۹۹۴۴۳۹
۴۷ نظر
۵۰۰۲
۴۷ نظر
۵۰۰۲
پ

وقتی قلب تراکتور شکست

پنج سال پیش در چنین روزی تیم تراکتور قهرمانی لیگ برتر را به شکلی دراماتیک از دست داد.

ورزش سه: امروز دقیقا پنج سال از جمعه سیاه فوتبال می گذرد. روزی که دروغی بزرگ با هزاران اتفاق دیگر دست به دست هم دادند تا یکی از زشت ترین روزهای فوتبال را رقم بزنند و البته هنوز هم مشخص نیست بازیگردان های اصلی آن شوی مشمئزکننده چه کسانی بودند.

"چه خبر قراره بشه هفته بعد در تبریز"! این جمله عادل فردوسی پور گزارشگر بازی بزرگ هفته ماقبل پایانی لیگ چهاردهم، بین استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی است. عادل که از برد کم نظیر تراکتور در آزادی که با نتیجه ۴ بر ۱ به دست آمد، به وجد آمده بود و شاگردان تونی اولیویرا را در صدر می دید، با گفتن جمله فوق پیش بینی می کرد که حتی یک صندلی خالی هم روز جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در استادیوم یادگار امام وجود نداشته باشد. پیش بینی او در این مورد صحیح بود ولی مطمئنا نه تنها عادل بلکه هیچ کسی فکر نمی کرد آن روز که دست تراکتور نزدیک تر از همیشه به جام قهرمانی لیگ برتر بود، تبدیل به سیاه ترین روز تاریخ این باشگاه شود. در زیر مروری می کنیم به اتفاقات بازی معروف تراکتور-نفت یا همان جمعه سیاه فوتبال.

حوالی ساعت 13 ورزشگاه پر شد

با اینکه قرار بود بازی راس ساعت ۱۹:۳۰ آغاز شود ولی علاقه هواداران برای حضور در استادیوم به قدری بود که حوالی ساعت ۱۳ بعد از ظهر استادیوم مملو از جمعیت شد و مسئولان از مردم می خواستند که دیگر به ورزشگاه نیایند. ظرفیت ورزشگاه یادگار امام تقریبا ۷۰ هزار نفری است ولی باتوجه به عدم رعایت استانداردها در فوتبال ایران و باتوجه به حضور هواداران حتی در راهروها و اطراف و کنار و بعضا ایستادن دو نفر در یک صندلی، مطمئنا یادگار امام آن روز جمعیتی خیلی بیشتر از ۷۰ هزار نفر را به خود دید، جمعیتی که تعدادی از آن ها حتی دیشب را در پارک های نزدیک استادیوم صبح کردند تا حضور خود در ورزشگاه را گارانتی شده بدانند.

وقتی قلب تراکتور شکست

تمرینِ شادی گل قبل از ورود تیم ها!

هر آن کس که آن روز در استادیوم بود، مطمئنا جوی را می دید که خیلی سخت نظیر آن را می توان یافت. شور هوادارن تراکتور که معروف به پرشورها هستند در بالاترین حد ممکن خود و به قول معروف در نقطه ماکسیموم قرار داشت. آن ها که استادیوم را پر از هوادار می دیدند و با فکر اولین قهرمانی در آسمان ها بودند، ساعت ها قبل بازی شعار و تشویق را شروع کرده بودند و حتی در اقدامی بسیار جالب با کمک گوینده ورزشگاه تمرین شادی گل انجام می دادند! گوینده ورزشگاه ابتدا نام گلزن را فریاد می کشید و هواداران هم فامیلی او را فریاد می زدند تا به نوعی حتی ساعت ها قبل از حضور تیم ها در استادیوم، تمرین شادی گل بوندسلیگایی تی تی ها در ورزشگاه تمرین شود! البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که حدس های گوینده ورزشگاه در اعلام نام بازیکنان گلزن، چندتایی هم درست بود!

فغانی، داور بزرگی که آن روز قطعا اشتباه داشت

علیرضا فغانی را می توان یکی از بهترین داوران ایرانی در چند سال اخیر دانست ولی او در آن روز قطعا اشتباهات تاثیرگذاری داشت. اخراج آندرانیک تیموریان که به نظر می رسد با سخت گیری فغانی همراه بود و او می توانست باتوجه به اهمیت بازی کمی مماشات کند تا عدم اعلام ضربه پنالتی روی فرید بهزادی کریمی که کاملا واضح بود و جای تردیدی نداشت. فغانی البته اشتباهات خود را بعد از بازی قبول کرد و از همه تیم هایی که از داوری اش ضربه دیده اند عذرخواهی کرد. البته ذکر این نکته هم لازم است که آندرانیک به عنوان بازیکنی که سال ها حضور در سطح بالای فوتبال ایران را تجربه می کرد و حتی تجربه حضور در پریمیرلیگ را هم داشت، می توانست در لحظاتی که منجر به اخراجش شد، بیشتر صحنه را مدیریت کند. تی تی ها تا زمان اخراج آندو از حریف پیش بودند ولی بعد از ده نفره شدن، بازی به تساوی کشیده شد.

وقتی قلب تراکتور شکست

چه کسی نتیجه سپاهان را مساوی اعلام کرد!؟

شاید هنوز هم به درستی مشخص نیست که آن روز واقعا چه کسی و با چه نیتی اعلام کرد که بازی سپاهان با سایپا مساوی به اتمام رسیده است! تقریبا حوالی دقیقه ۸۷ بود که اعلام شد بازی حریف در اصفهان مساوی است و این خبر مثل باد بین همه ورزشگاه پیچید. تونی اولیویرا هم که این خبر را شنیده بود دست به تعویض های دفاعی زد که باتوجه به ضعف دروازه بانی و دفاع آن زمان تراکتور، شاید اگر این کار را نمی کرد، نتیجه چیز دیگری بود. علیرضا منصوریان سرمربی نفت در این باره گفت فردی که مسئول بوده این خبر را اعلام کرده و مدیرعامل نفت هم در برنامه نود مدعی شد افرادی بی سیم به دست، گفتند بازی سپاهان مساوی شده است! ولی هرچه که هست آخر سر معلوم نشد چه کسی دروغ به این بزرگی را در ورزشگاه پخش کرد.

آنتن ها و اینترنت باهم پریدند!

اینکه برقراری تماس در ورزشگاه با مشکل مواجه شده بود و عملا نمی شد تماسی حاصل کرد و اینترنت هم قطعی داشت، غیرقابل کتمان است. وزیر ارتباطات وقت مدعی شده بود، ظرفیت آنتن دهی در ورزشگاه یادگار امام تاحدودی بوده که بعد از گذشتن از آن تعداد در آنِ واحد، باید تماس بعدی منتظر می مانده تا یک تماس قطع شود و امکان برقراری تماس او ممکن شود. ولی سوال اینجاست چرا ورزشگاهی مثل یادگار امام در کلان شهری چون تبریز نباید مجهز به مدیریت تماس ماکسیمم افراد حاضر در آن باشد؟

وقتی قلب تراکتور شکست

گوینده ورزشگاه مردم را برای گرفتن مراسم دعوت کرد!

بازی که به اتمام رسید، تی تی ها که خود را در آغوش رویای چندین ساله خود می دیدند، خود را به هر طریقی شده به داخل چمن رساندند تا یکدیگر را نیز در آغوش بکشند. لحظاتی احساسی که برای اهالی فوتبال ایران که از گیرنده های تلویزیونی بازی را تماشا می کردند عجیب بود ولی باور کنید تقریبا همه افراد حاضر در استادیوم در آن لحظات تراکتور را قهرمان می دانستند. اما در همین لحظات بود که یک اتفاق بسیار بد دیگر نیز رخ داد. در اقدامی بسیار عجیب، گوینده استادیوم خطاب به هواداران گفت که لطفا به جای خود برگردید تا مراسم را شروع کنیم! اقدامی به شدت غیرقابل دفاع، آن هم در لحظاتی که حداقل گوینده به احتمال زیاد از نتایج دیگر باخبر بوده است.

سپاهان، خواهرخوانده ای که ناتنی شد!

همه این اتفاقات پشت سر هم، این باور را در ذهن تی تی ها به وجود آورد که اراده ای بیرون از زمین فوتبال برای قهرمانی تیمی خاص وجود داشته است! فرضیه ای که لهجه غلیظ اصفهانی فدراسیون در آن دوران، آن را پررنگ تر می کرد. رابطه هواداران تراکتور با سپاهان که همیشه باهم روابط حسنه ای داشتند تقریبا به کلی در آن دوران خراب شد و فصل بعد هم هواداران دو تیم کم و بیش تنش هایی با هم داشتند. البته این تنش بعدها بین دو تیم کاهش یافت و روابط حسنه دوباره شکل گرفت ولی نمی توان گفت که خواهرخوانده ها همچون قبل از لیگ چهاردهم باهم صمیمی هستند! در کل می توان گفت شاید ناتوانی فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش وقت دراعلام خاطیان و برخورد با آن ها می تواند یکی از اصلی ترین دلایل برای ایجاد ذهنیت های منفی شکل گرفته باشد. تقریبا تمام مسئولان مربوطه اعلام می کردند که با مقصران این قضیه برخورد خواهند کرد ولی حتی الان هم به درستی مشخص نشده که چه کسی واقعا مقصر بود!

تونی آن تونی نشد، تراکتور حتی نائب قهرمانی هم ندید

پس از آن فصل، تونی اولیویرا همچنان به هدایت تراکتور ادامه داد ولی تقریبا همه فوتبال دوستان آذربایجانی بر این موضوع صحه می گذارند که نه در تمرینات و نه در مسابقات، تونی، دیگر همان اولیویرای همیشگی نبود و غم بعد از فهمیدن ماجرا در جمعه سیاه، همچنان در چهره اش دیده می شد. تراکتور هم بعد آن سال باوجود استخدام مربیانی نظیر امیر قلعه نویی و یحیی گل محمدی و حتی بعد از خصوصی شدن و آمدن ستاره های نامدار و مربیان صاحب نام خارجی به این تیم تا به امروز هیچ وقت نزدیک تر از آن روز به جام قهرمانی لیگ برتر نبوده و حتی فصل را در رتبه دوم هم به پایان نرسانده است.

وقتی قلب تراکتور شکست

خبر ضعف مدیریت فوتبال ایران به گاردین هم رسید!

شاید برایتان جالب باشد ولی هستند هنوز افرادی که بعد از آن جمعه سیاه و با گذشت پنج سال از آن روز، دیگر به استادیوم نرفته اند. فوتبالی که باید بذر شور و شعف در قلب های علاقه مندان بکارد، سال هاست که در سایه ضعف مدیران فوتبالی، هر روز با سرخوردگی و البته خشمی بیشتر همراه است که نتایج آن را هم در استادیوم ها به وضوح می بینیم. جمعه سیاه با تمام تراژدی هایش تمام شد ولی بد نیست بدانید، موضوع و سوژه آن روز، به قدری عجیب بود که حتی خبرگزاری های بین المللی از جمله گاردین هم به آن پرداختند تا بی تدبیری مدیران فوتبالی به جای موفقیت های فوتبالی‌مان شهرت جهانی هم پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حتما اینم کار پرسپولیسیا بود خخخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • یاشاسین تراکتور

        خخخخخخخخخخخخخ
        شما اون زمان دست وپا میزدین نیفتین دسته یک یادت نره سرورتون تراکتور واس قهرمانی میجنگید

      • بدون نام

        سال بعدش هم نزاشتن پرسپولیس قهرمان بشه دقیق مثل همین شد اما توی پرسپولیس کسی گریه نکرد و زمین و به آسمدن ندوخت و کسی رو هم متهم نکردیم و بجای توحش و بهانه جویی و ووو با صبر و حمایت از تیممون در حال گرفتن ۸ و نهمین جام هم توی ۴سال هستیم
        فرهنگ بیاموزید
        پوکر سوزش

      • بدون نام

        دسته یک؟ خانه ابدی گاوآهن؟ چندسال اونجا دنبال ناجی میگشتید؟

      • sajad

        کاربر ۱۲.۵۵ بزار جاپاتون خشک بشه که از دسته سه و دو و یک اومدید لیگ برتر بعد کری بخون راستی که اون روز من چقدر خندیدم بهتون کجای کار شوماااا

      • بدون نام

        دونالد ترامپ نزاشت گاوآهن گهرمان بشه
        خخخخخخخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        آقای فردوسی پوس چرامیخند

      • بدون نام

        سالگرد 2دقیقه قهرمانی .....

      • بدون نام

        این هواداران وتیم گاوآهن واسه خندیدن به دنیا اومدن
        این جماعت رو جدی نگیرید

      • ی دختر پرسپولیسی۱۳ ساله.....

        سوراختوری ها واس ما آدم شدن زر میزنن
        آخرین بازیتون جلو پرسپولیس (سرورتون )
        چند چند شد؟
        خخخهه....

      • ی دختر پرسپولیسی۱۳ ساله.....

        اون موقع من کلاس دوم بودن اینا هنوز قهرمان نشدن.


        خخخخ

        حالا هفتم هستم.....به سلامتی تا منم بمی رم قهرمان نمیشن......

      • kordook

        انصافا هنوز که هنوزه وقتی فیلمای ریختنشون تو زمین و اون قیافه ها رو مبینم تا یک ساعت میخندم ،به کمدی ترین فیلما اینقدر نخندیدم.چه عشقی میکردن دوم شده بودند.

      • امین

        همون سالی که محمد نوری سجده شکر کرد بخاطر موندن پیروزی تو لیگ

      • دومان

        بدبخت اسطوره هاتون ترک هستن کریم باقری, دایی, درخشان, استیلی, حلالی و... . یکم خجالت بکشین نژاد پرستهای وطن فروش که آرزوی باخت تیم ملی رو داشتین

    • بدون نام

      هیچ وقت نخواهند گذاشت تراکتور قهرمان شود ‌‌
      بار ها ثابت شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینروباوردارم اگر دست مدیران و مسولین وقت تبریزی درحادثه دخیل نبودتاالان خیلی از موانع روشن میشدومقصرین هم شنسایی میشدند امااینم بگم موفق شدن چون دیگرعلاقه ای به فوتبال ورفتن به ورزسگاه درمن ازبین رفت

      • بدون نام

        منفورترین تیم ایران خخخخخخ

      • امین

        منفورترین تیم ایران همونه که هرجا میره جنگ و خون راه میفته
        اره درسته همون که الان اومد تو ذهنت

        پیروزی

    • mspn

      هه هه تبریک بابت قهرمانی

      پاسخ ها

      • امین

        لیگ مهندسی همینه

    • ارتش سرخ

      واااای ،اون شب چه شبی بود.مونده بودم این آ چرا دارن برای نایب قهرمانی جشن میگیرن.خخخخخخخ

    • بدون نام

      خخخخخخخخ روحمونا شاد کردی
      این وطن فروشا اصلا نباید تو لیگ باشن

      پاسخ ها

      • امین

        وطن فروش همونایی هستن که آرزوی باخت تیم ملیشونو میکردن
        بخاطر پلفسولشون

    • بدون نام

      برن لیگ آذربایجان این وطن فروشا

      پاسخ ها

      • باریش

        شما هم برو با تیم‌های افغانستانی بازی کن

      • باریش

        تبریز باکو انکارا ماکجا فارسا کجاخخخخخخ

    • بدون نام

      تیمتون اون زمان چهار تا چهارتا از تراکتور می خورد در حد تراکتورهم نبودین تراکتور حکمی پدری رو استقلال و پرسپولیس داشت تو تاریخ ثبت شده

      پاسخ ها

      • حسین

        خخخ. تا وقتی شما هستین نیاز به هیچ فیلم طنز و جوک و... این حرفا نیس. روحیه میگیرم وقتی صداتون. حرفاتون. ایده هاتون. درصد هاتون و مهمتر چرا عادل فردوسی پور میخند..... رو میشنوم

      • خالی باف

        ای شیررررررررر

    • sajad

      این بزرگترین افتخار تراکتوریا بود تو تاریخشون بعد میان واسه پرسپولیس کبیر کری میخونن یا رب مطلب که لوتیان خوار شوند

    • بدون نام

      به گرد پای پرسپولیس هم نمی‌رسه تراختر

      پاسخ ها

      • امین

        پیروزی بیت المال خور
        لعنت به هرچی دزده

    • بدون نام

      تراختور در حد لیگ ایران برتر نیست
      جاش تو لیگ آذربایجان
      بعد میان با پرسپولیس کبیر کل کل میکنن

      پاسخ ها

      • امین

        خخخخخ
        انگار از پرمیرلیگ حرف میزنی
        دوتا داور خریدن و مافیا بازی که این حرفارو نداره

      • کامران

        باورکن لیگ افغانستان از لیگ ایران بهتره چه برسه لیگ آذربایجان .

    • بدون نام

      آشغال ترین تیم تیمهای پایتخت است با بودجه بیت المال که اداره میشه همه اون پولهایی که بدست میاد حرام است

    • علی

      البته به قول گزارشکر تبریزی جامهای فلزی هیچ ارزشی ندارن مهم پر شدن تپه‌های اطراف یادگار امامه

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • rira

      تیتر خوبی نبود
      این تیتر بهتره
      روزی که تراکتور برای اولین و آخرین بار در طول عمر ورزشیش جشن قهرمانی گرفت

    • مازیار

      همچین تیم بی شخصیتی اصلا نباید تو لیگ برتر باشه . همون استانی بازی کنن

    • محمدمهدی محمدی

      بچه هاخواهشاتوهین نباشه الان کلا توایران بعدازپرسپولیس تراکتورمحبوبه بعدازاین دوتا سپاهان شهرخودروونساجی ونفت آبادان وشاهین بوشهر انشااه کیسه کلا ازروی زمین محوبشه

      پاسخ ها

      • کامران

        با این لیگی که تو ایران برگزار میشه هیچی بعید نیست . الان هم میخوان لیگ رو تعطیل کنن و چرتپولیس بشه قهرمان زررررررت

      • بدون نام

        برو عمو جان در مورد تاج کبیر حرف نزن

    • بدون نام

      ایشالله قهرمان میشیم تا تا این پرسپولیسیا واستقلالیا ضایع بشوند

      پاسخ ها

      • ی دختر پرسپولیسی ۱۳ ساله......

        انشاالله

        آرزو بر جوانان عیب نیست داداش....
        خخخخخخخ....

      • ی دختر پرسپولیسی ۱۳ ساله......

        زبونت بند اومده....
        خخخ

      • ی دختر پرسپولیسی ۱۳ ساله......

        زبونت بند اومده....
        خخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج