۹۹۳۸۷۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

خطر روش‌های آزمایش‌نشده‌ی درمان کرونا

تیمی از پزشکان در مقاله‌ای در یک مجله پزشکی آمریکایی هشدار داده‌اند که روش‌های جدید و آزمایش‌نشده برای درمان کووید-۱۹ ممکن است بیش‌ از آنکه به نفع بیمار باشد به او آسیب بزند.

ایسنا: تیمی از پزشکان در مقاله‌ای در یک مجله پزشکی آمریکایی هشدار داده‌اند که روش‌های جدید و آزمایش‌نشده برای درمان کووید-۱۹ ممکن است بیش‌ از آنکه به نفع بیمار باشد به او آسیب بزند.

این تیم از بخش پزشکی مراقبت‌های ویژه ریوی و بحرانی دانشکده پزشکی فینبرگ شیکاگو استدلال کرده‌اند که پزشکان باید به جای روش‌های درمانی جدید روی روش‌های مراقبت‌های ویژه آزمایش‌ شده و مبتنی بر شواهد تکیه کنند.

ظهور سریع و گسترش کروناویروس جدید، ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، تأثیر بی‌سابقه‌ای بر اقدامات و تلاش‌های اجتماعی و فرهنگی در سراسر جهان داشته است. این امر هم‌چنین تأثیر قابل توجهی بر کادر پزشکی و سایر کارکنان بهداشتی که در حال معالجه مبتلایان وخیم کووید-۱۹ هستند، داشته است. سیستم‌های بهداشت عمومی به دلیل افزایش ناگهانی بیماران نیازمند به مراقبت‌های شدید، تحت فشار قرار دارند.

محققان و پزشکان تاکنون بسیار تلاش کرده‌اند که این ویروس را بهتر بشناسند تا بتوانند مؤثرترین روش‌های درمانی و معالجه‌ای را برای کمک به نجات جان افراد و کاهش فشار بر واحدهای مراقبت‌های ویژه بیابند.

این تیم تخصصی اعلام کرده است که اخیرا با شیوع کرونا، شاهد افزایش استفاده از روش‌های درمانی آزمایش نشده و مواردی که شواهد یا دلایل کافی برای اثربخشی آن‌ها وجود ندارد، بوده است.

نویسندگان این مقاله خاطرنشان کردند که کووید-۱۹ با برخی از تعاریف سایر سندرم‌های حاد تنفسی (ARDS) مانند ذات‌الریه ویروسی کاملاً مطابقت ندارد و از همین رو کووید-۱۹ به عنوان نسخه متفاوتی از سندرم‌های حاد تنفسی نامگذاری شده است.

برخی از متخصصان می‌گویند: این "عنوان متفاوت" نیز برخی از پزشکان را ترغیب کرده است که در هنگام درمان کووید-۱۹ به جای درمان‌های استاندارد ِسندرم‌های حاد تنفسی از روش‌های درمانی جدید استفاده کنند.

نویسندگان این مطالعه معتقدند این رویکرد اشتباه است و یادآوری می‌کنند که سندرم‌های حاد تنفسی (ARDS) در هر حال نوعی سندرم بوده و به همین دلیل ناهمگن‌ هستند و این بدان معنی است که می‌توانند به شیوه‌های متنوعی بروز کنند.

بنابراین، این نویسندگان معتقدند بکارگیریِ روش‌های استانداردِ درمان سندرم حاد تنفسی حتی برای معالجه بیماران کووید ۱۹ که ممکن است انواعی از علائم و نشانه‌های غیراستاندارد را داشته باشند نیز موثر باشد.

درمان‌های جدید ممکن است باعث آسیب شوند

نویسندگان این مطالعه استدلال می‌کنند که اگرچه برخی از روش‌های درمانی جدید که برخی پزشکان روی آن‌ها کار می‌کنند، ممکن است از نظر بیولوژیکی قابل قبول باشند اما این دلیل کافی برای اجرای آن‌ها در مراحل بالینی نیست.

آن‌ها خاطر نشان کردند که در طول تاریخچه‌ی اقدامات مراقبت‌های ویژه، درمان‌های متعددی که از نظر بیولوژیک قابل قبول به نظر می‌رسند، تأثیر مثبتی نداشته یا در عمل زیان‌آور بوده‌اند.

نویسندگان این مقاله تأکید می‌کنند این بدان معنی نیست که پزشکان هرگز نباید از روش‌های درمانی جدید استفاده کنند با این حال، آن‌چه آن‌ها را نگران کرده است، استفاده روزمره از روش‌های درمانی نوین برای کووید-۱۹، به ویژه مواردی است که نتایج قانع کننده‌ای در کارآزمایی‌ها به همراه نداشته است و تکنیک‌های درمانی آزمایش نشده محسوب می‌شوند.

چرا از روش‌های جدید درمانی استفاده می‌شود؟

به باور متخصصان، احساسات، استرس، خستگی و بیانیه‌ها و اعلامیه‌های سیاسی باعث افزایش تمایل ذاتی متخصصان برای کمک به بیماران و تلاش به هر گونه‌ای می شود که به نفع آن‌ها بوده و امید را به هر دوی ارائه‌دهندگان این خدمات و بیماران به همراه داشته باشد.

با این حال، نویسندگان این مقاله هنوز هم با این رویکرد مشکلات قابل توجهی دارند. به طور مثال، اگر بیمار بعد از معالجه با یک درمان جدید بهبود یابد، ممکن است پزشک تصور کند که بهبودی ناشی از درمان جدید بوده است. این ممکن است پزشکان دیگر را نیز ترغیب به استفاده از آن درمان نوین کند، در حالی که بهبودی به کل ارتباطی با این روش درمانی نداشته است.

با این حال، بدون کارآزمایی کامل و کنترل شده برای تأیید یک شیوه درمانی، نتیجه‌گیری امکان‌پذیر نیست. ممکن است بهبودی فرد به عوامل مختلفی مربوط باشد یا شاید بیمار بهبود یافته از خوش‌شانسی بیشتری برخوردار بوده که عوارض جانبی را تجربه نکرده است و بیمار بعدی شاید چندان خوش‌شانس نباشد. در بسیاری از این نتیجه‌گیری‌ها متخصصان با مشاهده یک مورد بهبودی سریعاً از عوارض جانبی که در اثر این روش ایجاد می‌شود، غافل می‌شوند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، متخصصان توصیه می‌کنند که برای به کارگیری روش‌های نوین درمانی علاوه بر انجام آزمایشات بالینی برای تایید نتیجه‌بخشی آن‌ها، باید در برابر تمایل ذاتی انسان برای عمل به احساسات، مقاومت کرده و در عوض به استدلال‌های علمی و دقیق‌تر تکیه کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج