جاباما
۹۹۰۳۶۵
۵۰۴۸
۵۰۴۸
پ

چگونه کمتر ریزه‌خواری کنیم؟

استرس و اضطراب ناشی از گسترش ویروس کرونا و بی‌ثباتی و تردید درباره آینده باعث می‌شوند که افراد برای آرام کردن خود به خوردن رو بیاورند و سلامتی فیزیکی و روانی خود را به خطر بیاندازند.

برترین‌ها: استرس و اضطراب ناشی از گسترش ویروس کرونا و بی‌ثباتی و تردید درباره آینده باعث می‌شوند که افراد برای آرام کردن خود به خوردن رو بیاورند و سلامتی فیزیکی و روانی خود را به خطر بیاندازند.

پاندمی یا عالم‌گیر شدن ویروس کووید ۱۹ باعث شده دولت‌ها برای ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی محدودیت‌های تازه‌ای را اعمال کنند. این محدودیت‌های تازه به این معنی است که میلیون‌ها نفر در دور دنیا اکثر وقت خود را داخل خانه‌هایشان سپری می‌کنند، فعالیت فیزیکی‌شان کمتر شده و در ضمن تمام روز به یخچال و خوراکی‌های داخل خانه دسترسی دارند.

چگونه کمتر ریزه‌خواری کنیم؟

استرس و اضطراب ناشی از گسترش ویروس کرونا و بی‌ثباتی و تردید درباره آینده باعث می‌شوند که افراد برای آرام کردن خود به خوردن رو بیاورند و سلامتی فیزیکی و روانی خود را به خطر بیاندازند.

پریسا خانی پور، متخصص تغذیه می‌گوید ترکیب ریزه خواری مداوم و کمبود تحرک می‌تواند باعث بالا رفتن وزن و در پی آن باعث بالا رفتن قند خون و ایجاد دیگر مشکلات جسمانی شود. تاثیر ویورس کرونا هم روی افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

خانم خانی‌پور می‌گوید برای اینکه بتوانیم خوردن یا ریزه خواری خود را کنترل کنیم ابتدا باید دلایل و ریشه‌های این رفتار را بشناسیم.

چگونه کمتر ریزه‌خواری کنیم؟

چرا ریزه خواری می‌کنیم؟

از نظر پریسا خانی پور ترکیبی از دلایل مختلف باعث می‌شوند که ما در این دوران به تنقلات شور و شیرین ناخنک بزنیم.

  • افزایش استرس و اضطراب
  • نداشتن سرگرمی و سر رفتن حوصله
  • افسردگی و کسالت
  • خوابیدن در طول روز و نداشتن برنامه خواب منظم

اگر تنقلات نخوریم، پس چه کنیم؟

ما مجبور شدیم در مدت زمان کوتاهی تغییرات اساسی در زندگیمان ایجاد کنیم و این‌ها می‌توانند باعث هیجانات منفی و تشدید استرس در ما شوند.

پریسا خانی پور می‌گوید که می‌توان ریزه‌خواری و ناخنک زدن به تنقلات را با کار‌های دیگری جایگزین کرد. از نظر او مهم است که هیجان‌های منفی و استرسور‌ها را شناسایی کنیم و آن‌ها را از گرسنگی واقعی تشخیص بدهیم. به گفته این متخصص تغذیه مهم است که درک کنیم خوردن و پرخوری یک روش موقتی برای کنار آمدن با احساساتمان است و می‌تواند تاثیر درازمدت منفی روی ما داشته باشد. راه دیگر برای مقابله با هوس‌ها، تغییر طرز تفکر و ذهنیت در مورد آنچه می‌خوریم و از بین بردن هرگونه احساس گناه است.

چگونه کمتر ریزه‌خواری کنیم؟

با این روش از ایجاد روابط منفی با غذا‌ها با برچسب زدن به آن‌ها به عنوان خوب یا بد جلوگیری می‌کنید. یک راه دیگر تغییر ذهنی این است که یک خوراکی خاص را در ذهن خود به طور مکرر تصور کنید، این کار می‌تواند مصرف واقعی را کاهش دهد. اگر همه این تکنیک‌ها به احساس ریزه خواری مداوم کمک نمی‌کنند، تنقلات سالم جایگزین کنید:

چگونه کمتر ریزه‌خواری کنیم؟

به گفته پریسا خانی پور، یک اصل طلایی تغذیه را نباید فراموش کنیم. در برنامه غذایی مان تنوع و تعادل باید رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در گروه‌های اصلی غذایی (نان، غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و پروتئین مانند تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها) قرار دارند.

منبع: bbc

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج