۹۹۲۹۴۳
۱۳ نظر
۵۰۵۸
۱۳ نظر
۵۰۵۸
پ

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

به بهانه ساخت فصل دوم سریال نون خ، نگاهی داریم به سریال‌های محبوب ایرانی که باتوجه به استقبال بسیار زیادی که از آن‌ها شده برای چند فصل ساخته شده‌اند.

ایرنا زندگی: سریال‌های ایرانی به پایان زودهنگامی که دارند، مشهور هستند. اما تعدادی از این سریال‌ها به حدی مورد استقبال قرار می‌گیرند که ساخت آن‌ها برای فصل‌های بعدی هم در دستور کار قرار می‌گیرد. واقعیت این است که سریال‌های ایرانی به اندازه سریال‌های خارجی طولانی نیستند. ساخت سریال‌های طولانی به همکاری‌های طولانی‌تر نیاز دارد و همین کافی است تا سریال‌های ایرانی خیلی زود به پایان برسند. اما گاهی اوقات تماشاگران سریال‌های ایرانی به حدی از تماشای این عناوین لذت می‌برند که عوامل آن‌ها برای ساخت فصل بعدی به توافق می‌رسند.

این روز‌ها که پایتخت ۶ و نون خ ۲ حسابی هوادار پیدا کرده‌اند، شاید بد نباشد بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند را مرور کنیم.

۱. سریال زیر آسمان شهر

  • سال پخش: ۱۳۸۰

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

سال‌ها پیش از آن که پایتخت و نون خ برای فصل‌های متوالی ساخته شوند، سریال زیر آسمان شهر موفق شد قلب تماشاگران ایرانی را تسخیر کند. این سریال با روایت زندگی طبقه‌های گوناگون جامعه، موفق شد کمدی جذابی ارائه دهد و تنها انتشار فصل نخست آن کافی بود تا شبکه سه صدا و سیما برای ساخت فصل دوم آن موافقت کند. با این حال فصل دوم سریال کیفیت پایین‌تری نسبت به فصل نخست داشت و تغییرات بسیاری را تجربه کرد. اما دگرگونی‌های سریال هم باعث نشد مهران غفوریان و همکارانش زیر آسمان شهر را فراموش کنند و سریال برای سومین فصل هم مقابل دوربین رفت.

اما فصل سوم با تغییرات بسیار بیشتری ساخته شد؛ تیم بازیگران سریال به صورت کامل تغییر کرد و به شکل ناامیدکننده‌ای سقوط کرد. اگرچه مهران غفوریان بعد‌ها از تمایل و علاقه‌اش به ساخت چهارمین فصل سریال زیر آسمان شهر هم سخن گفت. ایده‌ای که البته هرگز عملی نشد. مهران غفوریان، حمید لولایی، مجید صالحی، ملکه رنجبر، کیومرث ملک مطیعی، نصرالله رادش و اکبر عبدی از ستارگان اصلی این سریال در فصل‌های مختلف بودند.

۲. سریال مرد هزار چهره

  • سال پخش: ۱۳۸۷

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

مهران مدیری یکی از کارگردانان فعال تلویزیون است که عناوین کمدی او هنوز هم طرفداران بسیاری دارند. شاید سریال مرد هزار چهره یکی از بهترین سریال‌های مهران مدیری باشد که در همان فصل اول به شدت مورد استقبال قرار گرفت. این سریال که در نوروز ۱۳۸۷ از شبکه سوم صدا و سیما پخش شد، به حدی در جمع‌کردن مخاطبان موفق بود که مهران مدیری تصمیم گرفت آن را برای فصل دوم هم جلوی دوربین‌های تلویزیونی ببرد. اما فصل دوم سریال که در نوروز ۱۳۸۸ پخش شد سقوط آزاد غم‌انگیزی را تجربه کرد.

مرد هزار چهره روایتگر داستان زندگی کارمند خجالتی و ساده‌ای به نام مسعود شصتچی بود. او در اداره ثبت احوال شیراز کار می‌کرد، اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که مسیر زندگی شصتچی را دگرگون می‌کند. او به صورت اشتباهی به جای افراد مختلف قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود صحنه‌های کمدی جالبی خلق شود.

۳. سریال لیسانسه‌ها

  • سال پخش: ۱۳۹۵

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

فصل اول سریال لیسانسه‌ها در ۲۸ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از ۴ دی‌ماه تا ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ پخش شد. فصل دوم این سریال هم ۴۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای داشت و از ۴ آذر تا ۲ بهمن ۱۳۹۶ به پایان رسید میزبان تماشاگران شبکه سه بود. اما فصل سوم آن با تغییر نام به فوق لیسانسه‌ها از ۱۷ آبان تا ۱۶ آذر۱۳۹۸ روی آنتن رفت. شاید لیسانسه‌ها یکی از بهترین سریال‌های تلویزیون باشد که برای چند فصل ساخته شده‌اند. با این حال فصل سوم سریال که نام متفاوتی دارد، به اندازه دو فصل ابتدایی جذاب نبود. عوامل سریال اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای ساخت ادامه آن ندارند.

داستان سه فصل سریال لیسانسه‌ها درباره سه دوست صمیمی و جوان است. یکی از آن‌ها فکر مهاجرت در سر دارد و یکی دنبال تشکیل زندگی است و یکی هم به دنبال خانه می‌گردد. با این حال داستان‌های جالبی در زندگی آن‌ها رخ می‌دهد که پیوند و ارتباط آن‌ها را بیشتر و پررنگ‌تر می‌کند. امیرحسین رستمی، هوتن شکیبا و امیر کاظمی ستاره‌های اصلی لیسانسه‌ها بودند.

۴. سریال دیوار به دیوار

  • سال پخش: ۱۳۹۶

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

سریال محبوبی که سامان مقدم کارگردان آن بود اگرچه در فصل نخست فوق‌العاده ظاهر شد، اما در فصل دوم چندان موفق نبود. در شرایطی مشابه با سریال زیر آسمان شهر، در سریال دیوار به دیوار هم با خانواده‌هایی مواجه بودیم که همه آن‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. طنز تازه و درخشش بازیگران اصلی سریال یعنی پژمان جمشیدی، ویشکا آسایش، فرهاد آئیش، امیرمهدی ژوله، آزاده صمدی، رویا تیموریان و حسن زارعی باعث شد سریال به سرعت مخاطبان بسیار زیادی پیدا کند.

با این حال دیوار به دیوار هم مانند بیشتر سریال‌های ایرانی، پس از انتشار فصل دوم ثابت کرد کشش داستانی زیادی ندارد. در فصل دوم، امیرمهدی ژوله از سریال جدا شد و داستان هم افت محسوسی را تجربه کرد. این سریال هم از شبکه سه صدا و سیما پخش شد.

۵. سریال هوش سیاه

  • سال پخش: ۱۳۸۹

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

هوش سیاه شاید بهترین سریال جنایی-کارآگاهی تلویزیون باشد که در همان ۱۵ قسمت فصل نخست هواداران بسیاری پیدا کرد. این سریال که حاصل همکاری نیروی انتظامی و شبکه سه بود، بیشتر به موضوعات جرایم اینترنتی، شرکت‌های هرمی و ابزار‌های جاسوسی می‌پردازد. فصل اول هوش سیاه با درخشش حسین یاری، کیکاووس یاکیده و داریوش اسدزاده در جذب تماشاگر موفق بود و همین هم باعث شد فصل دوم سریال هم ساخته شود. هوش سیاه ۲ که سال ۱۳۹۲ پخش شد به اندازه فصل نخست هیجان‌انگیز و متفاوت بود.

با این حال عوامل سریال از وضعیت ساخت آن ناراضی بودند و علاقه‌ای به ساخت فصل سوم آن نداشتند؛ بنابراین پرونده هوش سیاه هم پس از دو فصل به پایان رسید. شاید تفاوت اصلی سریال هوش سیاه با سایر عناوین دنباله‌دار تلویزیون این بود که در هر دو فصل، هیجان‌انگیز و تازه به نظر می‌رسید و در میان سریال‌های جنایی خسته‌کننده تلویزیون می‌درخشید.

۶. سریال شهرزاد

  • سال پخش: ۱۳۹۴

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

شهرزاد احتمالا موفق‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی بود که برای سه فصل ساخته شد. فصل اول آن در سال ۱۳۹۴ در ۲۸ قسمت و فصل دوم آن در سال ۱۳۹۶ در ۱۵ قسمت پخش شد. فصل سوم و پایانی این سریال هم در ۱۶ قسمت و در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید. سریال شهرزاد با کارگردانی حسن فتحی میزبان تعداد بسیار زیادی از ستاره‌های تلویزیون و سینمای ایران بود. علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار و مصطفی زمانی تنها تعدادی از ستاره‌های اصلی این سریال بودند که تقریبا در پایان هر فصل افت نامحسوسی را تجربه کرد.

با این حال سریال شهرزاد محبوب‌ترین و پرتماشاگرترین سریال شبکه نمایش خانگی در ایران بوده که تهیه‌کنندگان بسیاری را برای ساخت سریال‌های شبکه خانگی ترغیب کرد.

۷. سریال پایتخت

  • سال پخش: ۱۳۹۰

بهترین سریال‌های ایرانی که برای چند فصل ساخته شده‌اند

شاید پایتخت محبوب‌ترین سریال تلویزیونی باشد که تا امروز برای شش فصل ساخته شده و در پایان هر فصل، هواداران بیشتری پیدا کرده است. سیروس مقدم فصل اول سریال را در تعطیلات نوروز ۱۳۹۰ به شبکه یک ارائه داد. پایتخت خیلی سریع به محبوب‌ترین سریال نوروزی سال تبدیل شد و شبکه یک را قانع کرد تا فصل دوم آن را بسازد. دو سال بعد، فصل دوم آن در تعطیلات نوروز پخش شد و پایتخت ۳ هم در نوروز ۱۳۹۳ به تلویزیون راه پیدا کرد.

داستان زندگی نقی معمولی و خانواده ماه رمضان سال ۱۳۹۴ به فصل چهارم رسید. محسن تنانبده، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه و احمد مهران‌فر در کنار نسرین نصرتی و مهران احمدی ستاره‌های اصلی سریال در همه ۵ فصل ابتدایی بودند. پایتخت در همه ۶ فصلی که تا امروز داشته، گام به گام در معرفی شخصیت‌هایش پیشروی کرده و کمدی متفاوتی را نشان داده است. شاید هم همین باعث شده دنیای تلویزیونی پایتخت پس از ۶ فصل هنوز هم تازه و سرگرم‌کننده باشد. هنوز اطلاعاتی درباره فصل هفتم پایتخت وجود ندارد. با این حال با اعلام سیروس مقدم به دلیل شیوع ویروس کرونا، ساخت فصل ششم نانمام مانده و پایان آن می‌تواند تکلیف فصل بعدی سریال را هم روشن کند. هر اتفاقی که رخ دهد، پایتخت با شش فصل ولانی‌ترین سریال تاریخ تلویزیون ایران لقب می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیوار به دیوار و لیسانسه ها و پایتخت واقعا چرت بودن و مضخرف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد ستایش خوب بوده؟

    • قلقلی

      پایتخت دیگه تو فصل ۶ از معمولی بودن دراومد
      ستایشم بود

    • بدون نام

      فقط شهرزاد بود که عالی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره به نظرم شهرزاد خیلی خوب بود.کرگدن هم خوبه داستان خیلی متفاوتی داره

      • یلدا

        افضاح واقعی بود
        فیلم خوی ندیدن

      • محدثه

        ۲و۴مزخرف بودن

      • ارشین

        کاش تلویزیون محترم .شهرزاد پخش کنه .که همه لذت ببرن .

        سریالی بدون تاریخ مصرف .

    • بدون نام

      پایتخت و شهرزاد خیلی بهترن
      لیسانسه ها هم خوب بود ولی این بار چرت شد

    • aybuke

      همه رو نگفتین بچه مهندسم بود
      به نظرم فقط پایتخت بود که تونست بااین همه فصل بازم جالب باشه

    • محمد

      شهرزاد فوق العاده بود

    • بدون نام

      یک متن کاملا سطحی ،شهرزاد و با چندتافیلم طنزکه مال چندسال اخیرهست کنارهم گذاشتین،بدون هیچ سنخیت و بررسی

    • ع.ع.

      شهرزاد فوق العاده بود بسیار داستان زیبای داشت امیدوارم همه بتونن تماشاش کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج