۹۹۴۳۴۸
۲۲ نظر
۵۰۰۹
۲۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دل پرخون فردوسی از آسیب سیما به زبان فارسی!

امروز روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است که به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی نیز نامگذاری شده و بهانه خوبی است برای مرور اجمالی بر وضعیت زبان فارسی در کشور به ویژه اینکه یک سال از ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره زبان فارسی می‌گذرد.

روزنامه جوان نوشت: امروز روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است که به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی نیز نامگذاری شده و بهانه خوبی است برای مرور اجمالی بر وضعیت زبان فارسی در کشور به ویژه اینکه یک سال از ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره زبان فارسی می‌گذرد.

یکی از آسیب‌های جدی که به زبان فارسی وارد می‌شود از ناحیه سریال‌های تلویزیونی است،به ویژه در برخی سریال‌های طنز که بدون هیچ محدودیتی نویسنده‌ها دست به اختراع واژه‌های نامأنوس می‌زدند و طولی نمی‌کشید که این واژه‌ها در میان مردم کوچه و بازار رونق می‌گرفت و زبان به زبان می‌چرخید و جایگاهی در زبان محاوره برای خود دست و پا می‌کرد و مدیران سازمان صداوسیما نیز از دور صرفاً تماشاگر بودند و احتمالاً از اینکه می‌دیدند سریال‌های تولیدی آن‌ها در جامعه تاثیرگذار است خرسند هم می‌شدند.

دل پرخون فردوسی از آسیب سیما به زبان فارسی!

پس از گلایه ها انتظار می‌رفت اقداماتی جدی، ریشه‌ای و ساختاری برای اعتلا و ارتقای زبان فارسی انجام گیرد، اما طبق معمول اعلام شد در این ارتباط کمیته‌ای در رسانه ملی ایجاد شده و پس از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده شد. معلوم نیست کمیته‌ای که در صداوسیما تشکیل شد چقدر روی متن سریال‌های تلویزیونی حساسیت دارد و اصلاً سازوکاری برای رصد این مسئله وجود دارد یا خیر، اما با کمی دقت در وضعیت فعلی سریال‌ها می‌توان گفت که نظارت جدی روی متن سریال‌ها نیست به ویژه اینکه برای مثال درباره سریال پربیننده‌ای، چون پایتخت ۶ عنوان شد که متن آن بدون طی مراحل همیشگی و با دور زدن قواعد رایج به مرحله تولید رسیده و غلبه و نفوذ اسپانسرها بیش از هر سازوکاری دست بالا را داشته است و در فضایی که روح تجارت و بازار بر همه شئون صداوسیما سایه انداخته پاسداشت زبان فارسی به طور عادی یا دغدغه هیچ کس نیست یا حاشیه‌ای‌ترین مسئله مدیران سازمان است.

آسیب به زبان فارسی فقط به سریال‌های تلویزیونی محدود نمی‌شود.مجری‌های صداوسیما نیز به تنهایی بار زیادی از حمله به زبان فارسی را به دوش می‌کشند و دراین باره سال پیش از میان برخی مجریان آن‌هایی که بیشتر به زبان فارسی اهتمام نشان دادند،تقدیر شد و شاید این تنها اتفاقی بود که دراین رابطه نمود پیدا کرد و به سرعت نیز به حاشیه رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد صداوسیما از ۳۱‌اردیبهشت سال گذشته به صورت حرفه‌ای به جز پایش مجریان کاری در این حیطه انجام نداده است. در کنار مجری‌ها، اما خیلی از افرادی که به عنوان متخصص و کارشناس مسائل مختلف مدعو صداوسیما هستند، جزو دسته آسیب زنندگان به زبان فارسی محسوب می‌شوند.

ظاهراً هیچ دستورالعمل یا الزامی به آن‌ها برای رعایت زبان فارسی ارائه نمی‌شود چراکه بسیاری از آن‌ها با افتخار از واژه‌ها و کلمات زبان‌های بیگانه استفاده می‌کنند و مجری‌های محترم نیز هرگز تذکری به این افراد نمی‌دهند. همه این‌ها نشان می‌دهد نسبت به پاسداشت زبان فارسی در صداوسیما تساهل زیادی وجود دارد و به این دغدغه رهبر انقلاب نیز مانند بسیاری از مسائل دیگر صرفاً به شکل بخشنامه‌ای و رفع تکلیف‌گونه نگاه می‌شود و اگر غیر از این بود ما در یک سال اخیر شاهد تغییرات ملموس به سود ارتقای زبان فارسی در رسانه ملی بودیم.

آگهی‌های پرحجم تبلیغاتی بستر دیگری برای هجمه به زبان فارسی در صداوسیما هستند.در این باره البته وزارت ارشاد هم کوتاهی‌های زیادی به خرج می‌دهد. دستورالعملی که وزارت ارشاد برای تبلیغات وضع کرده و صداوسیما نیز باید به آن پایبند باشد نشان می‌دهد کسی این موضوع را جدی نمی‌گیرد و دراین باره نیز به نظر می‌رسد نظارت‌ها و حساسیت‌های لازم وجود ندارد. استفاده زیاد از واژه‌های بیگانه همچنان در تبلیغات تلویزیونی بیداد می‌کند و به نظر می‌رسد در این میدان که عرصه تجارت است، پول و درآمد دغدغه اصلی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      فردوسی بعد از خلق اون عظمت، گفت : بسی رنج بردم در این سال سی، عجم زنده داشتم بدین پارسی!! اما الان طرف واسه کلاس گذاشتن، فینگلیش حرف میزنه و کلمات انگلیسی وارد می کنه. الان در فضای مجازی برای مثال، مد شده که میگن : رل داری؟؟؟ قشنگ بگو رابطه داری!!!!!

      پاسخ ها

      • فریاد نزن

        رابطه کلمه ی عربی هستش

      • بدون نام

        فردوسی کیه ؟ حداد ، حداد عادل خداوندگار زبان پارسی ست .
        خداوند ان‌شاءالله به ایشان کش‌لقمه‌ای عنایت فرماید .

      • بهزاد (دکتر لِکتِر)

        ۹۰درصد کلماطی که خودط گفطی عربی بود که.اول یع فکری به هال خودط بکن.بفرما ابنم از ظبان شما.خخخخخ

      • تارا سرهنگی سال سوم دندانپزشکی

        توی چه گروه هایی میری که این کلمه ی رل رو شنیدی؟ بسوزه پدر تجربه آقای عظیمی.

      • بدون نام

        فکر کنم مراوده درست باشه. حالا این میتونه دلی باشه یا گامی و یا هر دو.

    • بدون نام

      چرا فقط زبان فارسی پس زبانهای اگثریت مردم چی وخواست دگر زبانهاچی ؟

      پاسخ ها

      • آرمان عظیمی

        دوست خوبم، اینجا بحث فردوسی است.

      • بهزاد (دکتر لِکتِر)

        زبان ترکی زبان رسمی کشور هست.زبان ۴۰میلیون ایرانی

      • طناز .مراغه به عظیمی

        زبان فقط ترکی کل کشورترکه.!!!؟؟

      • بدون نام

        این پان ترکیست ها که خودشون رو اکثریت میبینن ، واقعا جای تاسف داره . دوستان چه بخواهید باور کنید و چه نخواهید زبان ترکی یک زبان غیر ایرانی و غیر آریایی و وارداتی هست ، زیاد زور نزنید . در ضمن خود شما تورک زبانید نه تورک . مثل هموطنان عرب زبان ما در خوزستان . پیشنهاد میکنم به دور از تعصب ، کتاب زبان آذری باستان مرحوم احمد کسروی رو بخونید .

    • بدون نام

      فردوسی زبان فارسی رو از دست عربی نجات داد ولی الان بیشتر کلمات دوباره عربی شده...

      پاسخ ها

      • سورنا

        پان گرامی کل ایران ۱۷ میلیون ترکزبان داره ۴۰ میلیون و از کجا اوردی

      • طناز.مراغه

        ایران همش ترکه می فهمید یاخیر؟؟؟؟

      • بدون نام

        لفظ لفظ عرب است.فارسی شکر است..انگلیسی هنر است.بقیش پوچ بدراست

    • فردوسی

      پی افکندم از نظم کاخی بلند.

      که از باد باران نیارد گزند

    • بدون نام

      بی جهت نسبت له زبان فارسی تعصب نشان ندهید زبان کامل ورسا زبان عربی است که زبان قران است زبان قران از هر زبان دیگر در اولویت است فردوسی زمانی شاهنامه را نوشته که حکومت شاهنشاهی بود و با اعراب مقابله می کردیم ورقابت داشتیم دیگر ان زمانها تکرار نخواهد شد خطبه ها در نماز ها به زبان عربی بیشتر اختصاص دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو عربی صحبت کن

      • بدون نام

        درست و لی ماایرانی هستیم و زبان رسمی کشورمان ایرانی زیباست

    • بدون نام

      هرکس چه در صداوسیما وچه در هر جای دیگر واژه‌ای و کلمه‌ای بکار ببرد که لطمه ای به زبان فارسی وارد کند غیرت و تعصب خودش را به حراج بیگانگان گذاشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشورماایران داره به مرحله هردمبیل میرسه.

    • راز

      بهزاد فقط اردوغان رادوست دارد.بخداخیلی
      بد اقابهزاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج