۹۹۰۹۸۸
۶۱ نظر
۵۰۱۰
۶۱ نظر
۵۰۱۰
پ

رازگشایی از کمک‌های چین به ایران در بحران کرونا

شاید روابط و کمک‌های متقابل ایران و چین در دوران کرونا، هنوز برای عده ای محل شبهه باشد. بسیاری از ایرانی‌ها مهمترین نکته‌ای که از رابطه دو کشور در بحران کرونا به یاد می‌آورند، بسته ماسکی است که در روزهای آغازین مشخص شدن شیوع بیماری از طرف ایران برای ووهان ارسال شد. اما واقعیت این است که حجم کمک‌های چین به ایران شامل بسته‌های متعدد و بزرگ کمکی بوده که ممکن است در میان انبوه اخبار روزهای کرونا گم شده باشد.

برترین‌ها: شاید روابط و کمک‌های متقابل ایران و چین در دوران کرونا، هنوز برای عده ای محل شبهه باشد. بسیاری از ایرانی‌ها مهمترین نکته‌ای که از رابطه دو کشور در بحران کرونا به یاد می‌آورند، بسته ماسکی است که در روزهای آغازین مشخص شدن شیوع بیماری از طرف ایران برای ووهان ارسال شد. اما واقعیت این است که حجم کمک‌های چین به ایران شامل بسته‌های متعدد و بزرگ کمکی بوده که ممکن است در میان انبوه اخبار روزهای کرونا گم شده باشد.

ده‌ها سورتی پرواز از مقصد چین به ایران که محموله‌های کمکی این کشور را به فرودگاه امام حمل کردند، نشان‌دهنده روابط گرم دو کشور و عزم دوست شرقی ایران برای همراهی با ما در اوج بحرانی بین‌المللی بود. در همین زمینه توییت‌هایی که سفیر ایران در پکن می‌زد گویای اشتیاق طرف چینی برای همراهی با ما و کمک‌های چشمگیر و قابل‌اعتنای این کشور به ایران بود. برای نمونه می‌توانیم به توییت روز ۱۶ فروردین سفیر کشورمان در پکن اشاره کنیم. محمد کشاورززاده نوشت:«امشب طی دو پرواز از شهر پکن کمک‌های چین برای مقابله با ویروس کرونا به ایران ارسال خواهد شد .تاکنون کمک‌های دولتی و مردمی چین با ۲۸ پرواز طبق جدول پیوست از شهرهای پکن ،شانگهای و گوانجو به کشورمان ارسال شده است.»

رازگشایی از کمک‌های چین به ایران در بحران کرونا

او در توئیت دیگری افزود: «بیش از ده میلیون ماسک، 500 هزار کیت تشخیص کرونا، 300 هزار گان جراحی و لباس ایزوله، دو میلیون و دویست‌هزار دستکش، 350 ونتیلاتور، 500 اتاق پیش ساخته بیمارستانی و انواع دارو و تجهیزات بیمارستانی از جمله این کمک‌ها می‌باشد. همچنین چند پرواز چینی نیز سایر کمک‌ها از جمله یک میلیون ماسک اهدایی «جک ما» را به تهران حمل کرده است.»

محمد کشاورززاده، در یکی دیگر از توییت‌های خود نوشته بود:« 500 اتاق پیش ساخته بیمارستانی اهدایی دو شرکت چینی شامل تخت، میز، صندلی این هفته با یک هواپیمای باری به تهران ارسال خواهد شد. این محموله قابلیت تجهیز فوری یک بیمارستان صحرایی پانصد تخته خوابی را دارد. تاکنون با 21 هواپیما کمک از چین به ایران ارسال شده است.»

رازگشایی از کمک‌های چین به ایران در بحران کرونا

بابت همین کمک‌ها هم بود که بسیاری از مسئولان کشور در نوبت‌ها و تاریخ‌های متفاوت مراتب تشکر خود را از چین اعلام کردند. سخنگوی وزارت امور خارجه سیدعباس موسوی در روز ۱۹ فروردین با ذکر این نکته که روابط ایران با دوستان خارجی‌اش متوازن است از دولت و ملت چین و شرکت‌های چینی که کمک‌های خوبی به ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا کرده‌اند، تشکر کرد. او گفت: «تا اکنون ۳۰ هواپیما شامل وسایل، تجهیزات و وسایل مورد نیاز پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا در اختیار مردم کرونازده قرار داده‌اند و ما قدردان زحمات این کشور و دیگر کشورها هستیم که از راه‌های مختلف به ایران در این زمینه کمک کرده‌اند.»

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان هم طی پیامی در صفحه توئیتر خود به زبان چینی نوشت: «بسیار خرسندم که دوباره با دوست قدیمی خود، وانگ یی وزیر امورخارجه چین صحبت کردم. ما درباره مسائل مشترک همچون مقابله با اپیدمی جدید (شیوع ویروس کرونا)، تقویت شراکت جامع راهبردی میان دو کشور و روند صلح در افغانستان تبادل‌نظر کردیم.»

ظریف افزود: «من از چین به دلیل ارائه لوازم مقابله با اپیدمی و ارسال کارشناسان پزشکی، محکوم کردن تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا که به طور جدی مانعی بر سر راه تلاش های ایران در مقابله با این اپیدمی بود، قدردانی می‌کنم.»

اما کمک‌های چین به محموله‌های بهداشتی و کمک‌های نقدی و جنسی محدود نمی‌شد. همانطور که چانگ هوا سفیر چین در ایران پیش از این و در اسفند ماه اعلام کرده بود، در اولین روزهای بروز کرونا در ایران تیمی از متخصصان چینی از آن کشور راهی ایران شدند تا در کنار متخصصان و پزشکان هموطن به درمان بیماران ایرانی بپردازند.

رازگشایی از کمک‌های چین به ایران در بحران کرونا

در ادامه کمک‌های چین به ایران، سخنگوی وزارت دفاع آن کشور از ارسال کمک های ارتش چین برای مبارزه با کرونا به ارتش‌های دیگر جهان از جمله ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا «وو چیان» روز پنجشنبه 11 اردیبهشت در جمع رسانه های داخلی و خارجی در پکن گفت: «تا امروز ارتش چین برای ارتش‌های ایران، پاکستان، میانمار، لائوس، کامبوج، ویتنام و لبنان یا محموله کمکی فرستاده و یا گروه‌های پزشکی به این کشورها اعزام کرده‌ است.»

به نظر می‌رسد کمک‌های متقابل ایران و چین به بهانه بحران کرونا این دو کشور را به هم نزدیکتر کرده و این ارتباط و ابراز همدلی را می‌توان در راستای اتحاد استراتژیک چین و همپیمانانش در مقابل آمریکا تصور کرد. در این باره صحبت‌های رییس‌جمهور چین قابل توجه است. به گزارش خبرگزاری شین هوا، شی‌جی‌پینگ که دوشنبه شب 9 اردیبهشت به وقت محلی با «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران گفت‌و‌گو می‌کرد، تاکید کرد: «ما در کنار ایران و دیگر کشورهای دنیا ایستاده‌ایم تا همکاری‌ها برای مقابله با همه‌گیری تقویت شود. این همکاری‌ها تقویت می‌شود تا زمانی که جامعه بین المللی بر کرونا پیروز شود.»

همکاری‌های مشترک ایران و چین و بالا گرفتن آن در زمان شیوع بیماری نظر منابع غربی را به خود جلب کرده است. به‌طوری که اندیشکده واشنگتن در این باره می‌نویسد:«ایران از جمله کشورهای منطقه خاورمیانه است که چین در حال حاضر به نیکی از آن یاد می‌کند. ایران و چین در مواجهه با فشارهای مشترک از طرف آمریکا طی سال‌های اخیر به هم نزدیک‌تر شده‌اند و چین و روسیه و ایران بی‌سروصدا هنجارهایی در خصوص همکاری‌های راهبردی شکل داده‌اند.»

هرچه هست، کمک‌های چین به ایران اگرچه تا حد زیادی از نظر ایرانیان پنهان مانده است اما یکی از بزرگترین کمک‌های خارجی چین در زمان کرونا بوده است. این کمک‌ها که همچنان ادامه دارد باید در قالب روابط دیپلماتیک و حساس دو کشور تعبیر شود و مطمئنا نشانگر نزدیکی بیشتر پکن به ایران است. شاید اینها همچنین نشانه‌هایی باشد که از قرار گرفتن چین در کنار اقتصاد ایران و کمک به عبور اقتصاد کشور ما از دوران تحریم و شکوفاتر شدن آن در دوران پس از کرونا حکایت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس این همه کمک این همه تولید کجا رفته پس چرا لوازم ضدعفونی گران است ماسک و دستکش یا گران است یا سخت گیر میاد حنما اقازاده ها احتکار کردن برای موج دوم کرونا

      پاسخ ها

      • آرمان عظیمی

        دوست بزرگوار من، وقتی قرص اهدایی آویگان ژاپن، سر از بازار سیاه درآورد، دستکش و مایع که جای خودش را داره!!!

      • بدون نام

        چرا چرت میگی لباس ها و ماسکها یکبار مصرفند

      • مزدور وطنفروش

        چینی ها نشان داده اندکه از غربیها وروسها قابل اعتماد ترند.

      • بدون نام

        مرگ بر تروریسم دولتیه چین

    • بدون نام

      من به انوان یک ایرانی از کشور چین تشکر می کنم واقع بهترین کشور

      پاسخ ها

      • هادی

        ههه

      • محمد ر

        منم به عنوان یک ایرانی تشکر میکنم

      • بدون نام

        مرگ بر کمونیست

      • بدون نام

        کاربر21:11اول برو عنوان رو بلدشو بعد به چین علاقه ات رو نشون بده

      • بدون نام

        دولت ببه خاطراین ناراحت که‌کمک کرده

      • بدون نام

        بهترین هدیه اش به ایران هم کرونا است

    • بدون نام

      پاک کردن چهره ی منحوس چین

    • بدون نام

      دستشان درد نکند ازاین همه محبت و نوعدوستی.بنی آدم اعضای یکدیگرند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل این می‌مونه یکی باعث مرگ یه نفر بشه بعد بره به خانوادش دیه بده!

    • حسن

      سپاسگزاریم؛ از غربیها چه خبر ؟

      پاسخ ها

      • حسن اخونده

        از چي سپاسگزاري بجاي پول نفتش رو ميگيره خوب

    • حسن

      سپاسگزاریم؛از غربیهای ماسک دزد چه خبر؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما منبع خبریت هم ۲۰ و سیه

      • دونالد ترامپ

        اقاي خبرگزاريه به اصطلاح بي طرف خيلي کار اشتباهي ميکنيد که جواب ما به اين کاربر حسن رو چاپ نميکنيد من توهين نکردم فقط اعلام کردم طبق گفته خود اقا حسن ايشون طلبه هستن و لباس طلبگي ميپوشن دفاع کردنشون از يک جريان خاص طبيعيه ولي نميدونستيم که نميشه با يه اخوند حتي مودبانه صحبت کرد در هر صورت سانسور ميشه

    • TNT2

      مگه شما نگفتید به تخت و بیمارستان احتیاج نداریم و پزشکان بدون مرز و اخراج کردید تا امار دروغتون و نفهمند ..پس چطور الان از چین تخت و قطعات ساخت بیمارستان پیش ساخته رو میگیرید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پزشکان بدون مرز با کمتر از59تخت بیمارستان صحرایی امده بودند وسط بیمارستان ثابت ما جادر برپا کرده بودند ان هم بدون یک متخصص عفونی،تقریبا یعنی هیچ

    • بدون نام

      زدن نابودمون کردن انتظار،دارین تشکرم کنیم ازشون کمکشو ن بخوره توسرشون بی فطرتا درضمن این کمک چ سودی داشت براملت .آفتمون زدن الانم دارن سم پاشیمون میکنن این تشکر،وقدر دانی داره حتما ی کاسه ای زیرنیم کاسس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما چقدر نمک نشناس هستید حالا که معلوم شد منشا شیوع کرونا چین نبوده فرانسه بوده

      • بدون نام

        دقیقا باید دید چه امتیاز هایی دادیم

      • بدون نام

        منشا کرونا چین بوده عزیزم اخبار دروغ گوش نده

    • بدون نام

      خدا درو تخته خوب بهم جفت کرده

    • بی نام

      از قدیم گفتند گربه به رضای خدا موش
      نمی گیرد

    • بدون نام

      اگر این آمار های دروغ راسته پس چرا ملت چیزی ندیدند همه بیمارستانها هم میگن خبری نیست چرا دوست دارید چین را بزرگ جلوه دهید.دنیا علیه چین در حال متحد شدن هستند.

      پاسخ ها

      • مهدی

        ما که غیر از ماسک های معمولی و الکل ایرانی و ضد عفونی کننده خانگی چیزی ندیدیم این ها که گفتی خواب دیده ای یا فقط به حکومتی ها داده اند چین عامل سقوط اقتصاد ایران است هر کالای چینی یکبار مصرف است دوباره ملت ایران بایستی با هزینه های هنگفت کالای جدید را از چین بخرند توی منزلهای ایرانی پر از تلویزیون وتبلت و لب تاب وکولر و یخچال و ماشین ظرفشویی و لباس شویی چینی که قطعاتشان تو بازار نیست این کجاش دوستی است این اسمش غارت است

      • بدون نام

        الان شما امار هممه ی بیمارستانا رو از کجا درآوردید. اوایل اسفند بیمارستان ها کمبود داشتن ولی الان کسی از کمبود ماسک و گان و امکانات در بیمارستانها نمیگه. اگه کم بود مثل اوایل اسفند همه باخبر می شدن و کمک می کردن

      • بدون نام

        یادش رفته آمار مهمترینش رو بده، ویروس کرونا!

      • مجید

        کاربر ۲۳.۲۸ اخبار یکی دوروز پیش رو نگاه کن که بیمارستان اصفهان از خیریه تقاضای ماسک و لباس کرده و نامه اش موجوده . قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس رو؟

    • بدون نام

      مرگ بر چین ویروسو ساخته کمکم میکنه لعنت بهش

      پاسخ ها

      • بی نام

        خودش ساخته وبه کشورهای دیگه فرستاده.... اینها برنامه از پیش
        طراحی شده ست

    • رضا

      خدا را شکر که دیگه کالای چینی بنجل نیست! و ما با خیال راحت برای نابودی اقتصاد کشورمان میتونیم از کشور دوست و برادر چین هرچی بخوابیم بخریم. اصلا خدا را چی دیدید حتما بزودی به ما حقوق ماهیانه هم بدن انشالله

    • بدون نام

      هدف اصلی این دوستی اتحاد ایران و چین در مقابل امریکای جنایت کاره البته مردم ما اینطور که بوش میاد بیشتر دوس دارن خودشونو بندازن تو بغل امریکا ولی باید بگم امریکا جاخالی میده و با مخ میرید تو زمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی فکر کردی خیال میکنی چین جاخالی نمیده؟ تا جایی که میتونی ایرانو میدوشه نفتمون که تموم شد تفالمونو میندازه اونور
        باز آمریکا یه کمکی به متخداش میکنه
        مرگ برچینه کمونیست

      • دونالد ترامپ

        اگه قراره منابع و انرژيمون تموم بشه بهتره که از علم و اجناس امريکايي استفاده کنيم که بتونيم بعدش روي پاي خودمون بمونيم چون چين با جنسهاي بنجلش اينده ايرانو نابود ميکنه

      • دونالد ترامپ

        اگه قراره منابع و انرژيمون تموم بشه بهتره که از علم و اجناس امريکايي استفاده کنيم که بتونيم بعدش روي پاي خودمون بمونيم چون چين با جنسهاي بنجلش اينده ايرانو نابود ميکنه

    • بدون نام

      انقدر پاچه خواری چین رو نکن،...اونا جایی که توش منافع مالی نداشته باشه ظاهر نمیشن ، ما ذلیل هستیم فکر میکنیم کمک بوده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر چین

    • بدون نام

      اگر ایران و چین و روسیه در مقابل امریکا متحد بشن دنیا رو از دست صهیونیسم جهانی نجات میدن

    • JAFAR

      خوش بحالتان مسولین بی دغدغه....
      ننگتون باد رانت و غیر مردمی بودنتون....

    • بدون نام

      دمشون گرم خیلی هم زحمت کشیدن ارث پدر رمونو که ازشون نمیخواهیم

    • سیاوش

      ویروس رو هم بهتون هدیه داد

    • عبدالرحمن

      پس کو؟

    • خرگوش خموده

      باید به ایران کمک کنند چون ایران بهترین انتشار کننده ویروس بو د برای چین اونا فرستادن ایران ایرانم صادرکردکل دنیا ازاین بهتر

    • بدون نام

      نفت کسی نمیخره چین مبادله کالا به کالا کرده نفت برد بجاش کمکهای بشر دوستانه میکنه عجب کمک ارزون قیمتی

    • حمید ح

      ولک کل بازار رو زیر و رو کنی یه ماسک دست دوم هم گیر نمیاد پ کو تولید کو کمک برادر چین چرا حرف مفت میزنید

    • علی.م

      خدا لعنتتون کنه بیش از ده میلیون ماسک از چین وارد کردین بعد من باید با قیمت 40 تومان از داروخانه بخرم؟

    • ۱۲۳

      شما فقط نگران تمدید روابطتون با چین برای پول بیشتر هستید ، همین

    • عسگر پورطهماسبی

      این خبر هیچ راز ورمزی نداشت فقط چین اشغالهای خود را به ما فروخته تنها امتیازی که برای ما دارد در روز مبادا اگرقطعنامه های ظالمانه شورای امنیت امان مارا ببردانهاوتومیکنند وببینیم در ۲۶مهر سالجاری چین قطعنامه امریکا علیه ایران را وتو خواهد کرد

    • بدون نام

      فعلا که هرجا امکانات صادر کرده یا بی کیفیت بودن و غیر قابل استفاده یا خودشون آلوده به ویروس فقط گندش تو ایران بالا نیومد اونم میترسن بگن

    • بدون نام

      مرگ بر چین و تمام نکراشو حقوق بگیراش

    • بدون نام

      مرگ بر چین حامیه تروریسم

    • بدون نام

      ننگ بر کمونیستای خدانشناس

    • بدون نام

      چین باید از صحنه روزگار محو بشه

    • بدون نام

      پیداکن پرتغال فروش را

    • بدون نام

      خوب براینکه ایران مسافر ها چینی را با ماهان جابجا کرده و سوقات چین به ایران همون کرونا بود چین جایی نمی خوابد که اب زبر پاش برود این همه نفت مجانی در قبال اجناس بنجل به ایران

    • بهنام

      اگه یک مقدار دراطلاعات اخبار خارجی مخصوصا این چندروز بودین شبکهای بزرگ خبری فرانسه روتشخیص دادن برای اولین نفر کرونا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج