۹۹۴۳۴۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بازگشت به روز‌های فوتبالی

رقابت‌های فوتبال با گذشت بیش از دوماه از تعطیلی درحال برنامه‌ریزی برای ازسرگیری مسابقات خود هستند و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد آغاز این روند در کشورهای مختلف باشیم.

فرهیختگان: رقابت‌های فوتبال با گذشت بیش از دوماه از تعطیلی درحال برنامه‌ریزی برای ازسرگیری مسابقات خود هستند و به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد آغاز این روند در کشورهای مختلف باشیم. کره‌جنوبی یکی از نخستین کشورهایی بود که تصمیم به برگزاری ادامه مسابقات گرفت و حالا در کشورهای مختلف، مسئولان برگزاری بازی‌ها درحال تعیین تاریخ برای انجام لیگ‌های خود هستند.

بین پنج لیگ معتبر اروپایی نیز تنها فرانسه بود که تصمیم به‌تعطیلی مسابقات این فصل گرفت و به‌دلیل شیوع بالای کرونا در این کشور، تا پاییز امسال قرار نیست هیچ مسابقه‌ای در این کشور برگزار شود. آلمانی‌ها هم درصورت عدم بروز مشکل، از شنبه آینده دیدارهای بوندس‌لیگا را پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگر برگزار خواهند کرد، اما در سه کشور دیگر هنوز تاریخ دقیقی برای انجام بازی‌ها مشخص نشده است. در سایر کشورها ازجمله جمهوری‌چک، پرتغال، لهستان، کرواسی، اسکاتلند و حتی عربستان و ویتنام نیز تقریبا زمان شروع مسابقات تعیین شده است.

با توجه به اینکه یوفا به کشورهای عضو تا ۲۵ می (۵ خرداد) فرصت داده تکلیف لیگ‌های خود را مشخص کنند، تا کمتر از دو هفته دیگر مشخص می‌شود که دقیقا از چه زمانی می‌توان منتظر برگزاری مسابقات فوتبال در لیگ‌های بزرگ این قاره بود.

لیگ برتر جزیره

دولت انگلستان به لیگ این کشور مجوز اولیه برای شروع مسابقات از اول ماه ژوئن (۱۲ خرداد) را داده اما تعیین تاریخ دقیق منوط به بررسی دوباره شرایط این کشور درمورد مبتلایان به کرونا و افزایش شیب نزولی شیوع این بیماری خواهد بود. باشگاه‌های انگلیسی تاکنون چندین‌بار جلساتی را درباره نحوه آغاز مسابقات، زمان آن و تغییر برخی قوانین برای کاهش به‌خطر افتادن سلامت افراد برگزار کرده‌اند اما هنوز برسر جزئیات به توافق نهایی نرسیده‌اند.

این درحالی است که هر روز پیشنهادهای جدیدی در این زمینه مطرح می‌شود، ازجمله اینکه به‌تازگی ۶ تیم پایین‌ جدول درخواست کرده‌اند در این فصل هیچ تیمی به‌دسته پایین‌تر سقوط نکند. با این حال هنوز اصل برگزاری مسابقات مخالفان زیادی دارد چراکه معتقدند تضمینی برای بی‌خطر بودن حضور در زمین مسابقه وجود ندارد و نباید جان افراد را به‌خطر انداخت.

ازسوی دیگر بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور به‌تازگی کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده بر اثر کرونا را اعلام کرده و به این ترتیب با بازگشایی برخی کسب‌وکارها، می‌توان به اعطای مجوز برای انجام دیدارهای ورزشی هم امیدوار بود. در بهترین حالت این لیگ زودتر از ۱۲ خرداد آغاز نخواهد شد که حداقل تا پایان این فصل هیچ تماشاگری در مسابقات حضور نخواهد داشت و اگر شرایط مساعد باشد شاید در اواسط پاییز مجوز حضور هواداران آن‌هم با رعایت مسائل بهداشتی و درتعداد بسیار کم صادر شود.

بازی در زمین بی‌طرف دیگر پیشنهادی است که برای این لیگ مطرح ‌شده و برای تصویب آن حداقل ۱۴ تیم از ۲۰ تیم حاضر در مسابقات باید با آن موافقت کنند. براساس اعلام اسکای‌اسپورتس، به ‌احتمال زیاد تمرینات تیم ‌از هفته آینده رسما آغاز می‌شود و بازی‌ها نیز در بازه زمانی ۸ تا ۱۲ ژوئن (۱۹ تا ۲۳ خرداد) پیگیری خواهد شد.

لالیگا

تیم‌های اسپانیایی هم در چندروز اخیر تمرینات خود را ازسر گرفته‌اند و بنابر اعلام خاویر تباس، رئیس لالیگا این رقابت‌ها به‌احتمال فراوان از ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) مجددا برگزار خواهد شد. براساس این برنامه‌ریزی، مسابقات لالیگا و دسته‌دوم این کشور هرروز برگزار می‌شود تا بازی‌ها هرچه سریع‌تر به پایان برسد. مسلما در این کشور نیز تماشاگری در ورزشگاه حضور نخواهد داشت و تصمیم‌گیری درمورد چگونگی پخش زنده بازی‌های برعهده کمپانی‌هایی است که حق پخش را دراختیار دارند و ممکن است با کاهش قیمت یا رایگان‌کردن تماشای مسابقات، افراد بیشتری امکان دیدن بازی‌ها را به‌دست آورند.

طبق پروتکل‌هایی که برای انجام بازی‌ها تعیین‌شده، بازیکنان به‌صورت مرتب تست کرونا خواهند داد و احتمالا این تست و مراقبت‌های پزشکی روزانه خواهد بود. از سایر افراد باشگاه ازجمله کادرفنی تنها سه‌بار درطول مسابقات تست گرفته خواهد شد.

فعلا بازیکنان به‌صورت انفرادی تمرین می‌کنند اما اگر شرایط بهتر شود اجازه تمرین آنها در گروه‌های چندنفره صادر خواهد شد. همچنین اگر تست کرونای بازیکنی مثبت اعلام شود، باید حداقل ۱۰ روز در قرنطیه باشد تا از سلامت او اطمینان حاصل شود. برخلاف لیگ برتر، در لالیگا خبری از برگزاری مسابقات در زمین بی‌طرف نیست و اتفاقا برنامه‌هایی نیز برای تعامل بیشتر با باشگاه‌ها برای جبران غیبت هواداران در زمان برگزاری بازی‌ها پیش‌بینی شده است.

بوندس‌لیگا

آلمانی‌ها از روز شنبه مسابقات خود را آغاز می‌کنند و برنامه کامل هفته‌های باقی‌مانده از بوندس‌لیگا نیز اعلام شده است. مصاف حساس دورتموند و شالکه می‌تواند جذاب‌ترین بازی روز نخست این مسابقات باشد. تی‌های این کشور از چند هفته پیش تمرینات خود را آغاز کرده‌اند و فرصت خوبی برای آماده‌سازی خود داشته‌اند. دولت این کشور لیستی طولانی از قوانینی که باید در تمرینات و مسابقات رعایت شود به باشگاه‌ها ارسال کرده و حتی بعضی بازیکنان در تمرینات از ماسک هم استفاده می‌کردند.

در بوندس‌لیگا هفته‌ای دوبار از بازیکنان تست گرفته می‌شود و برخی باشگاه‌ها به بازیکنان خود پرسشنامه‌هایی داده‌اند که باید هر روز آنها را تکمیل کنند و اگر در جواب‌های آنها مورد مشکوکی درباره سلامتی‌شان دیده نشود، می‌توانند در تمرین حاضر شوند. بازیکنان همچنین از حضور در اماکن عمومی و حتی محله خود منع شده‌اند و اعضای خانواده آنها نیز باید به‌صورت مرتب تحت‌نظر باشند و تست کرونا بدهند.

سری A

ایتالیا یکی از نخستین کشورهایی بود که با توجه به آمار بالای مرگ‌ومیر و مبتلایانش، برگزاری مسابقات خود را به‌تعویق انداخت اما حالا فاصله زیادی با بازگشت به مسابقات ندارد. تمرنات انفرادی تیم‌ها آغاز شده و آنها هم احتمالا از هفته آینده تمرینات گروهی را ازسر می‌‌گیرند اما هنوز تاریخ دقیقی برای شروع بازی‌ها اعلام نشده است. با این حال گفته می‌شود احتمالا بین روزهای ۲۷ می تا ۲ ژوئن (۷ تا ۱۳ خرداد) امکان ازسرگیری سری A وجود دارد. فعلا مقامات لیگ منتظر نتایج تاثیر برگزاری تمرینات روی بازیکنان به‌خصوص نفراتی چون پائولو دیبالا و بلیز ماتویدی هستند که پیش از این گرفتار کرونا شده بودند تا از بی‌خطر بودن انجام مسابقات مطمئن شوند.

سایر کشورها

در عربستان مسئولان برگزاری لیگ این کشور روز ۲۰ آگوست (۳۰ مرداد) را به‌عنوان تاریخ احتمالی پیگیری مسابقات اعلام کرده‌اند. با این حال انجام مسابقات در میانه تابستان و گرمای شدید این کشور می‌تواند مشکلاتی برای بازیکنان ایجاد کند. قرار است طی دو روز آینده جلسه‌ای برگزار شود تا درباره تاریخ دقیق آغاز رقابت‌ها و بی‌خطر بودن آن بحث و تصمیم‌گیری شود. درصورتی‌که تاریخ موردنظر مورد توافق قرار نگیرد، سناریوهای دیگری نیز ازجمله لغو این مسابقات محتمل است؛ اتفاقی که در لیگ‌های هلند، آرژانتین، فرانسه و اخیرا کامرون رخ داد و ادامه لیگ رسما لغو شد.

فدراسیون فوتبال اتریش هم اعلام کرده مسابقات لیگ این کشور از روز ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) مجددا ازسر گرفته می‌شود و این مسابقات با حضور هر ۱۲ تیم انجام خواهد شد تا تکلیف قهرمان آن مشخص شود. در ویتنام هم قرار است مسابقات از ۱۶ خرداد و مطابق پروتکلی‌های بهداشتی که کره‌ای‌ها در لیگ خود اعمال کرده‌اند، پیگیری شود.

۱۰ هفته باقی‌مانده از لیگ پرتغال هم قرار است از روز ۱۵ خرداد برگزار شود و طارمی، مهرداد محمدی و امیر عابدزاده لژیونرهای ایرانی حاضر در این مسابقات پس از حدود سه‌ماه دوباره در ترکیب تیم‌های خود به‌میدان خواهند رفت. فدراسیون فوتبال این کشور با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام کرد مسابقات از ۱۵ خرداد و با رعایت اصول بهداشتی طبق برنامه‌ای که به‌زودی اعلام می‌شود، برگزار خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج