل میکنه من به شخصه اگه کاندید بشه بهش رای میدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا هدفش از این شعارهای توخالی همینه که میخواد بگه که آهای مردم به من عاجز کمک کنید و رای بدین تا آرزوی رئیس جمهور شدن را با خودم به عامل قبر نبرم !!!

      • بدون نام

        اخه نه اینکه در این چهل سال هیچ سمتی نداشته.. اصلا رای نده

      • بدون نام

        من هم بهش رای میدم.مشکل ما همینه آدم بدرد بخور نمی‌تونیم انتخاب کنیم

      • بدون نام

        واقعا منم مدافقم باید به یکی مثه این رای بدیم حداقل یه چیزایی بلده

    • بدون نام

      هر کی نوشته برات خوب نوشته آفرین بهش

      پاسخ ها

      • ک ح

        این مسولین مغز شان کار نمیکنه همه دیگر پیر وپاتال شدند الان چند سالی در دولت الکی کار میکنند برند از امارات یاد بگیرند الان چندین سال هست که درهم در برابر دلار ثابت مانده اقتصاد به آن میگویند چون مملکت شان صاحب داره مثل مال ما نیست که فقط اختلاس فقط دزد و دزدی هرچه آدم دیده درون دولته کسی به فکر ایران نیست محسن رضایی الان باید بره با نوه اش بازی کنه و امسال این ها زیاده محسن رضایی اقتصاد دان نیست یک سپاهی بازنشسته است چرا میگویند باز نشسته به خاطر اینکه بره خانه بشینه

      • karen

        تاجایی که یادم هست ایشان نظامی بودن فکرکنم حرفای اقتصادی روباپول خریده اقلایه بارخودت هم میخوندی ببینی چی نوشتن برات.
        عزیزمن پول توی بورس باشه بهترازدلاروطلاواملاکه
        نکنه دلارات بادمیکنه

    • بدون نام

      آخر ش ما نفهمیدیم این آقا اقتصاددان..تحلیگر مسائل سیاسیه. نطامیه. و...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به حرفش گوش نمیدن این بنده خدا گفت که ما چند تا امریکایی را گرو گان میگیریم بعد از امریکا امتیاز میگیریم اگر این کار را کرده بودن الان مشگل اقتصاد حل شده بود

    • بدون نام

      اصلاحطلبان حاکم و اقتصاد

    • دلسوز

      محسن جون باز نظر داد؟ بی خیال

    • بدون نام

      تو هم یه انیشینی مثل بقیه با سوادای مملکت بشین بابا سر جات مملکت شما و امثال شما به این روز انداختین حالا برامون فیسلوف اقتصادی شدی

    • بدون نام

      مگه قبلا تو در این مجموع نبودی برو خالی نبند... مردک

    • بدون نام

      من به هیچ کس رای نمیدم

    • مسعود

      شما چه کاره اقتصاد هستید ؟

    • بدون نام

      انتقاد به اداره روش اقتصاد وراهکا ربرای برون ر فت .تاکنون بعصی ازاین توصیه ها توسط دولت عملی شده وهنوز سرخی صورت اقشارضعیف وکم درآمد ازسیلی آن باقی تست .طرف خالی الاکلنگ که درهوا است آن مردم ضعیف هستند .

    • مجتبی

      اصلا توی ایران اقتصاد معنی نداره فقط اختلاس و دزدی

    • بدون نام

      تعامل با دنیا مهمترین بخش برای اقتصاد خوب

    • بدون نام

      آقای دکتر محسن رضایی اگر دوای درد اقتصاد ایران این مواردی است که برشمرده آید لطفاً کار را به دست بگیرید بسم الله کنید مجمع تشخیص مصلحت نظام چه سودی برای خدمت واقعی شما دارد

    • بدون نام

      سردار محترم اینهایی که گفتی درد اقتصاد ایران به

    • بدون نام

      سردار محترم درد اقتصاد ایران مراحل دیگر هم دارد که شما بیان نکردی ومتاسفانه کسی هم توجه ندارد وخیلی جای تاسف ایت که چرا حکومت اقتصاد جمع جوری ندارد

    • پسر ایران زمین

      یک بار یکی از روسای جمهور ایشان را وزیر اقتصاد کند ببینیم چکار می کند البته ایشان سودای ریاست جمهوری دارند البته اینکه دولت روحانی نتوانست ایده مشخصی برای اقتصاد به سبب ضعف سازمان برنامه بودجه ارایه کند قبول دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج