۹۹۳۲۵۷
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

نگرانی مرغداران از شیوع خودخوریِ جوجه‌ها

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که بسیاری از پرورش دهندگان مرغ نگران شیوع بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور به دلیل کمبود دان در مرغداری هایشان هستند.

خبرگزاری ایسنا: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که بسیاری از پرورش دهندگان مرغ نگران شیوع بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور به دلیل کمبود دان در مرغداری هایشان هستند.

اگرچه صنعت طیور این روزها بنابر گفته برخی از مسئولان مربوطه و مرغداران با مشکلاتی نظیر کمبود ذرت، سویا و دان، کاهش قیمت مرغ و جوجه، کاهش مصرف مرغ با شیوع ویروس کرونا، کاهش صادرات و تولید بیش از حد نیاز مواجه شده است و روزهای سختی را سپری می‌کند، اما موضوعی که اخیرا برخی از تولیدکنندگان را نگران کرده است و بعضی از آنها نیز با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی این نگرانی خود را بروز داده‌اند، شیوع بیماری کانی بالیسم یا خودخوری در طیور است.

در این رابطه حبیب اسدالله نژاد، رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبود یا عدم وجود دان در سالن های پرورش مرغ جدی بوده و عواقب متعددی دارد، به ایسنا گفت: عدم امکان تهیه جیره مناسب، کمبود و بالانس نبودن آن یا استاندارد نبودن ترکیبات از نظر انرژی، پروتئین و اسیدهای امینه مصرفی طیور منجر به تلفات آنها یا عوارضی از قبیل بروز بیماری کانی بالیسم یا خودخوری در بین آنها می شود که عواقب بسیار بد و زیان باری را برای تولید کننده به همراه دارد.

وی ادامه داد: در این بیماری جوجه‌ها یکدیگر را نوک می‌زنند و گاهی به حدی زخمی می شوند که به دلیل پارگی شکم و بیرون ریختن روده هایشان تلف می شوند.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: پرنده های زخمی قابلیت این که به بازار عرضه شوند، ندارند و کشتارگاه ها نیز چنین مرغی را خریداری نمی کنند؛ بنابراین به ناچار آنها را قطعه‌بندی می‌کنند که این اقدام ضایعات و زیان زیادی برای مرغدار به همراه دارد.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی در واحدهای مرغداری و بالا بودن قیمت آن بر همه روشن است، گفت: متاسفانه ابراز می‌شود که مشکلی در تامین نهاده‌های دام و طیور وجود ندارد و بازار با هیچ کمبودی مواجه نیست؛ در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و توزیع نهاده‌ها به اندازه نیاز مصرف واحدهای مرغداری نیست. از طرفی قیمت ذرت و سویا نیز بالاتر از نرخ مصوب است. مثلا قیمت سویا نزدیک به دو برابر قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار است.

وی در پایان گفت: برخی از مسئولان به صنعت طیور توجهی ندارند. این صنعت در حال نابودی است. مرغدار به ازای هرکیلو مرغ حداقل ۳۵۰۰ تومان ضرر می‌کند و در تامین نهاده‌ها با مشکلات زیادی مواجه است و حتی با همه این مصائب در فروش مرغ هم مشکل دارد. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار تصور دارند که همه چیز آرام است و هیچ مشکلی نیست؛ در حالی که مشکلات صنعت مرغداری بسیار زیاد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب ارزون کنیدبریزید توبازار اضافی هارا تعادل بدیدبه چرخه تولیدتون بهترازاینه که کشته بشن کفران نعمته نه خودخوری ونه کس دهی گنده کنی به ناکس دهی آخه من نمیدونم یعنی چی من بودم توی چنین شرایطی چنین کاری رامیکردم بهترازاین چیزی بود که گفتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجید جان دلبندم خودخوری تو مرغداری ها در جوجه های زیر ۲۵ روزه اتفاق میافتد که در این سن وزن ناچیزی دارند و اصلا نمیشود از گوشت جوجه استفاده کرد

    • بدون نام

      صنعت مرغداری ور ایران چون وابسته به خارج است هیچ ارزشی ندارد چون همه اجناس ان از خارج باید بیاید
      فقط تعجب می کنم که چرا مسئولان متوجه نیستند بخصوص مجلس ایران

    • دونالد ترامپ

      اين در ابعاد کلان تر نشان دهنده اينه که داريم به سمت قحطي ميريم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین گل گفتی زنده باد آقای ترامپ

    • بدون نام

      خب جوجه ای که خوراک ودان آن وابسته به خارج است همین طوره !! بهتر است گه سر به نیست شود حال اگر این جوجه طبیعی بود اینگونه نبود

    • بدون نام

      روش پرورش مرغ در کشور ما کاملاً اشتاه است وباید از انحصار یک عده از افراد که مرغداری دارند بیرون آورد واین سهمیه جوجه را در بین روستائیان پخش کرد وتشکیل واحدهای کوچک مرغداری درست کرد واز نهادهای محلی استفاده کرد مثل 70 سال پیش نمایندگان محترم مجلس ومسئولان محترم اقتصادی از خواب بیدار شوید وکشور از وابسته بودن به خارج نجات دهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج