۹۹۱۱۰۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

خواب جدید سعادتمند؛ کمیته فنی ۱۲نفره استقلال!

لزوم ایجاد کمیته‌فنی در سطوح تیم‌های باشگاهی حرفه‌ای امروزه در فوتبال دنیا به یک اصل تبدیل شده است

فرهیختگان: لزوم ایجاد کمیته‌فنی در سطوح تیم‌های باشگاهی حرفه‌ای امروزه در فوتبال دنیا به یک اصل تبدیل شده است، به این ترتیب که این کمیته با وظایف مشخص تمامی مسائل فنی از انتخاب سرمربی تا نحوه بازی و نتیجه‌گیری تیم‌ها را را زیرنظر گرفته و درنهایت یک کمیته‌فنی قوی و منسجم یا برعکس یک کمیته‌فنی منفعل و خنثی می‌‌تواند در موفقیت یا ناکامی باشگاه‌ها در فوتبال امروز دنیا نقش بازی کند؛ اما این درحالی است که کمیته‌فنی در فوتبال ایران هنوز به‌خوبی جا نیفتاده و بعد از حدود دو، سه دهه از آن جمله تاریخی علی پروین مبنی‌بر اینکه «کمیته‎فنی یعنی کشک» همچنان لزوم ایجاد چنین کمیته‌هایی در باشگاه‌های ایرانی به‌طور واقعی محسوس نبوده و نقش کمیته‌فنی در عملکرد تیم‌ها در کشورمان نامشخص و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در این بین یکی از باشگاه‌هایی که طی سالیان اخیر و با مدیریت‌های مختلف همواره سعی کرده در برهه‌های زمانی متفاوت از کمیته‌فنی استفاده کند باشگاه پرطرفدار استقلال است. درواقع استقلالی‌ها طی این چند سال اخیر سعی کرده‌اند با ایجاد کمیته‌فنی، مباحث تاکتیکی و فنی تیم را از دریچه این کمیته راهبری کرده و مسائلی مثل انتخاب سرمربی و حتی شایستگی بازیکنان برای پوشیدن پیراهن این باشگاه را مورد ارزیابی قرار دهند و ازسوی دیگر حین فصل نیز عملکرد کادرفنی و نتایجی را که به دست می‌آید، بررسی کرده و درنهایت به تصمیم‌گیری در حیطه فنی بپردازند. با همه این اوصاف اما تنها چیزی که همواره از این کمیته برای استقلالی‌ها به یادگار مانده، مباحث حاشیه‌ای و مجادله‌های رسانه‌ای بین اعضا با خود یا با کادرفنی وقت آبی‌پوشان بوده و خروجی مثبت دیگری به‌همراه نداشته و مشخص نیست که چرا برخلاف سایر تیم‌های لیگ برتری و به‌خصوص تیم‌های مدعی و همیشه صدرنشین که با عدم تشکیل کمیته‌فنی از حواشی دوری می‌کنند، استقلالی‌ها با وجود تجربه‌های تلخ از داشتن چنین کمیته‌ای در سالیان اخیر خودشان با دست خودشان آتش اختلاف و حاشیه را در اردوی آبی روشن می‌کنند.

خواب جدید سعادتمند

هنوز حواشی کمیته‌فنی دوران مدیریت امیرحسین فتحی که امثال پرویز مظلومی، بهتاش فریبا، مجید نامجومطلق، مجید رضایی و امیدرضا روانخواه را با هدف نظارت بر عملکرد کادرفنی و همچنین اضافه‌شدن مربی به نیمکت استقلال درصورت نیاز به‌عنوان اعضای کمیته‌فنی باشگاه استقلال منصوب کرد را به یاد داریم، آن‌هم درحالی‌که کادرفنی وقت استقلال به‌طور طبیعی علاقه‌ای به دخالت در امور فنی نداشت و مصاحبه‌های جنجالی برخی اعضا که با اظهارنظرهای خود کادرفنی و مربیان را عصبانی کرده و انگیزه و تمرکز را از آنها می‌گرفتند، تنش‌های زیادی برای تیم ایجاد کرد.

طبق شنیده‌های «فرهیختگان» قرار است با تکرار تجربه تلخ گذشته یک‌بار دیگر احمد سعادتمند فاز اجرایی یک کمیته‌فنی را در استقلال و البته این‌بار به شکلی پررنگ‌تر از همیشه کلید بزند. برهمین اساس و طبق طرح و نقشه مدیرعامل جدید استقلال در آینده‌ای نزدیک کمیته‌فنی این باشگاه برخلاف گذشته که در سنوات گذشته میانگین با تعداد پنج نفر تشکیل می‌شد این‌بار قرار است کمیته را ۱۲ نفر تشکیل دهند و این درحالی است که طبق مصوبه اخیر هیات‌مدیره، سعادتمند می‌تواند دو نفر از این تعداد را خودش به‌عنوان مدیرعامل انتخاب کند.

حالا این سوال مطرح شده که با توجه به تنش‌های کمیته‌های پنج‌نفره قبلی یک تشکیلات جدید فنی با ۱۲ عضو در مسیر کاهش تنش‌ها گام برمی‌دارد یا با چندصدایی به مشکلات می‌افزاید؟ تجربه نشان می‌دهد احتمالا مدیر جدید آبی‌ها تصمیم خوبی نگرفته است. قرار است سعادتمند براساس فراخوان و برگزاری انتخابات درون‌باشگاهی و دعوت از پنج نسل پیشکسوتان باشگاه نسبت به انتخاب و تعیین ۱۲ نفر به‌عنوان کمیته‌فنی اقدام کند که از این تعداد ۱۰ نفر انتخابی و دو نفر دیگر به انتخاب مدیرعامل مشخص و شرح وظایف و جایگاه کمیته‌فنی آنها تعیین و ابلاغ خواهد شد.

ورمزیار: شاید می‌خواهند دهان پیشکسوتان منتقد را ببندند

صادق ورمزیار، پیشکسوت استقلال درخصوص لزوم ایجاد کمیته‌فنی در استقلال و اینکه آیا اصولا چنین کمیته‌ای به‌کار این باشگاه می‌آید یا خیر به «فرهیختگان» گفت: «اول از سعادتمند باید پرسید فلسفه‌اش برای این کار چیست؟ آیا قصد دارد با ایجاد این کمیته دهان پیشکسوتان را ببندد تا علیه او مصاحبه نکنند یا می‌خواهد گروهی را داشته باشد که به استقلال کمک کنند.

اگر هدف بحث اول است که ۱۲ نفر خوب است اما اگر بحث فنی و کمک در اولویت قرار دارد باید افرادی را به کمیته آورد که اولا در استقلال کار کرده باشند و ثانیا مربیگری را بفهمند و دارای رزومه باشند و استعدادها را بشناسند و ازسوی دیگر تمامی رقابت‌های مختلف لیگ در رده‌های سنی متفاوت را زیرنظر داشته باشند. این افراد باید به سعادتمند و استقلال کمک کنند در غیر این صورت پیشکسوتی که چهارتا استعداد را در ایران نشناسد یا برای آوردن مربی خارجی، داخلی‌ها را هم نمی‌شناسد چه کمکی می‌تواند کند. آیا پیشکسوتی که در کمیته‌فنی قرار می‌گیرد به مباحث مربیگری، استعدادیابی زیرگروه‌ها و مباحث پایه‌ای واقف است یا فقط به چای‌خوردن در جلسات و گرفتن حقوق بسنده می‌کند. اصلا دلسوزان و کسانی که برای این باشگاه زحمت کشیده‌اند و قدمت دارند یا آنهایی که برای استقلال جام و ستاره آورده‌اند مشخص هستند و حالا از بین اینها کدام‌شان کار مربیگری کرده و کدام کار فنی را بلد است و می‌تواند فوتبال روز دنیا را تحلیل، تفسیر و آنالیز کند. پس اول باید تکلیف این مسائل مشخص شود تا از دل آن یک کمیته‌فنی قوی و منسجم برای استقلال ایجاد کرد.»

وی ادامه داد: «به‌نظر می‌رسد سعادتمند هم با این کار می‌خواهد دهان پیشکسوتان را ببندد تا به‌نوعی علیه او مصاحبه نکنند یا اگرهم مصاحبه شد اعضای کمیته‌فنی را رودرروی بقیه بگذارد. اگر کمیته‌ای در کار باشد این سوال پیش می‌آید که نفراتی که می‌خواهند انتخاب شوند کدام‌شان کار مربیگری در لیگ برتر یا تجربه حضور در پایه‌ها را دارند و کدام‌شان کار کارشناسی فوتبال خارجی را بلد است تا اگر یک روز مربی خارجی می‌آید بتواند درخصوص عملکردش به تحلیل و تصمیم‌گیری بپردازد و نکته دیگر اینکه چگونه می‌توان ۱۲ نفر را دور یک میز جمع و بدون حاشیه این کمیته را اداره کرد؛ ضمن اینکه تعداد اعضای یک کمیته باید فرد باشد چون اگر در یک رای‌گیری تعداد آرا مساوی باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درمجموع اینکه به‌نظر من کمیته‌فنی در کلیت فوتبال ما جواب نمی‌دهد، مگر اینکه دو، سه نفر را به‌عنوان مشاور انتخاب کرده و از نظرات آنها بهره برد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسخره بازی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج