جاباما
۹۹۱۵۱۹
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

بزرگ‌ترین نگرانی رژیم‌های عربی در دوره پساکرونا

رژیم‌های عربی علاوه بر مسائل اقتصادی نگران تبعات سیاسی و اجتماعی دوره پساکرونا هستند و خود را برای مقابله با یک موج جدید از اعتراضات ضدحاکمیتی آماده می‌کنند.

اعتمادآنلاین: رژیم‌های عربی علاوه بر مسائل اقتصادی نگران تبعات سیاسی و اجتماعی دوره پسا ویروس کرونا هستند و خود را برای مقابله با یک موج جدید از اعتراضات ضدحاکمیتی تحت شیوع ویروس کرونا آماده می‌کنند. به گفته کارشناسان، امروز رهبران عرب از تبعات سیاسی و اجتماعی سیاست اقتصاد انقباضی پس از شیوع ویروس کرونا واهمه دارند، امری که با شرایط شیوع ویروس کرونا باعث رقم خوردن تغییرات قابل توجهی در ساختار جوامع این کشورها خواهد شد.

به زعم تحلیلگران، در کشورهایی همچون عراق شغل‌های کوچک و فردی که حدود ۶۷ درصد از بخش اقتصاد غیرنفتی این کشورها را تشکیل می‌دهند آسیب‌های جبران‌ناپذیر و جدی‌ای در دوره شیوع کرونا متحمل شده‌اند، این در حالی است که تصور نمی‌شود ساختارهای حاکم بتوانند این زیان‌ها را آنچنان جبران کنند.

بزرگ‌ترین نگرانی رژیم‌های عربی در دوره پساکرونا

زیرا در شرایطی که بهای نفت در بازارهای جهانی به رقم بی‌سابقه صفر دلار تنزل پیدا کرده، حتی اگر اراده‌ای هم برای انجام چنین کاری وجود داشته باشد، پرداخت خسارت به این شغل‌ها که معمولاً مالیاتی هم به دولت پرداخت نمی‌کنند امری محال به نظر می‌رسد.

به گمان تحلیلگران عرب، امروز بزرگ‌ترین دغدغه برای دوره پساکرونا ورود کشورهای عربی به گردباد بهار عربی جدیدی است که اعتراض به شرایط اقتصادی و زیر سوال بردن عملکرد مدیران کشوری در نحوه تعامل با شیوع ویروس کرونا اصلی‌ترین محور آن خواهد بود.

در کشوری همچون عراق که دولت نمی‌تواند به صاحبان سرمایه‌های خرد کمک چندانی کند و اگر بخواهد هم در سایه افت شدید بهای نفت دیگر از انجام آن عاجز خواهد ماند، باید منتظر شروع دوباره اعتراضات خیابانی باشیم؛ اعتراضات مردمی‌ای که امروز از لبنان آغاز شده و عراق نیز خود را برای آن آماده کرده و رهبران دیگر کشورهای عربی را هم به وحشت انداخته است تا بیش از هر زمان دیگر تنوره این گردباد را در نزدیکی کرسی‌های خود احساس کنند.

گرچه بهار عربی پیشین به یک بهانه کاملاً اقتصادی جرقه خورد و در ادامه رنگ و لعابی سیاسی به خود گرفت، اما این بار باید منتظر بهار عربی قشرهایی باشیم که کرونا و تبعات آن کاسه صبرشان را لبریز کرده و آستانه تحمل‌شان را به سر آورده است.

سیدعماد حسینی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر جای ما بدون چ میکردن....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بند خدا محمود وضع مالی خوبی نداره هر جلسه مداحی هم بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان نمی گیره بایدم از بدی ایشان بگن

    • بدون نام

      همه نگران به حز ما

    • بدون نام

      نه بابا عراق و لبنان رو میگی اما ایران رو از یادت رفته

    • صادق

      چرا دوست دارید با همه دنیا دشمن بشیم و دشمن حسابشان کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما به مشکلات مردم خودتان برسید به کشورهای عربی یا دیگر.... چکار دارید.با این همه گرانی وجود دارد. به فکر ملت خود باشید نه دنبال ایراد دیگران

    • بدون نام

      شما هم منتظر باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به به

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج